1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ebay ja PayPal, Ostaminen ja maksaminen.

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja tonza19, 20/1/05.

1. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Mitenkäs tuo toiminta tuolla eBay:ssä onnistuu. Onko periaate sama kuin huuto.netissä? Suostuvatko myyjät yleensä lähettämään puhelimia Suomeen/ulkomaille? Miten saan selville hintavarauksen, jos sellaista on? Sen verran kyllä tuolla saksalaisella sivulla pärjään, että löydän haluamani tuotteen, mutta hintavaraukset yms. on vaikeampi löytää.

2. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Re: eBay

4 kauppaa olen tehnyt ebay.de:ssä. Hintavarauksia ei käsittääkseni ole tai sitten en ole ikinä hoksannut :) Kohteet päättyy sekunnilleen samaan aikaan kuin kohteessa lukee eikä esim. niin kuin huutonetissä että 5min. viimeisen tarjouksen jälkeen. Kohteessa lukee jos lähettävät muualle kuin Saksaan, esim. Eurooppaan. Monesti myös kysymällä lähettävät vaikka kohteessa ei lukisikaan kuin Saksa. Pelkkiä hyviä kokemuksia on minulla. Maksanut olen Op:n Eu-maksuna jolloin ei mene mitään ylim. kuluja. Toimitusaika on ollut noin 2-3 viikkoa. Rahansiirto on kestänyt noin reilun viikon ja loput postille.
    Postikulut eivät ole hirveästi suuremmat kuin Suomen sisäisessäkään liikenteessä, deutsche postin hinnoittelun mukaan olen pyytänyt lähettämään.

3. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Joo, hyvältä kuulostaa, ei noissa näytä kyllä minkäänlaisia hintavarauksia olevan, aina melkein lähtöhinta 1e, mutta sitten kohteissa onkin aina 20-30 huutoa, ainakin noissa jotka tässä 12 tunnin sisällä sulkeutuu. Eli oot huudon päätyttyä kysynyt että minkä verran postimaksuja laitetaan huudon päälle, ja sitten maksanut koko summan tilille? Miten tuo paypal toimii, eikö sen avulla rahat mene myyjälle nopeammin?

Huomasin että joissain kohteissa siellä lukee että nach Europe (Eurooppaan) ja joissain vaan nach Deutschland (Saksaan) mutta tietenkin voihan sitä kysyä jos suostuvat Suomeen lähettämään. Oon rekisteröityny tuonne eBay.comiin mutta tonne pitää vissiin rekisteröityä erikseen?

Ajattelin ehkäpä tollasta Sharp GX30:iä hommata, saattaa hinta laskea kun on tullut tuo TM-200...

Miten muuten näkee/jos näkee suljettujen kohteiden hintoja, että tietää mitä mistäkin pyydetään?

4. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20

Periaate kylläkin lähempänä Nettihuutoa. Eli löytyy myös heti ostettavia tuotteita sekä virtuaalikauppoja. Kuten Vtormane sanoikin, niin kohde sulkeutuu sekunnilleen silloin kuten alunperin. Tästä koitui minulle tuossa viime viikolla pieni tappio, mutta toisaalta siihen tottuu ja se on aidompaa huutokauppaamista (IMO).

eBay: Vain Worldwide-myyjät tai sitten jotkut jenkit, jos ystävällisesti asiasta kysyy ja itse jo valmiiksi osaa neuvoa mistä saa lisätietoja.
    eBay UK: Britit ovat aina minun kohdalla olleet valmiita lähettämään Suomeen, jos on maksanut sähköisesti ja kun olemme samassa unionissa.
    eBay DE: Saksalaiset suostuvat useimmiten. Sama valuutta ja unioni. Tosin ei mitään sääntöä voi antaa. Aina pitää kysyä. Europa- ja Weltweit-merkityt kohteet ainakin saat tänne.

Kohteen tiedoissa lukee englanniksi reserve not met. Kannattaa vaikka lisätä eBay DE:n kautta tarkkailulistaan ja mennä sitten katsomaan uudestaan esim. eBay UK:n kautta, niin näet kaikki tiedot, paitsi kuvauksen englanniksi. Aika harvoin on hintavarauksia. Jos on, niin lukee merkintä siitä korkeimman huudon oikealla puolella.

Jos minulta kysytään, on vain hyvä kun ei turhaan hintavarauksilla pelleillä.

Suosittelen lämpimästi myös korttimaksuja. PayPal on nopein tapa maksaa eBay-ostokset. Maksu heti perillä, joten saa tavarat liikkeelle heti. Pankkisiirtoja todellakin kannattaa olettaa voivansa käyttää vain mannereurooppalaisten kanssa. Muuten sitten kortilla tai shekillä.

5. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20
    Kyllä, tai lähettänyt shekin tai maksanut kortilla. :)

PayPal on yhdysvaltainen sähköinen maksuvälityspalvelu, joka toimii myös Euroopasta käsin (PayPal Europe Ltd). eBayn omistama ja rekisteröity sähköinen rahalaitos Iso-Britanniassa, eli kiitettävän luotettava on. Toimii myös euroilla ja suomalaisilla pankkitileillä (voit vain nostaa rahaa suomalaiselle tilille tällä hetkellä, mutta et vielä laittaa rahaa PayPal-tilillesi).

Suomalaisista Visa- ja MasterCard-korteista toimivat kaikki, sekä tietenkin Visa-korttia emuloiva Sampo Pankin Visa Electron. Maksaminen on täysin ilmaista ja valuuttakurssikin suhteellisen ok. Maksu heti perillä myyjällä, eli siksi nopein vaihtoehto.

Tutustu: https://www.paypal.com/uk/

Ei. :) eBay-käyttäjätunnuksesi toimii kaikilla sivustoilla. Kaikki huutosi, myyntisi ja muut tapahtumat näkyvät samasta My eBay-palvelusta. Vain kieli on eri.

Haun kautta ei suoraan löydy niitä, AFAIK.

6. vtormane

Tykkäykset:
    0

Siis näkeekö noita vanhoja(sulkeutuneita) kohteita mistään?

7. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Kiitokset myös 'Rasbel':ille infosta, tässähän on jo mukavasti tietoa. Onko Rasbel tullut koskaan huijatuksi tuolla?

8. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Ootteko aina ensin tehnyt huutoja kohteesta, ja vasta sitten jälkeenpäin alkanut selittelemään myyjälle että Suomeen pitäisi lähettää? Minkä verran ne kulut tuolta Saksasta on ollut, 10-20e? Enemmän?

9. jok74

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    useita
    Kannattaa vaikka ebay.co.uk;n "advanced search" toimintoa hyväksi käytteän etsiä tietyn tuotteen sellaisia myyjiä jotka ovat valmiita lähettämään suomeen. Eli sinne "available to" -kohtaan "finland" ja hakukenttää etsittävä tuote. Olen tehnyt muutaman (5-6) kaupan ebayssa (usa ja englanti) eikä minua ainakaan ole huijattu...vielä : )

10. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20

Anteeksi, huomasin juuri virheeni. :( Niin, siis nehän löytvät tuolta kyllä. Completed-kohteet ovat tietenkin kaikki loppuneet huutokaupat. Eli laajennetulla haulla (Advanced Search) ruksaa Completed Items. Silloin haku kohdistuu päättyneisiin huutokauppoihin. :)

En varsinaisesti. Tällä viikolla tosin jäi hieman petetty olo Nokia 1620-kaupoista. Myyjälle nähtävästi "good condition" tarkoitti isoja tarraliiman tahroja, SECURITY MARKED-tarraa punaisella tekstillä, turvamerkintätarraa akussa, totaalisesti jumittunutta akkua (sain loppujen lopuksi kyllä sitten irti), akku ei lähde latautumaan ja puhelinta joka ei suostu käynnistymään toisellakaan akulla. Jos ei neuvottelu palautuksesta onnista nyt, niin tappiota tulee 20£. Noh, onneksi vain yksi tapaus.

Aina hyvä muistaa, että eBaynkin puolelta löytyy apua ongelmallisiin tilanteisiin. Eli jos ostaja ei maksa tai myyjä huijaa, voi tehdä asiasta ilmoituksen. Ostajan turvana eritoten PayPal-maksuissa PayPal Buyer Protection.

Suosittelen näitä luettavaksi:

Purchase Protection Programmes
    What is the Buyer Complaint Process?
    Can I retract or cancel my bid?

Off-topic: Helpointa laittaa vaikka vain Rasbe, Ras, Rasi, tjsp, jos meinaa kirjaimet mennä sekaisin. :)

Väärin: Sitoudut huudollasi ostamaan tuotteen, jonka kauppaehdoissa myyjä on selkeästi ilmoittanut minne on suostuvainen lähettämään tavaran. Ilman erillissopimusta oletat myyjän suostuvan poikkeukseen. Lopputuloksena Non Paying Bidder-raportti sinusta eBaylle, miinusta palautteisiin ja mahdollisesti banaania eBaystä.

Oikein: Otat yhteyttä myyjään ja selität tilanteen. Teet asiasta erillissopimuksen, eli jos sinulla on korkein voittava huuto, suostuu myyjä poikkeuksellisesti lähettämään tavaran sinulle.

Muista! Aina tulee lukea ne kohteen tiedot tarkkaan. Jotkut myyjät eivät myy 0-palautteisille, jos nämä eivät ennen huutamista ole yhteydessä myyjään s.postitse, vaan saattavat kumota huutosi.

Neuvoni: Jos haluat vakuuttaa miksi kannattaa lähettää sinulle Suomeen, niin mainitse tullivapaudesta EU:n sisällä (ts. lähetystä ei tarvitse tullimerkitä) ja saksalaisille voi muistuttaa helposta maksamisesta samalla valuutalla. Kaikki minun kohdalla suostuneet lähettämään Suomeen, kun olen noista asioista maininnut anellessani lupaa saada olla poikkeustapaus. :)

11. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20
  12. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Voinko mää maksaa tuolla PayPal:illa pelkällä tilinumerolla, ilman mitään luotto/visakorttia?

13. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20
    Luetun ymmärtämistä, kiitos. Katso:

Eli vain ne kortit jotka mainitsin.

14. vtormane

Tykkäykset:
    0
    Kannattaa myös lukea tarkasti paljonko myyjä ottaa lähetyskuluja. Usein, varsinkin kännytarvikkeissa, huutohinta jää matalaksi mutta myyjä ottaakin sitten "vahingon takaisin" lähetyskulujen muodossa. Esimerkkinä oli tuossa 6510 alkup. kuoret mitkä olisi voinut huutaa heti 8 eurolla mutta myyjä lähetyskulut olisivat olleet 10e. Näissä kannattaa olla tarkkoina ja katsoa ne lähetyskulut tarkkaan ennen huutoa.

Jos kohteessa ei ole ollut lähetyskulujen hintaa Suomeen niin olen vain kylmästi ehdottanut myyjälle deutsche postin hinnastoa. Esim. tuo R520m tuli 8 euron kuluilla minulle.(maksikirje). 6510 kuoret tulivat 2,50e kuluilla.

Yleensä kannattaa kaikki asiat neuvotella ennen kohteen päättymistä niin ei sitten tule yllätyksiä. Ainakin minä olen niin tehnyt.

15. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Joo, luinpa huolimattomasti, mutta tuolta vain koitin "muka maksaa" yhtä kohdetta, niin siinä kyseltiin pankkitilinnumeroa ja pankin nimeä, ja vaihtoehtona siis oli bank account, muista vaihtoehtoja oli visa jne. mutta se ei siis toimi Suomesta, jos niin sanot.

16. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20
  17. WS

WS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuinka kauan kestää maksun meneminen myyjän tilille, jos maksaa EU-maksuna ja kauan kestää postitus Suomeen?

18. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Kerran oon siirtäny ulkomaille, kyllä siinä se viikko menee. Postituksesta en osaa sanoa, uskoisin että reilu viikko. 6-7 arkipäivää.

19. WS

WS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuinka paljon maksaa lähettää Deutsche Postin hinnoilla puhelin ~500g ja tuleeko kotiin kannettuna vai pitääkö noutaa postista? Kuinka kauan kestää siitä lähtien, kun myyjä on postittanut luurin?

20. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Minä kun kyselin tuolla ebayssa että mitä maksaa lähetys Suomeen eri myyjiltä, niin aina melkein tuli eri hintaa, jotain 12,90 ja 8,90 yms. että ne vähän sanoo niitä hintoja miten sattuu.

Kyllä se puhelin sun kotipaikkakunnan postiin tulee, ellei siihen mitään erikoispalveluja laiteta. Se ei ole UPS joka nämä tuo, niinkuin liikkeestä tilattaessa yleensä.

Jaa tämä viestiketju