Autot osa V

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13916
Reaktiopisteet
16526
Puhelinmalli
S21 Plus
Täytyy sanoa että tuossa lämpötilassa oma bensa tuskin lähtisi edes käyntiin vaikka olisi grillannut lohkoa useamman tunnin. Ei ihme jos on vähän ohjaus kohmeessa tai kuuluu kolinoita -39 asteessa... 😂

Pyh. Sähköautot on perseestä! Tuosta parkista kun olisi lähtenyt tänne etelään ajamaan, olisi perillä ehkä parin viikon kuluttua kun laturit ei toimi ja pitää ladata satoja sovelluksia puhelimeen.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Pyh. Sähköautot on perseestä! Tuosta parkista kun olisi lähtenyt tänne etelään ajamaan, olisi perillä ehkä parin viikon kuluttua kun laturit ei toimi ja pitää ladata satoja sovelluksia puhelimeen.
Pitääkö aina olla tuollainen polttomoottoriöyhöttäjä? 🤣🤣🤣
 

jepuli

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
98   0   0
Liittynyt
16.11.2010
Viestit
622
Reaktiopisteet
1138
Puhelinmalli
P20 Pro
On kyllä @jepuli n bemariin ruksittu varmaan jokainen optio mitä on ollut saatavilla. Piti bimmer.workistä käydä vähän vakoilemassa ;) Varusteilla on kyllä iso merkitys, ihan eri auto ns. karvalakkimallina. Tosin voimalinjasta ja nelivedosta tulee varmaan ne parhaat fiilikset mutta autossa viihtymiseen on varusteilla iso merkitys.
Pistäisitkö mullekin tuon varustelistan, kun en tiedä mitä kaikkea siinä on:LOL:
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
104   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
8312
Reaktiopisteet
4438
Puhelinmalli
iPhone se
Kaveri lähti vielä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä. Mut eihän noilla sähköillä mitään tee, ei käynnisty plugari-Golffit pakkasessa ja lämmitys ei riitä. 🤣
Mitä ihmeen esilämmitystä? Piuhassahan tuo näytti olevan. Käsittääkseni sähköauto lämmittää akkua kun piuha on kiinni. Ainakin S mallin teslassa on.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Jos nyt esilämmitystä kovilla pakkasilla miettii, niin sähköauton akusto(400-500kg) on melko iso köntti lämmitettäväksi versus pieni bensamoottori. Ja jos miettii että roikan päästä molemmilla lähtee, niin tuskin ongelmaa on kummassakaan autotyypissä.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Mitä ihmeen esilämmitystä? Piuhassahan tuo näytti olevan. Käsittääkseni sähköauto lämmittää akkua kun piuha on kiinni. Ainakin S mallin teslassa on.
Sisätilan esilämmitys. Säästäisi melkoisesti pattereita jos sitä käyttäisi samaan tapaan kuin polttiksen sisätilanlämmitintä. Kaikissa ei ole akunlämmitintä, toimintakin vaihtelee mallista riippuen.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Jos nyt esilämmitystä kovilla pakkasilla miettii, niin sähköauton akusto(400-500kg) on melko iso köntti lämmitettäväksi versus pieni bensamoottori. Ja jos miettii että roikan päästä molemmilla lähtee, niin tuskin ongelmaa on kummassakaan autotyypissä.
Esilämmityksellä tarkoitin sisätilojen esilämmitystä. Kannattaa ottaa siihen energia piuhasta jos sellainen on saatavilla, koska lisää sitten ajomatkaa kun ei ala imemään virtaa täysillä akusta käynnistäessä.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Esilämmityksellä tarkoitin sisätilojen esilämmitystä. Kannattaa ottaa siihen energia piuhasta jos sellainen on saatavilla, koska lisää sitten ajomatkaa kun ei ala imemään virtaa täysillä akusta käynnistäessä.
Yhdellä matkalla sisätilan esilämmitys ei ihan kauheasti akkua vie. Jos tohottaa 10 minuuttia 6kW:n teholla, vie se noin 1kWh:n akkua. Enempi menee akun lämmitykseen ja häviöihin.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Yhdellä matkalla sisätilan esilämmitys ei ihan kauheasti akkua vie. Jos tohottaa 10 minuuttia 6kW:n teholla, vie se noin 1kWh:n akkua. Enempi menee akun lämmitykseen ja häviöihin.
Noissa pakkasissa lämmitystä tarvitaan enemmän kun lämpöpumppu ei ole tehokas enää, vaan joutuu lämmittämään PTC-elementillä. Sama kaveri ajoi -35 asteessa toisella videolla kun katselin ja lämmitys imi tuossa säässä jatkuvasti 5kW. Jokainen kilowatti kannattaa yrittää säästää jos se on mahdollista saada seinästä. Jos ajaa kaksi tuntia niin se on jo 10 kWh.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Noissa pakkasissa lämmitystä tarvitaan enemmän kun lämpöpumppu ei ole tehokas enää, vaan joutuu lämmittämään PTC-elementillä. Sama kaveri ajoi -35 asteessa toisella videolla kun katselin ja lämmitys imi tuossa säässä jatkuvasti 5kW. Jokainen kilowatti kannattaa yrittää säästää jos se on mahdollista saada seinästä. Jos ajaa kaksi tuntia niin se on jo 10 kWh.
Tottakai seinästä kannattaa lämmittää ennen ajoa. Mutta sen akuston lämmitys olisi se oleellinen myös, jotta saadaan akusta enemmän irti. Eli noissa keleissä akkuakin olisi matkalla syytä saada lämpimäksi, eikä tarvi edes noin kylmä olla, kun siitä lämpöisemmästä akusta olisi hyötyä rutkasti. Sekin vaikuttaa siihen rangeen huimasti tuo akun lämpötila. Sen 500kg:n möykyn lämmitys vaatii hetken seisottamisen jälkeen aika paljon energiaa.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Tottakai seinästä kannattaa lämmittää ennen ajoa. Mutta sen akuston lämmitys olisi se oleellinen myös, jotta saadaan akusta enemmän irti. Eli noissa keleissä akkuakin olisi matkalla syytä saada lämpimäksi, eikä tarvi edes noin kylmä olla, kun siitä lämpöisemmästä akusta olisi hyötyä rutkasti. Sekin vaikuttaa siihen rangeen huimasti tuo akun lämpötila. Sen 500kg:n möykyn lämmitys vaatii hetken seisottamisen jälkeen aika paljon energiaa.
Voisi lämpimästä akusta jotain hyötyä olla.
Noissa autoissa on kovin harvassa olemassa edes mitään akkulämmitysmoodia. Jotkut kytkevät sen (preconditioning) päälle ulkolämpötilan mukaan, Teslat tunnistaa jos on navigaattorissa kohteena niiden oma laturi. Muita latureita ei Teslakaan vielä tunnista. Käytännössä ei siitä akusta voi ja tarvi kovin paljon huolehtia, eikä ole noin isoja lämpötilaeroja edes mahdollista muuttaa. Noissa lämpötiloissa ei edes regenerointi jaksa akkua sen kummemmin lämmittää. Sama tilanne kuin jo tavallisessa 12V akussa.

Ei muuta kuin kovaa ajoa vain, kuten tuo Utsjoen kaveri. Eipä tuolla ollut tarvetta akkua lämmitellä. -35 asteen videolla lämmitys mukaanluettuna kylmänä lähtiessä range oli noin 250km tuossa Nirossa jonka akun bruttokapasiteetti on 64 kWh. Se on minusta ihan hyvin kun hän laski siihen aika ison turvapuskurin lisää, koska tuolla ei viitsi jäädä tien päälle noilla väkitiheyksillä. Etenkin kun pelkkä ohut paita päällä ajeli. Eikä polttomoottoriautoja tullut kelin takia kovin usein vastaan.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Eikai hänkään ajelemaan lähtenyt kuin tehdäkseen videon. Varmasti kaikki välttelevät ajamista noissa lämpötiloissa jo siitä syystä, että tekniikan pettäessä tulee äkkiä kylmä ja ylimääräisiä kommervenkkejä.

Mutta kai ne akut sitten pelaa noin kylmässä, vaikka kapasiteettia on hukassa melko paljon. Itse kuitenkin lähtisin jollain bensavekottimella kuitenkin korpitaipaletta tarvittaessa tarpomaan noilla keleillä.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Eikai hänkään ajelemaan lähtenyt kuin tehdäkseen videon. Varmasti kaikki välttelevät ajamista noissa lämpötiloissa jo siitä syystä, että tekniikan pettäessä tulee äkkiä kylmä ja ylimääräisiä kommervenkkejä.

Mutta kai ne akut sitten pelaa noin kylmässä, vaikka kapasiteettia on hukassa melko paljon. Itse kuitenkin lähtisin jollain bensavekottimella kuitenkin korpitaipaletta tarvittaessa tarpomaan noilla keleillä.
Sillä on toinen -35 asteen video jossa ihan ajelee yli 50 kilometriä.

Jos ihan pilkkua viilataan niin akuista ei ole kapasiteetti hukassa, se ei lähinnä ole käytettävissä niin nopeasti (kuten täyskiihdytys tms). Hyvin nuo litiumit kestää pakkasta, siitähän ne tykkää toisin kuin äärimmäiset lämmöt jotka voi oikeasti vahingoittaa akkuja. Aikoinaan Arizonassa ensimmäisen erän Leafien akkuja Nissan joutui vaihtamaan kun pelkkä säilytyslämpö auringossa vahingoitti akkuja.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Sillä on toinen -35 asteen video jossa ihan ajelee yli 50 kilometriä.

Jos ihan pilkkua viilataan niin akuista ei ole kapasiteetti hukassa, se ei lähinnä ole käytettävissä niin nopeasti (kuten täyskiihdytys tms). Hyvin nuo litiumit kestää pakkasta, siitähän ne tykkää toisin kuin äärimmäiset lämmöt jotka voi oikeasti vahingoittaa akkuja. Aikoinaan Arizonassa ensimmäisen erän Leafien akkuja Nissan joutui vaihtamaan kun pelkkä säilytyslämpö auringossa vahingoitti akkuja.
Jos pilkkua viilaa, niin sitä kapasiteettia ei saa ulos, mikä sinne on ladattu. Eli jotain häviöitä siitä väistämättä tulee, kunnes akku on lämmennyt. Eli esimerkiksi lämpöisessä ladattu virtamäärä jää kylmässä hukkaan, kunnes akku lämpenee, jos lämpenee. Ainakin toimintasäde on jatkuvasti lyhempi ja lataus hitaampi, eikä liike-energiaakaan saa talteen samalla tavalla.

Mutta se on totta että kaikille akuille lämpö on ongelma, myös lyijyakuille. Myöskään jatkuvat rajut lämpötilavaihtelut ei tee hyvää akuille.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5838
Reaktiopisteet
7489
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Jos pilkkua viilaa, niin sitä kapasiteettia ei saa ulos, mikä sinne on ladattu. Eli jotain häviöitä siitä väistämättä tulee, kunnes akku on lämmennyt. Eli esimerkiksi lämpöisessä ladattu virtamäärä jää kylmässä hukkaan, kunnes akku lämpenee, jos lämpenee. Ainakin toimintasäde on jatkuvasti lyhempi ja lataus hitaampi, eikä liike-energiaakaan saa talteen samalla tavalla.

Mutta se on totta että kaikille akuille lämpö on ongelma, myös lyijyakuille. Myöskään jatkuvat rajut lämpötilavaihtelut ei tee hyvää akuille.
No nyt kuulostaa tieteellisemmin oikealta, eli energia ei häviä kuten aiemmin mainitsit. Kyllä se siellä akussa on. Häviö on myös väärä termi, koska energiaa ei häviä. Ymmärrän että voi olla hämmentävää jos ei ole sähköautoa omistanut. Mutta ihan romujahan ne on, kuten @andy :n kanssa aiemmin todettiin.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7541
Reaktiopisteet
2181
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
No nyt kuulostaa tieteellisemmin oikealta, eli energia ei häviä kuten aiemmin mainitsit. Kyllä se siellä akussa on. Häviö on myös väärä termi, koska energiaa ei häviä. Ymmärrän että voi olla hämmentävää jos ei ole sähköautoa omistanut. Mutta ihan romujahan ne on, kuten @andy :n kanssa aiemmin todettiin.
Ei akkutekniikassa mitään hämmentävää ole. Se on vain fysiikan lakien mukaan rajoittunutta. Termistöihin ei kannata takertua, siitä ei aikaisemminkaan ollut mitään hyötyä. Eikä sitä tarvitse alkaa romuiksi haukkumaan, jos asiaa puhutaan?

Ps. Niitä häviöitä tulee varsinkin lyhyissä ja hitaissa ajoissa melko paljon. Ja vaikka terminä häviö olisikin väärä, niin sellaisena se käytännön ajosuoritteessa näyttäytyy.
 

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
3180
Reaktiopisteet
2738
Top Bottom