1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Digikameraa ostamassa....

Keskustelu osiossa 'Viihde-elektroniikka', aloittaja Senior_TG, 10/2/04.

1. Senior_TG

Tykkäykset:
    0
    Laitetaanpas alulle ketju jossa olisi tarkoitus selvittää normaaliin harrastelija käyttöön sopivia digikamera malleja.
    Itse olen hakemassa seuraavanlaista kokoonpanoa...
    3mpx, väh3xoptinen zoomi, pienehkö koko, hyvät akku/paristokesto,
    hinta alle 300e (käytettynä tai uutena)
    Tänne saa laittaa käyttökokemuksia ja suosituksia ja vinkkejä sekä myyntitarjouksia jos jollain ylimääräisenä haarukkaan sopiva kamera löytyy...
    Laittakaas nyt sitten infoa että mitä pitäis ottaa huomioon kameraa ostaessa ja missä merkeissä/malleissa on paras hinta-laatusuhde.

2. Xenonit Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Senioriahan teki tämän minun puolesta.
    Olin juuri aloittamassa ketjua vastaavasta aiheesta.

Digikamera siis polttelis, mut täytyis olla pienikokoinen..

3. dexta Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ensinnäkin pitää muistaa että pikselit ei sano kaikkea, kuvanlaatu voi olla surkea vaikka olis 5mpix. Mulla on tällähetkellä 2mpix ja 12x optinen zoom panasonic ja kuvanlaatu on todella hyvä. Tosin ei minulla sitten ole kokemusta muista (yli 1mpix) digikameroista paitsi Samsungin 2mpix 3x opt. zoom.

4. kenopaeaenaali

kenopaeaenaali Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Canon PowerShot A70, hinta verkkokaupassa 312e.
    --kpn

5. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Suosittelen varauksetta. Verkkokaupasta vaikka ladattavat akkupatterit jos ei vielä mukana tule. En tiedä kuuluuko nykyään jo pakettiin...

6. Senior_TG

Tykkäykset:
    0
    tuota olen kuullut että pikselit ei todellakaan kerro kaikkea, mutta näkeekö tuon laatu eron sitten jostain teknisistä tiedoista vai pelkästään kuvia kattelemalla. Kalleimmissa malleissa ainakin sanotaan mitä optiikkaa ne käyttävät ja niistä voi sitten päätellä mitä laatua ovat kun on tiedossa minkä laatuinen kukin tekninen toteutus on...mutta siis noista peruskameroista kun on kyse...

7. edan

Tykkäykset:
    0
    Olin myös ehdottomassa Canon A70, mutta muut ovatkin tehneet sen jo. Hintaluokassaan aivan loistava kamera. Ei ehkä kaikista pienin, mutta neljän AA-pariston tuoma kuvausaika korvaa kyllä koon tuomat "haitat". Itselläni on Canon A70-4X2100mAh akkuparistoa-256MB Compact Flash kokonaisuus ja voin sanoa että tämä riittää vallan mainiosti peruskäyttöön.

Ei kannata sokeasti katsoa noita megapikseleitä. Esim Lidl ja Citymarket mainostavat 4, jopa 5Mpixelin kameroita ja voin lyödä vaikka akkuparistoni vetoni että tässä Canonissa on parempi kuvanlaatu kuin noissa halpiskameroissa. Kunnon optiikka ja kuvausohjelmat tekevät eroa halpiskameroiden ja "kunnon" kameroiden välillä.

8. dexta Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Se lidlin kamera oli aivan surkea, ainakin jos uskoo niitä kuvia mitä on valmistajan sivuilla.

9. kenopaeaenaali

Tykkäykset:
    1
    Nyt rupesi itselläni polttelemaan uuden kameran osto.. Sanokaapa, pärjääkö 2mpix kameralla, käyttötarkoitus on lähinnä tallentaa kuvia omaksi ja muiden iloksi webbiin 1024x768 resolla. Kärsiikö värit miten pahasti esim. 4mpix kameraan verrattuna?
    --kpn

10. TeemuH

Tykkäykset:
    0
    Eikai ne värit riipu ollenkaan pikseleiden määrästä. Pikselit vain rajoittavat kuvien kokoa. Eli tuohon yllä mainitsemaasi tarkoitukseen 2 mpixelin kamera on aivan riittävä. Tuo määrä riittää jo erinomaiseen kuvanlaatuun, jos haluat tilata kuviasi myös "oikeiksi" valokuviksi esim. koossa 10x15 cm. Kuvien laatuun (mm. väreihin) vaikuttaa kameran tekniikka eli siis itse kameran "sisuskalut" (mm. optiikka).

11. kenopaeaenaali

Tykkäykset:
    1
    Uusi kamera tuli ostettua. Megapixelit ja osa ominaisuuksista katosi, mutta näillä näkymin olen tyytyväinen uuteen ostokseeni.. nyt pitää vaan toivoa, ettei tule otettua THEkuvaa, eikä sitten saakaan tulostettua sitä seinäkoossa ;)
    --kpn

12. shadow

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N95
    Itse ostin juuri pienn hetken taksepäin 2Mpikselin minoltan dimage X20 kameran. Pääasiallisesti otan kuvia itseni ja muiden iloksi koneelle enkä ole edes ajtellut niiden kehittämistä. Tähän asti ainakin riittäny tuo 2Mpikseliä ja fine kuvanlaatu eli vielä olisi pikkasen parempaan varaakin mutta kortti vaan täyttyy niin äkkiä parhaalla laadulla. Kameran parhaita ominaisuuksi on se että se on pieni olisikohan ollut LxKxP=11cmx8cmx2,1cm elikkä suhteellisen pieni. Ja Zoomina olisi 3 kertainen optinen ja 4 kertainen digi eikä zoomatessa kamerasta tule ulos mitään vaan zoomi toimii kameran sisällä olevien peilien avulla. Videokuvaa mitä olen ottanut on ollut ihan hyvänlaatuista verrattuna toiseen kameraani joka on 4Mpikselinen Nikon coolpix 4500. Käynnistys on supernopea eli kamera on kuvaus valmis noin sekunnin kuluttua siitä kun painaa virrat päälle joten ei missaa mitään kuvattavaa sen takia että käynnistyminen kestäisi kauan. Voisin vaikka laittaa jossain vaiheessa kuvia vertailtavaksi tuolla 4,5Mpikselin kameralla otettuja ja sitten noita 2Mpikselin kameralla otettuja. Hintakaan tuolle pikku kameralle ei ollut kuin 199€+64Mbkortti26€+patteri10€(2x2100mAh ladattavat).

13. Smirre

Smirre

Tykkäykset:
    0
    Canonin kameroiden optiikko on saanut kiitosta laajalta rintamalta ja on todettu erittäin hyvälaatuiseksi.

14. kenopaeaenaali

Tykkäykset:
    1
    Canonissa on kyllä hyvä optiikka, mutta toi panasocin zoomilinssi vei kyllä mennessään samantien :)
    --kpn

15. Pate

Pate Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    46
    Puhelinmalli:
    Xperia m5
    Hyvästä optiikasta kun puhutaan niin paras on Carl Zeiss jota esim. Sony käyttää.Puhelintorilla on muutamia kuvia jotka olen ottanut omalla Sony DSC-S75 digillä.Kuvat on vielä pakattu ja pienennetty alkuperäisistä. Alkuperäisen koko n. 1,3Mb ja sivulla olevat kuvat alle 100kb.

16. Tuamas

Tykkäykset:
    0
    Itsellä on Pentaxin Optio S, jonka Finnair lahjoitti. Ihan hyvä kamera, pieni ja sillä saa riittävän hyviä kuvia...

17. hifi

Tykkäykset:
    0
    Tosin jos katsot uusimman Sonyn digikameran , jossa on 8 megapikselin kenno (ne nyt muista mallia) arvostelua, niin ko. kamerassa on jopa värien kohdalla aberaatiota, eli aallonpituuden eron tuomaa erilaista taittumista havaittavissa. Arvostelu oli kai Tietokone tms. lehdessä. Että se siitä Carl Zeissin laadusta (ainakin ko. kamerassa).

18. Sampo-

Tykkäykset:
    0
    Käyttää juuri niin paljon, että maksavat carl zeissille että saavat painaa heidän nimensä objektiiviin. Mitään tekemistä oikeiden carl zeissien kanssa ei sonyn digikameraobjektiiveilla ole.

Juuri näin. En sano etteikö tuo olisi aivan oikea testitulos, mutta yleisesti luotan tietokonelehtien kameratesteihin yhtä vähän kuin vastaavaan vaikka pirkka-lehdessä.

19. Pate

Pate Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    46
    Puhelinmalli:
    Xperia m5
    Testit on mitä on.Riippuen siitä kuinka testaajat on "voideltu".Voi olla toisessa lehdessä samaan aikaan aivan erilaiset arvostelut.
    Paras luottaa omiin silmiinsä.

20. hifi

Tykkäykset:
    0
    Jos testiä ei ole lukenut, niin jätän kommentit huomiotta. Ainakin esimerkkikuvana ollut kuva jossa oli puiden latvan havuja taivasta vasten oli ilmaantunut vaaleanpunaiset reunat, jotka näkyivät suurentamattomassakin kuvassa. Varmaan ihan tarkoituksella muokattu kuvaa ettei Sony saisi hyviä arvosteluja...

Ja Sampo-: quitaus on mukavaa, mutta vielä mukavampaa jos sen tekee oikeilla nimillä eikä vaihda kommentteja keskenään ;)

Ja siis itsellä kamerana Powershot G5, jota muuten suosittelisin mutta koko ei oikein puolla satunnaisiin näppäilyihin, mutta muuten kuvat ovat mukavia. Jos käytössä on ulkoinen salama sisäkuvaukseen.

Tagit:

Jaa tämä viestiketju