1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA oikeudessa ennakkotapauksena

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Masteri, 12/5/04.

  1. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Tämän päivän iltalehdessä:

    "Kuluttajansuojalaki ja hintamerkintäasetus määräävät, miten tuotteiden ja palvelujen hinnat tulee ilmoittaa. Lisäksi kuluttaja-asiamies on antanut alakohtaisia ohjeita esittämistavoista markkinoinnissa.

    – Matkapuhelinoperaattoreita on muistutettu laista ja asetuksista sekä markkinaoikeuden ratkaisuista viimeksi viime jouluna, kertoo lakimies Vesa Vuoti kuluttajavirastosta.

    Mutta jos määräyksistä ei piitata, viranomaiset eivät pysty katkaisemaan harhaanjohtavaa ilmoittelua ennen kuin kampanja on jo ohi.


    Pykälät tiedetään tulkinnoilla pelataan
    – Olemme joskus saaneet operaattoreita tekemään muutoksia ilmoitteluunsa jopa päivän varoitusajalla. Mutta esimerkiksi nyt Saunalahden kanssa neuvottelut ovat siinä tilanteessa, että pykälät tiedetään, mutta niiden tulkinnasta ollaan eri mieltä, kertoo Vuoti.

    Ongelmana eivät ole yksittäiset operaattorit, vaan koko ala.

    – Yhden elementin, esimerkiksi puheajan, hinta nostetaan esiin, mutta käytön kokonaiskustannuksista ei puhuta mitään. Lisäksi hinnoitteluun on tuotu uusia elementtejä, kuten puhelukohtainen hinta. Se usein kyllä kerrotaan jossain kohdassa, mutta ilmoituksen antama kokonaisvaikutelma on aivan muuta, apulaisjohtaja Seppälä ottaa esimerkkejä.


    Joka mainokseen pitäisi puuttua
    – Vaadimme vain, että yksilöidyn liittymän kokonaishinnoittelu esitetään niin selkeästi, että kuluttaja ymmärtää, mitä käyttö tulee maksamaan, Seppälä sanoo.

    Tällaisia ilmoituksia ei näe käytännössä koskaan. Kuluttajaviranomaisten pitäisi siis puuttua jokaikiseen mainoskampanjaan. Operaattorit tietävät hyvin, että se ei ole mahdollista.

    Aivan hampaaton kuluttaja-asiamies ei kuitenkaan ole.

    – Emme voi viedä jokaista operaattoria joka mainoksesta markkinaoikeuteen. Mutta haemme markkinaoikeudesta linjaratkaisuja sellaisiin ongelmiin, jotka toistuvat, Seppälä selittää.


    DNA oikeudessa ennakkotapauksena

    Kovat keinot ovat kuitenkin hyvin hitaat. Juuri nyt markkinaoikeudessa käsitellään DNA:n markkinointia, joka alkoi jo vuonna 2002.

    "Syytteen" pääkohdat ovat puheajan hallitseva asema ilmoituksissa, sekä puheajan käyttörajoitukset, jotka sitovat asiakkaan liittymään kohtuuttoman pitkäksi ajaksi.

    Jos markkinaoikeus toteaa, että lakia on rikottu, tuomittujen markkinointikeinojen käyttö kielletään kovan sakon uhalla. Sakko ei kuitenkaan lankea maksuun, ellei yhtiö tee samanlaista rikkomusta uudelleen.

    Markkinaoikeuden tuomio ei estä keksimästä uusia markkinointikeinoja, jotka mahdollisesti rikkovat määräyksiä eri tavalla.

    – Kilpailu on niin kovaa, että se näköjään houkuttelee operaattorit kokeilemaan rajoja, arvelee Seppälä.
     
  2. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Sen päivän mäkin haluaisin nähdä. Monille tuottaa ongelmia selvittää liittymän kokonaiskustannukset vaikka käytössä olisi monisivuinen täydellinen hinnasto.
     
  3. thehulk

    thehulk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/6/03
    Viestit:
    1965
    Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Samsung Area 52 Radio edition
    Lähes jokaisella operaattorilla on samanlaista markkinointia.

    Joten turha tässä on alkaa pelkkää Dna:ta kritisoitamaan.
     
  4. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Kuten artikkelissä sanotaan, DNAsta ennakkotapaus ja että kuluttajaviranomainen sanoo että jokaisen operaattorin jokaiseen kampanjaan melkein pitäisi puuttua.

    Kumminkin, kuten kummelimies sanoi: panokset kovenee.
     
  5. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Tästä olisi kiva myös tietää lisää, liittyisiköhän puhelu- ja sykäysmaksuihin.
     
  6. kalamake

    Liittynyt:
    16/4/03
    Viestit:
    603
    Tykkäykset:
    1
    Jokainen operaattori maksaa etukäteen esim 200 000 €. Ja jos markkinointi on ollut hyväksyttävää saa rahat takaisin vuoden päästä.

    Vähä niin kun operaattorit kohtelee maksuhäiriöisiä.
     
  7. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Eikö se ole varsin ymmärrettävää ettei luottohäiriöisille anneta luottoa ilman kunnon takuita? Tuo ainakin kuulostaa kritiikiltä systeemiä vastaan.
     
  8. Arska99

    Liittynyt:
    18/11/03
    Viestit:
    228
    Tykkäykset:
    1
    Siinä tapauksessa eikö myös olisi varsin ymmärrettävää, että hyvin mahdollisesti harhaanjohtavia mainoksia suoltavat operaattorit joutuisivat maksamaan etukäteen tuon takuusumman?
     
  9. kalamake

    Liittynyt:
    16/4/03
    Viestit:
    603
    Tykkäykset:
    1
    Totahan juuri tarkoitin.
    Ja eikös kaikki harrasta harhaanjohtavaa mainontaa.
     

Jaa tämä viestiketju