1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Datasiirron määrä

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja blerp, 5/8/06.

1. blerp

Tykkäykset:
    0
    Olen 3G-liittymää hankkimassa, mutta en osaa sanoa, olisiko Elisan (70min puhetta, 25Mt siirtoa, n. 34e) vai Saunalahden (rajoittamattomasti datasiirtoa, ei hintaan sisältyviä puheluita, n.38e) vaihtoehto parempi.

Tietenkin ajatus rajoittamattomasta siirrosta innostaa, mutta mietityttää myös, miten tarpeelliseksi se loppujen lopuksi osoittautuu. Ja puhuminen maksaa alusta lähtien, joten jonkin verran olisi tuota datasiirtoa harrastettava, että Saunalahti alkaisi kannattaa.

Tietenkään kukaan teistä ei voi sanoa, minkä paketin tarvitsen, enkä sellaisia vastauksia toivokaan.

Enemmänkin olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, millaiseksi kuvittelitte puhelimenne käyttöä ennen hankintaa, ja miten nämä käsitykset ovat toteutuneet. Esim. onko moni rynnännyt hankkimaan rajoittamattoman datasiirtopaketin ja huomannut, että paljon halvemmallakin olisi selvinnyt

2. Kiju

Kiju Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    26
    Ehdotan jos 3G pakettia haet Saunalahti viestiX ->
    http://saunalahti.fi/gsm/gsmviestix.php
    Raijoittamaton data määrä 3G-, EDGE- ja GPRS-datayhteydet kotimaassa enintään 128 kbit/s nopeudella.

Tai vaihtoehtona jos kannettavaan ajattelit erillistä matkakaistaa:
    Elisa matkakaista paketti ->
    Palvelun kuukausimaksu määräytyy valitsemasi maksimitiedonsiirtonopeuden (128, 384, 512 tai 1024) ja haluamasi tietoliikennekortin (3G tai HSDPA) perusteella. Matkakaista 24 kk liittymään kuuluu rajattoman tiedonsiirron ja tietoliikennekortin lisäksi 500 Mt kotisivutilaa, 5 sähköpostiosoitetta ja webmail.
    Lisätieto http://www.gsm.fi/elisa_matkakaista_24.php

Nopeita mobiilidata yhteyksiä harkitsisin jos asuisin ja liikkuisin pääosin 3G:n alueella eli isot kaupungit. Elisan 3G verkko aikas kattava niissä.

3. rappuralli

Tykkäykset:
    0
    En tietenkään tiedä sinun käyttötarpeitasi, mutta itse kun hankin kesän alussa rajoittamattoman datasiirtopaketin Elisalta, niin kuvittelin, että sille olisi enemmänkin käyttöä. Nyt olen alkanut vakavasti harkitsemaan, että kunhan mökkeilykausi on ohi, niin vaihdan tuon datapaketin 25mb rajoitettuun versioon, jolloin kuukausimaksu sen osalta putoaa peräti 16 euroa.

Datasiirto on ollut vähemmällä käytöllä mm. sen takia, kun mökillä sitä käyttäessäni on siirtonopeus parhaimmillaan 5 kB/s, koska EDGE-peitto ei ulotu mökillemme. Tämä on laskenut käyttöä yllättävän paljon kun en osannut arvioida sitä niin hitaantuntuiseksi, vaan kuvittelin, että 5 kiloa riittää ja nopeampaa kun ei mökille saakaan, niin pakko riittää.

Käsittääkseni tuo 25mb siirtorajoitettu kaista toimii verkon kulloisellakin maksiminopeudella, toisin kuin tuo rajoittamattoman datasiirron 128 kilon yhteyteni, joten siinäkin mielessä 4 euroa nopeasta yhteydestä ei olisi paha hinta, jos sillä ei tarvitse muuta kuin sähköpostit ja muut yksinkertaiset asiat tarkistaa. Joku asiasta tietävä voisi vielä vahvistaa tuon nopeusasian tosin.

4. Kiju

Kiju Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    26
    Jos haluaa ilman Mt rajoitusta edullisin on Saunalahti dataetu 10e/kk, minulle tuo on aivan riittävä.
    Tosin minulla voimasssa vanha dataetusopimus ja max nop. 384 kbit/s

Halvempi kyllä on tuo Elisa datapaketti 4e/kk 25 Mt datasiirto rajalla, jos käyttö on vähäistä lähinnä sähköposti ja satunnais WEP-selaus.

Mikäli epävarma käytöstä niin voi helposti aloittaa näistä valinnan mukaan ja siirtyä muuhun myöhemmin jos tarvetta esim. vaikka tuohon Elisa 24 kk matkakaistasopimus 384 kbit/s nopeudella. Tietysti mikäli pääasiassa on 3G verkon ulottuvuudella!

5. Samu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Tuossa yllä onkin suht kattavasti kerrottu SaunaElisan eri liittymien hinnoittelun eroista, joten tässä pari omaa kokemusta:

Hankin Sauniksen Dataedun vielä kun sen sai ns. rajoittamattomalla nopeudella. Nyt jos otat sen, nopeus jää vain 128:iin, eipä 3G -luurin kanssa kannattaisi.. Mutta juu, omassa luurissa on vain EDGE, josta syystä mulla on suurempi surffailu on jäänyt vähäiselle alun innostuksen jälkeen. Lisäksi kulunut kesä on mennyt täysin töissä istuessa, joten keväällä kuvittelemani luurin kautta läppärillä surffailu ulkosalla pitkin kesää eri paikoissa on jäänyt käytännössä olemattomaksi.

Pelkällä luurilla on tullut messengeriä kääytettyä ja satunnaisesti nettiä selailtua (osoitteita, karttapalveluita, jne jne), silti datasiirto esim. heinäkuulta vain 17,8mt. Eli mulla tulee yhden siirretyn megan hinnaksi liki 1,8e :( Taasen jos aiot esim. nettiradioita/streamia luurillasi kuunnella, silloin tuo Elisan 25mt -raja tulee kyllä äkkiä vastaan. Kuuntelin keväällä Suomi-USA -lätkämatsista reilun yhden erän Ylen sivujen kautta, datasiirtoa tuli reilusti päälle 10 mt.

Summasummarum, mulle tuo SL:n Dataetu antaa sen suhteen rauhan, ettei tarvitse miettiä miten paljon nettiä käyttää. Mutta negatiivisena puolena ainakin tähän saakka on ollut yhdelle siirretylle megalle tullut korkeahko hinta :(

Jaa tämä viestiketju