Autoverotuksen tulevaisuus

Samu

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
973
Reaktiopisteet
267
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S2
Meikä nyt teki tästä oman lirpakkeensa, ihan vain koska asia tulee takuuvarmasti olemaan ns. kuuma peruna tulevaisuudessa sekä seuraavissa eduskuntavaaleissa. Ohessa lainauksia Autot osa V -lirpakkeesta:


Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan.
Suomen hallituksen kerrotaan suunnittelevan suurta ja mullistavaa liikenneuudistusta, jossa koko liikennepolitiikka myllätään uusiksi.
Kauppalehden saamien tietojen mukaan työsuhdeautoilijat tulevat saamaan keppiä uudistuksessa.
Liipaisimella ovat ainakin työnantajan tarjoamat pysäköintiedut sekä asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen vähennyskelpoisuus. Kilometrikorvauksia ja ylikompensaatiota ollaan poistamassa.
Henkilöautolla yksin ajettavien matkojen määrä halutaan alas ja ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä. Esimerkiksi työsuhdematkalipun käyttöä pyritään lisäämään.
Autovero pois

Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla.
Suunnitteilla on erillinen liikenneverkkoyhtiö, jonka rahoitus haalittaisiin kasaan autoilijoilta kerättävinä asiakasmaksuina, jotka ilmeisesti porrastetaan ajoneuvon päästöjen tai käyttövoiman mukaan.
Liikenneväylien ylläpidon ja rahoittamisen vaatimat resurssit halutaan irrottaa valtion budjetista.
Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.
Autoveron poistolla pyritään uusimaan autokantaa. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen päästöt olisivat lähellä EU:n keskiarvoa ja Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030.
Suuripäästöisten autojen ostajille kaavaillaan lisämaksuja ja vähäpäästöisten autojen hankkijoille jonkinlaista porkkanaa.
Satojen miljoonien investoinnit

Valtio aikoo osallistua vahvemmin kaupunkien kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen hankkeiden rahoittamiseen.
Koko liikennemarkkinoiden uudistamisen kustannusten kunnille ja valtiolle arvioidaan nousevan satoihin miljooniin euroihin.
Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelakia jatketaan myös vuoden 2020 jälkeen. Tavoitteena on, että biopolttoaineiden laskennallinen osuus jakelijan kaikesta kulutukseen toimittamasta polttoaineesta olisi 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Uudistuksen taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimus, jonka tavoitteisiin yltämiseksi, Suomen on vähennettävä liikenteen aiheuttamia päästöjä merkittävästi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyosuhdeautoilijoille-luvassa-keppia/a7gGtcxd

"Viikonlopun aikana asiaan tuli vielä pientä lisävalaistusta, kun liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vahvisti Lapin kansalle, että tulossa oleva veromalli vastaisi pitkälti kännykkäbisneksestä tuttua mallia."

Eli ensin halpuutetaan ja kerätään asiakaskuntaa. Sitten vuosittain nostetaan hintoja muokaten palvelut sellaisiksi, että ne sisältävät palveluita joita kukaan ei täysin käytä?


Ministeri paljasti Lapin Kansalle lisätietoa hallituksen suunnittelemista tietulleista – tällä mallilla rahaa aiotaan liikkujilta kerätä

EDIT: Koska markkinoilta ei enää juurikaan löydy käytön perusteella veloitettavia liittymiä niin silloin valtio tulee saamaan hyvät hillot tarjoamalla kaikille näitä teleoperaattoreiden paketteja:

5000 km moottoritietä täydellä 120km/h nopeudella(todellinen nopeuden vaihteluväli 40-60 km/h)
5000 km maantietä
5000 km taajamaa

Ja tämä kaikki 500€/vuosihintaan...
Kirjoitan alle vastineen tähän ettei 1. postauksesta tule älytön sillisalaatti :)
 

Samu

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
973
Reaktiopisteet
267
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S2
Tulevaisuudessa korkkariliikenneministerin maalailema Oy Tie Ab ottaa maksua siitä, että ylipäätään käytät teitä. Esimerkiksi sillä ei ole mitään väliä paljonko tai minne yksilö on aiemmin autoilustaan maksanut. Myöskään sillä ei ole mitään väliä, että julkisen infran rakentaminen sekä kunnossapito pitäisi kustantaa yhteisin verovaroin, aivan samaan tapaan kuin kustannetaan muun infran rakentaminen, päiväkodit ja koulut, sossuhyysäys ym. En minäkään olisi halukas maksamaan esimerkiksi mistään baanoista (ala Helsinki), mutta niin vain joudun kunnallisveron kautta näitäkin vihervassari-idiotismin kukkasia maksamaan.

Tämä korkkaritoopen idealisoima teiden bisnekseksi muuttaminen (yksityistäminen) tulee vielä kalliiksi tavalliselle keskituloiselle autoilijalle, sen voisin melkein luvata. Oy Tie Ab:sta tulee yksi iso pullamössöinstanssi, joka tavalla tai toisella tulee ylläpitämään satoja suojatyöpaikkoja kaikenmaailman keskiportaan "johtajille" sekä "asiantuntijoille". Ja hyväveli -verkoston kautta saadaan aikaiseksi toinen toistansa kalliimpia projekteja joissa mm. konsulttifirmat ja muut turhanpäiväiset papereidenpyörittelijät, "asiantuntijat", "tulevaisuudentutkijat" ym. voittavat. Ja autoilu tulee maksamaan entistäkin enemmän vuodessa.

Hauskaa asiassa on se, että jälleen kerran yksi jäätävä idiotismi (liikenteen / liikkumisen palveluksi muuttaminen) uppoaa asioista vastuussa oleviin päätöselimiin kuin kuuma veitsi voihin, jahka sen voitelee / pukee (naamioi) oikein sanankääntein. Ja EU:n idioottimainen päästöpolitiikka (päästövähennystavoitteet per jäsenmaa) on sinetti koko touhulle.

Mutta hei, onhan niin hienoa toimia esikuvana maailmalle siitä miten yksityisautoilu on *aatanasta ja kuinka se lakaistaan maton alle bisnekseksi puetulla pakkopolitiikalla. Aivan sama mitä se tulee maksamaan "mattimeikäläiselle", koska yksityisautoilu on kirottua ja ainahan matti voi myös kulkea julkisilla.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
10703
Reaktiopisteet
6996
Puhelinmalli
iPhone 7+
Odotan vain sitä hetkeä kun on kriisi päällä ja yhtiö myydään sijoittajille kahdella miljardilla ja tätä hehkutetaan, että Suomi pelastuu tämän kaupan ansiosta. Viiden vuoden päästä vuokramaksut ovat nousseet viiteen miljardiin ja ympäristö pelastettu kun kellään ei enää ole varaa autoilla...

Valtiolla kun tuntuu olevan tapana myydä lypsävät lehmät pilkkahintaan, vai muistaako moni miten kävi katsastusbisneksen kanssa?

EDIT: Verot voivat jopa laskea...

Ministeri Anne Berner: Osa autoilun veroista voi laskea

Sen päivän kun näkisi..."Bernerin mukaan liikenneväyläyhtiön käyttäjämaksuissa olisi samoja piirteitä kuin kännykänkäytössä.

– Ne eivät ole tietullityyppisiä, vaan ajatus on samantyyppinen kun liittyy kännykällä verkonkäyttäjäksi. Ei ole ajatusta, että maksu perustuisi tienkäyttöön vaan siihen, millaisia palveluita käyttää tai mahdollisesti näiden yhdistelmään."
 
Viimeksi muokattu:

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
10703
Reaktiopisteet
6996
Puhelinmalli
iPhone 7+
Eli se mun aikasemmin esitetty rajaton paketti vois ollakin todellisuutta?



Se oli plussaa ettei berneri koske kilsakorvauksiin... Näin ainakin väitti ettei siitä ole keskusteltu sen enempää.
Päättäjät kun ymmärtäis että veroja pienemmäksi niin sitä kautta tulee työpaikkoja lisää ja ihmisten ostovoima kasvaa huomattavasti. Uusia autoja menisi kaupaksi paaaaljoooon enemmän.
Jotenkin kun sais eduskunnan ymmärtämään että vähemmän on enemmän loppupelissä.
Tai että pienistä puroista kasvaa iso joki... Nopeasti vaan tuppaa tuollakin unohtumaan, kuinka kävi 2012 kun autoveroa korotettiin...
 

jhietala

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Liittynyt
22.1.2008
Viestit
9940
Reaktiopisteet
7482
Puhelinmalli
Nexus 6P
Päättäjät kun ymmärtäis että veroja pienemmäksi niin sitä kautta tulee työpaikkoja lisää ja ihmisten ostovoima kasvaa huomattavasti. Uusia autoja menisi kaupaksi paaaaljoooon enemmän.
Jotenkin kun sais eduskunnan ymmärtämään että vähemmän on enemmän loppupelissä.
Excelin 1+1 taulukko näyttää jotain ihan muuta.
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
93   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
6979
Reaktiopisteet
2102
Puhelinmalli
iPhone se
Siis hyvähän siitä on unta nähä, että verot poistuvat. Ja vaikka poistuisivat uuden hienon yhtiön myötä, nousee autoilun kulut varmasti. Ja sitten kun yhtiö on myyty ulkomaille, niin on hyvä hetki tuplata maksut. Sitten päättäjät istuu taas sormi perseessä.
 

Samu

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
973
Reaktiopisteet
267
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S2
Siis hyvähän siitä on unta nähä, että verot poistuvat. Ja vaikka poistuisivat uuden hienon yhtiön myötä, nousee autoilun kulut varmasti. Ja sitten kun yhtiö on myyty ulkomaille, niin on hyvä hetki tuplata maksut. Sitten päättäjät istuu taas sormi perseessä.
Juurikin näin. Lisäksi kaiken infran rakentamisen / ylläpidon / suunnittelun / konsulttiskeidan / tutkimukset / ym ym ym. maksaisi se yksityisautoilija. Esimerkiksi kaikki julkisilla kulkevat punavihervasurit ja muut eivät maksaisi bussin käyttämistä infrapalveluista sentin senttiä. Sehän olisi itsestään selvyys että niillä "hienoilla" ja moderneilla liikennepalveluilla olisi satoja tuhansia "vapaamatkustajia" juuri tätä kautta. Ja tottakai se autolija maksaisi samassa iloisessa "inframaksupaketissa" kaikki kevyttä liikennettä suosivat liikennejärjestelytkin, esimerkiksi idioottimaiset parkkipaikkojen vähentämiset ja erilaiset pyörätieratkaisut ym.

Vähän samaan kategoriaan menee se, etteivät päättäjät uskalla (ulkomaisen) raskaan liikenteen tiestöämme kuluttavaa ajoa korvaamaan ottaa käyttöön minkäänlaista "vinjettisysteemiä" ala K-Eurooppa, koska pelkäävät että suomen kautta kulkeva rekkaralli vähentyisi ja satamista lähtisi työpaikat. Jälleen kerran kiitos lobbaajille hei! Ryssä/itärekat ajaa jatkuvaa rallia esimerkiksi Hangosta / Vuosaaresta Vaalimaalle ja tänne meille ei niiltä jää kuin roskat pitkinpoikin levähdysalueita.

Sitä en tuossa korkkareiden matematiikassa ymmärrä, että miten autoilijaa kohtaan tulevat kustannukset / maksut voisivat mitenkään laskea jos nykyisen systeemi 6 miljardia tuottava autoverohärdelli siirretään yksityiseksi. Juuri mikään yksityinen instanssi ei ole halvempi kuin valtion, kunnan tai kirkon ylläpitämä / valvoma.

Hävitetäänkö se 6 miljaria euroa tämän sossuhyysyekovassarivaltion budjetista - ei todellakaan :D Maksut tulevat tasan tarkkaan siihen päälle. Tämä kaikkia hyysäävä kekkosladia olisi ollut konkurssissa ilman yksityisautoilua jo vuosikymmeniä sitten (1990 -luvun lama) ja tämän tietää ihan jokainen vihervasuripoliitikkokin.
 
Viimeksi muokattu:

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
27   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
9250
Reaktiopisteet
9867
Puhelinmalli
OP6
Hienoa poistaa tuo kilometrikorvaus, monilla tulee kynnys sitten ajella töihin. No, vituiksihan tää on muutenkin mennyt. Unohdetaan foorumin "meteoriitti lahko" ja lähetään kaikki järkevät norjaan hommiin? :D
 

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
27   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
9250
Reaktiopisteet
9867
Puhelinmalli
OP6
Jep. Kuljeppa täälä lapissa julkisilla töihin hah !
Joo tiedän tunteen, on tässä nyt menty about 8v 40km/suunta suunnilleen keskiarvolla. Eli sitten jatkossa voikin jäädä kotia :D
 

Samu

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
973
Reaktiopisteet
267
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S2
Pääasia että maailma pelastuu ja kaikkivaltias EU voi äärettömässä viisaudessaan liputella ilmasto"esimerkkinä" muulle maailmalle (ja Suomi EU:lle). Ai keiden kustannuksella - no meidän asukkaiden.

Tämä viherpiiperryspaska on kyllä niin jäätävää skeidaa ettei mitään rajaa. Intia ja Kiina vaurastuvat (=autoistuvat) sellaista vauhtia että lopputulos on pyöreä nolla sillä erolla, että tavallinen palkansaaja ilman mitään työnantajan auto/polttoaine-etuja maksaa ihan älyttömiä summia palkastaan kuukaudessa vain päästäkseen liikkumaan A:sta B:hen.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
10703
Reaktiopisteet
6996
Puhelinmalli
iPhone 7+
Hienoa poistaa tuo kilometrikorvaus, monilla tulee kynnys sitten ajella töihin. No, vituiksihan tää on muutenkin mennyt. Unohdetaan foorumin "meteoriitti lahko" ja lähetään kaikki järkevät norjaan hommiin? :D
Töiden vastaanottaminen tietää jatkossa enemmän matemaattisia laskutoimituksia. Tällä uudistuksellako lisätään sitä työväen liikkumista töiden perässä? Entäpä lukkosepät tms. joilla autossa mukana kulkee kaikki tarvittavat työkalut? Varmaan firmat alkavat oitis tilaamaan työntekijöilleen autoja...

Ei unohdeta meteoriittilahkoa, kyllä siellä Norjassakin varmasti törttöjä asustaa...;) Sitäpaitsi, aina voidaan palvontamenoilla varmistaa sen osuvan haluttuihin maihin..

Jep. Kuljeppa täälä lapissa julkisilla töihin hah !
Hallituksella on taustalla ajatus, että taajama tyhjennetään ja pks-tienoolle rakennetaan 100-kerroksinen kaupungin kokoinen talo, jossa kaikki asuvat, työskentelevät, opiskelevat tms. niin kenenkään ei tarvitse liikkua ja näin ei tarvitse huolehtia päästöistä tai infrasta. Ainoastaan maanviljelijät jäävät tämän kaupungin ulkopuolelle ja heidän tehtävä suoritetaan armeijapalvelukseen verrattavissa olevalla systeemillä
 

amu

中国皇帝
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
3.3.2008
Viestit
6492
Reaktiopisteet
2935
Puhelinmalli
许多不同的和经常变化的
Hallitus varmaan odottaa, että ihmiset pysyisivät kodeissaan virtuaalilasit päässä, eikä kenenkään ei tarvitse enää liikkua minnekään. Maailma pelastuu ja suomalaiset kuolee sukupuuttoon.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
10703
Reaktiopisteet
6996
Puhelinmalli
iPhone 7+
Saa nähdä miten tämä uutisointi tulee vaikuttamaan autokauppaan. Kuukauden päästä jo julkaistaan uutisia jossa surulliset automyyjäy valittelevat ettei ole asiakkaita..
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
93   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
6979
Reaktiopisteet
2102
Puhelinmalli
iPhone se
Mä oon pitkään ollu sitä mieltä, että suomella ei ole varaa olla vihreä tässä taloustilanteessa. Ei vain ole. Katsokaa vaikka velkakelloa. Ekologisuus humpuuki on kallista. Varsinkin kun puhutaan liikenteestä.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
10703
Reaktiopisteet
6996
Puhelinmalli
iPhone 7+
Mä oon pitkään ollu sitä mieltä, että suomella ei ole varaa olla vihreä tässä taloustilanteessa. Ei vain ole. Katsokaa vaikka velkakelloa. Ekologisuus humpuuki on kallista. Varsinkin kun puhutaan liikenteestä.
Olen samaa mieltä. Ympäristösopimusten yms. noudattaminen tulee näivettämään meidän taloutemme ja sitten jäämme sellaisten maiden jälkeen, jotka katsovat asioita hieman sormien läpi tai ajattelevat maalaisjärjellä.
 

kaBu

- - -
Palaute - 100%
48   0   0
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
7285
Reaktiopisteet
3830
Puhelinmalli
Galaxy S10
Ei nyt liity pelkästään autoiluun mutta kyllä tuo "vihreys" on tulevaisuuden tärkein juttu. Jo nyt nähtävissä kuinka "vihreät" ja kestävän kehityksen parissa työskentelevät yritykset ja muut ideat alkavat menestymään ja niitä tulee eri aloille uusia kokoajan. Toki jotkut jutut ovat pelkkää mainoskikkaa mutta on siellä hyviäkin juttuja.

Autoilun näkökulmasta toivoisin että tulevaisuudessa autot kulkisivat puhtaasti tuotetulla sähköllä tai esim. Jätteestä tuotetulla biokaasulla. Ei sillä kyllä nämä urheiluautot ja muut erikoisjenkkivehkeet yms. Saisi säilyä ns. Harraste autoina mutta se että suurinosa arkipäivän autoilusta ajettaisiin muilla kuin fossiilisilla polttoaineilla.
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
5154
Reaktiopisteet
3924
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Tuota biokaasubuumia tässä odottelen, saa pistää laitoksen, paineistamon ja tankkauspisteen pystyyn. ;)
 
Top Bottom