1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA:lla kahdet toimitusehdot

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja joggey, 23/8/02.

  1. joggey

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    4
    Ainakin vielä perjantaina illalla tilanne:

    http://www.dnafinland.fi/asiakaspalvelu/toimitusehdot.shtml

    "DNA:lla ei kuitenkaan ole oikeutta sulkea kuluttaja-asiakkaan puhelinliittymää, ellei sen erääntyneiden telemaksusaatavien yhteismäärä ylitä 50 markkaa (8,41 EUR)."

    http://www.dnafinland.fi/liittymat/toimitusehdot.shtml

    "DNA:lla ei kuitenkaan ole oikeutta sulkea kuluttaja-asiakkaan puhelinliittymää, ellei sen erääntyneiden telemaksusaatavien yhteismäärä ylitä 300 markkaa (50,46 EUR)."

    Molemmat päivätty 01.02.2001. Ensimmäinen vanha alkuperäinen, toinen eilen korjattu.

    Tapahtuman taustat: eilen nyysseissä DNA:n asiakas ilmoitti, että DNA oli sulkenut hänen liittymänsä, koska laskunmaksu oli myöhästynyt eräpäivästä yhden pankkipäivän. Samanlainen myöhästyminen oli tapahtunut myös toukokuussa. Laskun suuruus noin 10 euroa. Liittymä oli suljettu ilman mitään ennakkovaroitusta, maksukehotusta ei ollut lähetetty. Toimitusehtojen kohdasta 3.3.2. löytyy myös: " DNA:lla on oikeus sulkea asiakkaan palvelut, jos: asiakas on maksukehotuksesta huolimatta laiminlyönyt suorittaa DNA:n tai muun teleyrityksen erääntyneen laskusaatavan kahden viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä."

    DNA on rikkonut sekä omia toimitusehtojaan (kahden viikon aika maksukehotuksesta) että Liikenneministeriön päätöstä telepalveluiden yleisten toimitusehtojen perusteista N:eek: 478/1997, 10§ ( http://finlex4.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1997sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19970478.sd) ). 3§ mukaan toimitusehdot eivät voi poiketa kotitalouskäyttäjän vahingoksi (DNA 50 mk, Liikenneministerön päätös 300 mk). Toiselle veppisivulle oikea summa korjattiin eilen, mutta huonon suunnittelun takia vanhakin versio on vielä netissä näkyvissä ja tietysti vanhoissa paperisissa toimitusehdoissa. Toimitusehtojen muutoksesta pitää DNA:n toimitusehtojen mukaan ilmoittaa etukäteen kirjallisesti.

    In Finland we have this thing called reilu meininki. Hankkisitko sinä liittymän operaattorilta, jonka mielestä 300 000 asiakkaan kuluttajansuojaa voi ja kannattaa rikkoa?
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Nyysseissähän taidettiin mainita, ettei kysymys ollut ensimmäisestä kerrasta, joka kai antaa sitten oikeuden vähän vapaammin sulkea noita liittymiä?

    Kuten tuolla toisessa ketjussa Bird ei saanut toista liittymää, myös tässäkin lienee kyse nimenomaan riskien minimoinnista.


    Edit: Toki, sattuupa noita hasseja kai operaattoreillekkin...
     
  3. joggey

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    4
    Toimitusehdot ovat toimitusehdot, ei niitä voi keksiä lisää tarpeen mukaan jos asiakas on tuhma. Lisäksi DNA:n toimitusehdot olivat säädösten vastaiset ja DNA jäi korjailusta kiinni housut nilkoissa. Miksi ehtoja olisi yllättäen muutettu toimitusehtojen vastaisesti, jos operaattori toimi sääntöjen mukaisesti ja oli oikeassa tehdessään mitä teki?

    Maksut pitää maksaa ajallaan, ei iso yllätys. Asiakkaan laiminlyönnit eivät silti oikeuta operaattoria toimimaan miten haluaa, koska liittymästä on olemassa sopimus ja toimitusehdot. Siis on olemassa ehdot so. ohjeet joiden mukaan sopimuksen osapuolet toimivat.

    Vastaavasta tilanteesta pisteet Telialle, myöhästyi maksu kerran kolme pankkipäivää. Lähettivät ilkimykset maksukehotuksen, jossa väittivät maksun myöhästyneen reilusti yli viikon. Soitto aspaan ja asia selvä, ei huomautusta. Itselläni ei olisi ollut mitään naristavaa, jos olisivat ilmoittaneet oikean myöhästymisajan ja lätkäisseet maksun. Toki oli operaattorin taholta ystävällistä todeta maksun tulleen ajallaan, vaikka myöhästyikin muutaman päivän, säilyttivät kuitenkin asiakkaan.
     
  4. tkorpela

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    120
    Tykkäykset:
    0
    Eikös se ole niin, että toimitusehtoja tai hinnastoa saa muuttaa ilman etukäteisilmoitusta jos muutos koituu asiakkaan eduksi/hinnat alenevat ym.
    Saisivat silti korjata sen toisenkin version webissä sekä päivittää päivämäärän.
     

Jaa tämä viestiketju