1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA-GPRS-Puhelinten asennusohjeita ja käyttökokemuksia

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja juh@, 10/2/03.

1. juh@

Tykkäykset:
    0
    Tervehdys kaikille foorumin lukijoille!
    Tätä foorumia selailleena huomaan, että erilaisten ajurien, asetusten ja puhelimen latauksen kanssa on ollut suuria ongelmia. Itse olen saanut apua asetusten ym. tekemiseen näiltä sivuilta. Tieto on ollut kuitenkin aika lailla hajallaan. Ajattelin lisätä omia kokemuksiani eri puhelinten osalta.

Siemens S45, M50, C55+XP Pro+sarjakaapeli
    Ensin Siemensin sivuilta ladataan koneelle Modem assistant joka sisältää ajurit kaikkiin Siemensin puhelimiin. Sitten ajetaan asennusohjelma. Ohjelma tekee ikonin työpöydälle, josta assistentti käynnistyy. Assistentilla pitäisi pystyä tekemään asetukset automaattisesti valitsemalla Suomi ja DNA. Itse en ole kylläkään saanut tätä kertaakaan toimimaan. Versio 4.1.1.09, joka on tällä hetkellä ladattavissa Siemensin kotisivuilla. (11.02.2003). Lieköhän yhteensopivuusongelma Win XP Pro English:n tai vain muuten kokoonpanoni kanssa. Asetukset voi kuitenkin tehdä manuaaliseti seuraavan kappaleen mukaisesti.

Modeemin asentaminen
    Start valikosta Control panel, phone and modem options, välilehti modems, add, don`t detect modem. Nyt listassa pitäisi näkyä Siemens AG. Valitaan ensin se ja sitten GPRS via COM. Hyväksytään ja valitaan portti/portit mihen modeemi halutaan asentaa. OK. Tämän jälkeen takaisin Phone and modem options. Välilehti modems, hiiren oikealla näppäimellä modeemin päällä ja valitaan properties. Advanced välikehdelle komennoksi AT+CGDCONT=1,"IP","internet". Näin modeemin asennus on valmis. Itse yhteyden luominen menee juuri dnafinlandin sivuilta löytyvän pdf asennusohjeen mukaisesti.

USB-kaapeli
    Kokeilin myös S45 ja Grateq USB-kaapelia. Asennus kuten edellä mutta ensin asennetaan kaapelin ajurit mukana tulevalta levykkeeltä. Kaapeli kiinni, jolloin kone ilmoittaa, että uusi laite löydetty. Hyväksytään koneen ehdottamat toiminnot ja kaapeli asentuu ensimmäiseen vapaana olevaan COM porttiin. Kone käsittelee USB kaapelia tavanomaisena COM porttina.

Ongelmia
    USB kaapelin kanssa törmäsin uusiin ongelmiin. Puhelimen lataus ei ole ongelma, puhelin pysyy päällä vaikka loputtomiin. Ladatessani tiedostoja netistä ja samaan aikaan musiikkia kuunnellessani kuuluu "rätinää" ja äänenlaatu on jotenkin heikko. Tutkin kaapelit vahvistimelle, ne olivat kunnossa. Task managerista havaitsin, että CPU usage näytti lähes 100% koko ajan. Sarjaporttikytkennässä vastaava luku oli alle 50% ja ääni kunnossa. USB-COM muunnos näyttää jostakin syystä kuluttavan runsaasti prosessoritehoa. Koneessa on tuore XP asennus ja toimii muuten moitteettomasti ja uskomatonta kyllä, ei ole "kaatunut" kertaakaan asennuksen jälkeen (n. 2viikkoa) toisin kuin aikaisempi ME.

Sarjaportin ja latauksen kanssa on ongelma S45, M50 -puhelinten kohdalla. Datakaapelia ja laturijohtoa modifioimalla sen saa ratkaistua mutta se ei aina ole mielekästä. C55 kanssa minulla oli käytössä Siemensin alkuperäinen Sync Station, joka sisältää datakaapelin, lataustelineen ja adpterin laturille. Puhelin on siis pystyssä telineessä ja yhdistettynä samalla datakaapeliin ja laturiin. Tämäkin yhdistelmä pysyi päällä loputtomiin. Tätä samaa ratkaisua ei ole saatavissa S45, M50 tyyppisen litännän omaaviin puhelimiin.

Ericsson T200
    Ericsson T200 meni heittämällä sen Sonyericssonin sivuilta ladatuilla ajureilla. Huomasin tiedonsiirron olevan jotenkin hieman hitaampaa ja hetken aikaa nettiä selailtuani huomasinkin sen tukevan vain luokan 6 datasiirtoa. Lataus toimi yhtäaikaa datakaapeli DRS-11 kanssa.

Faktaa, huomioita ja kokemuksia
    - USB ei nopeuta siirtoa laisinkaan
    - kaikkia Siemensejä on pitänyt "bootata" jossakin vaiheessa yhteyden jumiuduttua
    - T200 hitaampi mutta ei boottailuja (luokka 6, Siemensit luokka 8)
    - Grateqin USB, pitää akun täynnä mutta haukkaa jostakin syystä prosessoritehoa kohdallani
    - C55 sammui kokonaan muutaman kerran
    - Yhdenkään puhelimen asetuksiin ei ole tarvinnut koskea, käyttöjärjestelmän asetukset riittää

Mikä on paras ratkaisu?
    Patenttiratkaisua on vaikea löytää, sarjaportti vaikuttaisi järkevämmältä, mutta entä lataaminen samanaikaisesti? Tämä poissulkee vanhemmat Siemens mallit. Ericssonilla on malli R600, jota voi ladata sarjakaapelin kanssa ja se tukee luokkaa 8. Taidan ottaa sen kokeiltavaksi seuraavana. Olen vain lukenut foorumin sivuilta, että joidenkin kohdalla kyseinen malli ei ole ollut luotettava.

Koneet ovat olleet pelkästään datakäytössä, puhelut soitan oikealla puhelimella eli Nokia 6310.

Toivottavasti näistä tiedoista on jollekulle hyötyä

Celeron 600@900
    320 Mb RAM

2. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Ihan näppärät jutut poika tehny..varmasti jotain hyötyä sille joka takkuilee tuon asennuksen kanssa.

Vai että kaikkia..itselläni auttaa ainakin kun soitan lyhyen hälärin johonkin numeroon, ei tarvitse edes yhdistää kunnolla. Sitten kun lopetan yhdistämisen niin gprs yhteys lähtee toimimaan taas kunnolla. (Siemens s55)

Sulla taitaa olla joku pullonkaula koneessas tai paljon ohjelmia päällä, nimittäin aika harvemmin yli 50% cpu usage pysyy tauotta normaalissa surffailussa. Itselläni on cpu usage siinä 3-6% ja tässä on auki winamp, 7 explorer selain-ikkunaa, norton antivirus jauhaa taustalla, flashget latailee, msn messenger päällä ym. Käytössä on siis nimenomaan tuo Grateqin usb-kaapeli.

Ainakin versiolla 5.1.1.28 onnistuu hyvin.

3. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Laitetaan toistaiseksi "stickynoteksi" kun kuitenkin tarvetta melko usein löytyy. Hyvä kirjoitelma.

4. luurri

Tykkäykset:
    0
    Miten niin ei Assistantilla onnistu? Varmaan 50 konetta on sillä tehty ja hyvin menee! Miten vanha versio siitä sulla on?

5. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Tutkin vähän tuota Modem assintanttia, mistään netistä ei löytynyt noin uutta versiota mikä tuli S55:n mukana.

Mietin että menisköhän se vain päivittämällä nuo 2 tiedostoa, ne sisältää provider asetukset joista löytyy soneran, radiolinjan ja telian asetukset.

Eli voisko joku kokeilla korvata nuo 2 tiedostoa ja kokeilla löytyykö ne asetukset sitten. Tiedostot löytyy samasta kansiosta missä Modem assistant on. (Muista ottaa varmuuskopiot vanhoista)

http://koti.mbnet.fi/jousi/siemens/Provider.ini

tätä ei tietääkseni välttämättä tarvita...
    http://koti.mbnet.fi/jousi/siemens/Provider.pbk

6. (*.*)

Tykkäykset:
    0
    tuo teksti kannattaa pittää tuosa listan pääsä. pirun asialliset ja hyvät

7. Espe

Tykkäykset:
    0
    Minulla ei ole tullut vastaan yhtään tapausta jossa assistantti ei olisi toiminu, asentelen gprssiä työkseni.
    Päältä pois vuonohjaukset (flow control).monissa tapauksissa yhteys toimii varmemmin kun vuonohjauksen poistaa.
    erittäin harvaa siemenssiä pitää buutata jos asetukset ja ajurit on oikein asennettu ja toimivat.
    siemesseissä pitää valita GPRS päälle jos näytössä ei lue gprs tekstiä. S/ME45 lisäksi valittava irda/kaapeli

8. Karban

Tykkäykset:
    0
    No niin,

Nyt oon saanu t68i:llä nettiyhteyden futaamaan bluetoothin kautta eli voisin jakaa kokemuksiani sikäli kun ne kiinnostaa. Käyttis on Win2k ja BT-dongle on SMC:n mutta samat hilut niissä suurinpiirtein kaikissa on.

Ensin vaan tungin kamat koneeseen ja asensin ne. Ihmettelin aikani kun puhelin löysi tietokoneen mutta ei päinvastoin. No, huomasin että oli tullut laitettua yhdistä-valikon bluetooth-parituksessa valinnaksi "puhelin aloittaa". Ja se kun pitää olla "puhelin hyväksyy".

Parin boottauskerran jälkeen sain sentään jotain aikaseksi ja paritus onnistui. Jälkikasvua syntyi vaan jonkun hemmetin synkronisoinnin verran.

Sitten tappelemaan dial-upin kanssa. Ihan meni muuten dna:n ohjeiden mukaan mutta laitoin Control Panel->Phone and Modem settingsistä Bluetooth modeemille at-käskyn AT+CGDCONT=1,"IP","INTERNET"

Ei vaan pelannut.

No, en muista kaikkea ulkoa mutta voin kertoa mitä mun asetuksista löytyy.

HUOM! tässä vaiheessa siis pitäisi olla dna:n ohjeiden mukaan tehty + tuo AT-komento motulle.

Eli Control panel->network and dialup connections ja sieltä oikeella klikaten properties siitä yhteydestä millä luulee nettiin pääsevänsä.
    1.General-välilehti
    Bluetooth Modem ruksittuna, mulla se on COM6:ssa
    puhelinnumero-kohdassa mulla on *99***1#
    Configure-napin takaa mennään niin nopeutena on mulla 57600, en tiedä onko oikein mut ainakin toimii. Sama luku pitää sitten olla modeemille asetettuna control Paneelin phone and modem options -valikon takaa
    Pari checkboxia on myös configure -napin takana, mulla on ruksimatta kaikki.

2.Options-välilehti
    kaksi ylintä ruksittuna

3.Security-välilehti
    Typical-kohta valittuna

4.Networking
    Type of dial-up server I am calling: PPP
    Settings-nappi:
    Enable LCP extensions ja Enable sw compression ruksittuina
    Components checked are used by this connection:
    -Internet Protocol(TCP/IP)->propertiesin takaa Obtain IP address automatically ja sitten DNS kohtaan Use the following blaa blaa johon laitetaan dna:n antamat DNS serveriosoitteet eli 217.078.192.078 ja 217.078.192.022
    -QoS Packet Scheduler ruksittuna myös

5.Sharing-välilehti
    ei mittää

Nonnii ja sitten mennäänkin Control panel -> Network and Dial-up Connections.
    Yläpalkissa on advanced-tab. Kattelkaas onko Operator assisted dialing päällä. Ottakaa pois.

Sitten kontroolipaneelissa mennään klikkaamaan administrative tools.
    sieltä services ja kattokaa että telephony on päällä.

Sitten vaikka control panelissa bluetooth configurationiin.
    Mulla löytyy Local Services ja Client Applications -välilehdet, on niitä muitakin välilehtiä toki jotka saa sen kummemmin neuvomattakin asetettua. No, kaikissa Authentication ja Encryption vaan "Not Required", ja mulla lukee Bluetooth Serial port -kohdassa COM-porttina clientille COM3 ja Localille COM4. Niin ja siellä localeissa Startup kaikille Auto.

Okei ja taas sinne control paneeliin. Pitäis löytyä Phone Monitor Options. Siellä mulla on COM Ports -välilehden alla Enabled ja Reserved seuraavat COM-portit: 3,4,6 ja 7 (niin, 3 ja 4 oli BT serial connectionia varten, 5 BT fax modeemia, 6 bt modeemia ja 7 bt null modeemia varten)

Sitten mennään "My Bluetooth Places". Sieltä My Device ja kaikki vaan päälle mitä saatte.
    Takaisin my bt placesiin ja sieltä kikkailua niin kauan ainakin että valittavana on "Add bluetooth connection","Entire bluetooth neigbourhood","My device" ja sitten ainakin <puhelimen nimi> Serial Port 1 ja <puhelimen nimi> Dial-Up Networking.

[edit]Tuosta Dial-up networkingista joka my bt placesiin ilmestyy. Kattokaapa että siinä on sellaset asetukset kuin tuossa yläpuolella oon kertonut. Eli suomeksi voipi olla turhaa tehdä mitään dial-up connectioneja ennen kuin on tämä bt places kikkailu saatu mallilleen tai ne asetukset joutuu laittamaan n+1 paikkaan.[/edit]

Sitten puhelimen kimppuun. Bluetooth-valikosta Discoverable päälle.

Takaisin my bt placesiin ja klikataan <puhelimen nimi>Dial-Up networkingia. Pitäisi linjan aueta. Sitten vaan nettiin.

Kannattaa käydä lukemassa artikkeli nimeltä "Bluetooth Blues", osoitteessa http://users.spark.net.gr/~yiapap/bluetooth.htm
    Laittakaa kuitenkin ne oman bt-donglen ajurit.

Ja lopuksi: olen aika sekava kirjoittaja, jotain voi olla turhaankin selitetty ja jollei toimi niin olen huomannut buuttailun ja taukojen pitämisen auttavan. Sikäli kun jollakulla on parempaa tietoa jostakin asioista, saa vapaasti esittää parannusehdotuksia. Kaksi viikkoa mulla meni tapellessa, dna:n tekninen tuki ei vastannut kertaakaan ja yhden sähköpostin ne lähetti jossa kertoivat mun puhelimen modeemin olevan rikki. Tästä syystä halusin näitä kokemuksiani tänne kertoa koska tuki on tukossa.

Unohtu vielä:
    jos tulee ongelmia, joku error koodi soittaessa tms menkää phone and modem optionssista käyttämänne modeemin kohtaan, mulla se on Bluetooth modem. SIeltä properties ja view log, kattokaa mitä on pielessä- kannattaa myös klikata "query modem" -nappulaa niin näätte onko kunnossa. Joo ja jos haluaa varmistaa että puhelimen modeemissa ei ole mitään vikaa, menkää Start->Programs->Accessories->Communications ja sieltä Hyper Terminal. Siellä valkkaatte Connect using ja COM<se missä teillä Bluetooth modeemi on> (niin ja tietty koneen ja puhelimen pitää olla yhteydessä)
    sitten at, vastaukseksi pitäis tulla ok. sitten atdt 040404040
    pitäis lähteä yhdistämään. ei oo väliä onko numeroo olemassa mutta näkee ainakin pelaako se.

Huh tulipas tekstiä. Toivottavasti joku hyötyy jotain.

9. Karban

Tykkäykset:
    0
    Vielä lisää, mulle saa lähettää meiliä osotteella keerola@iki.fi tai koittaa ottaa messengerillä yhteyttä jos tulee kysyttävää tai kommentoitavaa.

10. Ezgou

Tykkäykset:
    0
    Hyviä tälläset värssyt!

Joku sais vielä runoilla Linuxille samantyyppisen niin sit ois hyvä.

11. juho

Tykkäykset:
    0
    gprs-puhelimet toimivat linuxeissa heittämällä, esim näillä scripteillä. Googlella löytyy lisää vinkkejä. Yhteydet toimivat mielestäni paljon vakaammin kuin windowseilla. (tosin windowseista ei ole ollut kokemusta vähään aikaan..) Siemens s45 ja motorola t260 ainakin pelaa, motorola t260 olis muuten myytävänä.

http://kotinetti.suomi.net/mcfrisk/linux_gprs.html

12. jkalapet

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S II
  13. mie_

Tykkäykset:
    0
    Linuxissa onnistuu gprs samalla tavalla kuin Windowsissa eli tunnistaa laitteen "tavallisena" modeemina. Yhteydet toimii paljon vakaammin. Viimeks yhteys alkoi tökkiä Windowsissa siten, että yhteys oli päällä, mutta bittejä ei kulkenut lainkaan. Kummasti ku vaihtoi linuxiin kaikki alkoi pelittämään =) ...ja yhteydet heti yli 5kt/s =)
    ...voi olla tosin häikkää Windowsin rekistereissä ku ei yhteys oo yhtään vakaa....

14. mjkorhon

Tykkäykset:
    0
    linux-asetukset valikkopohjaisesti (melkein)

Täällähän olikin jo linkki hyviin linux-ohjeisiin http://kotinetti.suomi.net/mcfrisk/linux_gprs.html, tässä kuitenkin vielä ehkä hiukan helpommat ohjeet yhdistelmälle sir-irdaportti com2:sessa, Mandrake, KDE, dna ja siemens me-45 (saattaa toimia muissakin Redhat-tyylisissä linuxeissa):

- Ohjeissa lyhenne rk: tarkoittaa käskyä joka annetaan roottina. Avaa siis pääte simpukankuvasta, kirjoita su ja rootin salasana ja kyseinen käsky tai käskyt

- Irda toimimaan (tähän löytyy paljon tietoa netistä jos tulee ongelmia).
    * bios:sta päälle
    * rk: kwrite /etc/modules ja lisää tiedostoon rivit:
    irtty
    ircomm-tty
    (uusilla 2.5-kerneleillä irtty:n tilalle irtty-sir)
    * rk: kwrite /etc/sysconfig/irda ja tarkasta että tiedostossa on pelkästään seuraavat rivit:
    IRDA=yes
    DEVICE=/dev/ttyS1
    DISCOVERY=yes
    * rk: chkconfig irda on
    * buuttaus (tai rk: modprobe irtty-sir; modprobe ircomm-tty; /etc/init.d/irda start)

- Tee modeemilinkki: rk: ln -sf ircomm0 /dev/modem

- Soita Kppp:lla:
    - Jossei ole jo asennettun asenna kdenetwork-kppp Mandrake-control-panelista
    - Käynnistä kppp: K/Verkko/Etäkäyttö/KPPP
    - Avaa Setup
    - Välilehti Device:
    * Modem device: /dev/modem
    * Flow control: Ei mikään
    * Connection speed: 115200
    - Välilehti Modeemi
    * Wait for dial tone before dialing päällä
    - Välilehdeltä Modeemi kohdasta Modem Commands... seuraavat muutokset oletusarvoihin:
    * Initialization string 1: ATZ
    * Initialization string 2: AT+CGDCONT=1,"IP","internet"
    - Välilehdeltä Accounts New... ja Dialog Setup
    - Välilehdeltä Soita
    * Connection name: dna gprs
    * Puhelinnumero: Lisää *99***1#
    * Tunnistus: Script pohjainen
    * Customize pppd Arguments... lisää rivit
    local
    debug
    - Välilehdeltä IP Dynamic IP address päälle
    - Välilehdeltä Yhdyskäytävä Default gateway ja Assign the default route to this gateway päälle
    - Välilehdeltä DNS Automaattinen päälle
    - Sulje asetukset ja paina Connect

PS. Minäkin joudun buuttaamaan puhelinta parin yhteyden välein. Puhelimen versio 28. Cpu-kuormitus pyörii xp1800+ athlonilla 5%:n paikkeilla sivun latautuessa.

t. Mikko

15. l501pebe

Tykkäykset:
    0
    Osaisitko neuvoa sillä minulla on netti toimimassa siemens c60 kautta sarjakaapelin avulla, no se toimii aivan moitteettomasti. Ostinkin pari päivää sitten usb kaapelin ja kyllä se akku latautuu ja selvä yhteys on näiden välillä kun kaikki asetukset koneesta ja puhelimesta olen mielestäni laittanut oikein niin siltikään se ei sitten yhdistä nettiä vaan sanoo että virhe modeemissa tai muussa yhteyslaitteessa?????? mielestäni kaikki on reilassa, ja asiakaspalveluunkin olen muutamaan otteeseen soittanut mutta eivät tunnu tietävän enempää kuin minä itse.

16. Hemppa

Hemppa

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Taistelin melkoisen tovin kommarin (E90) ja Linux-käyttiksellä toimivan Zauruksen bluetooth-yhteyden kanssa ja huomasin, että modeemin alustus Soneralla on oltava muotoa ATZ+CGDCONT=1,"IP","internet". Soittonumero *99***1#. Bluetooth-parituksessa näköjään ei pda-laitetta saa asettaa kommarin puolella luotettavaksi, muutoin ei yhteyttä synny. Muutaman päivän erilaisten kokeilujen kautta tämä toimiva kombinaatio sitten löytyi.

Jaa tämä viestiketju