1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA ja DNA:lla hyvin hallinnassa oleva GPRS.

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja IlkkaSorsa, 28/1/04.

  1. IlkkaSorsa

    Liittynyt:
    28/1/04
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Seuraavan viestin kirjoitin matkapuhelimet-uutisryhmään. Joku kohtalotoveri sen bongasi ja pyysi postaamaan tänne. Jos vain voin DNA:n kampittamisessa auttaa.


    -----------------------------------------

    Eli, käytän vielä sattuman oikusta DNA:n palveluita.


    Gprs:n laskutuksessa on kuitenkin eräs selittämätön epäselvyys joka selittyy joko DNA:n taitamattomuudella tai tarpeena kusettaa asiakasta.

    Eli ongelma on siinä että sitten hinnoittelunmuutostiedotteen olen kuvitellut sen sadan megatavun rajan olevan lasketun kalenterikuukauden perusteella jonka mukaan mm. peruskuukausimaksu laskutetaan.

    Datamäärän seuraaminen hoidetaan kuitenkin jonkin epämääräisen 23/24 päivän kohdalla kulkevan rajan mukaan.
    En käsitä miten maksettuani kuun ensimmäisen ja viimeisen päivän välisen ajan palvelumaksun seurataankin datasiirtoa ajalta joka ei minkään tuntemani kaavan mukaan liity siihen ajanjaksoon.

    Teoreettisesti, mainonnan mukaisesti, sata megatavua kuukaudessa siirtävä asiakas voi saada laskuksi 16,67e + 122e ylimääräisestä siirretystä datasta. Ei kohtuullista jos aiheutuu operaattorin tiedotusvirheestä.

    _Ainoa_ kohta jossa mainitaan em. erosta on seuraavassa gprs-datapalveluiden erityisehtojen, 1.7.2003 kohdassa viisi:

    "Mikäli palvelun kuukausimaksuun on sovittu sisältyvän tietty tiedonsiirtomäärä, sen ylittävästä määrästä veloitetaan hinnaston mukainen maksu. Palvelun kuukausimaksuun mahdollisesti sisältyvää käyttämättä jäänyttä tietomäärää ei siirretä seuraavalle laskutuskaudelle eikä sitä hyvitetä asiakkaalle."

    Eli poimikaa siitä. Ei voi siis väittää etteikö olisi mainittu. En viitsi quotata kaikkea muuta informaatiota joka tukee kalenterikuukauden mukaista laskutusjaksoa. Totean vain, että kaikki muu aiheesta annettu info sitten tukeekin sitä.


    Ongelma kohdallani on muistaakseni muutaman kymmenen euron suuruisesta ylimääräisestä laskun osasta joka sinällään ei ole iso raha siitä että oppii välttämään. Tämäkin summa muistaakseni kumuloitui
    niin että välillä ei tullut laskuja lainkaan ja sitten kun tuli, ne sai käteen saatteella että laskun lähetys oli viikkoa myöhässä mutta että maksakaa nämä nyt sitten kuitenkin te ajallaan.

    No antaa dna:n reenailla.


    Kyse tässä ei siis ole mistään muusta kuin siitä että DNA ei ole älynnyt gprs:n laskutuksen poikkeavan erittäinkin oleellisella tavalla ihan kaikesta muusta mistä ovat aiemmin päässeet laskuttamaan. Puhumisen veloittaminen on aivan se ja sama sillä hinta on aina sama ja jos ei olekaan, ero ei ole koskaan niin dramaattinen että sillä olisi yhtään mitään väliä.
    Tässä tapauksessa hinta kuitenkin ns. pompsahtaa eikä DNA tarjoa minkäänlaista mahdollisuutta todentaa jo siirrettyä datamäärää.


    Jos joskus ajelen JormaOllilan tuloilla tulipunaisella Ferrarilla säänmukaisilla varoitustaululla ja kameravalvonnalla varustetulla viivasuoralla moottoritiellä, näkisin mielelläni autoni varustetun nopeusmittarilla saati varoitustauluissa valot.



    Suomalainenhan on luonteeltaan sellainen että kun kätellään, hymyillään ja kädessä onkin kättelyn jälkeen paskaa niin sehän pyyhitään vaivihkaa jonnekin sammaleeseen jemmaan. No. Paska on kädessä, uutisryhmät on sammale.

    Mitään suuria barrikadeja tuskin tästä syntyy enkä näe julisteitakaan juuri
    laadittavan mutta jos vaikka se auttaa että potentiaalinen asiakas googlettaa dna-finlandin hakusanalla muutaman kuluttajaviraston hitin niin katson sen ajavan asiaani.



    -Ilkka "Vähäistä tulta päin" Sorsa



    Seuraavat mailit ovat minun ja DNA:n asiakaspalvelun välisiä, mutta eiköhän **** kestä jos kanta tulee julki.

    ------------------------

    Tervehdys!

    Asia selvisi. Tarkistin lähettämästänne erittelystä siirretyt datamäärät ja
    ne täsmäsivät exacta koneellani olevan kontrolliohjelman kirjanpidon kanssa.

    Ongelma on siinä että ilmoitatte esimerkiksi kotisivuillanne yksikäsitteisesti rajan olevan sata megatavua kuukaudessa ja minä olen
    elänyt sen mukaan.

    Mielestäni kuukausi on käsitteenä se jota ns. valtaväestö käyttää elämänsä ajalliseen jäsentämiseen (eli tässä yhteydessä ymmärrän sen
    kalenterikuukaudeksi) eikä teleoperaattorin laskutuskausi joka saattaa
    vaihtua aivan miten hyvänsä.

    Mainontanne ja hinnastotietojenne mukaan täysin oikein toimiva asiakas voi periaatteessa tehdä itselleen 122 euron turhan laskun kuvitellen että kuukauden sisällä kaikki liikenne mahtuu vielä sadan megatavun rajaan.

    Edelleen, tarvitaan joku keino jolla siirrettyä datamäärää voidaan monitoroida ilman että siitä tarvii tehdä itselleen uusi arkirutiini. Mikään
    tuntemani laite tai ohjelma ei ole suunniteltu DNA:n laskutuskauden
    puitteisiin. Toisin sanoen, ainoa vaihtoehto seurata siirrettyä datamäärää
    suhteessa laskutuskauteenne on tehdä se kirjaamalla käsin muistiin.


    Ohessa liitetiedostona lokiohjelman tuottama datasiirtoraportti josta
    kohtuullisen selkeästi ilmenee ehdoton pyrkimykseni pitää datasiirron määrä noin sadassa megatavussa. Luvuista puuttuu liittymän matkapuhelinkäytön osuus joka kuitenkin on käytännössä mitätön
    (erittelyssänne kuukauden ajalta jotakin alle yhden megatavun)

    Toimitan tarvittaessa myös faxina ilmoituksenne gprs-palvelun hinnoittelumuutoksesta (toukokuu 2003) jossa edelleen puhutaan kuukausiveloituksesta.


    Tässä ei olisi mitään ongelmaa ellei palvelunne olisi hinnoittelultaan kohtuuton. Määrittelen kohtuuttoman tässä tapauksessa siten että jo yhden kuukauden perusmaksuun sisältyvä sata megatavua on rajan jälkeisen hinnoittelun mukaan arvoltaan 122 euroa. Siis vuoden aikana asiakas saa periaatteessa yli 1250 euron edestä operaattorin osakkeenomistajien subventoimia tietoliikennepalveluja.

    Joko DNA ei tajua ottaa arvokkaasta palvelustaan jo sen sadan megatavun osalta siitä käypää hintaa tai sitten ylittävän osan hinnoittelu on asiakkaan kannalta kohtuuton.


    Niinpä, haluaisin tietää miten nyt toimimme saamani laskun suhteen. Olen
    (kuten oheisesta lokitiedostosta selviää) pyrkinyt pitämään siirretyn gprs-datan määrän kohtuudessa ja mielelläni maksan käyttämistäni palveluista
    mutta hinnoittelun raippaluonteeseen vedoten odotan laskutuksen toteutuvan markkinointinne ja hinnastonne mukaisella kuukausiperusteella.

    Ilkka Sorsa


    ---------------------------------------------------------------------

    Hyvä Ilkka Sorsa,

    olemme saaneet reklamaatiosi koskien laskulla 50819324 olevaa
    datasiirtoveloitusta.

    Datasiirron laskutus tapahtuu samalla tavalla kuin käyttömaksujen
    laskutus, eli laskutuskausittain. Kuukausimaksut veloitetaan
    kalenterikuukausittain.

    Kaikille dna GPRS -asiakkaillemme on toukokuussa lähtenyt
    asiakaskirje koskien 1.7.2003 voimaan tullutta hinnoittelumuutosta.
    Kiinteä käyttömaksu 16,65 ?/kk säilyy ennallaan sisältäen 100 MB
    (megatavua) datasiirtoa. 100 MB:n ylittävältä osalta hinta on 1,22
    ?/MB. Em. asiakaskirjeen mukana oli myös dna GPRS-datapalveluiden
    uudet erityisehdot, joissa oli maininta laskutuskaudesta.
    Toimitusehtojen mukaan (kohta 8.1) DNA päättää
    matkaviestinpalveluidensa laskutuskausista.

    Tässä tapauksessa DNA:lla ei valitettavasti ole aihetta hyvityksiin.
    Pyydän maksamaan laskun 50819324 15.1.2004 mennessä.

    Liitteenä vielä GPRS-Datapalveluiden erityisehdot.

    Jos jotain lisäkysymyksiä asiasta herää vielä
    mieleen, niin ota yhteyttä tekniseentukeemme uudelleen.

    Ystävällisin terveisin

    *****
    asiakasneuvoja
    Tekninentuki
    DNA Finland Oy



    Edit; asiakasneuvojan nimi pois, sensuroikaa jos lainaattekin näitä meilejä tänne... t:Jussi
     
  2. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Asiaa on ehditty täällä jauhaa jo kyllästymiseen saakka, mutta jos jauhamista on edelleen pakko jatkaa, heitän lopultakin väliin kysymyksen, voisiko tuon asiakaskirjeen postata tänne foorumille tarkasti ja kokonaisuudessaan.

    Lisäys: Ja nuo GPRS-datapalveluiden erityisehdot olisi kiva nähdä. Äkkiseltään en niitä dna:n sivuilta löytänyt.

    Ja mitä GPRS-laskutuskauteen tulee, jos laskutuskausi olisi kaikilla kalenterikuukausi, verkkohan olisi aina alkukuusta tukossa kun liittymiä käytellään estoitta, ja vastaavasti kun loppukuusta jarrutellaan, olisi verkossa ylimääräistä tilaa...
     
  3. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No voisiko niiden poikkeavien laskutuskausien päivämääriä selvitellä? Esim. laskutusryhmä 1, laskutuskausi alkaa 1. päivä kuukaudessa, laskutusryhmä 2, laskutuskausi alkaa 10. päivä kuukaudessa, laskutusryhmä 3, laskutuskausi alkaa 20. päivä kuukaudessa. Älä sano, ettei kukaan dna:lla ole tätä keksinyt... Varsin yksinkertaista ja helpottaisi asiakkaan osaa kun tämä tietää tismalleen mikä on hänen GPRS laskutuskautensa.
     
  4. IlkkaSorsa

    Liittynyt:
    28/1/04
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Lähdetään siitä etten lähde saunomaan asiasta ellen ole tehnyt läksyjäni kunnolla. Tässä tämä kuitenkin:

    http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/ehdot_gprs-palvelu.pdf


    Täällä suun pieksäminen on sinällään aivan turhaa, mutta toisaalta eipä tässä ole kuluttaja-asiamiehen ohella muuta keinoa vaikuttaa kuin yleisen mielipiteen auttaminen (mielestäni) oikeaan suuntaan. Asiakaspalvelu, tai täällä kotoisemmin aspa ei vaan käytännössä toimi, ja kun toimii, siellä ei ole mielenkiintoa saati valtuuksia puuttua asioihin.

    Eli: Olisi syytä olettaa että operaattorin puolesta "homma toimii" kun sopimuksessa on ensin sanouduttu irti ihan kaikesta vastuulta haiskahtavasta. Se ei kuitenkaan toimi ja operaattorit sormi pimeässä katsovat kun laskutus ei pelaa ja kun sähköposti ei kulje ja kun asiakaspalvelu ei toimi. Edelliset vaativat jo vähän suunnittelua, asiakaspalvelun viiveitä en voi parhaalla tahdollanikaan käsittää. Esimerkiksi paikallinen jätefirma palkkasi (kuulemma) puhelintukeensa reilusti uutta väkeä, ennakkoon, kun Kotkaan tuli kotitalousjätteiden lajittelu. Samalla alalla, mikä ongelma?


    Valitettavasti ala näyttää saaneen vaikutteensa ohjelmistoalalta jolta ei osata suoraan vaatia vastinetta rahalle. Kyseessä on kuitenkin massoille suunnattu palvelu ja kun pienet asiat klikkaavat, massoilla, ei hyvä.


    Täällä näyttää olevan väkeä joka on osaltaan operaattorien toiminnan kannalla. En käsitä. Jos omalla kohdalla asiat ovatkin kohdallaan mutta kaveri saa paskaa kämmeneen, se väistämättä vaikuttaa myös omaan mielipiteeseeni. Ja omaa mielipidettä markkinoin tarvittaessa.

    -Ilkka "Yleistyytyväisyys johtaa kadotukseen" Sorsa
     
  5. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Onko Soneralla laskutuskausi = kalenterikuukausi? (Voi olla, että tämä on jo mainittu vanhoissa ketjuissa. Ne ovat kuitenkin niin sotkuisia ja sisältävät niin paljon kaikenlaista asian vierestä, etten niitä jaksa alkaa kaivelemaan.)

    http://www.sonera.fi/CDA.FI.Article...velId=8826_8574_332_&hierarchyId=8826,00.html
     
  6. Paula-99

    Liittynyt:
    29/11/03
    Viestit:
    142
    Tykkäykset:
    0
    Turhaa ei suunpiekseminen ole ollut, koska tiedän muutaman tapauksen, jotka ovat eksyneet tälle foorumille ja jotka ovat siitä saaneet kimmokkeen asioida kuluttajaneuvojan luona. Itse olen saanut DNA:lta hyvityksen kaikista maksamistani laskuista, poislukien kk-maksut (tai en ole vielä rahoja saanut, mutta ovat luvanneet maksaa). Toivottavasti muutkin reklamaation tekijät saavat hyvityksen DNA:lta.
    Tiedottaminen muille vastaavassa tilanteessa oleville onkin se tärkein pointti tässä asiassa. Siksihän täällä foorumilla asioita käsitellään ja kysellään neuvoja erilaisista asioista. Joka foorumilla on valitettavasti henkilöitä, jotka menevät henkilökohtaisuuksiin ja leimaavat vastakkaisen mielipiteen omaavat tyhmiksi, vaikka vain asiat ja mielipiteet riitelevät.
     
  7. sorsa

    Liittynyt:
    7/2/03
    Viestit:
    430
    Tykkäykset:
    0
  8. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Ei (välttämättä). Mutta se on hyvin merkitty laskuun.

    Ongelmana tässä nyt käsittääkseni on, että gprs-laskutuksen muuttuessa datan määrään perustuvaksi (heinäkuussa) ei dna ilmoittanut miltä ajalta datan määrä lasketaan. Ja laskulla on veloitettu gprs-kk-maksu kalenterikuukausittain. Tästä on mielestäni kohtuullisen loogista päätellä, että datan määräkin laskutettaisiin tältä samalta ajanjaksolta, kalenterikuukaudelta. Kun ei muutakaan informaatiota ole ollut ja laskuilla ei ole pitkään aikaan muuta veloitettu, tulee (laskutusongelmista johtuen) kuukausia jälkikäteen tuleva datalasku varmasti asiakkaalle kuin nurkan takaa -> varsinkin kun ilmeisesti tässäkään laskussa ei ole vielä ilmoitettu päivämääriä, miltä ajalta ylimenevät datat ovat (ilmeisesti siis ovatkin laskun puheluiden mukaisen laskutusjakson ajalta).

    Sympatiani ovat siis 100% näiden asiakkaiden puolella, toivottavasti saatte kohtuullistettua laskujanne. Luojan kiitos olen jo (toivottavasti) pois tuosta dna:n veneestä.
     
  9. mercedes

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    Hyvä Ilkka Sorsa kun otit kantaa, meitä kohtalotovereita kun on paljon enemmän kuin uskotaan.

    Dna:n laskutus on todella ollut "hieman erikoista".Selitit osuvasti kommentissasi tuon kk-maksun ja siihen sisältyvän 100MB tiedonsiirtomäärän. Maalaisjärki (siis minä) käsitti Dnan laskun tarkoittavan juuri sitä kk:tta mikä on laskuun merkitty, eikä mitään "erikoista ja epämääräistä 23/24 päivän tienoille" sijoitettua laskutusaikaa. Epäilys heräsi siinä vaiheessa kun lasku n. 4kk myöhässä tuli ja siihen oli merkitty 3 eri 100 MB:n ylittävää osuutta.Ja nekin millään lailla erittelemättä.

    Kuinka moni on maksanut Dna:n GPRS laskut "mukisematta" ja tyytynyt kohtaloonsa, moniko on uskaltanut "näyttää tyhmyytensä", kun ei ole laskua ymmärtänyt. Ei me kaikki olla tietotekniikan ylioppilaita, joille megabitit on jokapäiväistä arkea.

    Ennenkaikkea minua tyrmistytti Dnan tapauksessa se asiakkaalle annettu informaatio tulevasta laskutuksen muutoksesta. Mielestäni Dnan olisi pitänyt irtisanoa (tai antaa mahdollisuus irtisanomiseen) liittymä ja sitten tehdä uusi sopimus, koska laskutusehtoja on noinkin radikaalisti muutettu ja tiedonsiirron määrän seuranta muuttui käytännössä mahdottomaksi.
    Operaattorilla pitäisi mielestäni olla tarjottavana jonkinlainen seurantasofta datan siirrolle.

    Tähän tietenkin joku sanoo, että puhelimissa on laskurit. Mutta! Jos yhteys pätkii ja jumittaa niinkuin Dna:lla yleensä(ainakin minun tapauksessani), puhelin piti aina vähän väliä sammuttaa ja laskurit nollata ennenkuin yhteys taas "pelitti".

    Terveisin mercedes

    ______________________________

    "Mersulla ajetaan ja yhteiskuntaa kirotaan!"
     
  10. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Eikö mahdollisuutta irtisanoa sitten ollut?

     
  11. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Mahdollisuus irtisanomiseen toki annettiin.

    Minkä takia laskurit piti nollata?

    Mutta hankala on minkäänlaisia laskureita seurata, jos ei tiedä millä välillä seuraa.
     
  12. mercedes

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    kotkis:
    Minkäkö takia piti nollata laskuri, juuri sen takia, että yhteys jumitti ja se piti saada "heräämään".Joku sielu neuvoi, että laskurin nollaus, soitto aspaan tai jokin muu toiminto "herättää" yhteyden toimimaan. Tein niin ja yhteys jatkui taas vähän aikaa.
    Ikinä se ei toiminut katkeamatta tai jumittamatta.
    Laitoinkin dnalle reklamaatiota jumittavasta yhteydestä parikin kertaa.
    Selittelivät ympäripyöreitä "ruuhkia".

    Xenos:
    Toki mahdollisuus irtisanomiseen oli ja on, mutta tuota radikaalia muutosta ja seurantaa ei kyllä "laskutusmuutostiedotteessa" sanottu.
    Tavallisen asiakkaan on mahdoton ruveta salapoliisiksi kun puhelinlasku tulee.
    Ja kun vielä tuo muutos näkyy vasta 4 kk:n päästä.

    ______________________________
     
  13. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Olisi mielenkiintoista tietää, mitä positiivista kukaan tämän yrittämisellä luulee saavansa aikaan.

    Kyllähän tätä eräs henkilö täällä foorumilla on jo jonkin aikaa yrittänyt, mutta mitä hän on siitä hyötynyt, se olisi mielenkiintoista tietää. Hänen asiansa alkoi edetä vasta sen jälkeen kun hän alkoi ajaa asiaansa oikealla tavalla. Tähän hänellä itsellään yllättäen oli kuin olikin tarpeeksi järkeä.
     
  14. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Aika kummalliselta neuvolta kuulostaa, mutta enpä minä kaikkien päätelaitteiden kiemuroita tunne. No, sivuseikkahan tämä tässä sopassa on.
     
  15. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Odottelen edelleen sitä tiedotetta postattavaksi tänne. Kyllä kai se edes jollakin on tallessa?
     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Jaa, melkeimpä pitäisin jaloilla äänestämistä ilmeisesti ainoana tapana näemmä viestittää dna:lle, että yli vuoden jatkuneet massiiviset sekoilut laskujen kanssa täytyy pystyä saamaan kuntoon paljon nopeammin. Kaikilla muilla operaattoreilla homma toimii ja jos virheitä ilmenee, ne pistetään välittömästi kuntoon.

    Kuvittelisi jo pikkuhiljaa jonkin kuluttajaviranomaisen puuttuvan rankemmin näihin juttuihin kuin yksittäistapauksiin.
     
  17. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tästähän minäkin olen aiemmin kirjoittanut. Jaloilla äänestäminen - se on jo niin tehokas keino, ettei muuta tarvita. Huomautettakoon, ettei tähän tarvita loanheittoa eikä kiihkomieltä. Asiallinen kritiikki riittää.

    Mutta mikä on tämän "jaloilla äänestämisen" tarkoitus? Hävittää dna kokonaan markkinoilta, vai tehdä dna:sta parempi operaattori? Itsekin olen tämän toimenpiteen tehnyt dna:ta kohtaan - mutta päämäärä on jälkimmäinen, positiivisessa hengessä.

    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=19044&postdays=0&postorder=asc&start=80
     
  18. mercedes

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    Kyllähän kuluttajaneuvojatkin on ärähtäneet jo aikoja sitten ja tässä jotain alkuperäisestä laskutusmuutoksesta:
    Gprs-palvelusta
    Kuluttaja-asiamies tykittää DNA:ta


    Kalevi Nikulainen

    Julkaistu 04.06.2003 16:03

    Helsinki (04.06.2003) - Kuluttaja-asiamiehelle on tullut runsaasti ilmoituksia teleoperaattori DNA:n gprs-palvelun hinnoittelusta. Operaattoreiden sopimusehdoissa itselleen varaama oikeus yksipuolisesti olennaisella tavalla muuttaa hintoja tai palvelun muita ehtoja on hänen mukaansa kohtuuton. Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin kirjelmöinyt DNA:lle ja koko alalle tällaisestä tilanteesta.

    DNA lähetti toukokuun lopussa asiakkailleen kirjeen, jossa yhtiö kertoo muuttavansa yksipuolisesti gprs-palvelunsa hinnoittelua 1.7.2003 alkaen.

    Kuluttaja-asiamies on pyytänyt DNA:lta kirjallista selvitystä hinnoittelumuutoksen perusteesta gprs-palvelusta

    Voimassa olevan sopimuksen mukaan DNA:n gprs-palvelun kiinteä käyttömaksu on 16,65 euroa kuukaudessa riippumatta siitä, kuinka paljon palvelua käytetään. Toukokuun lopussa DNA ilmoitti muuttavansa hinnoittelua yksipuolisesti niin, että 1.7.2003 lähtien mainittu käyttömaksu rajoittuu koskemaan vain 100 MB:n (megatavun) datasiirtoa. Tämän ylittävältä osalta peritään jatkossa 1,22 euroa/MB.

    Ne kuluttajat, jotka eivät hyväksy GPRS-palvelun hinnankorotuksia, voivat oikeuksiensa säilyttämiseksi tehdä kirjallisen valituksen DNA:lle mahdollisimman pian. Jos asiassa ei päästä kuluttajaa tyydyttävään lopputulokseen, asian voi viedä kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi, huomautetaan kuluttaja-asiamiehen virastosta.

    Mahdollisten viivästyskorkojen ja perintäkulujen välttämiseksi kuluttajan on kuitenkin varminta ensin maksaa DNA:n laskut täysimääräisesti. Samalla voi ilmoittaa kirjallisesti, ettei hyväksy hinnan korotusta. Kuluttajat voivat kuluttaja-asiamiehen mukaan luonnollisesti myös irtisanoa sopimuksensa DNA:n kanssa.


    Että kaikki denan käyttäjät vaan valitusta väsäämään.
     
  19. SYS 49152 Vieras

    En minä ainakaan tee valitusta joten en kuulu kaikkien joukkoon. :)

    Toisekseen, pitäisikö sinun, Paulan tai vaikka kuluttajaviranomaisen mielestä operaattorin kysyä käyttäjiltä kirjallinen lupa että "kustannukset pakottavat hinnankorotuksiin, saammeko teiltä luvan nostaa hintoja"? Voi herran jestas!

    Mitähän olis tapahtunut jos Elisa kysyisi luvan jokaiseen lankaliittymän hinnan korotuksiin ja nimenomaan niissähän niitä hinnan muutoksia on tapahtunut.

    Mielestäni on ihan kohtuullista että operaattori saa varata itselleen yksipuolisesti oikeuden muuttaa palvelun luonnetta, lopettaa palvelun tuottamisen, muuttaa hinnoittelua ym. Tosin hintoja eivät ole muuttaneet matkapuhelinoperaattorit, ylöspäin siis vaan pikemminkin alaspäin. Ja tarvitseeko siihenkin teidän mielestänne kysyä lupa? Mielestäni riittää se että operaattori ilmoittaa hyvissä ajoin muutoksista.

    Ei millään pahalla mutta jotain järkeä tuohon.
     
  20. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0

Jaa tämä viestiketju