Autot osa V

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11509
Reaktiopisteet
7717
Puhelinmalli
iPhone 7+
Vähillä yöunilla yritän raksuttaa noita VTT:n laskelmia auki. Auton hankintahinta taitaa olla keskeisessä roolissa näissä laskelmissa? Sähköistetyissä laitteissa taitaa tuo korkea hankintahinta painaa nuo km-kustannukset edelleen korkeiksi, joten tuon hankintahinnan osuuden olisi mieluusti nähnyt noissa palkeissa. Tuokin on kyllä muuttumassa radikaalisti kun esim Skoda Superbin tapauksessa plugarille tulee enää vain noin 15% ero vs. bensakarvalakki (35t€ vs 40t€). Niin ja tehot & varustelutaso ovat myös eri.

Mielestäni laskemissa olisi voinut hieman avata myös noita laskennoissa käytettyjä merkkejä/malleja vähän enemmän auki, kun merkeillä/malleilla on väliä. Esim Mersulla ajosta maksaa mieluusti extraa vs Toyota. Toinen mikä mietityttää on eri verrokkien tilat, moottotien tehot, varusteet ja ajomukavuudet. Nuo jäävät EUR per km mittauksessa huomioimatta.
Samaan lopputulokseen itsekin olen päätynyt. Voisi noita lukemia vähän avata kun muutenkin omaan käyttöön edullisimman vaihtoehdon löytäminen toisinaan edellyttää korkeamman tason matikan hallintaa...(kun koskaan ei tiedä, mitä muuttujaa hallitus päättää rukata)
 

t_makela

Puhelinaddikti
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
13.9.2006
Viestit
2321
Reaktiopisteet
1041
Puhelinmalli
Nexus 6P+Huawei Watch
Samaan lopputulokseen itsekin olen päätynyt. Voisi noita lukemia vähän avata kun muutenkin omaan käyttöön edullisimman vaihtoehdon löytäminen toisinaan edellyttää korkeamman tason matikan hallintaa...(kun koskaan ei tiedä, mitä muuttujaa hallitus päättää rukata)
Jep korkean tason matematiikkaa ja ennustajaeukkoa, kun ei koskaan tiedä mitä hallitus kyykyttää seuraavaksi. Tosin se on selvää, että autoilijat on ja pysyy maksumiehinä. :)
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11509
Reaktiopisteet
7717
Puhelinmalli
iPhone 7+
Jep korkean tason matematiikkaa ja ennustajaeukkoa, kun ei koskaan tiedä mitä hallitus kyykyttää seuraavaksi. Tosin se on selvää, että autoilijat on ja pysyy maksumiehinä. :)
Kyllä, johan nyt on huoli ilmaistu kun polttoaineita ei kulukaan entiseen malliin niin jää niistä verotuloja saamatta...
 

bismark

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
20.12.2008
Viestit
154
Reaktiopisteet
11
Puhelinmalli
V30
Ei se ettiminen oo vaikeeta vaan ongelma siinä et paperit puuttuu niin ei ne leimalla käy 😏 toki tiedä nyt tuosta huomaisko inssi et keula noussut normaalin näköiseksi..
No tuskinpa niitä kiinnostaa jos maavara kasvaa. Varsinkaan silloin kun jousien väri on musta.

Edit: Niin täytyy myös muistaa se että iskunvaimentimen ulosjousto ei aina riitä jos sen pariksi laitetaan pidempi vieteri. Tuollaset korotuspalat siirtää koko macpherson pakettia alemmaksi jolloin vaimentimen ja jousen liikerata pysyy samana.
 
Viimeksi muokattu:

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
27   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
10264
Reaktiopisteet
11917
Puhelinmalli
OP6
No tuskinpa niitä kiinnostaa jos maavara kasvaa. Varsinkaan sillion kun jousien väri on musta.
Inssejä on niin moneen junaan et ei tosiaankaan voi tietää. Nytkin tuli taas todettua et kolme viikkoa sitten puhtain paperein leimattu auto ja taka-akseli palkkiin kiinnittyvä tukivarren pusla ihan entinen, koko ripustus heiluu niinku hullun mulkku kun on ilmassa. Paino päällä ei huomaa mitään mutta. Ja vielä A-katsastus kyseessä.
 

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
5   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
813
Reaktiopisteet
372
Onko tämä Mobil 1 nyt VW 507.00 hyväksytty vai ei ? Toisaalla lukee, että on ja toisaalla taas VW 505/506 ainoastaan. Noissa tuotetiedoissahan lukee näin;

Luokitukset ja hyväksynnät

ExxonMobilin mukaan Mobil 1 ESP 5W-30 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
VW 502 00
VW 503 00
VW 503 01
VW 505 00
VW 506 00
Mobil 1 ESP 5W-30 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset:
ILSAC GF-5 ENGINE TEST REQUIREMENTS
Mobil 1 ESP 5W-30 on seuraavien valmistajien hyväksymä:
VW 504 00
VW 507 00
PORSCHE C30
PSA B712290
GM dexos2
MB-Approval 229.31
MB-Approval 229.51
MB-Approval 229.52
Mobil 1 ESP 5W-30 täyttää tai ylittää vaatimukset:
API SN
API SM
API SL
API SJ
ACEA C2
ACEA C3
 

Waiski

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
30.6.2003
Viestit
1562
Reaktiopisteet
1074
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max 256Gt
Onko tämä Mobil 1 nyt VW 507.00 hyväksytty vai ei ? Toisaalla lukee, että on ja toisaalla taas VW 505/506 ainoastaan. Noissa tuotetiedoissahan lukee näin;
Mobil 1 ESP 5W-30 on Vw 504 00/507 00 hyväksytty. Viimeksi marmorilla sitä minulle laittoivat Golffiin joka ko. suosituksen öljyä haluaa.
 

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
5   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
813
Reaktiopisteet
372
Mobil 1 ESP 5W-30 on Vw 504 00/507 00 hyväksytty. Viimeksi marmorilla sitä minulle laittoivat Golffiin joka ko. suosituksen öljyä haluaa.
Kiitos.
Mäkin muistelin, että joskus kun vaihdatin liikkeessä niin laittoivat tuota. On 10€/4l halvempaa kuin tuo Castrol Edge niin se alkaa jo vaikuttaa kun menee kaksi tonkkaa per vaihto ja vaihtoja tulee 1-2/vuosi.

Tuo ihmeellinen sanamuoto vaan hämäsi ja esmes Motonet ei mainitse 507.00 luokitusta.
 

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
9187
Reaktiopisteet
7404
Puhelinmalli
S10
Kiitos.
Mäkin muistelin, että joskus kun vaihdatin liikkeessä niin laittoivat tuota. On 10€/4l halvempaa kuin tuo Castrol Edge niin se alkaa jo vaikuttaa kun menee kaksi tonkkaa per vaihto ja vaihtoja tulee 1-2/vuosi.

Tuo ihmeellinen sanamuoto vaan hämäsi ja esmes Motonet ei mainitse 507.00 luokitusta.
Uudistunut Mobil 1™ ESP 5W-30 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset: ACEA C2-16/C3-16, API SN/SM/SL/SJ. Hyväksytty: MB 229.52/229.51/229.31, VW 504.00/507.00, Porsche C30, PSA B71 2290, GM dexos2TM. ExxonMobilin mukaan Mobil 1 ESP 5W-30 on seuraavaa laatutasoa: VW 502.00/503.00 (bensiini), VW 505.00/506.00 (diesel), API CF.
 

teemupa

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.4.2012
Viestit
1882
Reaktiopisteet
658
Puhelinmalli
Iphone 8 plus
Kyllä taas ottaa auto kuuppaan. Perjantaina vaihdettiin huollossa alustan osia 200€ edestä, ja lauantaina tuli uutta vikaa. Toki tästä viasta oli aikasemmin satunnaisia merkkejä, mutta tuli laitettua nämä lasinpesusuuttimesta vuotaneen nesteen piikkiin kosketushäiriöinä. Eilen vika iski sitten tosissaan päälle, ja kone antoi pending tilassa olevaa p0172 vikakoodia. Eli liian rikkaalla meinaa käydä. Lähtee käyntiin, mutta ajossa vapaalle päästäessä tippuu kierrokset tosi alas, ja välillä tukehtuu ja sammuu kokonaan.

eilen vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin kaasuläppää puhdistusspraylla. Parin tunnin seisonnan jälkeen auto ei enään sammunut vapaalla, vaan kierrokset tippui 500.

vähän meinaa ahdistaa, kun pitäisi kosla katsastaa keskiviikkoon mennessä ja 1,5viikon päästä olisi vielä reissu ruotsiin sillä. Saa maanantailla soittaa kaikki lähiseudun huoltamot läpi siis.
 

teemupa

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.4.2012
Viestit
1882
Reaktiopisteet
658
Puhelinmalli
Iphone 8 plus
noniin, eka soitto ja sain fordille huollon varattua huomiselle Mekonomen lahteen. Itsellä on vain hyviä kokemuksia tuolta vaikka ovat huonoakin mainetta saaneet. Tosin auto oli perjaintaina nastolan mekonomenissä ja sen jälkeen tuli vikaa... Eivaan, siellä tosiaan laitettiin alustan osia, ja nyt vikakoodien perusteella vika on noka-akselin asentotunnistimessa, niin ei voi edes aasinsillan kautta syyttää huoltoa tuosta :LOL:

Toivottavasti nyt vika on vain nokka-akselin anturissa eikä esim ecussa. Eka tosiaan antoi pending vikakoodia liian rikkaasta seoksesta, ja eilen paukahti sitten vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11509
Reaktiopisteet
7717
Puhelinmalli
iPhone 7+
noniin, eka soitto ja sain fordille huollon varattua huomiselle Mekonomen lahteen. Itsellä on vain hyviä kokemuksia tuolta vaikka ovat huonoakin mainetta saaneet. Tosin auto oli perjaintaina nastolan mekonomenissä ja sen jälkeen tuli vikaa... Eivaan, siellä tosiaan laitettiin alustan osia, ja nyt vikakoodien perusteella vika on noka-akselin asentotunnistimessa, niin ei voi edes aasinsillan kautta syyttää huoltoa tuosta :LOL:

Toivottavasti nyt vika on vain nokka-akselin anturissa eikä esim ecussa. Eka tosiaan antoi pending vikakoodia liian rikkaasta seoksesta, ja eilen paukahti sitten vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta.
Bimmerissä aikanaan vastaavaa ja siinä syyllinen oli vedessä uinut ecu(kuka idiootti senkin suunnitteli laittaa tuulilasin alle lokeroon, jossa ei ole vedelle valuaukkoja...)

Selvisi onneksi piirilevyn puhdistuksella ja lakkauksella.
 
Top Bottom