Älykkäät latausjärjestelmät tekisivät autoista sähkövarastoja.
www.hs.fi
"Sähköautojen yleistyminen ei synnytä Suomeen energiapulaa"
Samaan aikaan toisaalla 5kW:n lämpöpumput uhkaavat syöstä meidät tuontisähkön varaan:
"Suomen lämpöpumppuyhdistyksen teettämän tutkimuksen mukaan sähkötehontarve nousee tulevaisuudessa pakkasilla, jolloin kotimainen sähköntuotanto ei enää riitä. Tämä kasvattaa suuresti riippuvuutta tuontisähköstä"
"Asiakkaan säästömahdollisuudet lämmityskustannuksissa pienenevät, koska kiinteä perusmaksu on niin korkea", kirjoittaa Lämmitysenergia Yhdistyksen hallituksen jäsen.
www.talouselama.fi
"AUTOJEN lataus tapahtuu pääasiassa yöaikaan. Heikkilän mukaan latausten aiheuttamista kulutuspiikeistä selvitään muun muassa älykkäiden latausjärjestelmien avulla."
Eli kun viideltä saavut kotiin ja lykkäät töpselin autoon niin sähköä ei tulekaan ja kuudelta et pääse salille/kauppaan...
”Sähköauton kantaman pudotus talvella on lopulta varsin maltillinen, kun auto muistetaan esilämmittää, joka on monelta testaajalta unohtunut. Tämä taas ei poikkea millään tavoin siitä, mitä jo nykyään tehdään. Esilämmityksen sähkönkulutus on siis verkossa jo olemassa”, Heikkilä muistuttaa.
Onhan tuo tosiaan maltillinen lisäys, samassa suhteessa se menee kylmän polttomoottorin kanssa. En tunne sähköauton esilämmitystä kovin tarkkaan, mutta esilämmitys hoituu samoin kuin ajonaikainen lämmitys, auton omalla lämmityslaitteella. Jos tuota verrataan nykyiseen autojen esilämmitykseen, ollaan hakoteillä. On nimittäin hieman eri juttu sähköverkon kannalta, että aamulla 06:00 käynnistyy sadat tuhannet 350-500W lohkolämmittimet ja tämän lisäksi 800-2000W sisätilanlämmittimet, kuin vastaava määrä 3,5-5kW sähköauton lämmityslaitteita...(
Sähköautoilija yllätti talven, ikäänkuin | Tuomas Sauliala)
Hieman saatan olla skeptinen myös sähkön riittävyyden suhteen. Muistaakseni pakkasilla taisi 20% sähköstä tulla ulkomailta, joten sähköautojen olettaisin kasvattavan tätä lukemaa. Monet puhuvat siitä harhasta, että sähköauto ladataan tyhjästä täyteen. Minusta se ei ole harha, sillä sen vuoksi se töpseli laitetaan autoon, että se lataantuisi, jotta auto olisi aina lähtövalmiina. Jos jokin äly alkaa rajoittaa tuota lataamista tai jopa siirtämään sähköä verkkoon, niin miten silloin käy suunnitelmien lähteä autolle jonnekin kun akku ei olekaan lataantunut vaan tyhjentynyt?
Jo ennestään heikohko toimintamatka (polttiksiin verrattuna) ei kestä sitä, että pakkanen vie 40% ja älylataus syöttää sähköä takaisin verkkoon 10-40%.