Autot osa V

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12641
Reaktiopisteet
13701
Puhelinmalli
S20
Ehkä, mutta silti minua ihan periaatteen vuoksi sylettää olla vastuussa robotin päähänpistoista. Vaikka se ei olisikaan kovin todennäköistä, niin siihen on kuitenkin pieni mahdollisuus, että robotti jopa aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä, kun se käyttäytyy liikenteessä täysin ennalta arvaamattomasti. Suurempi mahdollisuus on, että robotti aiheuttaa peltikolarin, minut tuomitaan syylliseksi robottini tekosista ja minä joudun maksamaan. Mielestäni tämä vaan tuntuu väärältä, jos olen itsekin ollut tilanteessa ihan hereillä mutta en vaan riittävän nopeasti ehtinyt korjaamaan robotin tekemää virhettä.

Sitten kun ne kehittyy niin hyviksi, että voidaan todeta ratti ja polkimet poistaa tarpeettomina ja vanhentuneina, niin sitten minäkin alan ehkä varovaisesti luottamaan robotteihin. Kukahan silloin sit maksaa omavastuut ja kärsii bonusmenetykset, jos/kun ne robotitkin kuitenkin joskus kolaroivat keskenään?

Eiköhän se ole paljon todennäköisempää, että ihmishenki säästyy kuin että se menetetään näiden turvalaitteiden takia. En minäkään tykkää ajatuksesta, että vastuu auton ajamisesta siirtyisi koneelle. Mutta ihan vaan sen takia, että tykkään ajamisesta. Mutta eipä nämä nykyiset turvavarusteet millään tapaa vielä sitä ajamisen iloa ole kadottaneet.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7207
Reaktiopisteet
1940
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Aika paljon noita automaattijarruilla olevia autoja on jo suomessakin liikenteessä. Hyvin vähän niiden käytöshäiriöistä on valiteltu sillä tavalla, että olisi aiheuttanut onnettomuuden.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Aiemmin jo kerroinkin kun kaistavahti yritti ajattaa auton lepikkoon reippaalla nopeudella.

tuosta oli tarkoitus oikealle kääntää ja kaistavahti oli kesken käännöksen sitä mieltä, että vasemmalle suoraan pitäs mennä.

hetken aikaa keula osoitti metsikköön...
 

Liitteet

  • 5E5CC48B-692A-4F08-B214-C1EBF5BA1597.png
    5E5CC48B-692A-4F08-B214-C1EBF5BA1597.png
    1.5 MB · Katsottu: 39

Woozie

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
1.10.2014
Viestit
2414
Reaktiopisteet
2550
Puhelinmalli
OP 7t
Kun fakta on, että viimeisen 150tkm aikana Opel on varoittanut etutörmäyksestä turhaan kymmenkunta kertaa ja minä olen etupuskurini kolhinut nolla kertaa, niin en todellakaan halua järjestelmää, joka tempaisee kyselemättä jarrut lukkoon, kun liikkeelle lähtevä rekka pölläyttää kuuman pakokaasupilven risteykseen, lumihiutale lentää kameraan, tms. olosuhde häiritsee sensoreita.

Jos se turhaan varoittaa, niin silloin Opel on suunnitellut sen huonosti. Pösön 308:ssa se anturi on jossain etumaskin takana ja talvella saattoi mennä lunta sensorin eteen, mutta ei se kyllä kertaakaan turhaan hätäjarrutusta tehnyt. Tyytyi vain kytkemään sen pois päältä ja varoittamaan ettei ole käytössä.

Aiemmin jo kerroinkin kun kaistavahti yritti ajattaa auton lepikkoon reippaalla nopeudella.

tuosta oli tarkoitus oikealle kääntää ja kaistavahti oli kesken käännöksen sitä mieltä, että vasemmalle suoraan pitäs mennä.

hetken aikaa keula osoitti metsikköön...

Oliko vilkku päällä? Talvi?
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12641
Reaktiopisteet
13701
Puhelinmalli
S20
Ainakin tässä Euro NCAP:n testivideossa hyvin näyttää hätäjarrutus toimivan myös vähän yllättävämmissä tilanteissa.

 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Jos se turhaan varoittaa, niin silloin Opel on suunnitellut sen huonosti. Pösön 308:ssa se anturi on jossain etumaskin takana ja talvella saattoi mennä lunta sensorin eteen, mutta ei se kyllä kertaakaan turhaan hätäjarrutusta tehnyt. Tyytyi vain kytkemään sen pois päältä ja varoittamaan ettei ole käytössä.



Oliko vilkku päällä? Talvi?
Heinäkuu ja vilkku oli käytössä. Ioniq sähköauto vain halusi tappaa...
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12641
Reaktiopisteet
13701
Puhelinmalli
S20
Heinäkuu ja vilkku oli käytössä. Ioniq sähköauto vain halusi tappaa...

Paskan marjat 😂 Vilkku ottaa kaistavahdin pois käytöstä aina ja veikkaisin kyllä enemmän user errorin puolesta kuin ioniqin tahdosta tappaa.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Paskan marjat 😂 Vilkku ottaa kaistavahdin pois käytöstä aina ja veikkaisin kyllä enemmän user errorin puolesta kuin ioniqin tahdosta tappaa.
Voi olla, ettei vilkku ollut päällä, että käytin vain sitä ryhmitysvilkku-toimintoa, sillä olen tarkka noiden suhteen. tai sitten vilkku oli päällä ja tuossa tuli blue screen of death, mikä meinasi realisoitua...

kohta 30v moottorivehkeillä olen ollut liikenteessä ja matkan katketessa syy on löytynyt sähköstä, ei mekaanisista syistä.
 
Viimeksi muokattu:

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7207
Reaktiopisteet
1940
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Aiemmin jo kerroinkin kun kaistavahti yritti ajattaa auton lepikkoon reippaalla nopeudella.

tuosta oli tarkoitus oikealle kääntää ja kaistavahti oli kesken käännöksen sitä mieltä, että vasemmalle suoraan pitäs mennä.

hetken aikaa keula osoitti metsikköön...
"Vain ja ainoastaan matkapuhelinfoorumilla." 🤭
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12641
Reaktiopisteet
13701
Puhelinmalli
S20
Voi olla, ettei vilkku ollut päällä, että käytin vain sitä ryhmitysvilkku-toimintoa, sillä olen tarkka noiden suhteen. tai sitten vilkku oli päällä ja tuossa tuli blue screen of death, mikä meinasi realisoitua...

Ryhmitysvillkkukin disabloi kaistavahdin useammaksi sekunniksi. Mutta oli miten oli, sen verran täytyy löytyä ruista ranteessa, että pystyy "taistelemaan" kaistavahdin korjaavaa ohjausliikettä vastaan ja estää auton "yritys tappaa kuljettaja".
Mutta vähän turhan usein toistuu nämä sinun provoilut asioista jotka eivät sinua autoissa miellytä :unsure: Kannattaa ehkä yrittää pysyä edes puolitotuuksissa.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Puolitotuus? Miksi nimittäisit sitä, että auto päättää puolestani mihin suuntaan mennään? se kun on noissa nopeuksissa hyvin vaarallista...

asfaltti tuos on keskel kaistaa halki, auto tulkitsi sen varmaan keskiviivaksi.
 
Viimeksi muokattu:

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12641
Reaktiopisteet
13701
Puhelinmalli
S20
Puolitotuus? Miksi nimittäisit sitä, että auto päättää puolestani mihin suuntaan mennään? se kun on noissa nopeuksissa hyvin vaarallista...

Puolitotuudeksi sitä kutsuin lähinnä kohteliaisuudesta. Kyllä kuski päättää minne mennään, ihan aina. Tai jos kuski antaa auton tehdä päätöksen "tappaa kuljettaja" niin se on sitten kuljettajan vika (=ei pidä ratista kiinni).
 

vodee

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
15.6.2006
Viestit
566
Reaktiopisteet
643
Puhelinmalli
Iphone 8
Aiheuttaa myös jännitystä elämään kun talvella kuorma-auton törmäystunnistin lyö jarrut pohjaan 84km/h kun olet ohittamassa pyöräilijää, mutta auto onkin sitä mieltä että se jää alle. Muutaman muunkin kerran sama vekotin tehnyt jarrutuksia esim. kaistojen välissä olevan valotolpan vuoksi.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7207
Reaktiopisteet
1940
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Kyllä tuo skeidakin varoitteli kerran pyöräilijää ohittaessa, mutta oikeassa se siinä oli, että kauempaa olisi ollut suotavaa ohittaa. Taas kerran päästään siihen, että on hyvä oppia auton metkut, koska se on vain kone. Yksi yleinen ohjelma pitää sopia kaikille, sillä auto ei tiedä niiden lukuisten ihmisten kommervenkkejä. Edeltävää edellinen auto mahdollisesti säästi puskurin front assistin ansiosta, kun jono yhtäkkiä toppas ja huomio oli kaupungissa muualla. Auto kerkesi varoittaa, muttei vielä jarruttanut. Nykyisessä on sitten ihmisiä huomioiva hätäjarruassistentti ja takana risteävästi liikkuvien tunnistus, joka on muutaman kerran varoittanut ja tainnut kerran jopa pysäyttää liikkeen. Ja taitaapa takatunnistimet pysäyttääkin auton, jos meinaa vauhdilla peruuttaa kopiksi.
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
102   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
8037
Reaktiopisteet
3936
Puhelinmalli
iPhone se
Hinta alkaa taas nousemaan vähän korkealle ja olisi hyvä jos turboja olisi vähän huollettu. Kolmea kun kunnostaa niin alkaa tuntumaan lompakossa🙈
Tuskin niitä on huollettu jos alle 300tkm ajettu, ja miksi olisi kun sinne ainakin kestää hyvin. Sellaisessa jossa on turbot vaihdettu voi olla taas miljoona muuta paikkaa antautumassa.
 

vodee

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
15.6.2006
Viestit
566
Reaktiopisteet
643
Puhelinmalli
Iphone 8
Nyt rupesin oikein miettimään tuota oman Rapidin tunnistiminen toimintaa niin on kyllä hyvin toiminut. Muutaman kerran on ehtinyt piippaamaan, muttei muistaakseni ole tarvinnut kertaakaan jarruttamaan. Sohjo keleillä muutaman kerran valittanut ettei toimi.
 

Woozie

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
1.10.2014
Viestit
2414
Reaktiopisteet
2550
Puhelinmalli
OP 7t
Heinäkuu ja vilkku oli käytössä. Ioniq sähköauto vain halusi tappaa...
Ainakin kerran oli hybridi Ioniq huollon sijaisautona. Ei kyllä ole muistikuvaa sen kaistavahdin toiminnasta. 🤔

Kyllä tuo skeidakin varoitteli kerran pyöräilijää ohittaessa, mutta oikeassa se siinä oli, että kauempaa olisi ollut suotavaa ohittaa. Taas kerran päästään siihen, että on hyvä oppia auton metkut, koska se on vain kone. Yksi yleinen ohjelma pitää sopia kaikille, sillä auto ei tiedä niiden lukuisten ihmisten kommervenkkejä. Edeltävää edellinen auto mahdollisesti säästi puskurin front assistin ansiosta, kun jono yhtäkkiä toppas ja huomio oli kaupungissa muualla. Auto kerkesi varoittaa, muttei vielä jarruttanut. Nykyisessä on sitten ihmisiä huomioiva hätäjarruassistentti ja takana risteävästi liikkuvien tunnistus, joka on muutaman kerran varoittanut ja tainnut kerran jopa pysäyttää liikkeen. Ja taitaapa takatunnistimet pysäyttääkin auton, jos meinaa vauhdilla peruuttaa kopiksi.
Pösössä tuli kanssa se hätäjarrusysteemi testattua. Muuten olisi päätynyt epähuomiossa taksin perään Helsingissä...

Nykyisessä itellä on vaan se neekerimallin park plussa, joka stoppaa, jos ei hiljennä, kun tutkat tunnistaa seinää tms. Sekin on pelastanut ainakin kerran peruuttamisen pakettiauton kylkeen..

Tekniikkaan ei vieläkään voi täysin sokeana luottaa, mutta kyllä se on parilta kolhulta pelastanut.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Puolitotuudeksi sitä kutsuin lähinnä kohteliaisuudesta. Kyllä kuski päättää minne mennään, ihan aina. Tai jos kuski antaa auton tehdä päätöksen "tappaa kuljettaja" niin se on sitten kuljettajan vika (=ei pidä ratista kiinni).
Toki päättää ja en olisi tässä kertomassa ellen olisi viimeistä sanaa tuossa tilanteessa saanut.

olihan se järkyttävä kokemus nykyteknologiasta kun kesken mutkaan kaartamisen ratti nykäisee metsää kohden.

Hitaammat refleksit jos olisivat olleet, olisi voinut käydä huonosti.

Sama se oli anopin corollalla ajaessa kun kapealla tiellä ajoi lähellä reunaa, jotta vastaantulija mahtui ohitse niin kaistapäävahti yritti koko ajan vängätä auto keskemmäs kaistaa.

Eivät aina ole hyviä tuollaiset avustimet...
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7207
Reaktiopisteet
1940
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Toki päättää ja en olisi tässä kertomassa ellen olisi viimeistä sanaa tuossa tilanteessa saanut.

olihan se järkyttävä kokemus nykyteknologiasta kun kesken mutkaan kaartamisen ratti nykäisee metsää kohden.

Hitaammat refleksit jos olisivat olleet, olisi voinut käydä huonosti.

Sama se oli anopin corollalla ajaessa kun kapealla tiellä ajoi lähellä reunaa, jotta vastaantulija mahtui ohitse niin kaistapäävahti yritti koko ajan vängätä auto keskemmäs kaistaa.

Eivät aina ole hyviä tuollaiset avustimet...
Ne saa pois tarvittaessa. Ja on muutenkin hyvä perehtyä auton ominaisuuksiin etukäteen, niin ei tule yllätyksiä.
 
Top Bottom