1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

CL75 käyttökokemukset + mallia sivuavat foorumin linkit

Keskustelu osiossa 'BenQ ja Siemens', aloittaja B_G, 10/5/06.

1. B_G

Tykkäykset:
    0
    Olkoon "vanha"/vanha malli, niin tehdään CL75 :kin oma topic johon voi kertoa käyttökokemuksia, kysyä luuriin liittyviä kysymyksiä mitä ei foorumin haulla tai googlella ole löytänyt jne.

-------------------------------------------------------------------------------------

Itse sain luurin käsiini ihan äsken (NetAnttila 199€) ja tuossa se vieressä latailee itseään toimintakuntoon huomista tarkempaa tutkimista varten :eek:P

En kuulu kastiin joka vaihtaa uusimpaan myyntiin tulleeseen malliin, vaan minulle uutta malliakin tärkeämpää on luurin ulkonäkö, perustoimivuus, pienuus, sirous ja ne tietyt pointit kuten väh. VGA-kamera, tekstarit ja että luurilla voi soittaa!

Ainakin CL75 Poppyn myyntipakkaus(kin) on naisellisen kaunis kaikessa pinkkeydessään ja kukallisuudessaan. Pakkaus on verrattain iso mutta eihän sitä kauan kerkeä ihastellakkaan kun on kiire tutkailemaan uutta kumppaniaan!

Puhelin ON pieni. Se on pieni, kevyt ja kaunis. Ainakin naisen käteen sopiva kapula! Kerkesin kyllä jo ajatella sitäkin että kuinka helposti saan luurini häviämään sen pienen koon vuoksi... Luurin ollessa korvalla auki, tulee normikapuloiden jälkeen tunne että halkoako sitä korvallaan pitää, mutta tottumus kysymys lienee tämäkin! Puhelimen aukaisu yhdellä kädellä ei vielä minulta onnistu kun on ensimmäinen simpukka eläessäni.. mutta oppia ikä kaikki! Vielä on aikaa oppia sekin kun eläke-ikään on vielä aika paljon aikaa.. :eek:D

Sisänäyttö on juuri sopivan kokoinen ja selkeä, ja siitä näkee hyvin kaiken mitä pitääkin. Sisänäytön värit toistuu upeasti ja valikko on perinteistä Siemensiä. Ikonit on ainakin CX65:n verrattuna epäselvähköt mutta kunhan niihin tottuu niin eiköhän ne selville näytä. Myös puhelutiedot-osio näyttää näin äkkiseltään epäselvälle, vaikkain fiksusti luuri erittelee soitetut, vastatut, vastaamatta jääneet, toisin kuin esim. entinen CX65:seni.

Ainakaan Poppyni teemat ei ole mieleisiä, mieleisiä mutat ehkäpä jostain löytyy uusia teemoja tähänkin malliin, ainakin kun alkaa olla useammalla (lue: hinta tippuu alle megapikseliluurien).

Midit on peruskamaa jotka ei ainakaan itsellä tule soimaan, mutta niistäkään ei voi miinusta antaa koska niitäkin on netti pullollaan myös ilmaisina. Pieni miinus tulee tietysti siitä ettei malli toista edes WAV:ja MP3:sta puhumattakaan, mutta kyllä itselleni miditkin kelpaa ja luuria käyttäis muutoinkaan MP3-soittimena kun turhaan imee akkua.

Kameraa voi muokata sulkimenäänineen jne. mieleisekseen ja se on plussaa. Kuvan laatu on huippua VGA-kameraksi. Puhelin ottaa uskomattoman selkeitä kuvia! Omakuvan otto pienen näytön kautta on mielestäni plussaa vaikkaan en juurikaan omasta turvasta kuvia otakkaan.

Firmis näyttää olevan 5.01 (uusin minkä saa Siemensin sivuilta) ja siinä on jumittelua/jälkijunailua havaittavissa valikoissa. Laitoin aamulla Siemensille palautetta asiasta.. Samoin kuin siitä että taustakuva ei täytä KOKO näyttöä ja kameran ääniä ei saa halutessaan KOKONAAN pois, mutta eihän niitä saakkaan enää mistää kamerapuhelimesta salakuvailun takia. No pyysin kuitenkin että äänet edes hiljenisivät seuraavalla firmwarella.

Plussat & miinukset:
    +ulkonäkö & koko
    +hyvä näppis!
    +näyttö/näytöt
    +käyttis
    +tosi hyvä VGA-kamera monipuolisine toimintoineen
    -soittelee VAIN midejä (mua ei kyllä haittaa..)
    -kameran ääntä ei saa pois (haittaa...)
    -ikonit ja muut kuvakkeet äkkiseltään epäselviä (tummalla teemalla ok!)
    -akun kesto käytettäessä puhelinta (vaikka päällä EI ole värinä ym. lisukkeet)

Lisäilen tähän viestiin kokemuksia sitä mukaa kun niitä tulee. Vielä olen mallin kanssa niin Newbie että parempi olla hiljaa kunnes tiedän enemmän!

Tässä foorumilta kerättyjä linkkejä ko. malliin liittyen:
    Miten kuvia ja ääniä Siemens CL75:een?
    Siemens CL75 MPM ja usb datakaapeli
    Siemens CL75: kuvien ja klippien siirto
    MMS-asetuksen Siemens CL75 puhelimeen-apuva????
    Siemens CL75 vai CF75?
    CL75 apua
    Siemens CL75

2. B_G

Tykkäykset:
    0
    Dääm! Ei tohon puhelimeen pelien siirto ookkaan nii iizii.. pelit siirtyy luuriin kyllä, mutta niitä ei löydy luurista ihan noin niinku luuria tutkimalla eli kun menee valikkoon ja klikkaa pelit-kohtaa.. osaisko kukaan neuvoo kui saa jar.:it ja jad:it luuriin.. tartteeko siihen muuta ku MPM:n,kaapelin ja luurin??

Alkuperäisiä pelejäkään ei näy edes explorerin kans.. eikä siis koko java/jam kansiota!

3. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siemenseissä pitää tosiaan siirtää ne pelit kansioineen sinne luurin jam-kansioon. Jos jam-kansio ei näy mpm-ohjelmassa niin jossain on jotain vikaa, luulisin.
    Siemenseissä myös akku kuluu nopeaan puhelinta käytettäessä mutta valmiustilassa ilman näpräilyä akku kestää aika pitkään.

4. B_G

Tykkäykset:
    0
    Suomi-Siemensin sivuilta ei ensinnäkään saa puhelita tukevaa MPM:ä ja se siis on haettava TÄÄLTÄ joka onkin uudempi versio kuin suomi-Siemensin sivuilta saatava. Tuo luuria tukeva MPM ei näytä kuin games-kansion vaikka on valittuna asetuksista että; Näytä piilotetut kansiot. Esim. luurin omia pelejä ei näy missään minkäänlaisina tiedostoina ja games-kansiosta ominaisuudet valittuna se on tyhjää täynnä vaikka luurissa on valmiiksi asennetut pelit.

Ovat siis piilottaneet varsin hyvin java/jam kansiot joten oisko mistään ohjelmasta apua että saisi piilotettuja näkyviin? Open disk??? Se ei vaan taitane tukea CL75 mallia...

5. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    En tiedä onko tämä malli poikkeus mutta ainakin itellä on aina näkynyt tuo jam-kansio. Viimeksi oli CF75. Kokeile asentaa CF75 MPM suomensivulta. Mun mielestä sen pitäisi käydä sinunkin malliin.

6. B_G

Tykkäykset:
    0
    Kokeiltu, ei tue mallia = ei voi käyttää :eek:(

7. B_G

Tykkäykset:
    0
    Lisäystä käyttökokemuksiin;
    Ikonit on selvät kun teemana on joku tummapohjainen, ja puhelitiedot osio on jo selkeä kun siihen pääsi jyvälle / tottui.

Selain testitty ja asetukset sai Saunikselta toimivina ilman manuaalisia muokkailuja. Plussaa plussaa...

Pelien osaltakin olen jauhanut jaskaakin Siemensin aspan kanssa ja sieltä on eksaloitu pelien siirtoon liittyvä ongelma henkilölle/henkilöille jotka tietää asiasta enemmän kuin nämä 2 neitokaista joille olen esittänyt ilmeisen tiukkia kysymyksiä saaden vastauksia tyyliin; ehkä, kai, luulen.. jne.

CL75/CL75 Poppyn MPM:n saa siis vain kansainvälisiltä Siemensin sivuilta suomenkielisenä ja uudempana ja nopeampana ja fiksumpana versiona kuin Suomi-Siemensin sivuilta saatava MPM. Se ei kuitenkaan näytä CL75:n Games-kansiosta edes luurin valmiiksi asennettuja pelejä, eikä niitä löydy mistään muualtakaan Explorerillakaan.
    Puhelimessa saattaa olla jonkin asteen suojaus javoille, sillä kun puhelimella menee Pelit-osioon, aukeaa ensimmäisenä Esmertec :in java mainos jonka jälkeen vasta pääsee valitsemaan haluamansa pelin.
    Tästä asiasta siis ei ole tietoa eikä varmuutta kun aspassa ei osattu sanoa mtn, mutta minulle on luvattua ilmoa pian asiasta kunhan joku fiksu osaa sen pukea sanoiksi.

Tuon CL75:n MPM:ssä on erillinen moduli jolla asennetaan pelit ja sovellukset, siis sellainen pitäisi olla, mutta ei ole. Kuitenkin puhelimeen on java-sovellukset asennettavissa. Sekavaa ja raivostuttavaa.. Same Game addiktina pää alkaa levitä *LOL* IrDa:llakaan siirrettynä peliä ei saa peleihin, eikä siis toimimaan... mutta asia ei jää epäselväksi ja selvittämättä niin pitkään kun minussa henkonen pihisee!

CL75 on Siemensin erikoismalli joka ei toimaa kuten monet muut Siemensin mallit. Sen enempää en asiasta tiedä tällä haavaa. Haisevaa vastalausetta on kuitenkin heitetty ilmaan ja puhallettu aspaan päin ;o)

8. B_G

Tykkäykset:
    0
    Aspasta kysytty javan asennukseen liittyneen kysymykseni etenemisestä ja se on eskaloitu Saksaan saakka. Odotan siis vastausta edelleen.

Lisäksi sain vastauksen kysymyksiini päivityksistä:
    "Saimme huollosta vastauksen koskien tuota uusinta päivitystä. Eli tämä päivitysversio 6 vakauttaa ja parantaa puhelintoimintoja, mutta mitään uutta se ei puhelimeen sen kummemmin tuo. Ohjelmistoversio 5.01:ssä oli parannettu yhteistyö Mobile Phone Manager -ohjelmiston kanssa, mutta tässä uusimmassa versiossa ei ole mitään noin merkittävää uutta."

9. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    Ostin cl75 siemensin reilu parikuukautta sitten.
    Silloin yritin vähillä tiedoillani taistella tuon mpm:n kanssa, mutta en onnistunut muuta tekemään, kuin synkronoimaan yhteystiedot outlookin kanssa, mihinkään puhelimen tiedostoihin en päässyt käsiksi.
    luin tämän aiheen ja jos oikein ymmärsin, niin pystyt siirtämään mpm:n explorerilla tiedostoja puhelimen ja tietokoneen välillä? kaapelin avulla?

soitin asiakaspalveluun silloin kun yritin saada hommaa toimimaan, niin ne sano, jotta ei se tosiaan tue muuta kuin tuota synkronointia ja kuvat ym, pitäsi siirtää infrapunalla sitten vaan puhelimesta koneelle ja toisinpäin

latasin silloin mpm:n sieltä kansainvälisiltä sivuilta, kun suomen sivuilla ei lupailtu mitään tiedostojen ja soittoäänien ym. siirtämisestä, mutta siä kansainvälisellä sivulla oli selvästi, että voi esimekiksi tehä ja siirtää soittoääniä, kuvia, vaikka mitä.

Eli miten asia oikeasti on, pystyykö vai eikö? ja jos pystyy niin osaatko sanoa, että vaikuttaako puhelimen päivitysversio ja miten tiän, että mikä versio mulla on?

asetukset->puhelin->laitetunnus->lisää->ohjelmaversio mulla on
    051026n-08.00
    VU1.MC-3.01D
    TPCWMJCCB3

tarkoittaako tuo mitään siihen viittaavaa?

(anteeksi, olen ihan n00b näitten puhelimien kanssa)

10. B_G

Tykkäykset:
    0
    Kyllä pystyy siirtämään kuvia ja musaa luurista koneelle ja koneelta luuriin. Sulla näyttää olevan luurissa versio 3.01 ja se ei tue MPM:ä joten päivitä puhelimesi 5.01 versioon (löytyy kansainvälisiltä sivuilta tai vie päivityspisteeseen/huoltoon päivitettäväksi) jonka jälkeen MPM toimii luurisi kanssa. Nyt on myös tarjolla versio 6 jonka saa huollosta. MPM:n käyttöön vaaditaan vähintään versio 5.01.

Jos päivitytät luurisi 6:n, niin kerro ihmeessä topicin jatkoksi mitä uutta se tuo (jos on jtn minkä huomaa)! :eek:)

11. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    saanko itse tehtyä päivityksen? toden näköisesti ei kannata kuitenkaan yrittää? mahtaako maksaa päivittäminen paljon yleensä? olis kaks samanlaista puhelinta päivitettävänä, oma ja emännän.
    Seinäjoella paikkaa jossa käydä päivittämässä puhelin?

12. B_G

Tykkäykset:
    0
    Saa päivitettyä itse ja ihan luvan kanssa, ohjeet löytyy kansainvälisiltä sivuilta, samoin kuin itse firmware. Huomioi että omistat juuri oikean kaapelin päivitykseen, samalla kaapelilla voit myös siirtää kuvat ja musat koneelle/luuriin! Seuraat tarkasti ohjeita niin päivitys onnistuu kyllä ja täällä jeesitään myös.

Voit myös viedä päivitettäväksi päivityspisteeseen tai huoltoon jossa puhelin päivitetään uusimpaan firmwareen takuun piikkiin. Takuu on 24kk joten 2kk vanhoilla puhelimilla kerkeätte päivittää monesti puhelimenne Siemensin piikkiin ;o)

Päivityspisteessä/huollossa (löytyy Suomi-Siemensin sivuilta) puhelin vain päivitetään, ei mene pitkään.

13. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    Noin, nyt on työpäivä pulkassa...
    tossa katselin tota päivitysohjetta tuolta siemensiltä ja tosiaan, dca-510 datakaapeli ei ole tuettu... nyt mulla on epäilys, että mulla toi datakaapeli olisi juuri tuo dca-510.

Joo, vähän tutkiskelin, niin näyttääpi siltä, että mulla on toi dca-510, koska tossa on toi lataus toiminto
    eikö se silloon se ollu?

päivityksen yhteydessä vissiin katoaa kaikki, mitä oon puhelimeen ladannu? vaiko eikö?

tuossa näyttääkin olevan ihan lähellä päivityspiste... joten voisimpa vaikka huomenna soitella sinne

eikö se päivittely tosiaan maksa mitään vaikka puhelimessa ei sen suurempaa vikaa olisikaan?
    (oon vähän epäileväinen asioiden ilmaisuuden kanssa, toki siemens vissiin ne työt maksaa kyseiselle liikkeelle, jossa homma tehdään)

Edit: Suomi24 keskustelusta napattu pätkä
    "voi päivittää
    Kirjoittanut: james 22.2.2006 klo 17.58

Päivitin oman puhelimeni(M75) firmwaren DCA-540(usb-usb) kaapelilla.

Vasta jälkeenpäin huomasin seuraavan tekstin Siemensin(BenQ:n) sivuilla:
    "Please note that the Data Cable USB DCA-540 (USB->USB) is NOT supported"

Päätelkää siitä nyt sitten mitä se "NOT supported" tarkoittaa...

Kaikki toimii niinkuin pitääkin."

mikähän siinä voisi sitten mätätä, että ei toimisi tolla 510 kaapelillä tää cl75

14. B_G

Tykkäykset:
    0
    Juu 510 on se lataava, muut ei. Siitä erottaa. 540 on sitten se CL75:n päivityskaapeli usb-liitännällä.

Itsellä ei kadonnut mikään päivittäessä entistä CX65-mallia, enkä ottanut edes varmuuskopsuja puhelimesta. Varmuuskopsuillahan saat kaikki vanhat jutut asetuksia myöden puhelimeen takaisin... mutta jos ei MPM:ää saa CL75/3.01 firmiksellä toimimaan niin vaikeahan sitä on varmuuskopioida! Päivittäessä kannattaa kuitenkin aina varautua siihen että puhelimesta häviää esim. tilaamasi pelit. Teemat, taustat ja soittarit saat kansainvälisiltä sivuilta puhelimeesi ilmaiseksi jos ne esim. häviää.

Ei maksa päivitys mitään takuun aikana vaikkei vikaakaan olisi. Vikahan sinulla siinä/niissä kuitenkin on, joka lähtee vain päivittämällä pois. Nimittäin se 3.01 firmis ei tue MPM:ä, toisin kuin 5.01 päivitys (ja siitä uudemmat).

Sinuna veisin kuitenkin puhelimet päivityspisteeseen päivitettäviksi sillä saat mahdollisesti puhelimeesi uusimman 6.0 firmiksen, mikä on vielä uudempi kuin tuo 5.01 päivitys. Muistathan ottaa ostokuitit mukaasi sillä vain niitä vilauttamalla saat päivitykset takuun piikkiin.

15. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    joo, tottahan tuo, että se on vika, kun ei mpm toimi, silloin kun ostin nuo puhelimet, niin luin tuolta kansainväliseltä sivulta, että toi tosiaan toimis mpm:n kanssa kaikin puolin, mutta ei toimikkaan, eli menen tuossa päivänä jonakin päivittämään puhelimet ja jos saan sen 6.0 version, niin katselen, että mitä uutta siinä on ja informoin tähän ketjuun.

tosin, kai siinä on kaikenlaista uutta, jos tän version jälkeen on tullu jo useampi versio

vähän tämä puhelin kyllä tuntuu tosi hitaalta välillä... ei tottele käskyä heti, mutta mahtaneeko se olla vain ominaisuus.
    heti ensimmäisellä viikolla oli toisessa sellainen vika, että ääninauhurilla ei saanu muuta kuin kohinaa, mutta se korjaantui boottaamalla puhelin

suurempia vikoja ei oo tullu vastaan... huonoja puheluja tosin tulee paljon.. ei viä yhtäkään puhelua, että olisin voittanu vaikka arvonnassa..

akun kesto on varmaankin kaikissa se muutama päivä pienellä käytöllä? isommalla käytöllä sitten vähemmän... akun kesto oli kyllä aika suuri - verrattuna tohon nokialaasen konkariin, tuntuu, että ei tarvinnu juuri koskaan ladata, toki noi puhelimet painii ihan eri sarjassa... toiminnoiltaan ym.

Edit: yksi asia häiritsee tuolla siemens.fi sivulla cl75 teknisissä tiedoissa.
    siellä on kohta

Bluetooth: Ei

Tiedonsiirto PC:n kanssa: kyllä, liitännät: USB, IrDA, Bluetooth

vähän sotii tekniset tiedot keskenään tuon bluetoothin kanssa

16. B_G

Tykkäykset:
    0
    3.01 jälkeen on tullut 5.01 ja 6. Hitaus ei ole ominaisuus vaan bugi joka poistuu päivityksillä, vaikkakin 5.01 on edelleen hienoista hitautta, mutta se onkin lähinnä MPM:n takia oleva päivitys. 6.0 taas vakauttaa puhelinta joten se voinee nopeuttaa jo kummasti puhelinta. Nauhurin kohinakin on bugi, poistuu päivityksillä. Huonot puhelut ei ole bugi, mutta toivon että sekin poistuu päivityksillä! :eek:D

Akku on aika kehno, se on totta. Mutta poistamalla värinän, lyhentämällä näytön valon kestoa, ja sammuttamalla puhelimen vaikka automaattisammutuksella yöksi pois, kestää itsellä akku puhepaketillakin vajaan viikon (n.4-6 päivää).

Itsellä on ollut jo ostaessa 5.01 päivitys joten en tiedä mitä kaikkea se tuo vanhempaan firmikseen verrattuna. Mutta kiitos vaan jos kerrot päivityksen jälkeiset huomiosi täällä oli päivitys 5.01 tai 6.0! Siitä on apua muille CL75 käyttäjille.

17. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    Noinh, meinasin käydä tänään päivittämässä puhelimet ja olikin ne toista tuntia liikkeessä, mut sit ku tuli ruokkikseltä ukko joka olis ne päivittäny, niin soitti, että pitääs olla akut larattuna ihan piripintaan, joten huomenna uus yritys.

Päivitys versiosta en tiä, että mikä on tulossa, kun ei se asiakaspalvelija osannu sanoo, siitä teknisemmästä puolesta oikeen mitään... noh, huomenna sen sitten näkee...

Meinasin ottaa PIN-koodin kyselyn siä liikkeessä pois päältä, niin ei olis ollu siä ongelmaa, jos pitää puhelin käynnistää uudestaan, mutta eipä toiminu... kun yritin ottaa pois päältä, niin joka kerta ilmootti, että pin koodin kysely päällä :D

Edit: kokeelin just uusiksi, niin siinä pitikin het koodin syötön jälkeen painaa nappia "muuta" niin se sitten meni pois päältä.. eihän siä liikkees onnistunu, kun kuitenkin piti niin hätäsesti yrittää se tehä.

18. B_G

Tykkäykset:
    0
    Huomenna sit paremmalla onnella kera täyden akun. Uskoisin että uusimman mahdollisen firmiksen laittavat :eek:)

Mulle on kans monesti sattunu ettei oo asetusten säätö kiireessä onnistunu, mutta tossahan ei ollu onneks hätä päivää kun huomenna vasta tarttee vänkslätä päälle ja pois.

Niin ja tuonne ^^ lisätäkseni, CL75 ei omaa bluetooth:a, sekoilee vaan Siemensin sivut ja siitä on ilmottu aspaan ainakin minun taholta. Soon tää malli sen verran "uusi" eikä käyttäjiä paljoa, että saadaan itse asioista esim. aspaan huomautella. Jos esim. luurissa on häiritsevä piirre/bugi/toiminto tms. niin ei muuta kuin palautetta aspaan ja uuden firmiksen pyytelyä asian korjaamiseksi ;o)

19. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    Noin, nyt on taas käväisty päivityspisteessä.
    Nyt selvisi, että niillä ei oo uudempaa päivitystä tähän puhelimeen.
    Soitin siemensin helpdeskiin ja juteltiin mukavia, lupasi ottaa yhteyttä siemensin (vissiin) huoltotoimen johtajaan tai vastaavaan joka vastaa huolloista ym. jospa saataas tänne pikku provinssi kyläänkin uusi päivitys.
    Hän sanoi että varmaan helpoin ostaa datakaapeli ja päivittää itse, kysyin uusimmasta softasta (6.0) mutta ei osannut sanoa siitä mitään, mutta pyysi ottamaan yhteyttä jyväskylän huoltoon ja tiedustelemaan sieltä asiaa.
    Joten teen niin, että jos jyväskylässä on versio 6.0 ja ne olisi halukkaita laittamaan sen mulle intterwebin välityksellä, niin päivitän sen sitten itse, mutta jos ei onnistu, niin lataan netistä sen 5,01 version ja laitan sen.

Mistä mahtaisi saada halvimmalla dca-540 kaapelin?
    Polkumyynti.comin valikoimasta se on loppunut, tai ei ainakaan näytä enää muuta kuin googlen kautta, että siä olis

20. Mi_Kaheli

Tykkäykset:
    1
    Noh, pitäsis lähettää puhelimet jyväskylään, mutta pitänee harkita asiaa.. kuitenkin kestää useamman päivän puhelimien matka...

joten saatan sitten päätyä siihen uuteen kaapeliin ja 5.01 versioon.. saa ainakin sitten itse päivitettyä seuraavan ku tulee uus päivitys...

se 6.0 softa ei vissiin kovin kauaa oo viä ollu olemassa
    jkl:stä sain sellaisen käsityksen, että se pitäis tulla jossain vaiheessa nettiin... mutta tiedä häntä... jostain vertaisverkosta sen vois varmaan toki saaha, mutta ohan se aina riski laittaa softa josta ei oo varma, ettei sitä oo käpälöity

Jaa tämä viestiketju