Autot osa V

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5875
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Onko sulla nyt jotain hauskoja laitteita käytössä tai ollut omistuksessa?
Kehtaako tässä luetella. Varmaan monen mielestä ei ole hauskoja ja sitten joku taas haukkuu vihervasemmistofilllarisuvakiksi. 😂

Hauskuutta tuo harrasteauto (tiedän et on naisten auto 🤣) Boxster S 3.4
Arkikäytössä (tämä ihan vaan vaivattomuuden takia, ehkä oon myös tullut vanhaksi) Lexus RX450h
 

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13955
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Kehtaako tässä luetella. Varmaan monen mielestä ei ole hauskoja ja sitten joku taas haukkuu vihervasemmistofilllarisuvakiksi. 😂

Hauskuutta tuo harrasteauto (tiedän et on naisten auto 🤣) Boxster S 3.4
Arkikäytössä (tämä ihan vaan vaivattomuuden takia, ehkä oon myös tullut vanhaksi) Lexus RX450h

Ei tuo possu kyllä minusta ole mikään parturikampaajan auto :unsure: Sen ansiosta saatat saada jopa persuilta hyväksytty-leiman.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5875
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Ei tuo possu kyllä minusta ole mikään parturikampaajan auto :unsure: Sen ansiosta saatat saada jopa persuilta hyväksytty-leiman.
Tuo possuttelu on kyllä jännä harrastus ja kerhon parissa on mahtavaa väkeä. Kovasti on tutut aukoneet päätä että toi on naisten malli, mutta on sen kestänyt. Kovaa kehräävä boxeri käy nätisti, sille ei mahda mitään. Talvella ylläpitolaturissa ja pitää välillä käydä käynnistelemässä että pysyy voideltuna, silloin tulee aina kesäfiilis. Et sellainen vihervasemmistofilllarisuvakki täällä. 😅

Toki Taycan kiinnostaisi mutta säästetään nyt ensin.
 

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
3529
Reaktiopisteet
2171
Puhelinmalli
Samsung
Tuo possuttelu on kyllä jännä harrastus ja kerhon parissa on mahtavaa väkeä. Kovasti on tutut aukoneet päätä että toi on naisten malli, mutta on sen kestänyt. Kovaa kehräävä boxeri käy nätisti, sille ei mahda mitään. Talvella ylläpitolaturissa ja pitää välillä käydä käynnistelemässä että pysyy voideltuna, silloin tulee aina kesäfiilis. Et sellainen vihervasemmistofilllarisuvakki täällä. 😅

Toki Taycan kiinnostaisi mutta säästetään nyt ensin.
Älä välitä tollasesta naisettelusta.
Tuolla harrikkapiireissä on myös niitä tyttöpyöriksi nimitettyjä. Jotka sopii iha vaikka kelle kokonsa ja tehonsa puolesta. Aina niitä nilvijöitä löytyy joka harrastuspaikasta😄, lieneekö lopulta ees tosissaan.
 

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
14038
Reaktiopisteet
21431
Puhelinmalli
S10
Ei sieltä akusta pakkasella häviä virtaa mihinkään, se akku ei vaan anna sitä virtaa ulos samaantapaan kuin lämpimänä, ei tule myöskään lisää haviöitä, kulutus vaan pakkasella kasvaa kun energiaa menee myös lämmitykseen.
Meinasin asiaa demonstroida tilanteella kun -20 asteessa auton akku sahataan tyhjäksi, ei lähtenyt. Tuodaan akku päiväksi sisälle +20 asteeseen, ei ladata ja heitetään sieltä suoraan paikoilleen niin lähtee? Mutta ei sitten jaksanut.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5875
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Meinasin asiaa demonstroida tilanteella kun -20 asteessa auton akku sahataan tyhjäksi, ei lähtenyt. Tuodaan akku päiväksi sisälle +20 asteeseen, ei ladata ja heitetään sieltä suoraan paikoilleen niin lähtee? Mutta ei sitten jaksanut.
On tuo eräällä tavalla samankaltainen ilmiö. Toisaalta sitä akkua ei ikinä imetä tyhjäkäynnistyksen tapaan kuiviin, vaan pikkuhiljaa. Tyhjäkäynnistyksen sahaaminen on aika äärimmäinen koettelemus akulle kun kerralla vedetään koko akku tyhjiin. Sähköauton ajoakusta kun käytetään kaikkia kennoja yhtäaikaa niin sellaista kovaa rutistusta ei tule yhdellä kertaa.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5875
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Älä välitä tollasesta naisettelusta.
Tuolla harrikkapiireissä on myös niitä tyttöpyöriksi nimitettyjä. Jotka sopii iha vaikka kelle kokonsa ja tehonsa puolesta. Aina niitä nilvijöitä löytyy joka harrastuspaikasta😄, lieneekö lopulta ees tosissaan.
Näin se on, sellaista kaverillista aukomista se on. Toisaalta autoslalomissa taas tuo kevyen painon ja keskimoottorin ansiosta on paljon ketterämpi kuin 911.

Oli ihan pakko lisätä tähän vielä hehkutusta, videossa välillä 4-10 min keskeisimmät asiat autosta ja fiiliksestä.



Jos joku on kiinnostunut niin Boxster on paras keino päästä possuharrastajaksi ja niiden hinnat säilyy yllättävän hyvin. Itse tykkään manuaalista, vanhoissa on vielä Tiptronic joka ei omasta mielestä istu urheilulliseen menoon toisin kuin PDK.
 

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Liittynyt
2.11.2011
Viestit
14038
Reaktiopisteet
21431
Puhelinmalli
S10
On tuo eräällä tavalla samankaltainen ilmiö. Toisaalta sitä akkua ei ikinä imetä tyhjäkäynnistyksen tapaan kuiviin, vaan pikkuhiljaa. Tyhjäkäynnistyksen sahaaminen on aika äärimmäinen koettelemus akulle kun kerralla vedetään koko akku tyhjiin. Sähköauton ajoakusta kun käytetään kaikkia kennoja yhtäaikaa niin sellaista kovaa rutistusta ei tule yhdellä kertaa.
Juu tällä oli tarkoitus kuvata vaan akun käyttäytymistä lämpötilan vaihdellessa. Lisäksi akkuhan lämpenee itekseenkin kun sitä käytetään joten ei se kaikki sähköautossa sen lämmittämiseen tarvittava energia tarvi tehdä keinotekoisesti.
 

krossi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
71   0   0
Liittynyt
15.6.2014
Viestit
2879
Reaktiopisteet
2414
Puhelinmalli
Iphone
Näin se on, sellaista kaverillista aukomista se on. Toisaalta autoslalomissa taas tuo kevyen painon ja keskimoottorin ansiosta on paljon ketterämpi kuin 911.

Oli ihan pakko lisätä tähän vielä hehkutusta, videossa välillä 4-10 min keskeisimmät asiat autosta ja fiiliksestä.



Jos joku on kiinnostunut niin Boxster on paras keino päästä possuharrastajaksi ja niiden hinnat säilyy yllättävän hyvin. Itse tykkään manuaalista, vanhoissa on vielä Tiptronic joka ei omasta mielestä istu urheilulliseen menoon toisin kuin PDK.
Monia Boxstereita oli toissa kesänä kiikarissa, mutta vaimo piti Possua liian hienona ja ei lämmennyt avosta. Sen vuoksi tuli sitten TT. Ajatus Possusta lähti kun oli Rhodoksella vuokralla kyseinen auto muutaman päivän. Kelpaisi siellä mutkapätkiä avolla puotella auringon paahtaessa. Aliarvostettu auto. :cool:
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7556
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Eli esimerkiksi lämpöisessä ladattu virtamäärä jää kylmässä hukkaan, kunnes akku lämpenee, jos lämpenee.
Kun lämpöisessä(esim. tallissa) ladattu täyteen, niin se akun kapasiteetti on täysin käytössä akun ollessa lämmin, eikö niin? Kylmään siirryttäessä sitä kapasiteettia ei voi kokonaisuudessaan käyttää, jos se akku ei lämpene. Ja kun kylmässä olo jatkuu, niin sen vajaan kapasiteetin käyttäminen jatkuu ja jatkuu, eikä sitä lämpimässä ladattua kokonaiskapasiteettia saada käytettyä. Tällöin jatkuvasti kylmässä lataamisessa syntyy niitä häviöitä, eikä ne häviöt palaudu kokonaan akun lämmetessä, kun sitten joskus sinne lämpöiseen mennään.

Tottakai häviöitä syntyy myös akun lämmittämisestä, mutta siitä ei ole kyse. Sehän on vain hyvä se akun lämpeneminen lataustilanteessa kylmällä kelillä.

Tuossa hiukan syvällisempää analyysiä.

 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7556
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Ei sieltä akusta pakkasella häviä virtaa mihinkään, se akku ei vaan anna sitä virtaa ulos samaantapaan kuin lämpimänä, ei tule myöskään lisää haviöitä, kulutus vaan pakkasella kasvaa kun energiaa menee myös lämmitykseen.
Niin jos sitä akkua ei käytä, niin ei siitä silloin juuri mitään häviäkään siinä välissä kylmänä ollessaan, kun se taas lämpenee takaisin. Mutta sen kylmän akun käyttäminen onkin eri asia. Siellä niitä häviöitä tulee väistämättä, kun kylmässä ladataan ja käytetään.
 

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
3190
Reaktiopisteet
2745
Kehtaako tässä luetella. Varmaan monen mielestä ei ole hauskoja ja sitten joku taas haukkuu vihervasemmistofilllarisuvakiksi. 😂

Hauskuutta tuo harrasteauto (tiedän et on naisten auto 🤣) Boxster S 3.4
Arkikäytössä (tämä ihan vaan vaivattomuuden takia, ehkä oon myös tullut vanhaksi) Lexus RX450h

Minkä vuotisia tai onko kuvia? Hyvä kattaus joka tapauksessa kun on IMHO hyvä harraste (ja vielä S-malli) ja hyvä käyttis.

Ei oo olemassa naisten ja miesten autoja, mutta huono itsetunto voi aiheuttaa rajoitteita mitä malleja voi itse käyttää, hyvällä on sitten kaikki käytössä :D

Noi SLK, TT, MX, Boxster jne. "on parturikampaaja-malleja" on vaan niiden juttuja, jotka ei ymmärrä että hauskuus voi löytyä muustakin kuin tehoista ja Esson parkkikselta. Samat tyypit pitää lähes poikkeuksetta jotain M3/M5:sta jumal-Autona :ROFLMAO:
 

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13955
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Kun lämpöisessä(esim. tallissa) ladattu täyteen, niin se akun kapasiteetti on täysin käytössä akun ollessa lämmin, eikö niin? Kylmään siirryttäessä sitä kapasiteettia ei voi kokonaisuudessaan käyttää, jos se akku ei lämpene. Ja kun kylmässä olo jatkuu, niin sen vajaan kapasiteetin käyttäminen jatkuu ja jatkuu, eikä sitä lämpimässä ladattua kokonaiskapasiteettia saada käytettyä. Tällöin jatkuvasti kylmässä lataamisessa syntyy niitä häviöitä, eikä ne häviöt palaudu kokonaan akun lämmetessä, kun sitten joskus sinne lämpöiseen mennään.

Tottakai häviöitä syntyy myös akun lämmittämisestä, mutta siitä ei ole kyse. Sehän on vain hyvä se akun lämpeneminen lataustilanteessa kylmällä kelillä.

Tuossa hiukan syvällisempää analyysiä.


Eli noissa keleissä akkuakin olisi matkalla syytä saada lämpimäksi, eikä tarvi edes noin kylmä olla, kun siitä lämpöisemmästä akusta olisi hyötyä rutkasti. Sekin vaikuttaa siihen rangeen huimasti tuo akun lämpötila.

Juuri näin. Näet siis ongelmaksi sen, ettei kylmällä akulla ole se optimaalinen moottorin teho käytössä? Tällä tehon/kapasiteetin leikkauksella ei ole edelleenkään minusta kovin suurta merkitystä koska talvi. Aika harvalla autolla saa sen täyden tehon hyödynnettyä talvella varsinkin vajaavetoisena. En myöskään ymmärrä miten perustelet akun lämmön huiman vaikutuksen rangeen. Enemmän rangea lyhentää akun lämmittäminen. Tietysti ennen lataamista akun olisi hyvä olla lämmin. Auton lataaminen tulee tietysti lähtökohtaisesti tehdä kotivermeillä, muuten menee vaikeaksi. Ja silloin auton akun lämpötilalla ei ole juurikaan merkitystä, ellei sitten ole kiire saada tankkia täyteen.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5875
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Minkä vuotisia tai onko kuvia? Hyvä kattaus joka tapauksessa kun on IMHO hyvä harraste (ja vielä S-malli) ja hyvä käyttis.

Ei oo olemassa naisten ja miesten autoja, mutta huono itsetunto voi aiheuttaa rajoitteita mitä malleja voi itse käyttää, hyvällä on sitten kaikki käytössä :D

Noi SLK, TT, MX, Boxster jne. "on parturikampaaja-malleja" on vaan niiden juttuja, jotka ei ymmärrä että hauskuus voi löytyä muustakin kuin tehoista ja Esson parkkikselta. Samat tyypit pitää lähes poikkeuksetta jotain M3/M5:sta jumal-Autona :ROFLMAO:

Laitoin tänne joskus kuvan itsestä ja punaisesta boxsterista, en vaan muista minne...koitan etsiä mihin se meni. 2009-mallinen. Kyllähän tuolla talvellakin pärjäisi mutta ajelut on pääasiassa kesältä.

Yllättävän paljon rahalle vastinetta tuollaisessa jos sitä kukaan noissa ajattelee. Moottori vaan 2 desiä 911:ä pienempi. Ainakin slalomissa tai radalla oma uskallus loppuu ennen auton ominaisuuksia. 😀 Silloin aikoinaan kun tuon hankin sai suunnilleen kolme Boxsteria 911:n hinnalla niin sehän on kiertäen ajatellen "pelkkää säästöä" 🤣

Joo meitä on joka lähtöön, etenkin jumalauton metsästäjiä. 😀
 
Top Bottom