1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Cubion laskutus kummastuttaa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja motorola_v547, 21/6/05.

  1. motorola_v547

    Liittynyt:
    21/6/05
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Oli kyllä viimeinen kerta kun olen tilaamassa liittymää Cubiolta. Avasin Cubio Save-liittymän tässä jokin aikaa sitten. Avausmaksu oli 0 euroa ja kuukausimaksu oli kesäkuun loppuun asti 0 euroa. Avasin Cubion, koska se oli ainut löytämäni liittymä, johon sai avattua aivan ilmaiseksi uuden numeron (ei avaus- eikä kuukausimaksuja uudelle numerolle).

    Kun liittymä oli toimitettu, yritin vaihtaa liittymän Saunalahteen tekstiviestillä. Eli lähetin siis numeronsiirtotekstarin Saunalahden palvelunumeroon, mutta paluuviestinä tuli jokin viesti, joka herjasi, että liittymän siirto ei onnistu. Kokeilin vielä pari kertaa uudestaan ja sitten yritin samaa TeleFinlandilla, ja yhä sama juttu. Lopulta tilasin sitten liittymänvaihdon TeleFinlandin nettisivujen kautta kun ei kerta tekstarilla hoitunut.

    Kun TeleFinlandin SIM-kortti saapui, liittymänvaihto sujui mallikkaasti. Sitten tulikin viikon päästä Cubiolta lasku. Eivät sentään laskuttaneet kuukausimaksuista, jotka olivat ilmaisia, mutta laskuttivat neljästä palvelutekstiviestistä yhteensä 3,6 euroa. SIIS TÄH. Sehän on 0,9 euroa per viesti (tekstarin tavallinen hinta on Cubiolla 0,07 e/viesti). Nämähän olivat ilmaisia numeronsiirtotekstareita (Sauniksen ja TeleFinlandin sivuilla lukee selvästi näin). Muita tekstareita en varmasti lähettänyt.

    Siispä soitto Cubioo. Sain muutaman minuutin soitella sinne, ja kokeilla muutamia numeroita, ennen kun sain ketään langan päähän. Sanoin, etten maksa laskua ennen kun he ovat selvittäneet, miksi näistä tekstareista on veloitettu. Yhtään maksullista tekstaria en varmasti lähettänyt. Lupasivat selvittää asiaa. Saa nähdä, mitä tuleman pitää. Eivät varmaan tee mitään, ja postista tulee varmaan maksumuistutus. No, eipä ole minun asiani. Otin asiakaspalvelijan nimen ylös ja jos yrittävät vielä kusettaa noilla laskuilla niin viedään asia sitten vielä eteenpäin. Laskua en varmasti maksa.

    Ihmetyttää, että miksi en saanut vaihdettua liittymään tekstiviestillä. Onko Cubio tehnyt jonkun eston tähän (ei varmaan ole laillista). Ja varmaan ovat ihan piruttain yrittäneet laskuttaa minua, kun en ole enää heidän asiakkaansa. Eli siis VÄLTTÄKÄÄ CUBIOTA.
     
  2. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Re: Cubion laskutus PER***STÄ

    Tee kirjallinen reklamaatio. Lisää aiheesta löytynee tältäkin forumilta.
     
  3. axu

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    voi herrajestas mitä touhua molemmilta :D siis anteeksi, mutta nyt meni vähän yli. siis tosiaan avaat jotain liittymää, missä avausmaksu nolla saadaksesi siirrettyä sen kustannuksitta toiselle operaattorille, jolla avausmaksu uudelle numerolle tyyliin 3 euroa? Joka tapauksessa kirjallinen reklamaatio 3,6e laskusta kannattaa tehdä. Kun epäilet tuossa väärää laskutusta/"piruttain yrittävät laskuttaa sinulta kolme euroa" niin todennäköisesti näin onkin, ellei sitten Cubion ehdoissa/hinnastossa muuta mainita - kannattaa se vielä lukea läpi.

    Kyllä pakko sanoa, että kuluttajat ovat menneet jo niin alas että kehtaavat kusta operaattoreita linssiin ja käyttää hyväksi jokaista etuisuutta. Lain pitäisi säätää pelisäännöt varmaan kun ei oma järki kerro, että tuo on naurettavaa ja aiheuttaa jokaiselle operaattorille järkyttäviä kustannuksia jokaisesta tullaisesta movememovememoveme*10 asiakkaasta... ja mikä vaiva itsellesi aiheutuu tuosta :D

    sori oli pakko vuodattaa, meni vähän yli hilseen :)
     
  4. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Olen samaa mieltä kuin axukin. Joku järki ihmisillä pitäisi olla.

    Lähtökohtaisesti asioiden pitäisi toimia, mutta ymmärrätte varmaan ettei operaattorilla todennäköisesti ole suurta intoa selvitellä muutaman euron maksua lypsyasiakkaan tekemän reklamaation pohjalta.
     
  5. Matis

    Liittynyt:
    21/12/04
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    ja kylläpä niitä operaattoreita on joilla on maksuton avaus, myös uudelle numerolle. Esim. Saunalahti ei veloita jos ottaa esim. Ykkösen tai muun vastaavan jossa on jonkinlainen kuukausimaksu. Mutta ketä kiinnostaa todellakin selvittää asiakkaan laskuja joka on irtisanonut palvelun melkein heti kun on sinne palvelut avannut
     
  6. motorola_v547

    Liittynyt:
    21/6/05
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Mutta jos haluaa avata maksutta sellaisen liittymän, jossa ei ole mitään perusmaksuja (en soita paljoa, eli maksaisin vain siitä mitä soitan ja puhelin on pääasiassa sitä varten, että muut saavat kiinni minut), ei millään operaattorilla ole mahdollista avata ilmaiseksi uutta numeroa. Uuden numeron avaaminen Saunalahden kuukausimaksuttomaan GSM-liittymään maksaa muistaakseni 8 euroa, joka on kyllä aika paljon. Vähän ihmetyttääkin nämä korkeat avausmaksut uudelle numerolle. Koituuko tuon uuden numeron avaamisesta muka operaattorille niin paljon vaivaa?

    Siksi täytyykin kikkailla siten, että avaa jonkun tarjousliittymän, johon saa avattua uuden numeron ilmaiseksi ja sitten vaihtaa haluamaansa liittymään. Tyhmäähän se on maksaa 8 euroa uudesta numerosta, jos ei soittele liittymällä paljoa. Sehän on sitten varmaan tuo 8 euroa vuoden puhelinlasku, jos ei paljoa soittele.

    Ja kyllä se vähän kertoo operaattorin moraalista, jos yrittävät irtisanoutunutta asiakasta kusettaa laskuissa. Tällä tavalla varmasti saavat lisää asiakkaita. Ja omapahan on heidän häpeänsä. Jos eivät viitsi laskua selvittää, ei tarvitse minunkaan mitään maksaa (en maksaisi kyllä muutenkaan). Sattuuhan näitä virheitä kaikille operaattoreille, mutta ei kyllä antanut kovin hyvää kuvaa tämä ensikosketus Cubioon.
     
  7. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Senttiä saa toki venyttää jos haluaa, mutta joku järki sentään. Paljon helpommalla pääsisi avaamalla avausmaksuttoman littymän ja vaihtamalla liittymätyyppiä, sama SIM koko ajan jne. Mm. mainitulla SL:lla maksuton liittymätyypin vaihto.

    Saitko muuten hankittua uuden puhelimen maksutta? :D
     
  8. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Axun vuodatukseen lisäten niin eipä tainnut olla cubiolle kovinkaan kannattavaa antaa kortti, avata liittymä, vastailla kysymyksiin ja käsitellä reklamaatio... Sääliksi käy operaattoreita kun asiakkaat kusevat linssiin siinä kun toiset yrittävät myydä palvelua poljetuilla hinnoilla.
     
  9. motorola_v547

    Liittynyt:
    21/6/05
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Ehkä tuo olisi tosiaan onnistunut helpommin avaamalla ensin kuukausimaksullinen liittymä Saunalahdelle ja sitten vaihtamalla liittymätyyppi kuukausimaksuttomaksi - olisi tosiaan pysynyt sama SIM-kortti koko ajan. Eipä tullut heti mieleen. Mutta onnistui se näinkin.

    Ihmetyttää vain, että miksi operaattoreilla on kuukausimaksuttomille liittymille tuo 8-9 euron avausmaksu uusille numeroille, jos kuitenkin voi avata saman operaattorin kuukausimaksullisen liittymän ja vaihtaa heti kuukausimaksuttomaan liittymään ja tässä ei ole mitään avausmaksua. Luulisi tämän aiheuttavan lisähommia operaattoreille.

    Ja tässähän ei ollut pääasiana senttien venyttäminen, vaan tuo Cubion toiminnan kummastuttaminen. Eli miten voi olla niin, että Cubion liittymästä ei saanut vaihdettua toiseen liittymään tekstiviestillä ja sitten vielä laskuttavat näistä ilmaisista tekstiviesteistä 0,9 euroa / kipale. Eihän tuo kovin iso summa ole, mutta kyse onkin periaatteesta. Jos operaattorit laskuttaisivat kaikilta asiakkailta samalla tavalla, siitä tulisi jo aika iso summa.
     
  10. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Niin, kovin helpostipa se kuppi menee näemmä nurin. Toki virhehän tässä on tapahtunut, mutta mikähän siinä ei kelpaa että operaattori sitten lupauksensa mukaan selvittää virheen?

    Toisekseen hieman epäilen, että näinköhän se operaattori yrittää "kusettaa" vaan saattaahan olla että kyse on ihan rehellisestä virheestä.

    Sitäkin epäilen, että Cubio olisi tietoisesti estänyt viestejä toisten operaattoreiden tekstiviestinumeroihin.
     
  11. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Turhaa sääliä, koska ihan itse ovat itsensä tuohon jamaan ajaneet. Miten se olikaan; tyhmästä päästä kärsii koko liiketoiminta? Asiakkaathan ovat kyllä melkoisen syyttömiä noihin järjettömyyksiin.
    Suomessa on vain maan tapana syyttää kaikesta asiakkaita. Hyvinhän me vielä muistamme, että 90-luvun lama ja pankkikriisikin oli meidän syymme (ja mehän sen ihan oikeasti maksoimmekin). Pankithan olivat ihan syyttömiä koko hässäkkään, ihan kuten operaattoritkin älyttömään kilpailuun...
     
  12. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Tämä oli kyllä päivän paras! :) Ensin puhutaan samassa viestissä omasta kikkailusta ja seuraavaksi operaattorin huonosta moraalista...
     
  13. samumanu Vieras

    Tommoset asiakkaathan ne kuluja aiheuttaa ja siitä tulee aina kuluja ku liittymää avataan ja siirrellään, en ymmärrä tommosia immeisiä en yhtään ja ihmettelenki mistä tää pihi sukupolvi sikiää. Mikää ei saa maksaa mitään vaikka siihen käyttäski toiset työaikaa, uusia kortteja jne. jne.

    Virhehän luutavasti tossa laskussa on käyny mut otinpaha kantaa muuten tommoseen venkslailuun.
     
  14. motorola_v547

    Liittynyt:
    21/6/05
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Sitä minäkin toivon, että kyse on vain ihan inhimillisestä virheestä, tosin pistää vähän epäilyttämään, kun ensin ei liittymän vaihto toiminut tekstarilla (kokeilin kahteen eri operaattoriin, joten vika on ollut mitä todennäköisimmin Cubion päässä) ja sitten vielä hinnoitellaan nämä ilmaiset tekstiviestit yli 10-kertaisilla normaalin tekstarin hinnoilla. Onko kellään muulla tapahtunut näin, että liittymän vaihto ei toimi tekstiviestitse?

    Voihan olla, että Cubio vielä korjaa virheensä mallikkaasti, mutta mitä täältä foorumilta olen lukenut, on maksumuistuksia tullut, vaikka on sovittu, että laskua ei tarvitse maksaa. Odotankin mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää.

    Ja veppikselle:
    Sinunko mielestä on ihan normaalia ja ei moraalitonta tällainen, että laskutetaan kuluttajaa olemattomista viesteistä? Onko moraalitonta avata ensin toinen liittymä ja sitten vaihtaa se toiseen? Syytönhän minä tähän laskutusvirheeseen olen.

    Jos liittymän saa avattua ilmaiseksi ja säästää siinä lähemmäs kymmenen euroa, totta kai teen niin. Te muut voitte maksaa 10 euroa ylimääräistä, jos haluatte. Operaattorit kilpailevat ja ovat tarjouksissaan linjansa valinneet.

    Tähänhän tämä on mennyt tämä operaattorien kilpailu, että ihmiset vaihtavat operaattoreita tiuhaan tahtiin. Jos jostain saa halvemmal liittymän itselleen, niin tyhmähän ihminen on, jos ei vaihda liittymää. Joku raja kuitenkin noissa liittymien vaihdossakin voisi olla, eli ei nyt ihan joka päivä vaihdella liittymää. Tämä tapaukseni on kuitenkin vähän eri asia kuin se, että ihmiset vaihtavat liittymää juostessaan kylkiäistarjousten perässä.

    Ihmettelen myös, mitä ihmeet valitusvirrenveisaajia tänne foorumiin on eksynyt (tokihan itsekin valitan, mutta aiheesta). Asiahan oli niin, että Cubio on tehnyt virheen laskutuksessa ja itse olen toiminut liittymän vaihdossa aivan normaalisti ja lakien mukaisesti. Laki ei tietääkseni kuitenkaan salli laskuttaa asiakasta olemattomista tekstareista.
     
  15. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Onko Tele tai Saunalahti ilmoittanut että liittymänvaihto toimii tekstiviestillä myös Cubion liittymistä? Palveluntarjoajan täytyy tehdä sopimus palveluviestien välittämisestä, epäilen ettei kumpikaan ole sopimusta Cubion kanssa tehnyt.

    On naurettavaa laittaa laskutusvirheestä otsikoksi "Cubion laskutus PER***STÄ", kun ei ole edes vielä antanut operaattorille aikaa virheen korjaamiseen.
     
  16. motorola_v547

    Liittynyt:
    21/6/05
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Ei ole ainakaan Saunalahden sivuilla mainittu mitään tuosta sopimuksesta palveluntarjoajien kanssa. Liittymän siirron ohjeet ovat Saunalahdella osoitteessa: http://saunalahti.fi/gsm/smstilaus.php. Noista ohjeista saa sen kuvan, että liittymän siirto toimii kaikkien operaattoreiden liittymissä.

    Ja on tuossa Cubion laskutuksessa sen verran vikaa, että otsikko kuvaa mielestäni sitä aika hyvin. Ehkä hieman hätiköin, mutta kyllä se vähän ottaa pattiin, kun pitää alkaa soittelemaan laskutusvirheiden takia asiakaspalveluun, josta hyvä kun vastataan. Toki laitan sitten tänne palstalle positiivista viestiä, jos he korjaavat virheen mallikkaasti.

    Ja Cubion laskussa kummastuttaa myös se, että en näe mitään kunnon puheluerittelyä (en paperiversiona eikä erittelymahdollisuutta ole netissä kuten Saunalahdella). Mistä näen, mihin numeroihin Cubion mukaan ne tekstarit olivat lähetetty. Kai se selviäisi soittamalla asiakaspalveluun, mutta olisi paljon helpompaa, jos ne näkisi itse paperilta tai netistä kuten Saunalahdella.

    Ja laskun eräpäiväkin aiheutti melkoisen yllätyksen. Maksuaikaa laskun saapumisesta oli vain 9 päivää. Lasku tuli 20.6 ja eräpäivä oli 29.6. Kyllä laskuissa yleensä on pidempi maksuaika. Liekö noin lyhyt maksuaika edes laillista.

    On se kuitenkin kumma, kun ei nykyaikana voi luottaa operaattorien laskuihin, vaan kaikki on pakko tarkastaa itse, ettei ylimääräistä ole laskutettu. Ja aika vaikee on jälkikäteen tarkastaa mihin sitä tuli soitettua.

    Tän aiheen pointtina oli siis vain, että kerroin omista kokemuksista Cubion laskutuksesta. Varmaan näitä virheitä sattuu joka operaattorilla eikä se ole niin yleistä, mutta siis tämä oli minun ensikokemukseni Cubion kanssa, eikä hyvin alkanut.

    PS. Muokkasin tuon otsikon hieman hienovaraisemmaksi. Oli se vähän turhan räikeä.
     
  17. aimo Vieras

    Menee nyt hieman off topic, mutta kun olin vuoden Saunalahden asiakas, sain joka kerran laskun 3-8 vrk ennen eräpäivää. Koska olen usein viikonkin työmatkalla, alkoi tulla maksukehoituslaskuja siinä määrin että oli pakko siirtää liittymä Kolumbukselle.
     
  18. Matis

    Liittynyt:
    21/12/04
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    En uskokaan että operaattorit yrittäisivät kusettaa asiakkaita vaan todellakin on varmasti jokaisessa tapauksessa kyse virheestä laskutusjärjestelmässä. Se onkin eri asia kuinka hyvin lähtevät sen korjaamaan mutta ei operaattoreilla mitään huijaus järjestelmää ole kytketty käyttöön että laskutetaampa vähän ylimääräistä :)
     
  19. Guest Vieras

    Oletetaan että olit viikon työmatkalla, jonka ensimmäisenä päivänä kotiisi tipahti saunan lasku jossa 3 pv maksuaikaa. Tullessasi kotiin eräpäivä oli 4pv miinuksella. 4 päivästä ei taatusti tule maksukehoitusta, vai?

    E: Siis toki maksuaikaa pitää saada se pariviikkoa mutta ethän nyt liioittele kuitenkin että maksumuistutuksia lähettäisivät max. 4 päivästä...
     
  20. axu

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Mieti mikä vaiva sulle tuli tuosta, eikö aika sitten ole rahaa? Uskomatonta mihin tämä operaattoreiden kilpailu on ajanut kuluttajien ajattelutavan.. Et ole kyllä ensimmäinen tapaus, johon törmään, luojan kiitos Ruotsin ja muun Euroopan malli on piakkoin tulossa Suomeen ja saa luotua edes 3G puolella pidempiä suhteita ilman, että jotkut viilaavat palveluntarjoajaa linssiin pelleilemällä tuolla tavalla. Siis pelkkä SIM-kortti maksaa n. 7 euroa.

    Uskomatonta. Olisi oikeutettua, että laki säädetään operaattoreille myönteiseksi ja tuollainen kiellettäisiin jollain tavalla. Ymmärrän kylkijäisten perässä juoksijoita ehkä jollain tavalla, jotka sentään solmivat jonkinlaisen järkevät asiakassuhteen ja arvostavat sitä, että operaattori voi tarjota jotain tuollaista.. mutta tämä.
     

Jaa tämä viestiketju