1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

E90 sisänäytön vaihtaminen (alkuperäinen vs. tarvike)

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja vpekkari, 26/6/12.

1. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Tänään kävi se, mitä olen aina yrittänyt varoa, eli "halko" putosi lipaston päältä lattialle. Aluksi näytti, että kaikki pelaa kuten pitääkin. Sitten myöhemmin kun olisin tarvinnut nettiä, huomasin että sisänäyttö väreilee ja siihen tulee kummallisia häiriöraitoja. Varmistin näytön vialliseksi vaihtamalla varapuhelimenn (kyllä, sellainen on :) ) sekä käyttöpuhelimen näytöt keskenään.

Nyt tarvitaan siis uusi sisänäyttö, mutta mietin lähinnä, että tilaanko Kiinasta tarvikenäytön, vai yritänkö löytää käytetyn originaalin? Käytetystä originaalista pyydetään varmasti pari - kolme kymppiä vähintään ja huonolla tuurilla siinä on näppäimistön jättämiä jälkiä.

HongKongista irtoisi 15 eurolla postikuluineen näyttö + työkalut:

http://viewitem.eim.ebay.fi/Replacement-Inner-LCD-Display-Screen--Tools-for-Nokia-E90-Communicator-ZVLS376/300628137311/item

Uskomattoman edullinen paketti! Huonolla tuurilla tuo näyttö ei ole häävi ja hyvällä tuurilla alkuperäistä vastaava tai jopa sama tuote.

Kellään kokemuksia vastaavasta hommasta?

2. jusutus

jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Jos valita pitäisi niin mieluummin käytetty alkuperäinen vaikka tästä. Nuo muutaman euron rimpulat eivät ole mistään kotoisin.

Myös tämän tai tämän toimituksesta Suomeen voisi kysellä.

3. ajantawarat

ajantawarat Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    292
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Multa saa 25€ kpl,noudettuna kun itse vaihdat. Tulen kyllä suomeen ensiviikon lauantaina vasta

4. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Kiitos. Laitoin tästä YV:n.

5. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    E90 simahti (oli E90 sisänäytön vaihtaminen)

No johan myrkyn lykkäsi! Sain tänään vihdoinkin näytön rikkoutuneen tilalle. Ajattelin, että palautan tuon varapuhelimesta lainatun takaisin sinne ja laitan nyt ostetun käyttökoneeseen paikoilleen. Ostettu näyttö toimikin hienosti, mutta varapuhelin suuttui operaatiosta täysin. Näppäimistö ei toimi, pikkunäyttö on pimeä, eikä iso näyttökään toimi. Kaikki liittimet on kiinni ja olen ne useaan kertaan testannut. Onkohan nyt saranoiden kautta kulkeva kaapeli ottanut operaatiosta siipeensä kun käytin liittimiä irti? En purkanut puhelinta mielestäni mitenkään rajuin ottein.

Isossa näytössä oli aluksi epämääräisiä juovia, mutta nyt kun olen ronkkinut puhelinta lisää, se on täysin pimeä. Virtanäppäin toimii, puhelin "hyrähtää" kun laitan sen päälle. Samoin kannen tunnistus toimii, eli taustavalo siirtyy pienestä näytöstä suureen kun avaan ja suljen kannen. Mikään näppäin ei kuitenkaan piippaa, eikä kumpaankaan näyttöön tule kuvaa. Onneksi on kuitenkin yksi ehjä E90.

En keksi muita vikapaikkoja kun pääpiirilevy ja se saranasysteemi. Ison näytön alla olevan piirilevyn olen jo kokeillut vaihtaa ehjästä koneesta. Ei vaikutusta.

Ideoita? Onko mitään muuta keinoa paikallistaa vika kun vaihdella osia yksi kerrallaan puhelimesta toiseen. Samalla on riski, että tämä toinenkin E90 hajoaa.

6. jusutus

jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Luultavasti olet rikkonut saranaflexistä johtimen/johtimia/liittimen.

7. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Ilmeisesti näin on päässyt käymään. Liittimissä kyllä on ollut todella pahaa korroosiota, jota olen jo aiemmin putsannut. Siksi laite on minulle päätynytkin. Voi olla, että tässä on ollut joku johdin ihan katkeamispisteessä ja nyt napsahti poikki. Sellainen vika laitteessa oli ennestään, että näyttö oli aina täysillä, eli kirkkausanturi ei toiminut oikein. Olisiko tämäkin flex-kaapelista johtuva?

Jos rohkeutta riittää, niin voinhan vaihtaa pelkästään saranat kaapeleineen laitteesta toiseen. Silloin ainakin selviää, että onko vika siinä.

8. BorG Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    79
    Ihailtavaa toimintaa kyllä, ei mennä sortumaan uusiin vaan taidolla korjataan vanha.

Edit: Ainakin mitä puhelimiin tulee.

9. ajantawarat

Tykkäykset:
    292
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Kyllä sä voit rungon vaihtaa kaapeleineen jostain raadosta. Mullakin niitä taitaa olla, kuten niitä näyttöjäkin. Varovasti vaan flexin liittimet irti .

10. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Päivitystä E90:n tilanteeseen

No niin, nyt on kummajainen vika selvinnyt. Keräsin rohkeutta ja hajotin molemmat puhelimet palasiksi. Vaihdoin toimivasta puhelimesta saranan kaapeleineen tuohon rikkinäiseen ja kas, puhelin heräsi eloon. Vika siis siinä kaapelissa.

Kaapeli oli kuitenkin varsin ehjä päältä, joten minua jäi suuresti vaivaamaan, että mikä siinä oikein on vialla. Pistin sitä vielä lisää hajalle halkaisemalla kannen puoleisen liittimen osiin. Kuvat sitten kertovatkin loput:

Todellakin selvisi syy siihen, miksi puhelin oli eloton: aivan hapettunut koko liitin sisältä! Nuo juotokset tuskin ovat aikoihin enää olleet kunnolla kiinni ja kun irroitin pistoketta, rapsahtivat loputkin irti. Jo ihmettelin, että kun olen purkanut yhtä sun toista, enkä ole vielä tällä tavalla normaali varovaisuutta noudattaen saanut mitään rikki. Nyt selvisi toinenkin mysteeri: puhelimessahan oli ennestään sellainen vika, että valaistuksen anturi ei toiminut ja näyttö oli koko ajan täysillä. Melkein nyt uskallan arvata, että sekin korjaantuu, kun kaapelin vaihtaa.

Nyt pitäisi vaan saada tuo kaapeli jostain inhimilliseen hintaan. Uusi maksaa 39 euroa. Kaipa senkin voi ostaa, mutta koska minulla on jo yksi toimiva puhelin, niin pistää mietityttämään kannattavuus.

Paljos pyydät "ajantawarat" tuollaisesta saranakompeksista? Uskoisin, että sellaisen voisi ottaa vaikka ihan risasta ja kolhitysta rungosta. Nuo kromatut pääthän saa erikseen vaihdettua, joten ulkoisella kunnollakaan ei ole väliä.

11. ajantawarat

Tykkäykset:
    292
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    15€ + pk :)

12. vpekkari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Kiitos sinulle ajantawarat! Ostamani kaapeli pelaa erinomaisesti ja puhelin käy ja kukkuu taas. Onpa värkki tämä E90 - sillä nimittäin oli vielä yksi yllätys järjestettävänä minulle. En heti älynnyt siirtää sitä näytön tunnistusmagneettia vanhasta saranasta uuteen. Ihmettelin, että mitä nyt hajosi kun kuva pysyi jatkuvasti sisänäytöllä, eikä siirtynyt ulkoinäyttöön, vaikka suljin kannen.

Lopulta löysin googlella kuvan hall-anturin paikasta ja rupesin selvittämään, että mistä se sen kannen asennon ottaa. Huomasin sitten, että vanhaan saranaan on jäänyt se pienen pieni magneetti. Tuon kun laitoin, niin alkoi pelaamaan. Valaistuksen tunnistus ei edelleenkään toimi, mutta saa olla. Merkityksetön juttu.

Loppu onkin sitten hifistelyä. Hieman on noita näppäimistön reunuksen muovikynsiä lohkeillut kun puhelinta on avattu varmaan jo yli kymmenen kertaa. Tämän takia irvistää hieman takaa. Voipi sitten vielä jossain vaiheessa vaihtaa tuon osan, jos alkaa häiritä.

Jaa tämä viestiketju