1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA Dna kimppa ja puhelimen hyvitys.

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Pioneer, 18/12/08.

1. Pioneer

Tykkäykset:
    0
    Minulla oli SonyEricssonin puhelin josta oli tehty kimppa sopimus 25€x24kk. Siitä on nyt vuosi maksettu.

Puhelimeen on tullut ties mitä vikaa ja nyt vihdoin se meni Maifonin kautta hyvitykseen. Menin sitten liikkeeseen hakemaan uutta puhelinta ja ihmetyksekseni siellä sanottiin, että minun pitää edelleen maksaa se toiset 25€x12kk. Syyksi kerrottiin edellisen sonyericssonin arvon laskeminen yms. (Otin seuraavaksi puhelimeksi Nokia 5800:n 349€).

Voiko tuo mennä noin?

Eikö SE ole sitten jo käytännössä hyvittänyt liikkeelle/dna:lle puhelimesta jotain rahaa? (koko summan? vai arvon mukaan?). Ja sen lisäksi olen itse jo maksanut puhelimesta sen 300€...siis puhelimesta jota minulla ei enää edes ole. Nyt joudun siis käytännössä maksamaan 600€ Nokian 340€ arvoisesta puhelimesta.

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mitä tuolla tarkkaan ottaen tarkoitat, kenelle meni ja kuka hyvitti ja paljonko ja kenelle.

Siis mtikä toiset 25e/kk sinun pitää maksaa?
    Jos et SE kauppaa purkanut DNAn kanssa, vaan sen hyvitti maahantuoja, niin tottaki maksat sen luurin DNAlle.
    Tuossa hämää sana toiset 25e/12kk, niin mitä nyt oikein tarkoitat, maksat 12kk yhteensä 50e/kk ? teitkö uuden kytkysopimuksen 5800sta vai mitä?
    Vai tarkoitatko että vain maksat sen SEn osarin loppuu, jos jälkimmäistä niin aivan oikein.

Tuosta saa sen käsityksen että olet luopunut puhelimasta huoltoon/maahantuojalle tai jonnekkin muualle, takuuvikojen takia, saamatta siitä hyvitystä ?

Älä sekoita noita kahta luuria toisiinsa, SE tiili on SEn, kauppa, ja Nokia kauppa on Nokia kauppa.

3. Pioneer

Tykkäykset:
    0
    Tuli kahvitauolla kirjoteltua hieman kiireessä ja pahoittelen epäselvää tekstiä :)

Tuota SE:n puhelinta minulla ei tosiaan enää ole vaan se meni takaisin maahantuojalle(?) (3 kertaa korjattiin samaa vikaa, niin puhelin palautettiin maahantuojalle)

Käsittääkseni dna sai siitä silloin rahansa takaisin maahantuojalta. Joten eikös tämä silloin tarkoita sitä, että dna on mahdollisesti saanut puhelimesta 600€ SE:ltä ja vielä 260€ minulta, koska sain tilalle sen nokian puhelimen, mutta eivät silti liikkeessä suostuneet tuota SE:n kauppaa purkamaan.

Eli SE:stä tehtiin vuosi sitten 24kk kauppa jonka kuukausimaksu oli 25€ ja sitä olen nyt vuoden maksanut.

Nyt minun SE puhelin meni maahantuojalle ja kauppaa ei silti purettu vaan sain nokian tilalle. Muuten homma ok, mutta joudun silti maksamaan vielä vuoden verran tuota SE:n hintaa, vaikka sitä puhelinta minulla ei enää olekkaan.

Tätä asiaa on nyt jotenkin vaikea selittää, mutta jotenkin tuntuu siltä, että tässä vedätetään asiakasta.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ok, eli et saanut maahantuojalta euroakaan.
    Ok.
    Eli tilanne on sinullekkin vähän epäselvä, ilmeisesti kukaan ei ole hommaa selittänyt, ja vielä vähemmän siitä olet saanut selkeää paperia.

Tuo 25 euroa on siis nimenomaan tuosta SEn puhelimeasta, ja maksat tuon lisäksi muut liittymän KK maksut, Muuten mikä SEn puhelin maksoi noin paljon?
    Eli tuosta Nokiasta et maksanut euroakkaan sitä hakiessa, etkä tuon SE sopparin lisäksi siitä myöskään maksa euroakaan kk erissä lisää?
    Kun kauppaa ei purettu, niin sinun on maksettava kauppa, eli jäljellä olevat kk maksut laitteesta.
    Jos tuo SEn luuri on ollut jokin 600-700 euron malli, niin 350 euroa rahana hyvitykseksi siitä ei kuullosta erityisen hyvältä, vaikka ehkä voisi ajatelle 24kk käyttöajasta olisi puolet tuota SEtä käyttänyt - huoltoajat, niin tuo olisi silti aika tiukalla linjalla laskettu, en itse olisi tuolaliseen ehkä suostunut.

Voidaan myös ajatelle että tänä päivänä tuota ongelmallista SEtä vastaavan laitteen hinta on tuossa kolmensadan pintaan, jolloin mainittu erimerkkinen laite on melkein ok diili korvaavana tuotteena.

Jos SEn arvo olikin sopimusta tehdessä nelisen sataa, niin sopimus varmaankin hyvinkin ok.

Kun kauppaa ei sinänsä purettu, vaan laite päätetty korvata toisella vastaavalla ja jos vastaavaksi tuon Nokialaisen kelpuutat niin ei kai siinä mitään, ihan ok. jos nyt kuitenkin homma kaduttaa niin vähän työläs sitä on enään perua. jäljelle jää ehkä mahdolliset muut hyvitykset kuluista jne. jos niitä etä tuossa laitevaihdossa ole kuitannut saaneeksi.

5. SV-3310 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Selvitä SE:n vastaanottaneelta maksoivatko jotain jollekin ja minkä verran, sinulle eivät ilmeisesti mitään. Sen jälkeen paljon helpompi asioida dna:n kanssa.

Kaikki on voinut mennä oikein, mutta aina tiedot eivät kohdistu oikein. Maahantuoja olisi voinut hyvittää esimerkiksi toimittamalla sata uutta puhelinta mutta laskuttamalla 99. Ei siinä silloin kulje välttämättä tietoa että se yksi on Pioneerin tapauksen vuoksi tai ei välttämättä päädy kuluttajalaskutukseen saakka.

6. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Hmm... toisaalta jos miettii lopputilannetta, niin kytkyn päättyessä vuoden vanhan Nokialaisen arvo lienee samaa luokkaa kuin takuuttoman 600€ SE:n ellei enemmän.
    Ja jos nyt olisit SE:n myynyt niin tuskin siitä tuota 350€ enempää olisit saanut.

Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää mikä malli on kyseessä? Oletko kenties katsonut missä hinnoissa nykyään pyörii, jos vielä myydään?

7. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Kaivoin DNA:n sivuilta.

Tuo aikaisempi viestini jokatapausessa oli puutaheinää, koska en ottanut huomioon sitä, että SE oli vasta puoliksi maksettu, ei kokonaan. Poistin sen tämän tajuttuani, mutta näköjään ehdit jo vastata.

8. Pioneer

Tykkäykset:
    0
    Kyseessä oli W960i

Dna:lle olen jättänyt asiasta selvityspyynnön.

Asia on nyt enemmänkin periaatekysymys. Jos dna on saanut maahantuojalta esim. koko puhelimen hinnan takaisin, niin minusta siinä tapauksesta minulta ei voi enää pyytää sitä koko 600euroa.

Jos rikkinäisestä puhelimesta hyvitetään vain arvon mukaan, niin eikö minun kuulu siinä kohtaan enää maksaakin vain arvon mukaan.

Voin vastailla tänne sitten, kun dna vastaa minulle.

9. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Jos DNA on saanut puhelimesta hyvityksen alkuperäishinnan mukaan, niin toki silloin tuntuu oudolta että sinulta täyden hinnan vaativat. Maahantuoja kärsii tällöin jo tappion, joten miksi sinun pitäisi kärsiä se uudestaan, jotta he saisivat voittoa myymällä vialliasia tuotteita.

Sen sijaan jos tuon ajattelee normaaliksi takuuvaihdoksi, niin suurinpiirtein samassa hintaluokassa nuo puhelimet nykyään pyörivät (okei W960i taitaa olla keskimäärin hitusen kalliimpi). Eli tällöin tilannetta voi verrata siihen, että olisit takuusta saanut uuden samanlaisen, jota pidetään varsin hyväksyttävänä yleensä.

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tuo tosiaan taisi vuosi sitten olla 600e luokkaa.

Niin no, se ei ehkä ole oleellinen tekijä, mutta jos tosiaan ovat saaneet täyden rahallisen hyvityksen , niin paha maku jos välikäsi ei sitä siirrä asiakkaalle tälläisessä tapauksessa.

Mutta on hyvin mahdollista että on vain toimitettu uusi laite, jonka rahallinen arvo nykyään on aivan muuta kuin tuo 600e.

Jos virhe, niin myyjä voi korjata virheen ihan korjaamalla, tai vaihtaa tuotteen vastaavaan virheettömään, mikä ilmeisesti tässä tapauksessa on tapahtunut.

Jos olisi saanut uuden W960i:n , niin asiassa ei kai mitään ongelmaa, kk maksut olisivat ok, ehkä vähän hyvitystä aiheutuneista kuluista.

En tiedä miten oletta kaupassa asiaa pohtineet ja sopineet, jos halusit tuon W960i:n tilalta esim 5800:n niin hinnoiltaanhan ne on aika samaa luokkaa joten ihan käypä sopimus siinätapauksessa. ja mielestäni ihan ok, sopimus.

Parikonstia on vielä, jos myyjä ei saa virhettä korjattua, voidaan sitä sovitella rahalla, tai jopa purkaa kauppa, kaupan purku ei aina tarkoita että koko kauppa summa pitäisi palauttaa, se voi olla osa. puhelimen käyttöikä on sellaiset 24kk.

11. Stittu

Tykkäykset:
    0
    Mä en nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma? Meinaatko että sinun olisi pitänyt saada se Nokia ilmaiseksi?

Sehän nyt on yks ja sama kummasta puhelimesta sitä kuukausimaksua makselet. Olet siis saanut kaksi puhelinta yhden hinnalla. Mä ainakin oon jo täysin kypsä vuoden olleeseen kytkyyni ja voisin jo vaihtaa tilalle uuden.

12. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Tähän pakko kommentoida vaikkei nyt oleellisen pointti alkuperäisen kysyjän kannalta olekaan.

Kyllä puhelimen käyttöikä pitäisi olla ja on keskimäärin varmasti enemmän kuin 2 vuotta. Varsinkin kalliimmissa malleissa, jotka vielä parin vuoden jälkeenkin ovat varmasti ominaisuusrikkaampia kuin uudet Afrikkamallit. Vaikkapa N70 on varmasti edelleen varsin toimiva ja ominaisuustäyteinen malli monellekin, väittäisin että keskivertopuhelinta selkeästi monipuolisempi.
    Ja 3310:kin on kaikkea muuta kuin harvinainen näky, vaikka toki vähenemään päin ovatkin.
    MPinfon käyttäjiä ei kannata pitää keskivertokäyttäjinä.

13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    (näköjään postauksesta oli editointivaiheessa tippunut jostain syystä pois haarukan toinen pää, eli 36kk )
    24kk on hyvä nyrkkisääntö, ,, puhelimen pitäisi kestää sen verran normaalissa käytössä. 36kk jossain organisaatiossa tavoitellaan, mutta se on monesti liikaa.
    36kk on tyypillisempi PC mailmassa.
    Hinta ei ehkä yleistän tuohon vaikuta, mallien välillä toki isoja eroja ja onko painotettu pitkää käyttöikää suunnittelussa.

Varmasti, aivan toinen sitten missä kunnossa nuo ovat parinvuoden jälkeen, saatika kolmen. ja tuossa luokassa on myös ominaisuus rintamalla menty harppoen eteenpäin. vaikka kaupan hyllyiltä löytyy uusia malleja jotka eivät tuolle pärjää.

Ei tietenkään.
    Mutta esim firmakäytössä 24kk on varsin sopiva tahti, 36kk on liianpitkä ja aiheuttaa varsinkin loppuvaiheessa kovasti liisääntyvää kesken käyttöajan laite uusintoja.

Yksityiskäytössä (kuten firma käytössä) parivuotta on joillekkin jo vaikeasti saavutettava käyttöaika (siis ihan mekaanisesti), jotkut käyttää tuplasti pidempään ja toki niitä joilla voi olla yli viisivuotta vanhojakin luureja käytössä.

Jaa tämä viestiketju