1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA-GPRS latausnopeus.

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja PeeVee, 6/3/03.

1. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Hei! Latasin 8.6Mt tiedoston Klo 19 jälkeen Tietokone-lehden kautta.
    Latausaika: 30min.
    Dumeter nopeus: 5.4kB/s
    AnalogX nopeus: 43.5kbps
    Sen jälkeen heti testi H:kiin nopeus: 40kbps/5kB
    Koko ajan lataus täysillä käytettäessä FlashGet ohjelmaa.
    DNA toimii erittäin hyvin, ei ole ollut oikeastaan mitään valittamista. PV.

Jäi mainitsematta: Win98+USB+C55.
    Paikka: Lappeenranta.
    No,Toimiiko muilla näin hyvin?

2. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Paikka jäi mainitsematta. Kyllähän tuo varmasti jossain on mahdollista, mutta aika harvoissa paikoissa.

3. blueice

Tykkäykset:
    0
    Itse käytän gprs jatkuvasti, -01 lähtien ja erittäin harvoin ei toimi. Nykyään kieltämättä monella paikalla kaista ei enää ole niin vapaa kuin ennen, mutta pääsääntöisesti toimii hyvin ja katkoitta pitkiäkin välimatkoja. Soneralla ja RL:llä voitte pyyhkiä pyllyä mun puolesta, noilla hinnoilla. Vaikkei se rahasta olisi kiinni, niin asiat / hinnat ei tule muuttumaan jos ei boikotoida ja protestoida. Näillä eväillä ei mua haittaa, jos ei sitten ihan joka kohdassa kympillä toimisikaan. Kun viimeksi sonera gprs olen käyttäny, ei se sen autuaammaksi tehny.

4. huppu

Tykkäykset:
    0
    Katsopa Foorumia hiukan taaksepäin: DNA_GPRS nopeus Gallup.

Minulla on download nopeus ollut parhaimmillaan 49,2 kbps
    USB-kaapelilla ja 46,1 kbps COM-kaapelilla.
    ( 1 min keskiarvo DU-meter mukaan )

Tunnissa olen parhaimmillaan saanut imutettua 19 Megaa !
    ( USB-kaapelilla )

5. osmo

Tykkäykset:
    0
    Näin yöllä tulee varsin tasaisesti du-meterin ilmoittamana 5,8 kt/s. Arkipäivisin siinä klo 17-22 tulee mitä vauhtia milloinkin, muulloin kyllä pääsee tuohon du-meterin 5,8 kt/s:ään.

Tämä kokoonpanolla: R600, winXP, dna, usb, flashget

Ei minulla ainakaan valittamista nopeudessa ole. Ainoastaan se arki-ilta ruuhka häiritsee, mutta ei sekään niin paljoa haittaa kun säästän suuremmat imuroinnit viikonlopulle.

6. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Mulla toimii ihan normaalit latauksen vallan hyvin...sellainen 4-5,5 kt/s mutta tavallisessa surffailussa dataa liikkuu siinä alle 0,5 kt/s ja jokainen sivu latautuu niin maan prkleen hitaasti...missä lie vika :/

Heh, vieläkin käytät tota dumeteriä. Muistatkos vielä kun viimeksi oli 5 kt/s virhe noissa mittauksissa :D

8,6*1024/1800=4,89 kt/s....no ei siinä nytkää ole kuin 0,5 kt/s :)

Pilkun nussintaa, mutta tarkimman nopeuden saa kun lataa jonkun filen ja mittaa itse kellolla ajan. Mutta mitäs tuolla nyt juurikaan on merkitystä, hidas toi yhteys kuitenkin on vaikka miten mittailee.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Silloin mitataan eri asiaa, DU metter periaatteessa mittaa tiedonsiirronnopeutta ja jonkin filen koon jakaminen ajalla kertoo kuinka nopeasti itse siirrettävä tiedosto on keskimäärin liikkunut suhteessa ko aikaan.

8. Jousi

Tykkäykset:
    0
    Ööh? Mitähän nyt tarkoitat? Tiedonsiirtonopeus on yhtäkuin se paljonko dataa liikkuu tietyssä ajassa.

9. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Oikein.

Hei!
    Huppu kirjoitti:
    Tunnissa olen parhaimmillaan saanut imutettua 19 Megaa !
    ( USB-kaapelilla )

Panempa paremmaksi, tunnissa 20 Megaa, muistaakseni R600:lla.

Jousi kirjoitti:
    Heh, vieläkin käytät tota dumeteriä. Muistatkos vielä kun viimeksi oli 5 kt/s virhe noissa mittauksissa :D
    8,6*1024/1800=4,89 kt/s....no ei siinä nytkää ole kuin 0,5 kt/s :)

Dumeter on aina tossa kulmassa, näkeepähän miten hyvin tulee.
    Mielenkiintoista katsoa joskus paljonko viikossa tai kk on oltu netissä ja
    latailtu. Lankalinja tai RL tai Sonera jos olis niin konkurssissa oltais.
    Joku teki taas hintavertailuja katsokaapas, selvä esitys:
    http://kameli.arabuusimiehet.com/gprs.png

Sovelias kirjoitti:
    Silloin mitataan eri asiaa, DU metter periaatteessa mittaa tiedonsiirronnopeutta ja jonkin filen koon jakaminen ajalla kertoo kuinka nopeasti itse siirrettävä tiedosto on keskimäärin liikkunut suhteessa ko aikaan.

Molemmat on oikein. Ero 10% johtuu siitä kun joka tavun jälkeen lähetetään merkkibitti (tai joku sellainen) ja kun lasketaan ladatun tiedoston koko jaettuna ajalla, niinkuin tuossa edellä laskin, niin se merkkibitti jää pois. Dumeter taas ottaa sen laskuun mukaan.
    Eikö oikea nopeus olekin silloin Dumeterin näyttämä?

Joo, harmittais jos ison tiedoston lataus sattuis keskeytymään ja aloittaa taas alusta, ilman FlashGettiä. Suurin on ollut 80Mt. PV.

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tiedosiirtonopeus esim mainittu xkb/s on selkeää, se kertoo paljonko bittejä siirtyy sekunnissa, ottamatta kantaan mitä niissä menee.

Jos siirrät jonkin tiedoston, pitää se saada kulkeen jonkin alemmantason "päällä", Tiedostoa voidaan joutua muuttaan ja lisäämään tietoja "itsestään" (Esim email liite) tämänjälkeen se siirretään jollain protokollalla joka saattaa pilkkoa datan pieniksipaketeiksi, jossa osoite, tarkistus, virheenkorjaus -bittejä, paketteja saatetaan joutua lähettään uudestaan jos niissä on ollut virheitä/kadonneet, tämä data saattaa liikkua jonkin alemman tason päällä missä saattaa olla samoja toiminteita. nämä kaikki menee jonkin fyysisemmän tason päällä missä myös paketoidaan ja korjataan virheita ja lähetellään uudestaan dataa.

Netto datan siirtonopeuden ja jonkin mittarin ilmoittaman tiedonsiirtonopeuden välissä voi olla isokin ero, ja toki olisi hyvä tietää mitä mikin mittaa, käyttäjää loppupeleissa kiinnostaa paljonko hyöty dataa liikkuu, mutta hyvä tiedostaa että se ei voi olla sama kuin jonkin tekniikan tiedonsirtonopeus (no pakkausta käyttäen kyllä), mutta jos näiden välillä syntyy epä normaalin iso ero voi alkaa miettiä voisiko sitä jotenin pienentää, oloissa missä virheitä syntyy vähän, iso pakettikoko nostaa hyötydatan osuutta liikenteessä, virheitä syntyvissä oloissa pienempi pakettikoko toki vähentää hyötydatan osuutta datavirrassa, mutta virheettömien pakettien osuus lisääntyy -> netto datansiirto nopeus kasvaa.
    Virheiden vähentämiseen GPRS käytössä voi auttaa pieni luurin asennon korjaaminen. Virheethän eivät käytännössä näy käyttäjälle kuin hitaampana nopeutena.

Jaa tämä viestiketju