1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Elisa Elisan laskutus

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Masteri, 28/9/04.

  1. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Juttu tämän päivän Taloussanomissa:

    Elisalla ongelmia laskutuksessa

    Teleoperaattori Elisa on lähettänyt viime viikolla osalle yritysasiakkaistaan saman laskun kahtena eri kopioina.

    Elisan laskutuksesta vastaava johtaja Matias Castrén, mistä tässä asiassa on kysymys?

    - Viime viikolla yhdessä laskutuserän tulostuksessa on alihankkijalla tapahtunut virhe. Sen seurauksena parille tuhannelle pääosin yritysasiakkaalle on lähtenyt sama lasku kahteen kertaan. Syynä on inhimillinen erehdys.



    Kuinka suurta vahinkoa kaksoislaskutuksesta on Elisalle?

    - Ei tästä kovin paljon vahinkoa seuraa, koska asiakkaat ovat vain saaneet yhden laskun kahteen kertaan. Olemme informoineet asiakkaitamme tästä, jotta he osaavat toimia oikein. Käytännössä toinen lasku pitää jättää maksamatta.

    Kuinka paljon yhteydenottoja on tähän mennessä tullut?

    - En osaa tarkasti sanoa yhteydenottojen määrää, mutta kyllä niitä on jonkin verran tullut.

    Uusimmassa Kuluttaja-lehdessä on artikkeli, jossa käsitellään Elisan poikkeuksellisen nopeasti perintään siirtämiä myöhässä olevia laskuja. Jos asiakas jättää toisen kaksoislaskuistaan maksamatta, onko vaarana, että toinen laskuista siirtyy perintään?

    - Tässä tapauksessa ei ole vaarana, että kumpikaan laskuista siirtyisi perintään. Laskut on ainoastaan monistettu kahteen kertaan. Laskutustietokannassa kaikki tiedot ovat kohdallaan.

    Kuinka usein Elisalla on ongelmia laskutuksessa?

    - Laskutusongelmia on meillä erittäin harvoin. Prosessi on useaan kertaan varmennettu, mutta siitä huolimatta tällainen inhimillinen erehdys oli mahdollista. Tämä on hyvin valitettavaa.
    Petri Sajari

    Eli ei mitään ihmeellistä tässä vain esimerkki, että kaikille sattuu ja tapahtuu.
     
  2. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Tuossa prosessissa kuitenkin operaattori oma-aloitteisesti korjaamassa virhettä ja myös myöntää mistä on kyse ja selventää miten pitää toimia. On toki ihan selvää, virheitä tapahtuu varmasti kaikille, mutta ammattilainen myöntää sen rehellisesti, että tämä oli meidän virhe. Jollain tavalla tuntuu, että esimerkiksi DNA:lla hommassa oli erilainen meininki operaattorin suunnasta.
     
  3. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    aamen!
     
  4. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Cubiolla oli kesällä ulkomaanpuhelujen laskutuksessa samantyylinen printtausvirhe. Tuli kirje, jossa kerrottiin, että on mahdollista, että sama lasku tulee kahtena kappaleena. Ja niin se tulikin sinä päivänä. Ja seuraavana tuli taas sama kirje ja vielä kaksi kappaletta lisää samaa laskua.. :)
     
  5. Bustis

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    681
    Tykkäykset:
    0
    tai ainakin syyttää alihankkijaa.
     
  6. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Viimeisintä laskua tutkiessani tuli seuraavanlainen ihmettelynaihe eteen:

    Liittymäni on Kolumbus K1 eli tekstarit ja puhelut ovat sen 0,069 e/kpl/min. Laskussa on mainittu veroton hinta 0,06 e/kpl/min, mutta en saa mitenkään päähäni miten 0,06 e + 22% alv:sta saisi yhteensä 0,069 e?

    0.06 x 1.22 = 0.0732.

    Mättääkö Elisan laskutus vai minun laskutaitoni? :)
     
  7. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Täsmäsikö summa silti? Rahasummat ilmaistaan huoltoasemia lukuunottamatta kahdella desimaalilla, joskus on pakko pyöristää.

    Kyllä minuakin Elisan laskutus on joskus ärsyttänyt, 2,95 euroa on 2,95 euroa mutta jos niitä on kaksi samalla laskulla summa voikin olla 5,91 euroa :) En muista sattuiko tuo juuri 2,95:llä mutta tajuatte kyllä mistä kyse.
     
  8. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2021
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Itselläni näkyy olevan verottomana 0,056€/kpl, joten verollisena tekee 0,06832€;) Elisa huijaa?
     
  9. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Tosiaan johtunee ihan siitä että ei olisi kovin käytännöllistä kirjoittaa alv. 0 hinnaksi 0,056557377049180327868852459016393€ jokapaikkaan
     
  10. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    $entin viilausta...

    Mutta ehkä olisi käytännöllisempää ilmoittaa vaikka 3 tai 4 desimaalin tarkkuudella kuitenkin - ihan meitä laskunviilaajia silmällä pitäen :)

    Itse asiassa tuo Elisan laskutus ei pidä paikkaansa. Olen lähettänyt 83 kpl tekstareita, veroton hinta siis tuo 0.069 / 1.22 = ~0.0565... Eli 83 x 0.0565... = 4.694... = ~ 4.69. Mutta itse laskussa verottomaksi hinnaksi on merkitty 4.65. Ei prkl, Elisahan huijaa liki yhtä pahasti kuin Saunalahti konsanaan! Jos laskee, että vuoden aikana saa kerran kk:ssa laskun samoilla tekstarimäärillä, Elisa huijaa vuotuisesti 0.48 euroa! Eihän tätä usko Kelassa kukaan!

    Noh, ehkä kuitenkin vielä pysyn Kolumbuksen/Elisan liittymän tyytyväisenä käyttäjänä... Liekö tämäkin pyöristely sitten samassa linjassa Teliasoneran hinnanpyöristelyjen kanssa, "asiakkaiden toivomuksesta"? :)
     
  11. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Paljos verollinen hinta oli, 83 x 0,069 = 5,727 eli 5,73 vai jotain muuta? Voihan olla että Elisan veroton hinta on tasalukku n desimaalilla jolloin verollinen hinta ei olisikaan tasan 0,069 euroa ja se alkaisi näkyä kun määrät kasvavat.

    Sonerahan teki jotain tuon tapaista jokunen vuosi sitten ja kielsi sen kunnes oli pakko korjata/myöntää, muistaako kukaan ilman hakua?
     
  12. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No nimenomaan noinhan se on mielestäni. Siitä ne pyöristyserot tulevat.
     
  13. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230

    "Viime viikolla yhdessä laskutuserän tulostuksessa on alihankkijalla tapahtunut virhe"


    Myönnetään toisten mokat... tottakai
     
  14. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    868
    Tykkäykset:
    51
    Nykytilannetta en tiedä mutta viime vuonna kun tarkistelin muutamien
    Kolumbuksen 6,9 snt/min laskujen paikkansapitävyyttä niin kun puheluiden
    kokonaissumman jakoi minuuteilla niin hinnaksi tulikin 7,1 snt/min
    (liittymällä soitettu vain ja ainoastaan tavallisiin matka- ja lankanumeroihin)

    Kolumbuksen laskutus vastasi sen johtuvan pyöristyksistä eli ne sattuivat
    koko ajan asiakkaan vahingoksi kun jokaisen puhelin hinta pyöristyi
    pikkasen ylöspäin ;)

    Samaten Elisa laskutti useasta liittymästä jokaisesta kk-maksuja
    liikaa ja lupasi hyvittää vähän reilumminkin kuin ko. liikalaskutus.
    Hyvitystä ei koskaan näkynyt ja laskutus selitti että hyvitys oli
    kyllä jo tehty mutta sitä ei vain näe laskusta ;)
     
  15. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Tällä hetkellä saan laskuni verotta, joten en pysty tuohon kommentoimaan. Tuo veroton hinta 0,06 € vain hieman hämäsi. Mutta kun tuota laskua enempi syynäilin ja laskeskelin, niin jostain kumman syystä lopullinen saldo on alakanttiinsa vaikka laskin luvut "tarkoilla" desimaaliarvoilla. En kuitenkaan pane pahakseni, kerrankin näin päin :)
     
  16. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Lähde: Taloussanomat.fi


    Elisa näköjään teki sitten denat ihan viimeisen päälle :)

    Ja loppukevennykseksi lukijoiden antamia kommentteja ko. uutisesta, lisää voi lukea tuolta em. linkin takaa:

    Voi elämä.... :)
     
  17. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Katoppas. Ihmettelinkin silloin aikoinaan, kun eräästä liittymästä oli halpaa soitella yritysnumeroon ;) Ko. liittymä on nykyään siirretty jo toisaalle ja jäljellä on enää yksi Elisan liittymä, sekin eri asiakasnumerolla ja irtisanottu. Meinaakohan ne silti laskuttaa noi vanhat puhelut?
     
  18. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Jään innostuksella odottamaan sitä asiakkaiden kitinää, kun heidän mukaansa ei tietenkään voisi enää noin "vanhoja" tapahtumia laskuttaa.
     
  19. Aavain

    Liittynyt:
    24/11/06
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Heh, oot varmasti oikeessa ton kitinän suhteen.

    Elisan sivuillekin on ilmestynyt asiasta tiedoite: http://www.elisa.fi/ir/index.cfm?t=5&o=5170.00&did=13674

    Kysymyksiä ja vastauksia linkistä selviää, että: "Lain mukaan puhelinlasku/saatava vanhenee vasta 3 vuoden kuluessa siitä hetkestä kun veloitus on syntynyt, joten Elisalla on oikeus laskuttaa myös myöhemmin".

    Periaatteessa kaikki kitinä on siis täysin turhaa.
     
  20. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Jaaha, lupaavat toimittaa puheluerittelyn ilmaiseksi. Sen tilaan jo ihan periaatteestakin, jos laskuttavat noita vanhoja puheluita.
    Varsin kattava faq muuten, hyvä niin.
     

Jaa tämä viestiketju