1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Elisan Shopin vastuu

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Brunikka, 9/1/10.

  1. Brunikka

    Liittynyt:
    9/1/10
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Ostin vaimolleni Nokia 6600 fold puhelimen joululahjaksi, puhelimessa ilmeni heti sellainen vika, että se menee jumiin tekstiviestiä kirjoittaessa. Yritettyäni soittaa kyseiseen liikkeeseen se ei onnistunut mutta saimme yhteyden johonkin yleiseen asiakaspalvelunumeroon. Täältä sanottiin, että näissä uusissa puhelinmalleisssa on ollut paljon vikoja ja vanha puhelin kannattaisi pitää tallessa, jotta sitä voisi käyttää korjauksen aikana, sillä puhelimet lähetetään korjattavaksi Tsekkiin ja korjaus kestää ainakin kolme viikkoa, henkilön mukaan puhelin voidaan lähettää huoltoon vaikka kuinka monta kertaa eikä sille voi mitään. Menimme kyseiseen Elisan liikkkeeseen, josta olimme puhelimen ostaneet ja vaadimme uutta puhelinta, koska kyseessä oli aivan uusi puhelin eikä vaimoni voi olla kolmea viikkoa ilman puhelinta. Liikkeestä sanottiin, ettei uuden puhelimen antaminen onnistu sillä emme tulleet ostohetkestä seitsemän päivän sisällä sitä vaatimaan, tarjottiin kyllä toista puhelinta vuokralle korjauksen ajaksi. Liikkeellä ei kuulemma ole velvollisuutta antaa uutta puhelinta eikä purkaa kauppaa koska sillä ei myyjän mukaan ole mitään vastuuta myymistään puhelimista 7 päivän jälkeen. Mielestäni tämä on todella törkeää ja ylimielistä asiakkaiden huijaamista.
     
  2. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Kuvitteletko tosiaan, että liikkeen pitäisi antaa aina uusi puhelin tilalle jos jotain vikaa tulee? Olisit 7 päivän sisällä hoitanut sen niin olisit saanut uuden tilalle. Ja ei myyjällä ole mitään velvoitetta myöskään kauppaa purkaa vaan laite laitetaan huoltoon. Vasta siinä vaiheessa asiakkaalla voi olla oikeus myyjäliikkeen kanssa kaupan purkuun jos laitetta on useita kertoja käytetty huollossa eikä laite ole tullut toimivaksi.
     
  3. Brunikka

    Liittynyt:
    9/1/10
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Vai oikein

    Miten olisin voinut sen palauttaa kun lähdimme heti juhlapyhien jälkeen matkoille. Jos ostan täysin uuden puhelimen, jolla mainostetaan olevan kahden vuoden takuu niin kyllähän minun pitää sitä voida käyttää vielä seitsemän päivän jälkeenkin. Taidat olla Elisan työntekijöitä kun tuollaista paskaa kirjoitat.
     
  4. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30
    Nokialaisen saat vaihtaa uuteen viikon sisällä, jos siinä havaitaan vikaa heti uutena. Muuten menee huoltoon, kuten sinunkin tapauksessa. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata myymänsä tuote.
    Kuluttajaneuvojan mukaan kohtuullinen huoltoaika on noin 2 viikkoa, ja jos huollossa menee kolme viikkoa, niin et saa mistään mitään hyvitystä. Kolmekin viikkoa menee vielä tuon "Noin kaksi viikkoa" piiriin.
    Tiedän, kuinka veemäistä se on juuri ostettua uutta puhelinta viedä heti parin-kolmen viikon huoltoreissulle, mutta ei tuossa tilanteessa ole mitään muutakaan vaihtoehtoa.
     
  5. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14283
    Tykkäykset:
    3136
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Se on varmaan sitten vain teidän henkinen helv.... kun lähditte juuri silloin matkalle. Pitäisikö jokaisen kertoa, että oltiin tossa kuukauden lomalla, mut puhelin hajos 3pvän sisään???!!!
     
  6. Mr.Tyson Vieras

    No eihän tuossa ole mitään epäselvää. Jos ei 7 päivän aikana ole takaisin viety, niin uutta ei tilalle saa ja end of story. Myyjäliike ei ole vastuussa teidän reissunne ajankohdasta. Olisitte antaneet vaikka jollekkin tutulle, joka olisi käynyt reissunne aikana vaihtamassa uuteen ja ostaneet rouvalle jonkun parinkympin ritsan reissun ajaksi. Ja tuon takuun luulisi huollon kattavan. Ei se takuu nyt sentään sitä tarkoita, että aina lykätään uusi puhelin käteen jos vikaa on. Ja jos liikkeessä yhdelle ihmiselle sen 7 päivän jälkeen vielä annettaisiin uusi tilalle, niin siellä olisi pian kaikki vaatimassa uutta puhelinta.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Reklamoit myyjälle, jos myyjä korjaa vian kohtuu ajassa niin kaikki ok. Jos myyjä oli vielä tarjonnut sijaislaitetta niin ei kuullosta siltä että olisi jotain huomautettavaa, jos virheen korjaamisesti ei synny kuluja.

    Yleisesti ka. parinviikon virheenkorjausaika katsotaan kohtuulliseksi, se ei siis ole mikään maksimi, varsinkin jos tarjotaan sijaislaitetta. kuviot jonkinverran riippuu mihinkä käyttöön laite hankittu. tässä tapauksessa ei ilmeisesti mitään kiireellistä
     
  8. tekharri

    Liittynyt:
    16/9/09
    Viestit:
    102
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lumia 1320 & 625
    Uusi puhelin, hyvää asiakaspalvelua

    Et tietenkään saa uutta puhelinta vaikka puhelimen ostosta ois kaksi viikkoa, kyse on surkeasta asiakaspalvelusta.

    Ilmeisesti on liikaa vaadittu, että asiakasreklamaatiot hoidettaisiin Elisan taholta niin, että liikkeestä kävelee ulos tyytyväinen asiakas. Niin kauan kuin liikkeestä kävelee ulos vihainen asiakas joka tuntee itsensä petetyksi on Elisa epäonnistunut surkeasti. On markkinoinnissa tunnettu tosiasia, että tyytymättömän asiakkaan ääni kuuluu kauas. Keskimäärin tyytymätön asiakas kertoo negatiivisesta kokemuksestaan kymmenelle ystävälleen. Se tutkimus tehtiin ennen internetin aikakautta. Nyt sen kymmenen ystävää voi kertoa kymmenellä. Tämä foorumi on siitä hyvä esimerkki.

    Lisäksi on tunnettu tosiasia, että ystävän todistus on kaikkein voimallisin. Jos luotettu ystäväsi kertoo sinulle, että siinä firmassa on huono palvelu niin mitkään "elisan" mainosrahat eivät riitä kääntämään päätäsi. Suomalaisilla yrityksillä on vielä paljon opittavaa asiakasreklamaatioiden käsittelyssä. Ne kun nähdään haittana eikä tilaisuutena luoda positiivista yritysimagoa.
     
  9. Mr.Tyson Vieras

    Joo ei muuta kuin kaikille uusi puhelin kouraan, oli sitten kyse 1.5 vuotta vanhasta kaikessa mahdollisessa paskassa uitetusta yksilöstä tahi pari päivää vanhasta priimasta. Muutenhan asiakaspalvelu sukkaa todella pahasti jos näin ei toimita. Mistä näitä joka asiasta itkeviä reppanoita oikein sikiää..
     
  10. samumanu Vieras

    Itse olen huomanna omissa "bisneksissä" tuon kerrotaan kaverille asian mutta niin kauan kuin hinta on suurimmalle osalle se tärkein tekijä, vaikka muuta väitettäisiin, niin ei palveluun kannata kauhean paljoa panostaa. Itsellä ainakin on tämä toimina enkä ole suuntaa muuttamassa.. Puheet on puheita ja tälläkin foorumilla kirotaan ettei enää ikänä esim nokia mut niinpä vaan niitä taas käteen ilmestyy, eli en usko tarinaasi kovinkaan paljoa...

    Aatellaampa seuraavasti, ihan tuulesta temmattu juttu: Myyt puhelimen 99€ ja katetta on 10€, vittuuntuneelle asiakkaalle annat sit uuden ja joudut myymään hiukan käytetyn huoltokeikan jälkeen 50€(Nokialta/tukulta ei oikein uusia taho myyjä saada). Oot saana 149€ rahaa mut maksana laitteista 178€, aika iso prosentuaalinen tappio. Normaalisti olisit kahdesta laitteesta 20€ plussalla mut nyt 31€ miinuksella, ja aikaa sun muita kulujakin on mennyt. Itse en usko tommoisen kannattavuuteen vaikka kuinka asiakkaalle nyt jäisikin hyvä mieli, ja hyväntekeväisyyttä harva firma on valmis tekemään minkä ymmärrän.

    Mikä on oikein mikä väärin en ota kantaa, jokaisella meillä on myös omat moraalikäsitykset joten siinäkin se oikeellisuus hiukan vaihtelee. Se on toki hyvä juttu et jokainen voi äänestää omalla ostokäyttäytymisellään mut jos sitä hinta suurimmaksi osaksi ohjaa niin aika hankalaksi menee.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Taidat olla aika yksin tuon surkeusajatuksen kanssa.

    Ravintolassa saa uuden annoksen jos ensimmäinen on epäonnistunut, mutta ei sekään "takuu" ole kahtaviikkoa voimassa.

    Tuotteiden osalta joita ei voi korjata/ei kannatta korjata voi esiinty tuota korjaamista vaihtamalla tuote uuteen, sitä ei välttämättä tee myyjä, vaan maahantuoja/valmistaja ja aikaa voi mennä pajonkin.

    Jos haluat kuvalemaasi palvelua, niin siitä pitää sopia ennen ostamista, kaikilla ei ole selalista palvelua valkoimissa ja ne joilla on eivät välttämättä myy sitä kaikille.

    Jotkut valmistajat tarjoavat joihinkin malleihin parempaa takuuta, esim korjaus odottaessa tai vieläkin eksoottisempia ratkaisuja. Hinta tietekin sen mukaan.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos pyrit siihen omataosalta, niin käytät luottamustasi väärin, ihmisiä on toki moneenlähtöön, mutta uskon myös itsenäiseen ajatteluun ja siihen että tuskin siinä tapauksessa estää käymästä Elisan liikkeessä.

    On tietenkin, mutta se ei tarkoita että asiakas olisi aina oikeassa. Asiakas pyritään pitämään tyytyväisenä, mutta jossain siinäkin menee raja.

    Tällä foorumilla on paljon juttua moneen lähtöön, paljon juttua operaattoreista joista osa varmasti vaikuttaa osan valintoihin.

    En usko että tämän ketjun myötä Elisa saa huonoa mainetta. sen se toivottavasti vaikuttaa että normaalista poikkeavaa (Takuu) palvelua haluavat sopivat asioista ennen kauppoja.
     
  13. tekharri

    Liittynyt:
    16/9/09
    Viestit:
    102
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lumia 1320 & 625
    Sähän olet kuin Tuntemattomassa sotilaassa se rättivaraston vääpeli. Asiakaspalveluasenteessa ois aika paljon kehitettävää.
     
  14. tekharri

    Liittynyt:
    16/9/09
    Viestit:
    102
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lumia 1320 & 625
    Kyse ei ole siitä, mitä mieltä minä olen. Kyse on siitä, mitä mieltä Brunikka on. Hän tuntee tulleensa petetyksi ja syyttää Elisalaisia ylimielisiksi huijareiksi. Lisäksi kyse on siitä, mitä haittaa siitä on Elisalle. Vielä vuosien kuluttua näiden palstojen uudet lukijat, ympäri Suomea saavat lukea kuinka Elisan asiakaspalvelu on hanurista. Olis kannattanu vaan antaa se uus puhelin, pahotella tapahtunutta ja antaa vielä pari mainoslahjaa hyvitykseksi niin Brunikka ois kävelly liikkeestä ulos hymy huulilla ja kertonut kaikille kuinka hyvä palvelu Elisalla on, mutta kun ei niin ei.
     
  15. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4679
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Jos jokainen yritys toimisi noin niin aika paljon joutuisivat tavaraa jakelemaan. Ei niitä DOA ja DAP sääntöjä ihan turhan päiten ole tehty.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kyllä ajatteleva ihminen laittaa tuollaiset mielipiteet oikeaan lokeroon, eivätkä siis lähde sentakia poikotoimaan Elisaa. On ehkä niitäkin jotka jonkin tämäntyyppisen vuodatuksen takia kiertävät kohteet kaukaa ja asioivat sitten jossain tunkituntemattomassa paikassa.

    Ei kenenkään takapuolikestä kaikenmailman hyvityksiä, ellei niitä ole etukäteen hinnoiteltu.

    Tuo on ongelma että ihmiset laukot netissä kaikenlaista, joten toimintamallit menevät entistä tikemmiksi, jos joku myyjä olisi lahjoittanut uudenlaitteen aloittajalle ja lisäksi jotain myytä sälää, niin miten myyjä olisi ne varastookirjanpitoon laittanut ?
    Jos aloittaja olisi mennyt huuteleen mitä kaikkea hän olisi saanut, olisi siellä myymälöissä samaa vaativia vaivoiksiasti. ja kun heille ei olekkaan samaa palvelua niin jotku niistä olisivat itkemässä aloittajan lailla.

    Jälkimmäinenvaihtoehto itse liikkeen ja varsinkin asiakkaiden kannalta kyllä huonompi.
     
  17. Mr.Tyson Vieras

    Käsittääkseni Elisakin on voittoa tavoitteleva yritys, ei Veikko Hurstin jalanjälkiä kulkeva hyväntekeväisyys-järjestö.. Brunikka EI ole tullut petetyksi EIKÄ huijatuksi, omista tuntemuksistaan huolimatta. Kannattaisi ehkä hieman perehtyä myyjän vastuuseen ennenkun lähtee barrikaadeille.
     
  18. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14283
    Tykkäykset:
    3136
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Kyllä itse olen tietoinen, ettei elisa toimi aina asiakkaan hyvää ajatellen. Olen kuullut haukkuja työkavereilta jne. Niin olen myöskin kuullut muistakin operaattoreista, aivan jokaisesta. Eli ei sillä ole kyllä mitään vaikutusta ainakaan mun päätökseen, jos joku kaveri haukkuu jotain operaattoria. Enemmän painaa omat kokemukset niistä. Tällä hetkellä menossa vaihto Sonerasta elisaan ja kummastakaan ei ole mitään huonoa sanottavaa/kokemusta asiakaspalvelun suhteen.
     
  19. tekharri

    Liittynyt:
    16/9/09
    Viestit:
    102
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lumia 1320 & 625
    Onko tästä vedettävä se johtopäätös, että foorumilaisten mielestä asiakasreklamaatio on hyvin hoidettu kun asiakas kävelee vittuuntuneena liikkeestä ulos ja alkaa todennäköisesti vuosia kestävän Elisan haukkumisen, kaikissa mahdollisissa käänteissä.

    Kyse ei ole siitä, kuka on kaikenmaailman DOA ja DAP sääntöjen, joista en ole ikinä kuullutkaan, mukaan oikeassa ja väärässä. Vaan kyse on siitä, että AIDOSTI pettynyttä asiakasta ei saa lyödä lakikirjalla päähän vaan tilanne pitää kääntää positiiviseksi eli Elisan eduksi. Asiakasreklamaatioiden käsittely on taitolaji.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuskin monikaan sitämieltä on.

    Vaan siitä että asiakkaan vaatimuket ovat olleet sellaisa.

    Myyjä tietenkin pyrkii (pitäisi) pitämään asiakkaan jotekin tyytyväisenä vaikka ei hänen perusteettomiin vaatimuksiin suostukkaan.

    Osaava myyjä olisi tietenkin tehnyt asiakkaan tyytyväiseki MYYMÄLLÄ hänelle uuden laitteen.

    Totta, tosin ehdotuksesi toimintavaksi oli ehkä enemmän pielessä kuin se miten asia oli ilmeisesti käsitelty.

    En tiedä kuinkahyvin aloittajan tunnet ja mahdollisesti tapauksen yksityiskohdat, en tiedä tapauksesta kerrottua enempään joten kommentoin kerrotun perusteella.


    Korostan edelleen jos haluat joitain tiettyjä lisäpalveluita, niin sovi niistä ostaessa, jälkikäteen niitä on vaikeampi vaati, ainakaan samaan hintaan.
     

Jaa tämä viestiketju