Autot osa V

4

44115

Veikkaan sitten että on vaan säästetty, kun on isketty samanlainen viiksi. Itse en ainakaan ole mitään järkevää siitä keksinyt vaikkei ihan karvalakkimalli ole, ettei siitäkään ole kiinni. Samaa PSAtahan nää on.
Varmaan näin, ohjekirja kuitenkin tuntuu kattavan kaikki varustelu tasot ja tosta nappulasta en löytänyt hölkäsen pöläistäkään:D.
Tai ehkä siitä vaihtuu rekisterikilpi?.
 

olpero

Tuntematon jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
1464
Reaktiopisteet
791
Puhelinmalli
iPhone X

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
27   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
10397
Reaktiopisteet
12143
Puhelinmalli
OP6
Saattaahan se olla näinkin, mutta luullisi ohjekirjan viittaavan siihen jollain tavalla.
Sama viiksi on niin monessa eri vehkeessä et ehkä siksi se ohjekirja ei siitä tiedä mitään.
 

rane58

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
12.6.2011
Viestit
1773
Reaktiopisteet
1533
Puhelinmalli
Microsoft Lumia

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11687
Reaktiopisteet
7909
Puhelinmalli
iPhone 11
Älä liioittele ;)
Pyöristys...

Eipä hääviltä kuulosta tuo systeemi....

”Matka alkaa kotoa Helsingistä, jossa akku on täynnä ja auto kiinni 16 ampeerin sähkössä, tavallisessa pistorasiassa. Puolen tunnin ennakkolämmitys imaisee akkua parikymmentä prosenttia, mikä pääsee yllättämään. Käykin ilmi, että lämmitys ottaa jopa 4,5 kW tehoa, kun normaali pistorasia pystyy jakelemaan enimmillään noin 3 kW. Erotus imaistaan akustosta. Olikin hieman jännää lähteä pitkälle etapille näin kylmässä, vajaalla akulla.”

 

amu

中国皇帝
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
3.3.2008
Viestit
6575
Reaktiopisteet
3068
Puhelinmalli
许多不同的和经常变化的
Luet jotain jeesuksenaikaisia juttuja. Johan tuo sama kaveri totesi, että jo uudessa (2015->) Leafissa kulutus oli maltillisempaa. Ei kai noita kukaan (ainakaan toistaiseksi) pakota ostamaan? Ja jos joskus pakottaa, niin voin hyvällä tahdolla olettaa, että ovat kehittyneet paremmiksi (kuten jo edellä todettiin), että sähköä riittää esilämmitykseen myös tavallisesta 16A pistorasiasta.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11687
Reaktiopisteet
7909
Puhelinmalli
iPhone 11
Luet jotain jeesuksenaikaisia juttuja. Johan tuo sama kaveri totesi, että jo uudessa (2015->) Leafissa kulutus oli maltillisempaa. Ei kai noita kukaan (ainakaan toistaiseksi) pakota ostamaan? Ja jos joskus pakottaa, niin voin hyvällä tahdolla olettaa, että ovat kehittyneet paremmiksi (kuten jo edellä todettiin), että sähköä riittää esilämmitykseen myös tavallisesta 16A pistorasiasta.
Suomen autokannan keski-ikä on +12v ja kasvaa. Sähköautojen mainostetaan olevan toimintavarmempia ja kestävämpiä tekniikaltaan, joten oletan näiden kestävän liikenteessä kauemmin kuin polttomoottoriset, jotka romutetaan 20v ikäisinä. Joten nämä "jeesuksenaikaiset" autot tulevat olemaan liikenteessä vielä pitkään, siksi vertauksen näihin katson asianmukaiseksi.
 

t_makela

Puhelinaddikti
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
13.9.2006
Viestit
2339
Reaktiopisteet
1061
Puhelinmalli
Nexus 6P+Huawei Watch
Suomen autokannan keski-ikä on +12v ja kasvaa. Sähköautojen mainostetaan olevan toimintavarmempia ja kestävämpiä tekniikaltaan, joten oletan näiden kestävän liikenteessä kauemmin kuin polttomoottoriset, jotka romutetaan 20v ikäisinä. Joten nämä "jeesuksenaikaiset" autot tulevat olemaan liikenteessä vielä pitkään, siksi vertauksen näihin katson asianmukaiseksi.
Sähköautot ovat sen verran uutta kamaa, että aika näsäviisastelua katsoa vanhoja malleja joiden myyntimäärät ovat olleet todella pienet. Nuo sähköautojen myyntitavoitteet koskevat uusia autoja, joten vanha Leafin heikot akkuratkaisut eivät ole se olennaisin juttu. Ei aina kannata verrata siine ns Vista aikaan jos oikeastaan kukaan ei enään sitä käytä.
 

amu

中国皇帝
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
3.3.2008
Viestit
6575
Reaktiopisteet
3068
Puhelinmalli
许多不同的和经常变化的
Sähköautot ovat sen verran uutta kamaa, että aika näsäviisastelua katsoa vanhoja malleja joiden myyntimäärät ovat olleet todella pienet. Nuo sähköautojen myyntitavoitteet koskevat uusia autoja, joten vanha Leafin heikot akkuratkaisut eivät ole se olennaisin juttu. Ei aina kannata verrata siine ns Vista aikaan jos oikeastaan kukaan ei enään sitä käytä.
Veit sanat suustani :)(y)
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11687
Reaktiopisteet
7909
Puhelinmalli
iPhone 11
Sähköautot ovat sen verran uutta kamaa, että aika näsäviisastelua katsoa vanhoja malleja joiden myyntimäärät ovat olleet todella pienet. Nuo sähköautojen myyntitavoitteet koskevat uusia autoja, joten vanha Leafin heikot akkuratkaisut eivät ole se olennaisin juttu. Ei aina kannata verrata siine ns Vista aikaan jos oikeastaan kukaan ei enään sitä käytä.
Niin on väittää 5v vanhaa autoa jeesuksenaikaiseksi kun autokannan keski-ikä on 12v ja autojen keskimääräinen arvo 3600€...
 

t_makela

Puhelinaddikti
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
13.9.2006
Viestit
2339
Reaktiopisteet
1061
Puhelinmalli
Nexus 6P+Huawei Watch
Niin on väittää 5v vanhaa autoa jeesuksenaikaiseksi kun autokannan keski-ikä on 12v ja autojen keskimääräinen arvo 3600€...
En nyt tiedä miten tuo autojen keski-ikä liittyy siihen, että tuo vanhaa tekniikkaa sisältävä Leaf ei ole edustuskelpoinen vertailukohta sähköautoista puhuttaessa.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11687
Reaktiopisteet
7909
Puhelinmalli
iPhone 11
En nyt tiedä miten tuo autojen keski-ikä liittyy siihen, että tuo vanhaa tekniikkaa sisältävä Leaf ei ole edustuskelpoinen vertailukohta sähköautoista puhuttaessa.
Sitä vanhaa tekniikkaa edustavaa sai uutena vielä 2017, eli kaksi vuotta sitten, eli sillä ajetaan vielä vuonna 2039.

Leaf on kuitenkin myydyinpiä sähköautoja, vaikkei edustuskelpoinen ole minunkaan mielestä.
 

amu

中国皇帝
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
3.3.2008
Viestit
6575
Reaktiopisteet
3068
Puhelinmalli
许多不同的和经常变化的
Sitä vanhaa tekniikkaa edustavaa sai uutena vielä 2017, eli kaksi vuotta sitten, eli sillä ajetaan vielä vuonna 2039.

Leaf on kuitenkin myydyinpiä sähköautoja, vaikkei edustuskelpoinen ole minunkaan mielestä.
Eiköhän ko. auton ostaneet ole ottanut ominaisuuksista selvää ennen ostamista. Jos ei, niin voi katsoa peiliin. Ei kai se myyjän vika ole, jos jollekin vielä kelpaa vanha tekniikka.

Tosiasia on,että sähköautot ovat vielä kehityksensä alussa ja tekniikka paranee jatkuvasti. Näin on käynyt myös polttisten kanssa, vaikka jotkut vielä jenkki V8:n perään haikaileekin.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
11687
Reaktiopisteet
7909
Puhelinmalli
iPhone 11
Eiköhän ko. auton ostaneet ole ottanut ominaisuuksista selvää ennen ostamista. Jos ei, niin voi katsoa peiliin. Ei kai se myyjän vika ole, jos jollekin vielä kelpaa vanha tekniikka.

Tosiasia on,että sähköautot ovat vielä kehityksensä alussa ja tekniikka paranee jatkuvasti. Näin on käynyt myös polttisten kanssa, vaikka jotkut vielä jenkki V8:n perään haikaileekin.
Sähköautot ovat hyvin varhaisessa kehitysvaiheessa. Uskaltaisi ehkä sanoa, että niiden uuden tulemisen myötä ovat vasta n. kymmenvuotiaita kun taas polttomoottoria on kehitetty reilu sata vuotta.

Hyvältähän kehitys näyttää:


p.s. Onko jenkki V8:ien perään haikailu jotenkin huono juttu? Hienoja moottoreita ovat siinä missä 1.0 ecoboostitkin, tosin enpä vielä ole nähnyt ecomoottorisen auton ottavan kilpailevan merkin autoa kyytiin ja hiinaavan toista kilpailijaa kivikkoista mäkeä ylös, kuten eräässä tänne linkittämässäni mainoksessa...
 

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
9330
Reaktiopisteet
7596
Puhelinmalli
S10
tosin enpä vielä ole nähnyt ecomoottorisen auton ottavan kilpailevan merkin autoa kyytiin ja hiinaavan toista kilpailijaa kivikkoista mäkeä ylös, kuten eräässä tänne linkittämässäni mainoksessa...
Miksi pitäisi ottaa toinen auto kyytiin? Todennäköisesti kaikissa normaaleissa nykyautojen suorituskykyä mittaavissa testeissä ne ecopuustit pesevät sen erään tänne linkitetyn mainoksen avolavat.

Tässä sähköautovouhotuksessa minua eniten ottaa päähän poliitikkojen käsittämätön populismi tai ehkä se on vain tietämättömyyttä. Suomessa ne paikalliset päästöt ovat aika kohdillaan koska energiantuotanto on varsin vihreää moneen muuhun maahan verrattuna mutta onko kukaan kuullut suomalaisten poliitikkojen koskaan puhuvan niistä auton koko elinkaaren co2-päästöistä? Se kun on tämän pallon kannalta ihan sama missä päin maailmaa se hiilidioksidi ilmakehään tussahtaa. Tutkimuksia ja arvioita näistä kokonaispäästöistä on tietysti joka lähtöön mutta keskustelua ohjaa ihan liikaa se, että auton ajonaikaiset päästöt on nolla. Isolla akulla varustetun (i-pace, e-tron, model s) kokonaispäästöt on jo sitä luokkaa, että taitaa olla todellinen ekoteko ostaa saman kokoluokan dieselauto jossa todella hyvin toimivan scr-järjestelmän avulla myös typenoksidipäästöt on pienempiä kuin monella bensa-autolla. Tietääköhän Sipilän Juha, että hänen Teslansa pelkkien akkujen valmistuksen hiilidioksidipäästö vastaa polttomoottoriauton keskimäärin 8,2 vuoden ja 100 000 kilometrin ajon päästöjä? Kukaan ei varmasti ole myöskään tarkemmin tutkinut miten pitkäaikaisia akustot ovat Suomen oloissa, varsinkin jos jollain on kärsivällisyytttä ajaa täyssähköautolla oikeasti paljon. Jos sitä kärsivällisyyttä löytyy, on 8 vuoden jälkeen mittarissa jo niin paljon kilsoja, että akusta menee vaihtoon.
 

amu

中国皇帝
Palaute - 100%
23   0   0
Liittynyt
3.3.2008
Viestit
6575
Reaktiopisteet
3068
Puhelinmalli
许多不同的和经常变化的
Kukaan ei varmasti ole myöskään tarkemmin tutkinut miten pitkäaikaisia akustot ovat Suomen oloissa, varsinkin jos jollain on kärsivällisyytttä ajaa täyssähköautolla oikeasti paljon. Jos sitä kärsivällisyyttä löytyy, on 8 vuoden jälkeen mittarissa jo niin paljon kilsoja, että akusta menee vaihtoon.
Kyllä ne noilla takseilla veivaa
 

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
9330
Reaktiopisteet
7596
Puhelinmalli
S10
Kyllä ne noilla takseilla veivaa
Hyvää infoa akkujen käytännön kestävyydestä! Mutta entäs jos käännetäänkin tämä sähköauto-debatti päälaelleen ja tehdään hypoteesi, että ihmiset muuttuisivat yht'äkkiä über tiedostaviksi ja ajaisivat omilla sähköautoillaan aika vähän (5-10 tkm/vuodessa) ja suosisivat joukkoliikennettä. Missähän vaiheessa sähköauto olisi tässä tilanteessa ekoteko? Saksassa ilmasto kiittäisi ehkä jossain 20 vuoden kohdalla, Suomessakin reilun kymmenen vuoden sähköautoilun jälkeen. Autoilijoita pitäisi ohjata vaihe kerrallaan kohti ympäristöä vähemmän kuormittavaan liikkumiseen. Ihan ensimmäinen steppi olisi biopolttoaineet ja ladattavat hybridit. Neste My on tästä loistava esimerkki dieselautoille. Suurelle osalle riittäisi myös pienellä akustolla varustetut peruskinnerit. Mutta miksi kukaan päättävä elin ei sano ääneen, että 100 kWh akuilla varustetut sähköautot joilla ajosuorite on alle 10 tkm/v ei ole millään laskentatavalla ekologinen vaihtoehto.
 
Top Bottom