1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Elisa Elisan/Saunalahden verkkojen toimivuus?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja cboman, 23/3/07.

1. cboman

Tykkäykset:
    0
    Tervehdys! Pidemmän aikaa olen tukeutunut Soneran verkkoon TeleFinlandin asiakkaana ja erittäin tyytyväinen ollut toimivuuden ja kuuluvuuden suhteen. Ja toisaalta kuullut negatiivista palautetta Elisan/Saunalahden verkosta...

Nyt kun kännykkä varastettiin rupesin laskemaan, että kytkykauppa voisi olla suhteellisen edullista. Mutta epäilyttää Elisan verkko...

Kertokaapas hyvät ihmiset miten systeemit toimii? Uskaltaako vaihtaa erittäin loistavasti toimivasta operaattorista johonkin tuntemattomaan?

Yst.terv.

-C-

2. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Jos haluat liittyä sitten kirjaamaan tähän ketjuun havaintoja pätkimisestä niin siitä vaan. Soneran asiakkaana ei moiseen ole ollut tarvetta.

3. ajantawarat

ajantawarat Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Siinä ketjussa on varmaan keskustelua. Mutta käytä aitoa ELISA verkkoa ilman virtuaalikeskuksia niin ei valittamista. Tietenkin on muutamia ammatikseen palkkansa vuoksi selittäjiä. Niihin juttuihin pitää olla filtteri, sekä ajatukset säälimisen puolella.

4. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Tuo on hyvä pitää mielessä, kun kohta alkaa saunalahtelaisten invaasio tähän topciin.

Voi muuten hyvin olla, että Elisa optimoi tuota verkkoaan Saunalahden kustannuksella.

5. ajantawarat

Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Ei tarvitse olla mitään " voi olla juttuja" . Syynä on se ettei verkkoon tule väliin mitään virtuaalikeskusta. Aiheesta oli jo silloin pitkä juttu (jota en jaksa etsiä) kun Bastuviken pakeni pahansärinänsilmästä. Silloin suoritettiin useitakin testauksia missä oli AITO liittymä virtuaalin vieressä ja toisessa kenttä toisessa ei. Toisaalta tunnen ihmisiä jotka käyttävät Saunan verkkoa hyvinkin aktiivisesti, eikä mitään valittamista.

6. Siniviiva

Siniviiva Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Joo, tuolloin meikäläisenkin Saunalahden liittymä minulta kysymättä "optimoitiin" Elisan verkkoon ja vaikeuksia tuli. Homma ratkesi kun palasin Soneran asiakkaaksi.

7. ajantawarat

Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Ei sitä optimoitu PelkästäänElisan verkkoon, vaan SAUNAN virtuaalikeskukseen. Yritä ymmärtää ilman rautalankaa :D

8. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kannattaa kokeilla ensin vaikka prepaidilla muutama päivä miten verkko toimii omalla reviirillä ja sitten tehdä päätökset.

Minun mielestäni Elisan verkko ei pärjää Soneran vastaavalle, mutta päinvastaisia mielipiteitä foorumilta löytyy "fanittajilta" ihan varmasti...

9. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Täysin on Elisan verkon kanssa tullut pärjättyä kymmenen vuotta. On kyllä muidenkin operaattoreiden kortit, mutta ne ovat lähinnä siksi, että saa asiakastiedotteet yms. Kertaakaan ei ole niihin tarvinnut turvautua sen takia, että ei olisi ykkösliittymällä päässyt soittamaan.

Kuten Sonera-"fanittaja" ;) veppis tuossa edellä totesi, on prepaidilla hyvä kokeilla tilannetta omalla alueella. Elisan verkko on kuitenkin laajentunut viime vuosina sekä tukiasemien määrällä, että kapasiteetilla mitattuna, joten jos omat kokemukset ovat jostain 3 - 10 vuoden takaa, ei siihen perustuen kannata tyrmätä mitään vaihtoehtoa. Toisessa paikassa saattaa kuulua toinen verkko paremmin, toisessa taas toinen. Omallakin "reviirilläni" on paikkoja, joissa Sonera kuuluu heikommin, puhelut katkeilee yms..

10. jake79 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    ja jos aikoo sitoutua kahdeksi vuodeksi niin kannattaa minusta testata myös kolmennen verkon liittymä. Ainakin täällä korvessa savo-kainuun akselilla missä liikun on itsellä toimivin dna...eli tosiaan testaa kaikki vaihtoehdot sillä aluella missä ite liikut. kaikilla on aukkoja verkossa, myös iki ihanalla soneralla ;) onneksi on kehitystä tapahtunut niin että pärjää myös muilla kuin soneralla :)

11. aimo Vieras

Olen melko varma, että päinvastaisia mielipiteitä löytyy muiltakin kuin vain "fanittajilta", esimerkiksi paljon matkustelevilta käyttäjiltä.

12. cboman

Tykkäykset:
    0
    Niin juuri siksi tässä kyselenkin asiaa kun kahden vuoden sitoutuminen on pitkä aika jos joutuu koko ajan kikkailemaan operaattorin kanssa. Mutta tämä koko kytkykauppajuttu tuli niin puskista, etten itse edes ole aikaisemmin miettinytkään moista. Mutta pienten laskelmien jälkeen ei se kytkykauppadiili olekaan niin paha juttu, tai siis kallis.

13. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Toisaalla veppis kehottaa käyttäjää ryhdistäytymään, mutta itse sitten sortuu tällaisiin kommentteihin sortuessasi omalta kohdalta näihin "fanitus"-juttuihin ;)

Kääntäen voisi joku toinen sanoa, että "minun mielestäni Soneran verkko ei pärkää Elisan vastaavalle" jne. Jokaisella on varmasti omat kokemuksensa eri verkoista eri alueilla.

Itselläni on omilla kotinurkilla toiminut em. 3 operaattoriverkkoa ok, joten ilmeisesti olen ollut enemmän kuin onnekas?

14. aimo Vieras

Hieman off topic, mutta samaa ihmettelen itsekin. Muilla keskustelufoorumeilla moderaattoreiden tehtävänä on pitää keskustelu asiallisena.

15. cboman

Tykkäykset:
    0
    Siis eniten ilmeisesti ongelmia juuri tuo 3G aiheuttaa... Itselle ei se ole mikään tärkein juttu, joten jos puhelimen pitää aina perus-gsm-moodissa niin oletettavasti pelittää kuin junan vessa. Ku en tarvitse videopuheluja enkä vauhdikasta tiedonsiirtoa. Kun tähänkin asti pärjännyt...

16. Jupex Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Joku nokia
    Cboman: oot huono asiakas kun suhun ei nää "maltillisesti" hinnoitellut uudet palvelut uppoo. Menepäs nyt nurkkaan häpeämään, ja miettimään tekosias ;)

Vakavasti puhuen: nykyisellään: melkein aina olen päässy soittamaan, oli operaattori mikä tahansa. Tai ainakin melkein aina. Ongelmat joihin olen törmännyt ovat liikkuva juna / auto. Tai nämä tälläkin laudalla himoituiksi tulleet ultrapienet puhelimet. Onhan se helvetin rumaa jos 4cm x 7cm x 1cm puhelimessa sojottaa 3cm antenni mutta sen se vaatii että syrjemmällä kuuluu.

Ja kannatta tosiaan jollain prepaidilla testata vähän. Etenkin jos mielikuvat juontavat vuodelta nakki tyyliin: "Isän serkun vaimolla oli dna vuonna miekka ennnen kilpeä ja se oli kyl ihan paska."

17. cboman

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän ne uppoo mut suoritusvarmuus silti tärkeämpää... Varsinki jos ei tiedä et yhteydet ei toimi vaikka kännykän palkit sanoo muuta. Yhteydenpitohan se tärkein funktio on. Sen PITÄÄ toimia kunnolla. Ja kaikki extratoiminnot ja -ominaisuudet on sit vaan plussaa siihen...

18. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    En tiedä etelän 3G-verkkojen toimivuudesta, mutta olen tässä törmännyt kännyihin joissa on vanha softa ja eivät pelitä kunnolla 3G-verkossa, vaikka ks verkko olisikin "täysin" toimiva. Tähän yleensä on auttanut ohjelmistopäivitys ja onkin, ainakin niissä tapauksissa joita olen kuullut ja joita kännyjä olen itse päivittänyt.

Se että 3G-kuuluvuuden rajoilla toimii todella huonosti niin siihen voisin sanoa sen että uskoakseni etelämmässä verkko on kuin reikäjuusto jolloin tulee näitä yhteysvirheitä ja puhelut ei mene läpi(?).
    Tiedän että ongelmia on kun ollaan rajoilla, vaikka palkitkin olisi maksimissaan. Kyse on juuri tuosta signaalin voimakkuudesta jota kuuluvuuspalkit ei kerro eikä anna täyttä totuutta.

Mielestäni 3G-verkon asetuksissa kännyssä on laitettu liian löyhästi, periaatteessa olisi parempi jos ainakin Nokiassa olisi, ja muissakin, että signaalin voimakkuus olisi asetettu suuremmalle asetukselle, että milloin vaihtaa juurikin tuohon 3Ghen. Ettei liian huonolla voimakkuudella oteta verkkoa käyttöön ja silloin säästyttäisiin mahdollisesti näistä verkon ongelmista.

Itse olen säästynyt verkon ongelmilta, paitsi itse datayhteyden osalta. Vaikka asun alle km keskustasta niin 3G-verkon kuuluvuus sisälle on huono ja data ei kulje kunnolla. Ongelma on mahdollisesti ratkennut sillä että ostin antennin Option GTlle ja tällöin kuuluvuus on parantunut 50-60% asti. Eli toisinsanoen 25 - 35% alueella signaalin voimakkuudessa kun pyöritään niin se ei riitä täysin toimivan yhteyden toimintaan.

Itsellä käytössä Saunalahti ja enpä kumminkaan ole paljoa Suomea kiertänyt kokeilen liittymän toimivuutta, paitsi Pyhätunturilla ja Tampereella :)

19. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Hei oletkos katsonut juuri sinulle ajankohtaisen tarjouksen www.tele.fi/tarjous ? Ei tarvitse pelätä verkon/laskutuksen/palveluiden toimimattomuuden puolesta vaan homma toimii.

20. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Hei,

tulihan se pakollinen mainos sieltä :)

Jaa tämä viestiketju