1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA ja loppulasku sekä yleisesti laskutuksesta

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja miikkis, 26/10/04.

  1. miikkis

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    302
    Tykkäykset:
    0
    Olihan sitä taas ihmettelemistä kun posti tuli. DNA:lta oli tullu kirje ja ihmettelin mikähän tämä lie, koska ei DNA:n kanssa ole tullut oltua yhteistyössä kahdeksaan kuukauteen.

    No laskuhan siellä oli, ei suuri noin viiden euron luokkaa. Soitinpa asiakaspalveluun ja kyselin että mitäs pelleilyä tämä on niin sanottiin että se on loppulasku ja se pitää maksaa. Tietokone ei kuulma osaa laskuttaa alle 8e laskuja, jonka takia sain laskuni vasta nyt. Tulee taas osaava kuva tuostakin operaattorista. (laskutus ongelmien takia vaihdoin aikanaan liittymää)

    Katselin jo että ottaisin ehkä tuon helmi liittymän, mutta eipä tarvitse enää miettiä ottaakko vai eikö.

    Muokattu otsikkoa vastaamaan viestiketjun sisältöä. -veppis
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Sehän on sietämätöntä kun joutuu maksamaan soittamistaan puheluista ja saa 8 kk maksuaikaa.
     
  3. miikkis

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    302
    Tykkäykset:
    0
    äläpä muuta turise, mutta mielestäni kun lopettaa liittymän niin voitaisiin silloin jo ajaa nuo laskut eikä 8kk päästä.
     
  4. petepu

    Liittynyt:
    1/3/04
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Ilmeisesti DNA:lla on kassa täynnä rahaa, kun kassanhallinta on tuolla tasolla :)
     
  5. Guest Vieras

    On myös ihmisiä jotka haluavat maksaa velkansa mahdollisimman nopeasti. Itseäni ainakin keittäisi jos tietäisin olevani teleoperaattorille 5e auki enkä voisi sitä maksaa.

    Tai että luulen olevani sujut heidän kanssaan kun loppulaskua ei näy mutta sitten kun koko firma on jo unohdettu, muistavat he minut(toki lohdullista että joku muistaa niinkin pitkän ajan jälkeen ;)
     
  6. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Useimmat "älykkäät" laskutusjärjestelmät sallivat myös ns. ennakkosuorituksia, joten jos tietäisit velasta, voisit ottaa yhteyttä operaattorisi asiakaspalveluun ja kysyä kuinka voit suorittaa maksut pois. Usein onnistuu esim. käyttämällä edellisen laskun viitenumeroa, tai mikä mitenkin.

    Tosin näin tarkka henkilö varmaan on vain tyytyväinen saadessaan korotonta lainaa operaattorilta.
     
  7. Guest Vieras

    Kunhan spekuloin, itse oletan saavani loppulaskun mahdollisimman nopeasti sopimuksen irtisanomisen jälkeen.
     
  8. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    On se jos "maksuaika" on sitä että operaattori lähettää laskunsa määrittelemättömän ajan kuluttua. Laskut kuuluu tulla sovittuna ajankohtana tai pikaisesti sulkemisen jälkeen, ei "kunhan me nyt viitsimme lähettää". Viiden euron lasku nyt ei ikinä ole mikään maailmaa kaatava asia, mutta ihan noin suunnitelmallisuudenkin kannalta kuuluu laskun tulla ajallaan. Suuremmissa summissa saattaa hyvinkin ajankohta vaikuttaa maksukykyyn (loppukuu/alkukuu jne.)
    Eikä ole asiakkaan velvollisuus laskea puhelujensa hintoja ja lähettää operaattorille rahaa, vaan operaattorin valvollisuus laskuttaa palveluistaan asiakasta.

    Ei tämä ole mitään maksuaikaa vaan toimimaton laskutus.
     
  9. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Voi tautoi. Kyllä on operattorin asia hoitaa, että laskutus tulee ajallaan, eikä kuluttajan tarvi miettiä sitä. Kahdekasan kuukauden viive on aivan anteeksiantamatonta. Tuon ajan jälkeen on vaika muistaa, jos siinä olisi joku virje. Olis hyvä säätää, että tällaiset saatavat vanhenisivat esim. kolmessa kuukaudessa.
     
  10. hopeinenkuu

    Liittynyt:
    12/7/04
    Viestit:
    171
    Tykkäykset:
    0
    Veikkaisin,että alle 8/10 euron -tai jotain sinnepäin- laskuja ei lähetetä joka laskutuskausi,vaan tietyin väliajoin katsotaan aina montako tällaista laskua on ja pistetään menemään. Veikkaisin että threadin aloittajalla on käynyt juuri näin,eli lasku ollut liian pieni ja sitten jossain katsauksessa huomattu se ja laitettu matkaan. Sanoisin,että on operaattorin ja asiakkaankin kannalta järkevämpää,jos parin euron laskuja ei lähetetä joka kuukausi,vaan odotellaan josko tulisi vähän enemmän laskutettavaa kerralla.
     
  11. Guest Vieras

    Niin kyllähän dna:lla on joillain laskua kertynyt suljetullakin liittymällä :)
     
  12. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Vähänkin älykkääseen laskutus systeemiin on määritelty mikä on minimi laskutus raja. Ei ole kovinkaa viksua lähettää muutaman euron laskua. Postituskulutkin alkavat olla kohtuu suuret verrattuna laskuun nähden. Puhumattakaan pankkien palvelumaksuista jotka taas asiakas maksaa. Loppulasku voi olla mitä tahansa nollasta normaaliin kuukausittaiseen asti riippuen siitä missä kohtaa pistää liittymän kiinni.

    Asiakassuhteen päätyttyä loppulasku olisi toki hyvä saada kohtuullisessa ajassa, jotta muistaisi vielä mitä tuli puhuttua/tekstattua. Yli puolen vuoden päästä voi olla perusteltua vaatia maksutonta erittelyä laskun tarkistamiseksi
     
  13. gerbu

    Liittynyt:
    30/4/04
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Itse vaihdoin dna:lta pois kesäkuussa ja ei ole laskua kuulunut. Soneralta ei ole kuulunut laskua vaikka vaihdoin jo 2002 keväällä.
     
  14. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Jokaisen vähänkin älykkään laskutusjärjestelmän tulisi myös tajuta ettei jo suljettuun liittymään kerry enää laskutettavaa joten turha sitä laskua on pihadata.
    DNA:n ja TeleFinlandin kesällä suljetuista liittymistä ei ole laskua tullut vieläkään, laskutettavana jotain hiluja.
    Elisalta sen sijaan tuli melko pian sulkemisen jälkeen muistaakseni 2,84€ lasku (josta tosin 18snt oli perusteetonta, mutta totesin että ei maksa vaivaa alkaa aspaan jonottaa moisen takia, joten maksoin kiltisti)
     
  15. hopeinenkuu

    Liittynyt:
    12/7/04
    Viestit:
    171
    Tykkäykset:
    0
    Ehkäpä juuri noissa katsauksissa lähetetään kerralla kaikki ennen kyseistä katsausta kerääntyneet loppulaskut,eikä jokaista yksittäistä tapausta katsota erikseen. Enkä ole kyllä kuullut että kellään olisi laskua kertynyt lisää liittymän sulkemisen jälkeen,loppulasku vain on viivästynyt jos se on ollut muutaman euron luokkaa.
     
  16. hopeinenkuu

    Liittynyt:
    12/7/04
    Viestit:
    171
    Tykkäykset:
    0
    Varmaankin seuraavan kerran kun katsovat läpi nuo pienet laskut niin lasku tupsahtaa. Soneralta veikkaisin että on turha odotella laskua enää :/
     
  17. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Niiiiiimpä mutta tämä ei taida olla ainakaan vielä tullut laskutuksesta vastaavien mieleen. Pieni seikka, mutta ainakin joillekkin tärkeä.
     
  18. hopeinenkuu

    Liittynyt:
    12/7/04
    Viestit:
    171
    Tykkäykset:
    0
    Varmaankin liittymiä tulee ja menee sitä tahtia,ettei kukaan ehdi lähettää erikseen laskua jokaista suljettua liittymää kohden,tosin nykyiset viiveet loppulaskuissa ovat kyllä kohtuuttomat,vois tarkistaa suljetut liittymät vaikka joka toinen kuukausi,jolloin maksimi odotusaika olisi ~2kk,ei varmaankaan olisi lopultakaan hirveä vaiva ja jättäisi paljon paremman kuvan firmasta.
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Sama asia kävi mielessä itselläkin noita vastauksia kirjoitellessa, mutta jos sitten vaikka kiistäisin laskun kolmen kuukauden ajan tai piileskelisin vailla virallista osoitetta tai ulkomailla niin pitäisikö laskuni mitätöidä (kun en ole saanut sitä kolmeen kuukauteen)?

    Laskun oikeellisuus on mahdollista tarkistuttaa dna:lla itsellään tekemällä vaikka reklamaatio ja vaatimalla tikettien tarkistus. Tuona aikana voimassa ollut hinnasto löytynee.

    Ymmärtäisin erinäiset vaatimukset taas asiasta, jos puhe olisi jostain muusta kuin max. 8 euron laskusta, tai tästä koituisi asiakkaalle jotain ylimääräisiä kuluja. Hienoahan se olisi, kun laskutus toimisi niinkuin pitäisi ja luulisi tällaisenkin olevan helposti korjattavissa dna:n osalta - mutta hieman ylireagointia repiä taas tukkaa päästä kun on saanut laskun myöhässä.
     
  20. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    No jos eivät "ehdi" noita postittaa niin kumma että ehtivät sulkea jokaisen suljetun liittymän. En ymmärrä mitä tarkoitat "jokaista liittymää kohden", tottakai jokainen liittymä laskutetaan erikseen ja ei se vaiva sen isompi ole nyt tai 8 kuukauden päästä.
    Eikö yksinkertaisempaa oli liittymäen sulkeutuessa pistää loppulasku menemään seuraavaan ajoon, ilman mitään erityisiä määräaikaisia tarkistuksia. Viesti sulkemisesta on laskutukselle pakko tottakai mennä muutenkin, muutenhan kuukausimaksu kertyisi ikuisesti, tai ainakin siihen asti kun 8 kuukauden päästä joku viitsii sen tarkistaa.
    Teknisesti tämän toteuttaminen ei todellakaan voi olla mitenkään ylivoimaista.
     

Jaa tämä viestiketju