1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Elisa nostaa puhesopimuksen tehneiden kk-maksua jopa 100%

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Trex, 5/7/05.

  1. Trex

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    913
    Tykkäykset:
    0
    Uutisryhmiä (sfnet.viestinta.matkapuhelimet) lukiessa bongasin yllättävän uutisen liittyen lain mahdollistamaan lankaliittymän esivalintasopimukseen (tavallaan lankaliittymän operaattorinvaihdos). Uusimmassa Elisan asiakastiedotteessa nimittäin kerrotaan seuraavaa:

    Voiko Elisa tosiaan tuolla lailla rajoittaa asiakkaan valinnanvapautta? Eikös esivalintasopimuksen tekemisen pitänyt olla lain suojaama oikeus? Kk-maksun muutos ei nimittäin ole mitenkään pieni: Esimerkiksi Pirkanmaalla tuo tarkoittaa kk-maksun muuttumista 6 eurosta 11 euroon (muualla jopa 12,45 euroon).

    Tuolla Sfnetin uutisryhmässä asian esiintuonut kirjoittaja oli ilmeisesti asiasta kysellyt Soneran suunnalta ja kuulemma Sonera on reklamoinut jo ennen juhannusta Elisaa tuosta. Toivottavasti Elisan toimiin saadaan muutos...
     
  2. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Itseltäni tuo lehtinen meni vähän ohi ja varmistin että näin on. Lehtinenhän onkokenut kohdallani erittäin suurta tietoinflaatiota.Aikaisemmin lehtinen oli erittäin mainosvoittoinen. Usein sain sellaisen jälkimaun kuin: "Elisa on paras, muita ei ole olemassa." Lehtisessä hehkutettiiin erittäin vahvasti uusia palveluita tai kuinka autuaaksi se tekee elmän tai on tehnyt erään perheen elämän. Samalla annetaan kuva että oman tiensä kulkijat eivät tälläisä ratkaisua edes osaa koskaan tehdä. Ainoa miinus mikä näissä jutuissa oli se, että hinnat oli pilotettu erittäin hyvin tai ne piti käydä tarkistamassa vallan muualla tai ne sevlviää vasta sopimuksen allekirjoituksen jälkeen.

    Jotenkin ihmetyttää kun tuollaisen ovat päästäneet markkinoille. Mikäli esivalintasopimus muuttaa liittymätyyppiä toiseen on mielestäni aika outoa. Samoin noin lyhyt aika siirtymiseen toiseen liittymätyyppiin operaattorin toimesta. Uskoisin että ainakin tähän viranomaisilla on sanomista. Kaksi tai kuusi kuukautta lienee lähempänä sitä mitä viranomaiset ovat valmiina hyväksymään. Jatkossa tuota voinee vieläkin kiertää, mutta se muuttaa elämään hieman hankalemmaksi. Kiertäjien on ensinnäkin irtisanottava nykyinen ESV -soppari ja jatkossa puhelun eteen sitten valitaan sopiva tunnus. Sitten herääkin kysymys että voiko Elisa rajoittaa esivalintoja liittymätyypin mukaan?
     
  3. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Eiköhän viestintävirastokin tule ottamaan tähän kantaa, mielenkiintoista nähdä heidän kantansa. Vai ei kuukausimaksu ilman puheluita riitä kattamaan kustannuksia?. Nämä lankaliittymän kk maksut kun on muutenkin niin suolaisia verrattuna kännyliittymään .
     
  4. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Luettuani ko. asiakasinfon, ilmoitin Saunalahdelle haluavani irtisanoa Soittosopimuksen siitä syystä, että Elisa nostaa muuten liittymän kk-maksua. Saunalahdelta vastattiin, että ovat tehneet tutkintapyynnön asiasta viestintävirastoon, koska Elisa ei noin saisi tehdä. Jos haluaisin kuitenkin irtisanoa Soittosopimuksen, Saunalahti pyysi ilmoittamaan asiasta suoraan Elisalle, joka kytkennät hoitaa.
    Lähetin Elisan Tampereen asiakaspalveluun sähköpostilla irtisanomisen ja sain seuraavanlaisen vastauksen:

    Hei!

    Kiitos viestistäsi.

    Emme vaihda automaattisesti käyttöliittymääsi perusliittymäksi, koska olet tehnyt tilauksen käyttöliittymästä ennen 1.7 2005. Tämän jälkeen (1.7 2005) tehdyt vaihdot käyttöliittymäksi (mikäli asiakkaalla on saunalahden sopimuksia) palautetaan perusliittymäksi.

    Mikäli tahdot silti vaihtaa sopimuksesi Elisan sopimuksiin, pyydän sinua ystävällisesti vastaamaan tähän viestiin.

    Ystävällisin terveisin,

    xxxxx xxxxxxxx
    Myyntineuvottelija
    Elisa Contact Center -palvelut
    Henkilöasiakkaat


    Eli ennen 1.7.05 tilattuja muutoksia ei peruuteta, mutta 1.7.05 jälkeen yhdistelmä Käyttöliittymä/Soittosopimus ei enää onnistu.
     
  5. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Se on myöhäistä rykiä kun paskat on jo housussa!
     
  6. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Niin, no, kellä on löysät housuissa ja kellä ei.

    Itselläni säilyy 6e kk-maksu, kun tilaus on tehty ennen 1.7.05.

    Niillä, jotka ovat "heränneet" vähän myöhään, maksu nousee lähes tuplaksi. Nopeus on valttia...
     
  7. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Saimme tietää tuosta muutoksesta jo toukokuun lopussa ja asia meni samalla jo silloin edustamani operaattorin lakimiesten tutkittavaksi. Ei tule menemään läpi.
     
  8. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Luulisi että Elisalla lakimiehet tutkii näitä päätöksiä ennenkuin niitä lasketaan markkinoille.
     
  9. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    Menee läpi siinä tapauksessa, että Elisa pystyy todistamaan kuparin ylläpidon maksavan enemmän kuin 6e/kk/liittymä.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Olisko laajempaa perustelua miksi se tähän vaikuttaa? Eihän nyt olla kuparia vuokraamassa muille operaattoreille.
     
  11. karjaj

    Liittynyt:
    28/8/03
    Viestit:
    370
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy Gio
    No, ei kai se ihan pelkän kuparin hinta ole, mutta sen ylläpidon kalleudella on helpointa saada perusteltua liittymän tuotantokustannukset kalliimmaksi kuin se 6e/kk, jolloin saavat muuttaa liittymän takaisin kalliimpaan. En tiedä, paljonko koneellisesti tapahtuvalle liittymän ylläpidolle voi laskea kustannuksia? Joka tapauksessa Elisahan perustelee muutosta sillä, että 6e/kk ei riitä liittymän tuotantokustannuksiin ilman puhelulaskutusta.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Perustelee, mutta itsehän ovat tuotteen hinnoitelleet, jos muuttunut markkinatilanne aiheuttaa ongelmia on toki yksi konsti että muuttavat palvelun hinnoittelua, mutta koko lankapulen kilpailun lisäämis pyrkimykset menisivät romukoppaan jos lankaoperaaattorit hinnoittelisivat liittymän kk maksut sen mukaan kenen välityspalveluita asiakas käyttää, samoin hinnoittellu läpinäkyyvys yrityukset romuttuisivat myös.
    Pyrkimys on ollut myös siihen että monipoli operaattorit eivät saa suosia omalla monopoli osuuden hinnoitellullaan omia palveluitaan, mitä ajatusta kk maksun riippuuvuus sopimuksista ilman muuta romuttaisi.
     
  13. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Joskus tiukassa kilpailutilanteessa kokeillaan kepillä jäätä ja varalla on suunnitelma b jos alkuperäisestä tulee sanomista.
     
  14. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Kilpailua rajoittava tekijä, ei tunnu lailliselta jutulta.
     
  15. Trex

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    913
    Tykkäykset:
    0
    Nyt tuli Soneran suunnalta vastaus asiaan liittyen:

     
  16. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Hieman OT, mutta mikäs tuollainen 24h asiakaspalvelu on?
     
  17. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Se on lankapuhelinasiakaspalvelun aukioloaika. Mobiilipuoli palvelee 24/7.
     
  18. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Tämä ei mitenkään oikeuta Elisaa nostamaan hintaa vain niiltä, jotka tekevät soittosopimuksen.
     
  19. sorsa

    Liittynyt:
    7/2/03
    Viestit:
    430
    Tykkäykset:
    0
    Viestintäviraston päätös 29.11.2005: http://www.ficora.fi/suomi/document/Elisan ESV.pdf
    Elisa ei saa rajoittaa esivalintoja liittymätyypin perusteella. Päätöksen perusteella Elisa näyttää lopettaneen Käyttöliittymän uusmyynnin ja Elisa (12 kk) Yhdessä-liittymästä on tullut Elisa (12kk) Yhdessä-sopimus. :) Nyt sitten joku voisi tehdä toimenpidepyynnön viestintävirastolle Elisa Yhdessä-sopimuksen laillisuudesta. ;)
     
  20. Basu

    Liittynyt:
    14/6/03
    Viestit:
    569
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    A5 (2016)
    Kyllä Elisa sitten jaksaa laittaa noita 12kk sopimuksia jokaiseen tuotteeseen, helvattu! Sen ymmärtäisin jos olisi Käyttö- & Perus -liittymien lisäksi noita 12kk sopimusliittymiä. Elisa ajattelee omaa etuaan, ei asiakkaiden.
     

Jaa tämä viestiketju