1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

COM-portti vs. muistikortinlukija (USB)

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Ewert Oktan, 2/5/03.

1. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Siirrettäessä dataa sekä tiedostoja tietokoneelta muistikortille (MMC) laitteiden mukana tulevat järjestelmät tukevat siirtoa COM-portin kautta. Tiedonsiirto on kuitenki todella hidasta COM-portin kautta.

Onko kukaan laskenut tiedonsiirron nopeuseroja COM-portin sekä USB:hen kiinnitettävän muistikortinlukijan kanssa? (Tai tietääkö kukaan suurinpiirtein näiden kahden siirtoarvoja, joista eron voisi laskea?)

On ilmeisesti hankittava USB:hen kiinnitettävä muistikortinlukija, jotta siirrot saisi kulkemaan nopeammin.

Kiitoksia kaikille vastanneille.

2. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Sarjaportti pystyy normaalisti (eli perusvarustuksella) n. 115 kbit/s ja USB 1.0 1.5 Mbit/s ja 12 Mbit/s nopeuksiin. USB 2.0:n nopeutta en muista.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Pika Google, seuraava tarkistamoton.
    Koodi:
    Sarjaportti 230 kbs
    SCSI 40 Mbs
    Fast SCSI 80 Mbs
    Ultra SCSI 160 Mbs
    USB 1.1 12 Mbs
    USB 2.0 480 Mbs
    FireWire 400 Mbs
    FireWire 800 Mbs (kupari) 3 Gbps (optinen) 

4. Ewert Oktan

Tykkäykset:
    113
    Kiitoksia, muistikortinlukija täytyy käydä ostamassa huomattavan nopeuseron takia.

Onkohan oma Google rikki, sillä en löytänyt sieltä vastausta. :)

5. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    En tiedä, miten nopeita itse MMC:t ovat (ja niidenkin kesken lienee vaihtelua), mutta voi olla, ettei ihan niin dramaattista nopeuseroa synny, kuin mikä on sarjaportin ja USB:n välillä. Ts. voihan itse MMC:n nopeus olla seuraava rajoittava tekijä.

Siihenkin kyllä varmaan löytyisi vastaus googlella.

6. Ewert Oktan

Tykkäykset:
    113
    Suoritusarvot eivät varmastikaan ole optimaalisia käytännössä, koska kuten mainitsit nopeus riippuu niin monesta osatekijästä. Eräs foorumilainen lähetti omia käyttökokemuksia ja niihin vertailtuani kortinlukijan ja COM-portin nopeusero on kuitenkin niin huomattava, että lukijan osto kannattaa.
    Kiitoksia kokemuksista hänelle.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mutupohjalla, itse korteissa on eroja, varsinkin kirjoitus.
    Lukiessa MMC on varsin nopea suhteessa USB:n nopeuteen, mutta kirjoittaessa mututuntumalla kortti saattaa olla rajoittava tekijä.
    _Muistelen_ että jonkin kortin spekseissä olisi mainittu reilu 2MB luku nopeus, mikä tarkoittaisi että USB1 olisi rajoittava tekijä.

Googlella kyllä varmaan löytyy nuo MMC kortin speksit.

Kuten todettu sarjoportin tai reinnakkaisporttiin kytketyn kortinlukijan käytännön nopeus verrattuna USB lukijaan on ... suuri.

8. Bustis

Tykkäykset:
    0
    MikroPC 4/2003 oli testattu erimerkkisiä ja -tyyppisiä flash-muisteja. MMC-kortteja oli luettu USB 2.0-pystyvillä lukijoilla Windows XP-ympäristössä. Kuvasta silmämääräisesti vilkaisin että MMC-muistien kirjoitusnopeudet liikkuivat välillä 300-1300kt/s ja lukunopeudet 1500-1800kt/s.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kuvasta? joku testi käppyrä?
    Varsin uskottavia, eli perinteistä USB:tä käyttäen lukeminen on aina tuntunut menevän "täysiä", mutta tuon kirjoittamisen suhteen jotkut tuntuneet olevan todella hitaita (sandisk) ja toisilla mennyt ihan kivasti.

10. Bustis

Tykkäykset:
    0
    Diagrammista joutui arvioimaan, kun ei tullut suorakulmaa mukaan ja itse mitta-asteikko oli n. 5cm kyseistä palkkia alempana.

11. Ewert Oktan

Tykkäykset:
    113
    Vaihtoehtoina olisi SanDisk Dual Reader CF/SD/MMC SDDR-73-02 taikka Kingston Digital Media Reader FCR-U2MMC/SD (linkki on .pdf)
    Tuo SanDisk vaikuttaa asialliselta, mutta on kai tuo johto pidempi?

Jos jollakulla on mielipiteitä näistä (tai joistakin muista malleista) niin minua kiinnostaisi. (käyttö MMC- ja SD-korteilla) Yritin käydä tuolla MikroPC:n sivuilla, mutta pitäisi olla tilaaja, että pääsee lukemaan artikkeleita.

12. Tapi

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z
    Mä kävin itse ostamassa Anttilasta Haman lukijan jolla voi lukea: MemoryStick-, CompactFlash-, SecureDigital-/MMC-, SmartMedia kortteja.
    Itse käytän sitä vain SD-lukijana, tällä hetkellä. Näppärän kokoinen, eikä tarvitse ajureita win98:a uudemmissa käyttiksissä, joten voi ottaa vaikka reppuun mukaan ja siirrellä tiedostoja sen avulla.
    Hintakin taitaa olla tällä hetkellä 49 euroa tarjouksessa. (itse maksoin tuon verran aikoinaan)

Jaa tämä viestiketju