1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Dna:n asiakaspalvelu jälkijunassa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja masaco70, 1/8/03.

1. masaco70

Tykkäykset:
    0
    Ajattelin päästä helpolla ja kysyä Dna:n asiakaspalvelusta wap-, mms- ja e-mail asetukset uuteen luuriini (SE t68i). Wappi ja mms hoitui tyylikkäästi tekstiviestillä mutta siihen se tietämys sitten loppuikin... väitettiin kivenkovaan että tällä SE68i:llä ei pysty ollenkaan käyttämään sähköpostia!! heheh.. Selvitin itse asetukset ja soitin heille ja kerroin miten toimitaan jos haluaa saada sähköpostiasiakkaan toimimaan kyseisessä luurissa. Ei kiitetty vaan oltiin jopa v*****tuneen oloisia. Tuli myös jotenkin sellainen olo, etteivät varmasti päivitä ohjetta tietoihinsa. Hohhoijjaa.... :D

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    DNAn asiakas palvelu ei ole Sony Ericssonin tukinumero.
    Tosin kyllä heidän pitää tietää SMTP palvelin, mutta en tiedä olitko sitä edes kysynyt.

3. Hogan76

Tykkäykset:
    0
    Juuri näin eli periaatteessa operaattoreilla ei tarvitse tietää puhelinlaitteiden kaikkia ominaisuuksia, mutta jotkut operaattorit, hyvän asiakaspalvelun nimissä, opastavat myös päätelaiteasioissa. Perusasetukset (wap, wap gprs, mms) kuuluvat operaattoreille(ovat heidän palveluitaan). Mutta ei silti varmaan ole pahaksi tietää, esimerkiksi missä laitteissa on email client jne...

4. masaco70

Tykkäykset:
    0
    No joo tottahan toi on siis että ei ole tukinumero, mutta kyllä varmasti aika paljon heiltä sitä kysellään, eli olisi mielestäni todella hyvää palvelua tietää se. Esim. Telian asiakaspalvelussa osa henkilöistä tiesti sen hyvin.

Toi SMTP palvelin taas menee just päinvastoin, eli sitä ei heidän pidä tietää vaan se pitää tietää henkilön itse. (kun lähettää oman email palveluntarjoajansa smtp-serverin kautta.)

@hogan76, olen samaa mieltä. Varsinkin tällaisen iäkkäämmän puhelinmallin asetukset pitäisi olla hanskassa, eikä ainakaan väittää ettei sähköposti toimi siinä ollenkaan. Voihan tosin olla niin että nokioiden asetukset heillä ovat hyvinkin hallussa, onhan se paljon yleisempi merkki.

5. koutsa

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Note valkoinen
    eli juurikin EI näin... =)

vaan ainakin mulla on 7650:n ja sähköpostien (luukku.com, dna-mail sekä MbNet) ollut juuri niin, että ainoa smtp-servu mikä pelittää on mail.dna044.com. ja tämän ohjeen minulle antoi myös Mikrobitin tekninen neuvoja... palveluntarjoajien omilla smtp-servoilla ei mailinlähettäminen ole suostunut pelittämään. pop3/imap -servot tietysti kullakin omat...

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kuten "koutsa" yllä jo oikaisi.
    SMTP palvelimena käytetään internetyhteyden SMTP palvelinta, _ei_ sähköpostipalvelun tarjoajan SMTP palvelinta. GPRS yhteyttä käytettäessä SMTP palvelin on käytännössä GSMoperaattorin tai sitä lähellä olevan tahon.
    On toki mahdollista että nämä kaikki ovat samoja, eli siis operaattori tarjoaa sähköpostipalvelun.

Asiaa voi verrata kirjepostiin, postikortti lähetetään sieltä missä ollaan, eikä kipitetä kotiin ja laitetta siellä postiin.
    Lähettäjäkis niin kirjepostissa kuin emailissa laitetaan mitä itse halutaan riippumatta missä ollaan ja sen tiedon oikeellisuutta ei kukaan tarkista. Lähettävä postitoimisto lyö korttiin leiman, kuten lähettävä SMTP palvelin, mistä voi päätellä mistä pain posti on tulossa (ei sitä keneltä)

Tuleva palvelin pitää itse tietää (POP3/IMAP4) ja tämän kanssa ei GPRS operaattorilla ole tekemistä.

7. un1

Tykkäykset:
    0
    Yksinkertaisesti: ulospäin lähtevän postin palvelin (smtp) tulee internet-palveluntarjoajalta (tässä tapauksessa dna), ja se todellakin tulee osata asiakkaille neuvoa. Sisäänpäin tulevan postin palvelin tulee email-palveluntarjoajalta (vaikkapa esim. hotmail, luukku jne), ja sitä ei tietenkään kukaan voi tai kenenkään tarvitse esim. dna:n aspassa tietää.

Ja varmaankin tässä tapauksessa heillä ole ollut hajuakaan toimiiko tuossa luurissa sähköposti vai ei, mutta koska sitä ei heidän listassaan ole lukenut niin ovat voineet väittää olevansa asiasta varmoja. Joskus kauan sitten vilkuillessani gprs-asetuksia dna:n sivuilta, totesin listasta puuttuvan useita käytössä olevia malleja. Siellä kun on erikseen "joka" luurille (ainakin ollut) asennusohjeet gprs-yhteyttä varten. Ei ne vissiin kovin usein, tai ainakaan tarkasti niitä uusia markkinoille tulevia luureja lisää sinne ohjeisiinsa.

Edit: Plääh.. ja sovelias selosti ensin palvelimet. Oon vähän _hidas_ ku muka työskentelen tässä samalla :p

8. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Samaa voisi sanoa kuuluvuudesta. Olen vähän ymmärätänyt että heillä on lista tuetuista puhelimista. Kun olen tehnyt ilmoituksia kuuluvuusongelmista ja pyytäneet puhelimen merkin ja mallin, niin ovat sanoneet että heidän verkko ei tue minun käyttämää puhelinmerkkiä. Elikäs dna taitaa tukea vain yleisimpiä merkkejä ja niistäkin vain kaksitaajuusmalleja. Täten voisi luulla että eksottisia kaksitaajuusmalleja kyseisen verkkoon ei saisi liittää. Mainittakoon vielä ellei kaikille ole jo tiedossa että käytössä on Benefon.

9. un1

Tykkäykset:
    0
    Tuon(kin) perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä ettei paljon jakseta panostaa ainakaan rautapuoleen (jos nyt luureista voi noin sanoa). Kun on tietoa ja ohjeita yleisimmille malleille, niin suurin osa asiakkaista ei valita. Ja enpä tiedä olisiko tuo nyt heille niin ylitsepääsemättömän suuri vaiva tosiaan ottaa edes selvää mikä palvelu toimii milläkin luureilla..

10. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kaikkein hauskinta on se että sanoivat noin sellaisesta puhelimesta, jolle nettisivustolta löytyy jopa wap-asetukset. Hyvin menee.
    Lisäsys1:
    Kuitenkin ovat nyt ottaneet jo lusikan kauniiseen käteen ja ottaneet todesta nämä minun kuuluvuus ongelmat. Tänään soittivat takaisin tekniseltä puolelta ja kertoivat että parannuksia tehdään. Tarkkaa aikataulua eivät osanneet kertoa, mutta jotain kuitenkin. Valitettavasti odottavan aika on aina pitkä. Täytyy vielä miettiä että jaksanko vielä odottaa vai liittymä vain vaihtoon.

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    On siitä jokatapauksessa oma vaivansa, ja riippuen organisaatiosta miten asioita hoidetaan voi tiedonkulku olla vähän kankeaa.
    Mutta sinänsä mainitussa tapauksessa yleispimien mallien testaaminen luulis kohtuu helpolla onnistuvan, kun ei noita palveluita kovinpaljoa ole.

12. Hogan76

Tykkäykset:
    0
    Tietääkseni dna liittymän toimivat vain kaksitaajuuspuhelimilla, ainakin heidän nettisivujen perusteella.

13. lineon

Tykkäykset:
    0
    Operaattorin kyllä pitää tietää asetuksensa eikä väittää,

ettei laite toimi tai ettei asiakas tarvitse jo maksamaansa palvelua.

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kyllä siellä yksitaajuus koneet toimii, mutta vain rajoittuneesti
    Sinänsä kaksitaajuus GSM ei vielä riittä että voi käyttää heidän verkkoaan kaikkialla, pitäisiä ainakin lisätietona mainita että 900/1800Mhz GSM, tai muuten selvittää tilanne.
    Tuota, en ihan ymmärtänyt.

15. masaco70

Tykkäykset:
    0
    Aika jännä juttu! Mä olen aina käyttänyt e-mail palveluntarjoajan smtp:tä enkä siis koskaan Telian, tai nyt sitten DNA:n , ja aina on postit lähtenyt.

En siis nytkään tiedä miksi mun pitäisi vaihtaa smtp palvelimeni DNA:n palvelimeksi, kun kerran hyvin pelaa. Kerrottakoon, että kyseinen palvelin on smtp.gmx.net . Ehkäpä noudatan periaatetta 'älä korjaa sitä mikä ei ole rikki' ja pidän entisen asetukseni, vaikkakin näin edustan siis harhaoppisuutta!! :D (joke :) )

Lisäyksenä vielä että toinen email smtp palvelin jota olen käyttänyt, on Nicin
    smtp.nic.fi - tai siis nykyään vissiin saunalahden alaisuudessa vai mikä jippii nyt sitten onkin.

16. masaco70

Tykkäykset:
    0
    Uskon että näin pitäisi olla, (vaikka siis mulla toimii kyllä email palveluntarjoajan smtp-serveri-asetuksellakin) . Mutta sittenhän oli epäloogista että Dna:n asiakaspalvelun henkilö kysyi: "Niin sulla on siis tiedossa email palveluntarjoajan pop ja smtp palvelimet ym asetukset" vastasin kyllä.

17. mikkvi

Tykkäykset:
    0
    Noi ericsonin asetuksethan saa suoraa ericssonin sivuilta viestinä puhelimeen.
    Se on aika simppeli juttu.. muuta kuin valita operaattori.. ja vastaus muutmaan kysymykseen ja antaa oma numero.

18. Tonppa

Tykkäykset:
    0
    Jos yhteytenä on dna-gprs, silloin käytetään dna:n lähtevää palvelinta, jos yhteys on datapuhelu, käytetään yhteyden tarjoajan palvelinta. Eli aina lähtevän postin palvelin on internet-yhteyden tarjoajan palvelin.

19. masaco70

Tykkäykset:
    0
    täällä Telia-Online gprs - ja näyttää pelaavan millä tahansa smtp-palvelimella (siis tietenkin jolta mulla on olemassa sähköpostiosoite ja se määriteltynä puhelimeen)

20. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    kyllä mullakin on toimnu muut smtp palvelimet kuin radiolinjan oma.

Jaa tämä viestiketju