Autot osa V

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Ei akkutekniikassa mitään hämmentävää ole. Se on vain fysiikan lakien mukaan rajoittunutta. Termistöihin ei kannata takertua, siitä ei aikaisemminkaan ollut mitään hyötyä. Eikä sitä tarvitse alkaa romuiksi haukkumaan, jos asiaa puhutaan?

Ps. Niitä häviöitä tulee varsinkin lyhyissä ja hitaissa ajoissa melko paljon. Ja vaikka terminä häviö olisikin väärä, niin sellaisena se käytännön ajosuoritteessa näyttäytyy.
Ihanaa kun tiedät.

Siitä voisi terminä käyttää kohonnut kulutus kylmässä, sama kuin polttomoottoreissa. Noissa sitä sähköä kuluu enemmän, koska moottori ei tuota hukkalämpöä.

Ne akkuun verkosta juosseet elektronit on ja pysyy siellä akussa, kunnes ne käytetään energiaksi kuten lämmöksi tai kineettiseksi sellaiseksi. Sitten kun niitä elektroneja kutsutaan, ne vipeltää oransseja johtoja pitkin haluttuihin paikkoihin. Ne voi olla kovalla pakkasella vähän kohmeessa siellä akussa, kuten diisseli on hyytelöksi kristallisoituneena auton tankissa. Mutta ei ne elektronit häviä ellei esimerkiksi pala lämpöenergiaksi se auton akku. Useimmiten akun kapasiteetin ulosmittausta ja vastaanottoa rajoitetaan ohjelmallisesti jotta akut pysyisi kunnossa valmistajan asettamien kestotavoitteiden mukaisesti. Tuosta johtuu latauksen hidastuminen ja joskus rajoitettu regen.

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Tuolla oli puhetta, että saattaa mennä 50/50 kulut lg:n ja hyndain kesken. Kova vääntö päällä varmaan kuitenkin.
Kyllä varmaan tiiraillaan sopimuksia puolin ja toisin ja mietitään ratkaisua yhdessä. Tietty ostaja voi aina pelotella toimittajan vaihtamisella mutta nykytilanteessa kysyntä on niin suurta että tuskin ihan pienestä sellaiseen rupeavat kun voi mennä lähivuosien tuotannon suunnitelmat pian uusiksi.

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
No nyt kuulostaa tieteellisemmin oikealta, eli energia ei häviä kuten aiemmin mainitsit. Kyllä se siellä akussa on. Häviö on myös väärä termi, koska energiaa ei häviä. Ymmärrän että voi olla hämmentävää jos ei ole sähköautoa omistanut. Mutta ihan romujahan ne on, kuten @andy :n kanssa aiemmin todettiin.

Siinä ymmärryksessä minäkin olen, että kylmän vaikutus toimintamatkaan johtuu lähes täysin lämmityksistä joita ei lämpimällä kelillä tarvita. Rajoitetun regenin vaikutuskaan ei pahasti maantieajossa vaikuta. Mutta näinhän se on, en voi kyllä kenellekään sähköautoa suositella. Ihan turhia kikkareita.

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Ihanaa kun tiedät.

Siitä voisi terminä käyttää kohonnut kulutus kylmässä, sama kuin polttomoottoreissa. Noissa sitä sähköä kuluu enemmän, koska moottori ei tuota hukkalämpöä.

Ne akkuun verkosta juosseet elektronit on ja pysyy siellä akussa, kunnes ne käytetään energiaksi kuten lämmöksi tai kineettiseksi sellaiseksi. Sitten kun niitä elektroneja kutsutaan, ne vipeltää oransseja johtoja pitkin haluttuihin paikkoihin. Ne voi olla kovalla pakkasella vähän kohmeessa siellä akussa, kuten diisseli on hyytelöksi kristallisoituneena auton tankissa. Mutta ei ne elektronit häviä ellei esimerkiksi pala lämpöenergiaksi se auton akku. Useimmiten akun kapasiteetin ulosmittausta ja vastaanottoa rajoitetaan ohjelmallisesti jotta akut pysyisi kunnossa valmistajan asettamien kestotavoitteiden mukaisesti. Tuosta johtuu latauksen hidastuminen ja joskus rajoitettu regen.
Ne akkuun verkosta lataushäviöiden jälkeen juosseet elektronit eivät ole käytössä 100%:sti, koska akku ei ole koskaan täysin "puhdas". Kylmä ei sinänsä yksin ole syyllinen siihen, vaikka se lisää merkittävästi sisäistä resistanssia ja "hukkaa" virtaa. Akkuautoja käytetään juuri lyhyehköihin matkoihin, jolloin kylmällä kelillä tehot ja regenerointi on rajoitettu. Regeneroinnin puuttuminen syö sitä hyvää hyötysuhdetta melko paljon. Polttomoottorissa on huonompi hyötysuhde, mutta sitä polttoaineen haihtumista ei nykyautoissa tapahdu, eli sitä "varausta" ei häviä auton seistessä.

Pakkasella kaikissa laitteissa tulee tottakai häviöitä paksumman ilmamassan, lisääntyneiden kitkojen ja suuremman vierinvastusten takia.

Tässä nyt ei ole tarkoitus ottaa mitään kilpailua siitä, että kuka tietää enemmän ja mikä on absoluuttisesti parempi, vaan ottaa puheeksi niitä oikeita asioita.

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Ne akkuun verkosta lataushäviöiden jälkeen juosseet elektronit eivät ole käytössä 100%:sti, koska akku ei ole koskaan täysin "puhdas". Kylmä ei sinänsä yksin ole syyllinen siihen, vaikka se lisää merkittävästi sisäistä resistanssia ja "hukkaa" virtaa. Akkuautoja käytetään juuri lyhyehköihin matkoihin, jolloin kylmällä kelillä tehot ja regenerointi on rajoitettu. Regeneroinnin puuttuminen syö sitä hyvää hyötysuhdetta melko paljon. Polttomoottorissa on huonompi hyötysuhde, mutta sitä polttoaineen haihtumista ei nykyautoissa tapahdu, eli sitä "varausta" ei häviä auton seistessä.

Pakkasella kaikissa laitteissa tulee tottakai häviöitä paksumman ilmamassan, lisääntyneiden kitkojen ja suuremman vierinvastusten takia.

Tässä nyt ei ole tarkoitus ottaa mitään kilpailua siitä, että kuka tietää enemmän ja mikä on absoluuttisesti parempi, vaan ottaa puheeksi niitä oikeita asioita.

Arvostan sitä kun mies on aina oikeassa.
Tässä on tullut niin paljon väärää tietoa itse keksityillä termeillä ja kaupan päälle RC-akkuihin soveltuva artikkeli, että hiljaiseksi vetää. Ei mulla muuta, jatkakaa.

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Arvostan sitä kun mies on aina oikeassa.
Tässä on tullut niin paljon väärää tietoa itse keksityillä termeillä ja kaupan päälle RC-akkuihin soveltuva artikkeli, että hiljaiseksi vetää. Ei mulla muuta, jatkakaa.
Niin, auton akuthan ovat jotain eri tekniikkaa? Samat lainalaisuudet koskee kaikkia akkuja riippumatta käyttökohteesta. Jos otetaan vaikka li-ion 18650 akku, niin sitä käytetään autoissa, taskulampuissa, polkupyörissä ja vaikka missä.

Ps. Mikä termi ei miellyttänyt? Ja miksi pitää käyttäytyä, kuin narsistinen toisia alentava henkilö?

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
21431
Puhelinmalli
S10
Hyvät väännöt teillä taas käynnissä, ei näköjään toinen haluakaan yrittää ymmärtää mitä toinen tarkoittaa.. jos nyt pysyin kärryillä 😅

Voin olla täysin väärässä (kun en ole sähköautoinsinööri) mutta siis sähköauton moottori on teholtaan paljon pienempi kuin akku, eikö? Jolloin pakkasellakin lähtiessä sieltä kyllä energiaa tulee riittävästi ja akuston lämmetessä tulee aina vaan lisää.

Jättiläinen

Jalopeno
Palaute - 100%
105   0   0
Reaktiopisteet
8555
Puhelinmalli
Puhe-elin
Hyvät väännöt teillä taas käynnissä, ei näköjään toinen haluakaan yrittää ymmärtää mitä toinen tarkoittaa.. jos nyt pysyin kärryillä 😅
Henkilökohtaisuudet näkyy painavan päivä päivältä enemmän tuossa "taistossa", painetaan toista jotta itse noustaan korkeammalle ja lytätään toisen sanoma oli se mikä tahansa 🤫✊💦

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Teslan p100d:ssä on 8256kpl 18650 akkua.

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Henkilökohtaisuudet näkyy painavan päivä päivältä enemmän tuossa "taistossa", painetaan toista jotta itse noustaan korkeammalle ja lytätään toisen sanoma oli se mikä tahansa 🤫✊💦
Pahoittelut tästä kun lähdin tuohon ala-arvoiseen kenellä on kylän suurin kypärä -vääntöön mukaan. Edellisen kerran kyseinen henkilö haukkui meikäläisen vihervasemmistofilllarisuvakiksi ja demariksi. Nyt taas narsistiksi. Laitoin sivuutukseen, jospa se rauhoittaisi tilannetta. Nostan tassuni pystyyn oman virheen merkiksi jos muita häiritsin. 🙋🏼‍♂️

Minulle käy kaikki pärisevät ja muut käyttövoimat kun autoista on kyse, sen verran rakas harrastus kyseessä.

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva

Voin olla täysin väärässä (kun en ole sähköautoinsinööri) mutta siis sähköauton moottori on teholtaan paljon pienempi kuin akku, eikö? Jolloin pakkasellakin lähtiessä sieltä kyllä energiaa tulee riittävästi ja akuston lämmetessä tulee aina vaan lisää.
Nuo moottorien koot vähän vaihtelee, usein ohjainelektroniikka rajaa annettavaa maksimitehoa jos on esimerkiksi kova pakkanen. Silloin ei saa täysiä tehoja pyörille asti. Muutenkin pääpainopiste on yleensä ensin lämmitys täydellä teholla ja sitten loput moottorille. Mutta riittää normikäytöllä ihan hyvin.

Jossain Teslan tehokkaammissa malleissa on usein rajoitus päällä, kun niissä on ottotehot sen verran korkeat (yli 700 hv ja nyt tulossa oleva Plaid-malli jossa mennään jo yli tuhannen hevosen).

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Pahoittelut tästä kun lähdin tuohon ala-arvoiseen kenellä on kylän suurin kypärä -vääntöön mukaan. Edellisen kerran kyseinen henkilö haukkui meikäläisen vihervasemmistofilllarisuvakiksi ja demariksi. Nyt taas narsistiksi. Laitoin sivuutukseen, jospa se rauhoittaisi tilannetta. Nostan tassuni pystyyn oman virheen merkiksi jos muita häiritsin. 🙋🏼‍♂️

Minulle käy kaikki pärisevät ja muut käyttövoimat kun autoista on kyse, sen verran rakas harrastus kyseessä.
Nin kaipaisin niitä vastauksia, jottei tarvitsisi epätietoisuudessa elää. Siis ihan tasavertaisena keskustelukumppanina olematta yläpuolella. Mikä oli väärää tietoa ja mikä väärä termi? Jos anademus itse ei osaa vastata, niin joku muu voi oikaista.

Anademus

Palaute - 100%
42   0   0
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Nin kaipaisin niitä vastauksia, jottei tarvitsisi epätietoisuudessa elää. Siis ihan tasavertaisena keskustelukumppanina olematta yläpuolella. Mikä oli väärää tietoa ja mikä väärä termi? Jos anademus itse ei osaa vastata, niin joku muu voi oikaista.
Viimeksi kun näistä väänsit ja menit henkilökohtaisuuksiin, niin ehdotin asian selvittämistä ihan kahden kesken ja että voin vaikka soittaa jos laitat privana numeron. Silloin vastaus oli että ei kiinnosta, en halua tutustua kehenkään täällä, enkä muutenkaan tietää.

Jätän nyt tämän kädenväännön, kuten lupasin ja pidän sinua sivuutettuna, niin eipähän tule lähdettyä provokaatioihin mukaan tai joudu henkilökohtaisuuksien kohteeksi.

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Eli vastausta en saa? Enkä minä jaksa riidellä, vaan höpötellä asioista niinkuin itse niitä katson. Ei minulla ole aikaa tavata täällä olevien kanssa, vaan höpöttää täällä silloin tällöin, jota varten tällainen on tehtykin.

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Eli vastausta en saa? Enkä minä jaksa riidellä, vaan höpötellä asioista niinkuin itse niitä katson. Ei minulla ole aikaa tavata täällä olevien kanssa, vaan höpöttää täällä silloin tällöin, jota varten tällainen on tehtykin.

Tahtoo näistä höpöttelyistä sinun kanssa tulla toistamiseen jankkauksen sm-kisat jotka eivät lopu koskaan, ellei toinen luovuta :) Minulla on varsin vajavaiset kyvyt käsittää sähköasioista, enkä osaa oikein ottaa kantaa puolesta enkä vastaan kuka on milloinkin oikeassa. Mutta tuo alla oleva teksti minua kiinnostaa, että miksi näin tapahtuu? Tietysti kylmä akku ei lataannu yhtä nopeasti kuin lämmin akku ihan riippumatta siitä tuleeko latausvirta jarrutusenergiasta tai piuhasta. Eikä myöskään kaikki tehot ole käytössä jos akku on kovin kylmä, tosin talvella siitä harvemmin on suurta harmia.

Eli esimerkiksi lämpöisessä ladattu virtamäärä jää kylmässä hukkaan, kunnes akku lämpenee, jos lämpenee.

eura665

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
220
Puhelinmalli
huawei p9lite

Ei sieltä akusta pakkasella häviä virtaa mihinkään, se akku ei vaan anna sitä virtaa ulos samaantapaan kuin lämpimänä, ei tule myöskään lisää haviöitä, kulutus vaan pakkasella kasvaa kun energiaa menee myös lämmitykseen.

Top Bottom