1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Digitaalinen zoom

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja ek, 7/7/04.

1. ek

Tykkäykset:
    0
    Lyhyellä hakutoiminnolla en löytänyt aiheesta valmista ketjua, joten päätin valmistaa sellaisen ja tässä se on:

Kertokaahan tarkkaan, miten digitaalinen zoom toimii. Saako siis pienemmältä alueelta yhtä tarkan kuvan, kuin normaalilta kuvausalueelta? Vai onko se HUIJAUS ja menee sellaiseksi pikselimössöksi samassa kuvakoossa?

2. -AHVEN- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Pikselimössöähän tuo yleensä on.

3. janizi

Tykkäykset:
    0
    Olen itse käsittänyt asian näin:
    Digitaalinen zoom on enemmänkin rajausominaisuus kuin zoomaus, koska se ottaa vain pikselit zoomattavalta alueelta ja näyttää ne suurempina -> pikselimössöä tiedossa :D. Eli kuvan pikselimäärä vähenee ja pikselit suurenevat.

Vielä alkup. kysymykseen: ei saa.

Ei nyt mikään tarkka seloste. Joku asiantuntevampi varmasti tietää enemmän..

4. Boss

Tykkäykset:
    0
    Digitaalinen ZOOM on täysin turha. Voit tehdä saman zoomauksen tietokoneen/ series 60 kännyköiden näytöltä.

5. jube

Tykkäykset:
    0
    Joo, muuten ihan oikein, mutta pikku tarkennus lienee paikallaan:

Digitaalinen zoom rajaa kameran etsimeen alueen, johon se sitten kuvattaessa änkeää ohjelmallisesti lisää pikseleitä (tämä on ns. interpolointia). Vaikka pikselimäärä pysyykin korkeana, kuvan detaljit katoaa ja lopputulos on useimmiten pelkkää pikselimössöä.

-jube

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tämän suuntaisesti homma yleensä toimii, tosin harvoin suurentaminen kovasti mitään varsinaisesti kadottaa. hyötyä asiasta on silloin jos esm VGA kennolla otetaan CIF kuvia, jolloin siis lähinnä rajataan kuva.

Teoriassa hyvällä interpolointialla voidaan päästä itse kamerassa jonkin näköiseen tulokseen, mutta tämäkin rajoittuu 2x :saakka, ja luurien kameroissa kun ei edes "täyskuvalla" päästä hyvään laatuun, eli käyttöä luureissa olisi enemmän hyvälle pienentämiselle.

7. ek

Tykkäykset:
    0
    Tämä selvä. Kiitoksia.

Aluksi olin vähän innostunut tuosta zoom-ominaisuudesta mutta nyt kun havaitsin sen tuollaiseksi keinotelluksi ylimääräisyydeksi niin eipä ole enää kiinnostusta..

Optinen zoon puhelimiin! Itselläni on visio puhelimesta, jossa on kameran linssi tavanomaisesti takana MUTTA siinä on pyörivä kiekko, jossa on 3-4 erilaista linssiä. Sellainen portaallinen optinen zoom. ou jea

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    3650:n tuota ajatusta vähän yritettiin, lähinnä makrolinssejä, sille olisikin käyttöä.

9. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Hyvissä digikameroissa siitä voi olla jopa hyötyä, mutta kamerakännykässä näinäpäivinä sillä ei tee yhtään mitään.

10. jube

Tykkäykset:
    0
    No joo, voihan interpoloinnin vaikutuksen kuvan tekniseen laatuun ehkä tulkita noinkin. Pääasia kai on, että on itse tyytyväinen lopputulokseen ;)

Aivan samaa mieltä. Vielä nykymuodossaan kamerakännyn kameran tekninen toteutus on ylipäätään niin monen kompromissin summa, että optisen zoomin ohella myöskään megapikselin (tai suuremmastakaan) kennosta ei ole käytännössä yhtään mitään hyötyä. Itse asiassa niissä käyttöympäristöissä ja -tarkoituksissa, joissa kamerakänny on omimmillaan, VGA-resokin on enemmän kuin tarpeeksi.

-jube

11. evok

Tykkäykset:
    0
    Olisikohan jollain näyttää examplea kännykameralla otetusta kuvasta jossa digizoomia käytetty? Ihan mielenkiinnosta vaan.
    Digikameroissa kokemusta ko. fiitsöristä ja ihan toimiva kunhan ei liikaa zoomaile...

12. Draiver Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=31665

Jaa tämä viestiketju