1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Elisa Elisa 151 laskutuspalvelusopimus - liittymätyypin pakkomyyntiä?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Titan, 14/11/07.

  1. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Nyt on tällainen mielenkiintoinen tilanne Elisan 151-laskutussopimuksen kanssa, löytyykö vinkkejä tai näkemyksiä?

    Yritysliittymissä on toisinaan käytettävä yksityispuheluissa 151-etuliitettä, jotta yksityiset puhelut voidaan erotella ja laskuttaa erikseen liittymää käyttävältä yksityishenkilöltä. Näitä 151-puheluja varten puhelimen käyttäjän pitää tehdä yksityishenkilönä erillinen Elisa 151-laskutuspalvelusopimus, joka vastaa sisällöltään matkapuhelinliittymän liittymäsopimusta ja jossa on pikkupräntissä todettu, että liittymän hinnoittelu vastaa Elisa Reilu -liittymän hinnoittelua (mm. avaus 7,89 eur, kk-maksu 3,95 eur ja puhelut/tekstarit 0,085 eur). Muita vaihtoehtoja 151-puhelujen liittymätyypille ei ole.

    Koska omia puheluita tulee vain vähän, tuossa Reilussa ärsyttää korkea kk-maksu, joka tarkoittaa esim. Oiva-liittymään verrattuna 24 eur ylimääräistä menoa vuodessa. Koska 151-laskutuspalvelusopimus on luonteeltaan yksityishenkilön ja Elisan välinen sopimus, niin mielestäni tarjolla pitäisi olla myös muita liittymätyyppejä.

    Mitäs mieltä muut olette? Mieli tekisi kirjoittaa tuosta valitus kuluttajaneuvojalle, mutta pitää varmaan laittaa sama lappu myös viestintävirastoon, koska vaatii varmaan tulkintaa selvitellä mikä osuus on Elisan ja liittymän omistavan yrityksen välistä sopimista (johon kuluttajaneuvoja ei puutu) ja mikä taasen Elisan ja yksityishenkilön välistä.

    Miten homma hoituu muilla operaattoreilla?
     
  2. aimo Vieras

    En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Samallahan voisi valittaa, että liittymätyyppejä on Soneralla ja Elisalla liian vähän vedoten siihen, etä esim. Saunalahdella on tuplasti enemmän. Jos Elisan kyseinen tuote ei miellytä niin ainahan voi vaihtaa operaattoria, näinhän markkinat toimivat. Eli mikä tässä nyt oli ongelma?
     
  3. samumanu Vieras


    Pakko olla samaa mieltä!
     
  4. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6604
    Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    En tiedä mitä sekoilet ?

    http://matkaviestinta.elisa.fi/publ...lvelut,liittyman_peruspalvelu_0008.htm#tarkat


    Laskutus

    Elisa 151 Erittelyssä liittymän omistaja saa yhden laskun, jonka laskuerittelyssä 151-alkuiset puhelut ja 151-alkuiset matkapuhelimiin lähetetyt tekstiviestit on koottu erikseen omille riveilleen. Palvelu on maksuton ja sitä voi käyttää vapaasti ilman erillistä sopimusta.


    Käyttöesimerkki

    Jos haluat soittaa numeroon 09 435 661 ja haluat sen laskullesi Elisa 151 Erittelyn alle, näppäile 15109435661. Palvelun käyttöä helpottaaksesi voit tallentaa numerot valmiiksi 151-alkuisina matkapuhelimen muistiin.




    Elisa 151 Erittely on maksuton ja sitä voi alkaa käyttää ilman erillistä sopimusta. Jos haluat 151 puhelusi ja tekstiviestisi eri laskulle, tarvitset Elisa 151 Laskutuspalvelun. Elisa 151 Laskutuspalvelu vaatii erillisen sopimuksen. Elisa 151 Laskutuspalvelussa 151-alkuiset puhelut ja -tekstiviestit laskutetaan suoraan liittymän käyttäjältä ja muu liittymän käyttö omistajalta.
     
  5. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Tässähän puhutaan nyt ihan eri asioista, eipä taida tähän mennessä vastanneilla olla mitään kokemusta noista yritysliittymistä.

    1) liittymätyypin tai operaattorin vaihto ei ole puhelimen käyttäjän toimesta mahdollista: liittymän omistaa työnantaja ja sillä on suurasiakassopimus Elisan kanssa.

    2) tuo 151 erittely on maksuton palvelu, mutta se että ne 151-etuliitteellä soitetut käyttäjän henkilökohtaiset puhelut tulevat erillisellä laskulla kotiin vaatiikin sitten sen erillisen 151-laskutuspalvelusopimuksen, joka on sitten sidottu kiinteästi Elisa Reilu -hinnoitteluun. Laskutuspalvelusopimus siis tehdään henkilökohtaisena sopimuksena Elisan kanssa - lappu vastaa lähinnä tavallista liittymäsopimusta (mitä tukee sekin, että siitä laskutetaan erillinen oma kuukausimaksu). Kun kerran tässä pitää tehdä henkilökohtainen sopimus Elisan kanssa, niin silloin myös mieluusti valitsisin itselleni parhaan liittymävaihtoehdon Elisan liittymien joukosta. Nythän tässä käy niin, että minulle pakkomyydään kuukausimaksultaan kallis Elisa Reilu -yritysliittymä, vaikka haluaisin niitä omia puheluitani varten Oivan. Liittymän valinta ei voi olla teknisesti liian hankala toteuttaa, koska nyt käytössä olevalla yritysliittymällä ja Reilulla on jo muutenkin erilainen hinnoittelu.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuntuu ihan järkevältä ja tuskin operaattorille mikään busines, kunhan kulut saavat.
    Ei taida ajatuksesi oikein toimia, Elisalla on monia liittymätyyppejä joiden busines idea vaihtelee ja eivät ehkä sovi lainkaan tuohon käyttöön tai sitten ajatus pitäisi toteuttaa niin että ns. liittymätyyppin voisi valita mutta silloin mahdollisesti lyötäisiin päälle tuosta palvelusta muutaman eruon kk maksu. Eli palvelun kustannukset pitäisi varmaan jotenkin kattaa.

    Tuo olemassaoleva systeemi taitaa kuitenkin olla kustannastehokkain ja osapuolille edullisin.

    Tiedän että tuontyyppisiä palveluita käytetään, markkinarako on kuitenkin aika pieni, eli lähinnä käyttäjät jotka eivät halua ottaa (maksaa) puhelinetua, mutta kuitenkin joutuvat käyttämään firman luuria ja liittymää varsinaisen työajan ulkopuolella. On toki työtehtäviä joissa firman luuri työaikana käytössä, mutta tarkasti valvottuna, eikä puhelinetua edes mahdollista saada, mutta onko silloin lupaa/tarvetta soitella yleensäkkään omia puheluita firman luurilla?
     
  7. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Mistähän palvelusta se palvelumaksu sitten oikein tulisi? Tuo 151 erittely on maksuton ja eiköhän sillä parin euron "ylimääräisellä" kuukausimaksullakin saisi yksityiskäytön laskutuksen katettua - onnistuuhan se myös vastaavan hintaisissa yksityishenkilöiden liittymissä. Nythän samasta liittymästä maksetaan muutenkin yrityssopimuksessa kk-maksu, joten kovin monia päällekkäisiä laskuja ei samasta palvelusta kannata maksaa.

    Heh, juurikin sitä varten se 151 laskutuspalvelusopimus tarvitaan :)
     
  8. samumanu Vieras

    Nehän saa tarjota tuommoista lisäpalvelua hinnalla millä tahtovat, PISTE! Siihen ei voi mikään viranomainen mitään sanoa koska lakeja eikä kuluttajan oikeuksia rikota. Tuosta tulee ylimääräisiä kustannuksia jotak katetaan tuolla lailla, luuletko et esim softien teko on ilmaista? Palvelu ei kuitenkaan ole mikään super suosittu joten kustannukset per liittymä/sopimus on aivan 100% varmasti korkeampi kuin muissa suositummissa palveluissa. Omasta mielestä toi on ihan kohtuhintainen.

    Ja en ole elisalla töissä, en myy elisan tuotteita mutta omistan samanalaisen 151-sopimus liittymän. Jota toki käytän vain muutamalla egellä kuukaudessa.
     
  9. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Totta, yritys voi melko vapaasti tarjota haluamiaan palveluja määrittelemällään hinnalla - ja hyvä niin. Toiminta ei kuitenkaan ole aivan vapaata, vaan sitä viranomaissääntelyä ja valvontaa on jonkin verran (lähinnä Ficoran ja Kilpailuviraston toimesta). Tilanteet joissa iso operaattori tekee palvelusopimuksia yksittäisen kuluttajan kanssa niin että kuluttajalla ei ole valinnan mahdollisuutta ja siitä johtuen häneltä laskutetaan korkeampaa hintaa kuin joltakin toiselta kuluttajalta (vrt. Elisa Reilu ja Oiva) voivat hyvinkin kuulua tällaisen sääntelyn piiriin.
     
  10. puhuja

    Liittynyt:
    11/4/05
    Viestit:
    108
    Tykkäykset:
    1
    Etkö voi vaan ilmoittaa työnantajalle, että yksityisiä puheluita kyseisellä liittymällä ei soiteta, etkä näin tarvi 151-erittelyä? Kuulostaa kohtuuttomalta että työnantaja pakottaa käyttämään työliittymää josta aiheutuu työntekijälle kustannuksia.
     
  11. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Niitä yksityispuheluita tulee kuitenkin toisinaan soitettua, joten kyllä tuo 151-laskutuspalvelu on ihan paikallaan.

    Käytännössä kyseinen aluenperin henkilökohtaisesti avaamani liittymä on kulkenut toistakymmentä vuotta mukanani niin, että se on aina työpaikan vaihtumisen yhteydessä siirretty kulloisellekin työnantajalleni. Tähän asti minulla on aina ollut täysi puhelinetu, mutta nyt on työnantajan puhelinpolitiikan vuoksi tarvetta yksityispuheluiden erillislaskutukselle tuon 151:n avulla. Ymmärrän että tuo 151-laskutuspalvelusopimus maksaa operaattorille jotain, mutta mielestäni se ei saa maksaa minulle enempää kuin mitä yksityishenkilönä avaamani uusi matkapuhelinliittymä maksaisi (etenkin kun samasta liittymästä maksetaan jo muutenkin työnantajani suurasiakassopimuksen mukaiset palvelu- ja käyttömaksut).
     
  12. samumanu Vieras

    Saa se maksaa enemmän, oon aivan varma jos asian etiäpäin viet että häviät. Kivahan se ois et sais halvemmalla mut ikävä kyllä tässä maailmassa eletään.
     
  13. kimmo Vieras

    Itse sitten avarasydämisenä ihmisenä taidan olla ainut joka käsittää myöskin kuluttajan puolta asiassa ja on samaa mieltä kanssasi(vaikka ei elisaa, tahi 151-sopimusta olekaan). Itse sanoisin työnantajalle, että yksi lasku ja laskun tultua kiikuttaisin oman osuuteni esimieheni pöydälle käteisellä, tahi jollekin muulle joka raha-asioista vastaa.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Laskuttaminen maksaa, Yrityksille lähetetään sähköisesti tai muuten monennäköistä yhteenvetoa. Toki erittelyn toteuttaminen on myös ollut kustannus, joka ilmeisesti laskettu tärkeäksi.
    Nyt sekoitat erillisen liittymän ja laskunsiirron. Erillisessä liittymässä oletetaan tietyn tasoisista liikevaihtoa, myös laskevaa liikennettä. Kuten kerroit sinun haluamassasi laskuun siirto palvelussa ei ainakaan sinulla pahemmin liikevaihtoa kierry ja laskevakin liikenne menee firman liittymään.

    Jossain kehitysmaassa voi operaattorin busines olla laskettu n. 10 euron liikevaihtoon, suomessa taidetaan tavoitella kertaluokkaa isompia lukuja.

    Yleistävä tulkinta, jos työnantaja ei tarjoa puhelinetua -> ei puhelinta tarvita ja käytetä kuin työaikana tai sen luenteisena aikana, joten kannattaisiko ottaa tuo aivan oma liittymä aivan sellaisella tarjolla olevalla sopimuksella kuin haluat.


    Ilmanmuuta olisi kiva jos olii liki ilmaista. sille voisi olla käyttöä myös puhelinedun piirissä oleville ihmisille.
     
  15. hatyri

    Liittynyt:
    25/5/06
    Viestit:
    191
    Tykkäykset:
    0
    Itse vetäisin oman alkuperäisen numeron työnantajalta pois ja hommaisin toisen liittymän ja puhelimen työpuheluita varten. Jollei kerran asiasta voi sopia vaikka niin että työnantaja maksaa puhelinlaskun ja ottaa ne 151 erittelyllä soitetut puhelut pois vaikka palkasta tai laskuttaen muuten sinulta. Muutenkin pääsee paremmin haluamiinsa sopimuksiin käsiksi silloin eikä tarvi noissa kankeissa systeemeissä olla.

    Onpahan myös helpompi olla haluttaessa pois tavoitettamattomissa. Kunnei sitä työpuhelinta tarvi rahdata mukana jollei siitä ole sovittu työsopimuksessa. Kun joistain työnantajista on aivan käsittämättömän vaikea ymmärtää että jo yli kaksikin puhelua päivässä vapaa-aikana haittaa vapaa-aikaa varsinkin jos se haluttaisiin vielä ilman korvauksia. Kummasti turhat puhelut häviää kun alkaa laskuttaa joka puhelusta sen korvauksen mihin on oikeutettu.

    Ja mitenkäs toi työkännykkä vaikuttaa verotukseesi.. eli kannattaako moista edes huolia nykypäivänä. Työpaikan kännykkä/liittymä joka käytössäsi on vain työaikana kun ei vaikuta verotukseesi. Mutta jos käytät sitä vapaa-aikanasikin omiin puheluihin niin eikös se ole silloin verotettavaa.
     
  16. Titan

    Liittynyt:
    8/8/06
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Tuo henkilökohtaisen vanhan puhelinnumeron ottaminen pois työnantajalta ei ole niin houkutteleva ajatus, numero on kuitenkin ollut toistakymmentä vuotta myös työkäytössä eli vaikka tekisin suuren duunin uuden työnumeron ottamiseksi niin kaikki vanhat kontaktit soittelisivat sitten kuitenkin sinne "kotinumeroon". En myöskään viitsi kuljettaa mukana kahta puhelinta, työasioista harvoin soitellaan vapaa-aikana ja osaan käyttää puhelimen soittajaryhmiä+profiileita, joten kaikenkaikkiaan tulen ihan hyvin toimeen tällä nykymuotoisella ratkaisulla. Ainut mikä tökkii on se Elisan 151-pakkohinnoittelu.
     

Jaa tämä viestiketju