1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA DNA:n laskutusfarssi nujertaa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja oOoOo, 1/11/12.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Minulla oli DNA:n liikkuva laajakaista, jonka kuukausimaksu oli 13,90 €. Muita maksuja liittymään ei liittynyt. Liittymä kävi tarpeettomaksi, joten suljin sen 2.5.2012. Yllättäen sulkeminen ei lopettanutkaan laskutusta, vaikka sulkemisen kuukausimaksu on 0€ /kk. Tuo ilmoitus ei tarkoittanutkaan sitä, että kuukausimaksu olisi pudonnut sulkemisen jälkeen 13,90 eurosta nollaan, vaan se tarkoitti sitä, että itse sulkemisoperaatio maksaa nolla euroa kuukaudessa. Erittäin hämäävää ja harhaanjohtavaa. (Myöhemmin olen huomannut, että Saunalahti nimittää vastaavaa toimenpidettä nimellä "Estä liittymän käyttö". Se siis ei käytä termiä 'sulkeminen', joka ei ole ollenkaan yksikäsitteinen. Päin vastoin, termi on harhaanjohtava.)

Laskutus jatkui sulkemisesta huolimatta, ja protestoin voimakkaasti sitä vastaan, että DNA ilmaisee asian niin harhaanjohtavasti. Maksoin kuitenkin laskun joka oli ajalta 16.4.- 15.6.2012. Tämän laskun suuruus oli 27,80 €.

Kun oli käynyt ilmi, että sulkeminen ei lopeta laskutusta, niin yritin hoitaa asiaa puhelimitse. En päässyt läpi vaikka yritin 16 minuuttia. Sen takia sanoin sopimuksen irti 5.7.2012 sähköpostilla osoitteeseen mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi. Postin otsikkona oli "Irtisanon sopimukseni" ja tekstinä mm. seuraavaa: "TÄLLÄ SÄHKÖPOSTI-ILMOITUKSELLA SANON IRTI SOPIMUKSEN JONKA NUMERO ON *******." (En laita sopimusnumeroa julkiseksi tälle palstalle.) Posti meni kopiona myös kahdelle eri todistajalle. Postiasetuksissa oli lukukuittauspyyntö päällä. Sainkin teknisen lukukuittauksen samana päivänä. Mitään irtisanomisvahvistusta en saanut, enkä ole saanut sitä tähän päivään mennessä.

Sitten sain 21.8.2012 päivätyn laskun ajalta 16.6. - 15.8.2012. Sen loppusumma oli 27,80 euroa. Lähetin heille 29.8. sähköpostia, jossa muistutin heitä siitä, että sopimukseni on irtisanottu, eikä tuo lasku voi olla aiheellinen. Sanoin myös, että irtisanomisella on kaksi todistajaa. Tästä postista sain vain lukukuittauksen, mutta en saanut vastausta siihen.

Koska en saanut vastausta, niin huomautin vääristä laskuista vielä uudelleen 2.10.

Sain 5.10. DNA:lta vastauksen, jossa heidän palveluneuvojansa sanoi mm. näin: "Näen tiedostasi että on 5.7.2012 pyydetty asiakkaan sulku ja siksi liittymä on jäänyt voimaan."
    "Liittymäni on nyt irtisanottu ja saat tästä vielä vahvistuksen postitse."

Tässä DNA sörssi taas, sillä 5.7.2012 ei pyydetty asiakkaan sulkua, vaan nimenomaan posti oli erittäin selväsanainen IRTISANOMIPOSTI. Siis irtisanominen tapahtui jo heinäkuussa eikä vasta lokakuussa. Vastasin tähän 5.10. saatuun postiin uudelleen, että on tehty irtisanominen, eikä sulku.

Eipä tuota irtisanomisvahvistusta tullut edes silloin, enkä ole vieläkään saanut sitä.

Sain taas laskun. Sen päiväys on 21.10.2012. Siinä on kuukausilaskut ajalta 16.8.- 4.10.2012. Laskun summa on 22,70€.

Sitten sain 24.10.2014 perintätoimistolta ukaasin, että minun on maksettava 24,94 euroa 3.11.2012 mennessä. Siinä velkapääoma oli omituinen 12,79 ja perimiskulut 12 euroa ja korko 0,15. Aiemmin olin saanut maksumuistutuksen, että minulla on maksamaton lasku, jonka suuruus on 27,80€ ja eräpäivä 11.10. Se onkin ainoa maksumuistutus jonka olen saanut. Se oli maksumuistutus virheellisestä laskusta, jota minun ei kuulukaan maksaa, ja josta olin tehnyt myös reklamaation.

Valvoin läpi yön ja kaivelin esiin laskujani ja vanhoja sähköpostejani ja lähetin ne perintätoimistolle. Perintätoimisto ilmoitti, että he keskeyttävät perinnän. Myöhemmin DNA ilmoitti, että laskujen perintä on peruttu. DNA ilmoitti olevansa pahoillaan laskuepäselvyyksistä aiheutuneesta harmista.

Pelkkä anteeksipyyntö ei oikein enää riitä. Olen menettänyt DNA:n sähläilyn takia valtavasti aikaa ja yöuniani. On aivan käsittämätöntä, että he laittavat laskun perintään, vaikka olen moneen kertaan ilmoittanut, että laskut eivät ole oikein. On aivan käsittämätöntä, että irtisanomistieto ei mene perille, vaikka asia on sanottu heille moneen kertaan. En yhtään hämmästyisi, vaikka saisin vielä lisää laskuja, ja nuo jo aiemmin saadut muutkin aiheettomat laskut menisivät perintään. Minulle on edelleenkin epäselvää, mikä tuo perintään mennyt 12,79 euroa on, kun en ole koskaan saanut laskua, joka olisi suuruudeltaan tuo.

Kuka hyvittää kaiken sen stressin ja menetetyn ajan, joka näiden asioiden selvittelyihin on mennyt? Joku voi sanoa, että eikö olisi helpompi vain maksaa. Mutta jos niin teen, niin saan maksaa loppuikäni. Herää kysymys, että kuinkakohan monta muuta DNA:n toimimattoman irtisanomisen/laskutuksen uhria on.

2. thehulk

thehulk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Samsung Area 52 Radio edition
    Jos itse olet sekottanut termit: sulku ja irtisanominen, niin eihän operaattori voi ajatuksiasi lukea.

Ps. Oliko sopimuksessa mokkula mukana? Jolloin sopimus määräaikainen ja sitä ei voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä.

3. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3456
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Luitko edes koko viestiä?
    Aloittajahan oikaisi oman virheensä, DNA ei.

4. thehulk

thehulk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Kyllähän DNA virheen oikaisi:

Problem solved - heti kun asiakas alkoi puhumaan oikeista termeistä.

5. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3456
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ja paskan marjat.
    Lue nyt se eka viesti ja kommentoi sitten vasta.
    Laskujahan paukkui jatkuvasti sen irtisanomisenkin jälkeen heinäkuussa.

6. tapsa1970

Tykkäykset:
    0
    Tuskin asiakas Dna:lta on tilannut tilapäistä sulkua, vaan on halunnut sulkea liittymänsä kokonaan.
    Asiakaspalvelussa mennyt kyllä termit sekaisin. Normaalisti tilapäinen sulku= sim-kortti kadonnut.
    Omassa ajatusmaailmassani sulkeminen=irtisanominen.

7. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Tuossa lainatussa tekstissähän ei ole mitään oikein:

1. Käytetty termi suku/irtisanominen ei liity mitenkään tähän asiaan.

2. Ongelmaa ei ratkaistu sillä että vaihdoin termejä. En nimittäin vaihtanut niitä. Puhun sulkemisesta sulkemisena ja irtisanomisesta käytän termiä irtisanominen. Koko ajan.

3. Ongelma ei ratkennut terminologian vaihtamisella, vaan vasta sitten kun perintätoimisto otti yhteyttä DNA:han ja kieltäytyi ulosmittaamasta laskuja.

Olen huomannut monasti, että jos yhdessä viestissä on kaksi eri asiaa, niin viesti muuttuu täysin käsittämättömäksi monelle, varsinkin nuorelle nykyihmiselle. Olen havainnut jonkinlaista rappiota keskittymiskyvyssä.

DNA:n asiakaspalvelussa on paljon nuorta väkeä, ja olen käynyt asian tiimoilta useita sähköpostikeskusteluita ilman että asia korjaantui. Syynä on tuo sama ilmiö kuin edellisessä vastauksessasi: Jos mainitsen ensin liittymän sulkemisen, niin mikään muu asia ei mene enää läpi siinä samassa viestissä, vaan tartutaan vain yhteen asiaan, esim. juuri tähän liittymän sulkemisasiaan. Sen jälkeen on ihan turha puhua enää siitä, että liittymä on myös irtisanottu myöhemmin, sillä se ei mahdu enää keskittymishäiriöisen päähän.

Se että irtisanominen ei ole mennyt DNA:n asiakaspalvelussa perille, on osittain selitettävissä sillä että nämä asiakaspalvelijat eivät ole ymmärtäneet lukemaansa. Näissä posteissanihan on usein ollut mukana myös viittauksia yksittäisiin laskuihin, joka on tehnyt viesteistäni liian monimutkaisia heille.

8. day1

Tykkäykset:
    4
    Taustat näille ilmeisesti täällä:
    http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/f11/dna-liittyman-oma-sulkeminen-71490/

1 henkilö tykkää tästä
  9. thehulk

thehulk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Kyllähän mä muistankin tämän tapauksen kesältä. On näköjään kaveri käynyt editoimassa viestinsä ja DNA:lle lähetetyt sähköpostit pois tuosta ketjusta ja nyt on alottanut taas uuden ketjun, ja yrittää keksiä uusia perusteluita. (huonolla menestyksellä).

10. Enhancer Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    456
    Kuvastaa erittäin hyvin omia kokemuksia DNA:sta, puhelimessakaan ei ole meinannut mennä perille kun olen halunnut irtisanoa jonkun pöytälaatikkoliittymän sopimuksen.

Surkea operaattori.

1 henkilö tykkää tästä
  11. tth78

tth78 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3378
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Tuollaisia kokemuksia oli itsellä oli jo vuonna 2003, vähän väliä tuli korjauslaskuja jotka korvasivat aikaisemman laskun ja sitten tulikin alkuperäinen lasku uudestaan. Kun olin sanonut liittymän irti, oli reilu puoli vuotta hiljaista ja sitten alkoi tulla laskuttamattomia laskuja irtisanomisen jälkeiseltä ajalta (silloiseen) nykyhetkeen. Liikkeeseen menin irtisanomisvahvistuksen kanssa niin sain kumottua laskut. Vuosi meni rauhallisissa merkeissä ja sama homma uudestaan, laskuja tulee menneeltä vuodelta... Tuon parivuotisen jakson jälkeen en ole edes ajatusta uhrannut sille, että joskus palaisin kys. operaattorin asiakkaaksi.

2 henkilöä tykkää tästä.
  12. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Eli totean taas, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää lukemaasi. Silloin kesällä käsittelyn aiheena oli se että liittymän sulkeminen ei lopeta laskutusta, vaikka moni olettaa niin. Nyt aiheena on irtisanomisen jälkeinen aiheeton laskutus, joka on aivan eri aihe.

Suutuin teidän lapselliseen ja ivalliseen asenteeseen, joten kävin editoimassa kaikki omat tekstini pois.

Keskustelussa käsiteltiin myös sitä että miten sitovia sellaiset sopimukset ovat, joita ei ole suoraan allekirjoittanut, vaan on allekirjoittanut ne epäsuorasti sitä kautta, että näihin muualla oleviin sopimuksiin vain viitataan siinä paperissa, jossa varsinainen allekirjoitus on.

Kesällä yritin keskustella siitä, että liittymän sulkemisen voi kuvitella olevan samaa kuin liittymän lopettamisen. (Viime aikoina olen huomannut, että myös palveluneuvojat itsekin sotkevat nämä kaksi termiä! Siis onko kumma jos tavallinen asiakas sotkee ne.) Sen sijaan te vastasitte asian vierestä, eli kyselitte mm mokkuloista yms, joilla ei ole mitään tekemistä itse aiheen kanssa.

Ilmoitin silloin, että en jaksa tätä keskustelua, kun se on pelkkää toisen mollaamista ja pilkkaamista siitä että on erehtynyt luulemaan, että että liittymän sulkeminen lopettaa laskutuksen. Vastaukset olivat myös tuota samaa sarjaa kuin tuo edellä oleva vastaus, jossa väität, että yritän keksiä uusia perusteluita. Mille minä yritän keksiä uusia perusteluita?

Etkö sinä ymmärrä, että tämä toinen ketju käsittelee aiheettomia laskuja ja niiden ulosottoa, eikä sitä samaa aihetta mitä edellinen ketju. Siinä jauhettiin mm. sitä, että jokaisen pitää käydä lukemassa DNA:n palvelimelta sopimusehdot, vaikka ei edes tiedä mistä ne löytyvät. Ok, pitää käydä lukemassa kaikki se lakijargon, ja se pitää myös ymmrtää. Jos ei ymmärrä, niin saa kärsiä nahoissaan, ja saa vielä pilkkaamista silmilleen thehulkilta ja taustakuorolta.

Oli vikatikki palata tänne lastentarhaan.

4 henkilöä tykkää tästä.
  13. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Minä en ole edes saanut irtisanomisvahvistusta, vaikka se on luvattu. Onneksi minulla on kaksi todistajaa irtisanomiselle. Lisäksi minulla on irtisanomisesta lukukuittaus. (Lukukuittauksen reitin DNA:lta omaan koneeseeni saa tarvittaessa näkyviin.)

Vältän DNA:ta tästä lähtien kuin ruttoa ja kehotan myös muita tekemään niin.

2 henkilöä tykkää tästä.
  14. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3456
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Et siis edelleenkään ole lukenut tämän ketjun aloitus-/alkuperäistä viestiä?
    Vai onko kyse ihan suoraan tyhmyydestä vai eikö sinulla leikkaa?
    Kyse on perusteettomista laskuista irtisanomisen jälkeen, perusteettomasta ja asiattomasta perinnästä ja valtettavasti taattuun DNA-tyyliin.
    Voin hyvin kuvitella aloittajan tunteet, olinhan itse DNA:n kanssa pari vuotta liittymän lopettamisen jälkeen aivan samassa oravanpyörässä. Laskuja paukkui, vaikka SIM-kortti tuhottiin DNA-toimipaikassa fyysisesti.
    Aikaa paloi parin kolmen vuoden aikana päiväkaupalla kun piti kuukausittain toistella ja todistella DNA:lle ja perintäfirmoille että minulla ei ole asiakassuhdetta DNA:lle.
    Ja silti joka helevatin kuukausia aina vain sama toistui vaikka käsi raamatulla lupasivat että enää ei tule laskuja.

1 henkilö tykkää tästä
  15. thehulk

thehulk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Kai niitä laskuja nyt tulee, kun liittymiä vaan suljetaan ja SIM-kortteja tuhotaan. Kuukausimaksut ne jatkaa juoksuaan, vaikka söisit SIM-korttisi, ellet sitä ennen irtisano liittymää.

Atria - hyvä ruoka parempi mieli.
    http://www.youtube.com/watch?v=wCyHXAd9IwU

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Aloitus oli erittäinsekava ja vaikeasti ymmärettävä.

Mutta jäi käsitys että DNA oli laskuttanut liittymän kuukausimaksua ajalta jolloin liittymä oli suljettu (käyttöestetty), tämä oli aloittajaa hämentänyt, ja ilmeisesti myös lukijoita.

Samoin jutussa oli pitkät pätkät emailin lähettämisestä, todistajan läsnäollessa, sekin kai aika epäoleellista. oleellista ettei liittymää ollut irtisanottu, eikä emailiin vastattu, tosin email ei ole kovin luotettava keskutelun väline.

Mutta lopussa selviää että liittymän irtisanomnen 5.10 tehty ja aspa sen myös vahvistanut

Tosin kuinkas kävikään
    No toivottavasti se on nyt irtisanottu.

Tämä kai ihan ok, jos liittymä irtisanottu 5.10 lähtien.

Perintä vähän oudon oloista, mutta jos laskuja ei oltu maksettu niin yleensä operattorit pistävät ne perintään.
    Mutta jos laskusta oli tehty reklamaatio ja sen käsittely kesken niin epäasiallistahan tuokin.

Mutta muistelen että vastaavankuuloinen tapaus oli foorumilla aijemminkin, siinäkin kyse data liittymästä, jossa asiakas taisi tehdä saman , ei irtisanonut liittymää, vaan sulki liittymän, ja ihmetteli kun perittiin kuukausimaksuja. Mutta siinä taisi liittymällä olla eri käyttäjä.

17. SamsungMarrtti

SamsungMarrtti

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    LuntaTupaan 800
    Kaipa se kuulllostaa samankallttaiselta, kun kyseesssä on sama kaveri ku siinä edellisessä tapauksess!

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Olet oikeassa, käyty näköjään vähän siivoamassa, Mutta tämä Dna liittymän sulkeminen, olisi kanattanut postata uudet känteet sen ketjun jatkoksi, modet kai voi liittää tämän ketjun sinne jälkeenpäinkin.

Pientä ongelmaa ollut kai vähän kaikkien isojen kanssa.

19. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Toistan tämän aiemmin sanomani: "Olen huomannut monasti, että jos yhdessä viestissä on kaksi eri asiaa, niin viesti muuttuu täysin käsittämättömäksi monelle, varsinkin nuorelle nykyihmiselle. Olen havainnut jonkinlaista rappiota keskittymiskyvyssä."

Niin sinulle jäikin sellainen käsitys, kun et ymmärrä lukemaasi. Näissä keskusteluissa on käsitelty kahta eri asiaa, ja sen takia keskustelun seuraaminen on muuttunut sinulle ylivoimaiseksi. Keskustelussa on aivan selvästi sanottu, että laskuja on tullut irtisanomisen jälkeen. Ja monta ja vieläpä senkin jälkeen, kun DNA:lle on moneen kertaan sanottu että liittymä on isritisanottu

Aivan kaikki mitä tuossa sanot, on väärin. Väität että liittymää ei ollut irtisanottu. Liittymä on irtisanottu nimenomaan emaililla. Email ei ole luotettava, mutta jos siitä saadaan lukukuittaus, niin silloin se on todistettavasti mennyt perille. Asiakaspalvelu on myöskin monta kertaa vastannut sähköposteihini. Se on joka luvannut lähettää minulle irtisanomisvahvistuksen, jota ei ole kuitenkaan tullut.

Et siis ymmärrä yhtään lukemaasi. Liittymän irtisanominen on tehty 5.7. eikä 5.10. Lue uudelleen alkuperäinen viesti.

Kun luen näitä sinun viestejäsi ja thehulkin viestejä, niin näen niiden tyyleissä, kielenkäytössä ja ajatusjuoksukuvioissa hyvin paljon yhteistä niiden sähköpostien kanssa, joita olen saanut DNA:lta. Te kumpikin myös puolustelette vahvasti DNA:ta ja ummistatte silmänne DNA:n virheiltä. Vastauksenne ovat tunnepohjaisia ilman että niissä olisi rationaalisia perusteluita. Näin ollen minulla on vahva epäilys, että jompi kumpi teistä tai molemmat olette juuri niitä samoja henkilöitä, jotka ovat olleet vastaamassa minulle DNA:n asiakaspalvelussa. Jos ei, niin ainakin kummallakin on samanlainen kommunikointi-ongelma. Ei ymmärretä luettua eikä nähdä mikä luetussa viestissä on oleellista ja mikä lisäinformaatiota ja sivulauseita.

Lasku ei ole OK, sillä liittymä on irtisanottu todistettavasti 5.7 lähtien. (Et siis taaskaan ymmärtänyt lukemaasi.)

En tietenkään maksa aiheettomia laskuja. Käsittely ei ole kesken, vaan päättynyt. (Et siis taaskaan ymmärtänyt lukemaasi.)

Sen mokan tein tasan yhden kerran. Tässä on kyse siitä samasta liittymästä joka irtisanottiin heti kun minulle valkeni, että sulkeminen ei lopeta laskutusta. Mutta nyt emme enää puhu sulkemisesta, vaan irtisanomisen jälkeisistä aiheettomista laskuista. Näetkö eron? Kaikki tämän palstan kommentaattorit eivät ymmärrä tätä eroa.

Toistan asian niin yksinkertaisella lauseella, että jokaisen kommunikointiongelmaisenkin pitäisi ymmärtää se:
    Liittymä on irtisanottu todistettavasti 5.7. DNA lähettää irtisanotusta liittymästä laskuja. Laskutus koskee ajanjaksoa jolloin liittymän irtisanomisaika on umpeutunut.

Asiasta on huomautettu DNA:ta monta kertaa, mutta asiaan ei ole tullut korjausta. Vasta kun perintätoimisto kieltäytyi ulosmittaamasta aiheettomia laskuja, painajainen päättyi.

20. oOoOo

oOoOo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Eikä siirretä! Tämä keskustelu ei liity liitymän sulkemiseen, kuten edellinen keskustelu. Edellinen keskutelu on myös arvoton kun sen viestejä on poistettu.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju