1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA/GPRS mihin tarkoitukseen?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jukka_tp, 9/2/03.

1. jukka_tp

Tykkäykset:
    0
    Kuukauden kokemukset: Toimii pätkien ja takkuillen, sivujen aukeaminen täysin sattumanvaraista. Pankkiasoiden hoitaminen ei onnistu nähtävästi hitauden takia. Pakko pitää lankamodeemiyhteyttä yllä "asiakäyttöä" varten. Siis ainoa käyttö hupisurffailu jos on tolkuttomasti aikaa ja rautaiset hermot. Toki ostosta tehdessä oli tiedossa mahdolliset ongelmat mutta noin keskeneräistä tuotetta ei pitäisi päästää markkinoille ollenkaan! Vai onko muualla paremmin? Kuin lahden seudulla?
    -jtp-

2. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    PHKS:n läheisyydessä ei mitään onkelmia.

3. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Vaasan läheisyydessä ei ole mitään ongelmia..ei ainakaan mulla. Mutta ainahan noita ruikuttajia on...käyttänyt monta vuotta dsl:llää ja sitten alkavat käyttää gprs:ssää ja valittavat miten hitaasti sivut aukeaa ja sähköpostinkin tarkistukseenki menee minuutti gprs-yhteyttä käyttäessä, joka menee dsl yhteydellä muutamassa sekunnissa.

Itse hankin tämän päivittäiseen surffailuun ja hyvin tämä on asiansa hoitanut.

edit: pikkasen selvennystä asiaan :D

4. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Älä muuta sano. Paitsi että s-postin tarkistukseen ei millään saa menee minuuttia... (Sonera/POP3)

5. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Kyllä minä makselen laskutkin tällä Dna:n GPRS-yhteydellä, eikä ole ollut mitään ongelmia, lukuunottamatta parina viime viikkona ollutta takkuilua. Sivut avautuvat normaalisti ja olenpa muutaman liittymänkin aukonut kotoa GPRS:llä, kun on ollut jotain ongelmia työpaikan yhteyksissä. Liittymä on ollut käytössä syksystä asti ja on pelannut ihan mukavasti pääasiassa Siemens ME45:n aisaparina sekä huvi-, että hyötysurffailussakin.

6. jukka_tp

Tykkäykset:
    0
    En ruikuta

vaan jos liittymän hitaus tai nopeus on tavallista modeemiliittymää noin paljon huonompi niin kyllä vähän ihmetyttää. Ja toki osaan valita toisenlaisen liittymän jos tämä nyt kertakaikkiaan ei toimi. Muutaman kerran olen "aspaan" soittanut ja saanut asiallista palvelua vaan ongelma ei ole miksikään muuttunut. Jos jollain viisaammalla on asiallisia neuvoja tai vinkkejä niin kiitos jo ennakkoon. Ruikuttamisesta ruikuttajille sanoisin että rahalle olisi mukava saada odotettu vastine, summan suuruudella ei ole merkitystä. Ja DNA:han muissa palveluissa olen tyytyväinen, ettei tästäkään nyt syntyisi väärinkäsityksiä.
    -jtp-

7. Jousi

Tykkäykset:
    0
    No jos liittymän hinnalla ei ole merkitystä niin mikset sitten vaihda liittymään paremmaksi? Mun mielestä vajaan 17 euron kuukausimaksulla ei sovi paljoa odottaakkaan, mutta itselläni ja monilla muilla käyttäjillä tuo dna gprs liittymä on toiminut moitteettomasti. Ja näin vertailun vuoksi, että itselläni oli ennen tavallinen modeemi -liittymä joka maksoi noin 50 euroa kk, eikä ollut sen nopeampi. Useimmiten siirtonopeus tuolla dna:n gprs yhteydellä on ollut suurempi kuin modeemilla.

8. heino79

Tykkäykset:
    0
    Miten sä noin kauan saat siin menemää? :O lol

mulla ei mene ku korkeintaan 15sekuntia siitä kun yhteys on käynnistyny :))

asijasta kolmanteen... täällä päin gprs toimii lähes täydellisesti. Muutama päivä sitte imppasin Nascarin 123megasen demon, aikaa meni tarkalleen 7tuntia, eli keskinopeus about 4,88kt/s...

9. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Joku kuulemma on saanut menemään...

Heh, sorry...pientä kirjoitushäröä...lues uudelleen nyt :) Postin tarkistukseen menee joku 15 sekuntia (2 mbnetin postia). Samoin joku 15 sekuntia menee yhteyden avaamiseen.

10. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minulla on DNA:n GPRS käytössä Espoossa ja Helsingissä pääasiassa, muutamia kertoja ollut Tampereella ja muuallakin Kehä III:n ulkopuolella.

Vaan siis pk-seudulla kokemukset ovat hyvät www-selailuun (myös salattuna), sähköpostien lukemiseen ja lähettämiseen, jne. Ajoittain on ollut katkoksia esmes DNA:n SMTP-palvelimen (=lähtevän postin) kanssa, muttei mitään pidempiaikaista.

Ainahan voisi toivoa varmempaa ja nopeampaa toimintaa, mutta DNA nyt kuitenkin on ainoa kiinteähintaisen GPRS:n tarjoava operaattori, joten olen vain tyytyväinen tilanteeseen.

t. tero

11. topelius

topelius

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Nexus 5, Zopo speed 7
    Täytyy kyllä surulla tunnustaa että dna toimii oulussa todella hyvin!

Tavaraa tulee netistä melkein yleensä 5 kt/s, ja todella harvoin yhteys pätkii!

12. jukka_tp

Tykkäykset:
    0
    Vaihtoon menee

tottakai. Olipa hyvä ja selkeä neuvo, itse en olisi keksinyt. Mutta kun nyt olen tämän liittymän hankkinut niin vähän aikaa täytyy kokeilla saisiko edes suunnilleen sitä mitä on lupailtu. Juuri äsken jouduin lopettamaan tiedoston imuroinnin kesken kun yhteys pikkuhiljaa hyytyi kokonaan. Sitä ennen noin 2 tuntia nopeus 1,5-2 KB/sec. Ja pari viikoittaista laskunmaksuyritystä on "kaatunut" sivujen kökköön avautumiseen jne. Mukava että jotkut ovat tyytyväisiä, minun tilanteeni on tämä. Kiitos hyvistä ja rakentavista vinkeistä.
    -jtp-

13. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän se välillä hyytyy tuo yhteys, ehkä tunnin-parin välein. Soitan vain pilarin jonnekkin numeroon niin yhteys toimii taas. Tiedostojen latauksessa kannattaa käyttää "FlashGet" ohjelmaa, osaa jatkaa katkenneita latauksia("en tiedä miten olisin tullut toimeen ilman tätä keksintöä" :D). Tuossa sulle yksi vinkki ainakin...

14. mikkvi

Tykkäykset:
    0
    jukka:

gerpsihän perustuu verkon vapaan tilan käyttöön. Ja puhelut menevät verkossa datan siirron edelle. Ja koska dna.lla on toistaiseksi vielä paljon enemmän tilaa verkossaan, verrattuna kilpailijoihin siksi hinnottelu on mahdollsita pitää noin edullisena.
    Mutta aluella missä on paljon dna käyttäjiä.. yleensä isomissa kaupungeissa voi tulla ongelmia nopeuden kanssa. Kun verkossa on niin paljon muutakin liikettä.
    Oleko huomannut eroja.. esim. varhain aamulla.. tai myöhään yllä.. verrattuna iltapäivään. Jos näin on niin ongelma on luultavasit juuri verkon ruuhkautumiseta.
    Mutta jos sitä samaa tapahtuu myös hilasina aikoina.. niin vika on muualla.
    Testaa jos mahdollista gerpsiäsi jossain muualla.

Entäs onko kenttä tarpeekis voimakas? periaatteessa toimii suht heikossakin kentässä, mutta hyvä olis olla sellaset pari tolppaa.

Joskus olen kuullut, että kaikkin mastoihin ei ole vielä aktivoitu gerpsiä. Mutta tuskin se tähän liittyy.
    Kannattaa vaan aktiivisesti soitella dna:lle. Ja laittaa mailia.. ja muuta. Niin kyllä luulis että ne jotain asialle tekis. Niillähän on niitä mittaus autoja ja muut pelit ja vehkeet.
    Kuulemma esim. seinäjoella on aika ruuhkainen dna verkko. gerpsi ei meinaa oikeen pelitää hyvin. En tiedä onko asialle tehty mitään viime aikoina.

Mutta kiva tietysti kuulla, että on monta tyytyväsitä käyttäjää.
    Kyllähän noita gprs-liittymiä tehdään koko ajan aika tiuhaan tahtiin.

15. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    On. Näin aikakin dena itse väitti.

16. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Täsmennän sen verran, etten minullakin DNA toimii hyvin kevyessä www-selailussa, sähköpostien lukemisessa jne, en yritä esmes imuroida tiedostoja sillä.

Joskus olen Nokia D211:n kanssa testimielessä kokeillut ja totesin, ettei GPRS:n palveluntaso vielä oikein riitäk korvaamaan modeemi- tai ISDN-yhteys mukavasti. Edullisemmaksihan se toki tulee DNA:n hinnoittelulla. Vaan kun en tottunut nopeisiin yhteyksiin kotona ja työpaikalla, ei jaksa odotella liikaa muuallakaan.

t. tero

17. SPy

Tykkäykset:
    0
    Vai puhelut menee datasiirron edelle. Kuitti sille!
    Mitenkäs tässä päivänä eräänä kävi niin kauniisti että, täällä Soneran valta alueella Helsingin Vallilassa, otin läppärin syliin ja yhteyden dna:n gprs:n kautta ja latailin suurehkoa tiedostoa. Kaveri huomasi vieressä että häneltä katosi kännykästä, dna:n liittymällä, kentät. Ja kenttää ei tullut ennen kuin lopetin tiedoston lataamisen gprs:llä.

Että se siitä ohi menemisestä...

18. rasanttu

rasanttu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    12
    Pelkkää sattumaa.

OFF TOPIC: Pari sekuntia numeroon 112 vie puhelimen verkon priorisoinnin etusijalle ja homma toimii :)

19. mikkvi

Tykkäykset:
    0
    Kyllä se on kuitenkin sillä periaatteella rakennettu, että puhelut menee edelle. Eihän siitä mitään tulis, että ei pääse soittamaan kun jengillä on imurointi kesken.

20. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Mutta pitäiskö tuon toimia sitten toiseenkin suuntaan? Että jos mä käytän gprs:ssää niin niin että joku voisi soittaa mullekkin? Itse kyllä pystyn soittelemaan mutta pitää olla aika onnekas kaveri että muhun yhteyden saa.

Jaa tämä viestiketju