1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

BT Kotiverkko

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja nuudeli, 27/11/02.

1. nuudeli

Tykkäykset:
    1
    Kun noiden BT mokkuloiden hinnat on tippunut niin alkoi kiinnostamaan mahdollisuus BT kotiverkosta. Voiko pelkästään noilla BT- dongleilla (esim. Racewood Bluetooth Dongle ) muodostaa kolmen tietokoneen lähiverkon, joista yksi kone yhdistyisi vielä BT avulla grps kännykään ja sen avulla nettiin? Tarvitseeko laajempi bt verkko access pointteja kuten wlan ja voiko yksi BT laite yhdistyä samanaikaisesti useampaan laitteeseen?

Kokemuksia tällaisesta verkosta?

2. Stidi

Tykkäykset:
    0
    Bt ja wlan eivät ole suoraan yhdistettävissä, ainakaan helposti hyväksyttävillä kotikonsteilla. Kummastakin on kokemusta ja ainakin toistaiseksi joudun laiskuudessani tyytymään jokotai systeemiin.

Tulevaisuudessa varmaan emännän känny hälyttää paikalliseen markettiin isännän (juuri ostoksilla töiden jälkeen) kännyyn jostain makkaran puutteesta...

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    BT laitteet muodostavat piko verkkoja.
    Voit tehdä niillä myös "tosilähi" verkon ja voit myös jakaa internet yhteyden jollain PCllä.
    Toki jos tuollaista haluat niin parempi vaihtoehto on wlan.
    MItään kaupan ja kodin välisiä BT verkkoja ei voi tehdä (paitsi jos asuu pienessä kaupassa)
    Kannataa muistaa käytännön alle 10m toiminta säde.

4. nuudeli

Tykkäykset:
    1
    Kiitän. Termi "pikoverkko" auttoi kummasti eteenpäin. Nämä bluetooth laitteet muodostavat siis pikoverkon. Verkkon ensimmäisestä laitteesta tulee master ja tähän voi liittyä maksimissaan seitsemän aktiivista slave laitetta ja lisäksi viela 255 passiivista slave laitetta.

Ajatus bt verkosta lähti siis siitä että yksi bt dongle maksaa n. 40-50 euroa ja vastaava wlankortti maksaa vähintään tuplasti. Lisäksi wlan tarvitsee vielä access pointin joka maksaa n. 200 euroa. Eli kolmen laitteen bt verkko maksaisi n. 120-150 euroa ja Wlanilla 500 euroa. Toisaalta on wlan varmaan hinta/laatusuhteeltaan hyvinkin kilpailukykyinen. Uskoisin kuitenkin bt verkonkokin riittävän esim. printtaamiseen ja surfailuun.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Miten niin, mitä tarkoitat?

6. akir0

Tykkäykset:
    0
    Ei se access pointti mikään välttämättömyys ole. Hyvin tuo verkko ilman sitäkin pelittääpi. Kytkentatapa koneiden välillä on silloin vain erilainen (eli menee suoraan koneelta toiselle).

7. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen aika tyytyväinen kotiverkkooni, jota en malta olla "mainostamatta". Olen hyödyntänyt mielestäni hyvin niin kaapelin kuin langattomankin verkon edut:

http://lehto.net/tero/stuffit/kotiverkko/

Sen verran kaipaisin tähän lisää toiminallisuutta, että olisi kiva saada kaikki laitteet juttelemaan keskenään, eli TCP/IP kulkisi jokaisen laitteen välillä. Näin esmes Nokia 7650:aa voisi teoriassa käyttää PC:n kaukosäätimenä (onnistuu jo!), siinä missä vaikka Xboxin kontrollointiin.

t. tero

8. nuudeli

Tykkäykset:
    1
    Olen ollut väärässä... kiitän korjauksesta. Olen tajunnut että kaksi wlan kortti voi toimia ilman access pointtia mutta jo kolme korttia tarvitsisi access pointin.

Jaa tämä viestiketju