Autot osa V

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12620
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Anopin corolla on kamala kun kytkee käsijarrun päälle/pois automaattisesti kun vaihdevivun laittaa P/R/D-asentoihin.

ihan luonnotonta tuollainen automatiikka kun on tottunut aina nykimään/polkemaan tuota käsijarrua...

Kyllä se on ihan luonnollista = tätä päivää :) Mutta helpoksi on kyllä tehty uuden auton käyttö. Kun avain on metrin päässä autosta ovien lukitus aukeaa ja auto on täysissä virroissa kun kuskin penkki havaitsee riittävän painavan massan jakkaralla, jalan jarrupolkimella ja avaimen auton sisätilassa. Kuskin pitää toki valita lähdetäänkö eteen- vai taaksepäin mutta siinä se sitten onkin. Jos auto hold on aktivoitu voi auton pysähdyttyä poistua autosta ja ovenkahvan ulkopintaa koskettamalla auto lukitsee ovet ja jää odottamaan seuraavaa ajokertaa. Ja pysäköintijarru on luonnollisesti päällä, ettei auto lähde omia aikojaan liikkeelle.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13804
Reaktiopisteet
10304
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Kyllä se on ihan luonnollista = tätä päivää :) Mutta helpoksi on kyllä tehty uuden auton käyttö. Kun avain on metrin päässä autosta ovien lukitus aukeaa ja auto on täysissä virroissa kun kuskin penkki havaitsee riittävän painavan massan jakkaralla, jalan jarrupolkimella ja avaimen auton sisätilassa. Kuskin pitää toki valita lähdetäänkö eteen- vai taaksepäin mutta siinä se sitten onkin. Jos auto hold on aktivoitu voi auton pysähdyttyä poistua autosta ja ovenkahvan ulkopintaa koskettamalla auto lukitsee ovet ja jää odottamaan seuraavaa ajokertaa. Ja pysäköintijarru on luonnollisesti päällä, ettei auto lähde omia aikojaan liikkeelle.
Hauskoja noi on takuunalaisissa autoissa, voin kuvitella sitä riemua seuraavat 19v kun takuu on ohitse ja nuo lakkaavat toimimasta...
 

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Jos auto hold on aktivoitu voi auton pysähdyttyä poistua autosta ja ovenkahvan ulkopintaa koskettamalla auto lukitsee ovet ja jää odottamaan seuraavaa ajokertaa. Ja pysäköintijarru on luonnollisesti päällä, ettei auto lähde omia aikojaan liikkeelle.

Tämä on just sellaista ylihienoa automatiikkaa, jonka toiminnasta tai toimimattomuudesta en halua olla vastuussa. Mulla on ihan tavallinen sähköinen käsijarru, joka pitää pikkuriikkisestä onnettomasta vipukytkimestä nostaa päälle ja kuunnella, että surahtaako jarrut varmasti kiinni normaalin kuuloisesti. Paljon mielummin vetäisin perinteisestä käsijarrukahvasta, jossa saa paremman näppituntuman ja tietää tehneensä jotain muutakin kuin nostaneen jalan jarrupolkimelta ja poistuneensa autosta.

Jos on epävarma käsijarrunsa kunnosta, niin perinteisellä autolla pystyy sentään kokeilemaan, antaa vähän vetoa päälle ja testaa, että pitääkö käsijarru auton paikoillaan. Näillä ylihienoilla automaageilla se käsijarru irtoaa itsekseen, jos koittaa vähän vetoa tarjota.
 

Dave From Sheffield

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.8.2008
Viestit
117
Reaktiopisteet
80
Puhelinmalli
7.2 4/64GB Green
Kyllä se on ihan luonnollista = tätä päivää :)

Sekö tekee siitä automaattisesti hyvän? Välttämättä ei ole toimiva argumentti. Itse tykkään, että omassa vielä perinteinen käsijarru.

Toinen mitä en autooni haluaisi on start/stop. Typerä ominaisuus, jota ei ainakaan Volvoissa saa kokonaan off. Eli taas päällä seuraavan käynnistyksen jälkeen.
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12620
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Sekö tekee siitä automaattisesti hyvän? Välttämättä ei ole toimiva argumentti. Itse tykkään, että omassa vielä perinteinen käsijarru.

Toinen mitä en autooni haluaisi on start/stop. Typerä ominaisuus, jota ei ainakaan Volvoissa saa kokonaan off. Eli taas päällä seuraavan käynnistyksen jälkeen.

Jokainen saa toki tykätä mistä tykkää. Kumpi muuten mahtaa olla herkempi vikaantumaan, sähköinen vai mekaanisesti kiskottava pysäköintijarru?
 

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Noin vuoteen 2015 asti autoihin keksittiin uusia kivoja ominaisuuksia, joilla edistettiin uusmyyntiä. Nyt alkaa tuntua, että mitään tarpeellista ei enää keksitä, vaan kehitys keskittyy ainoastaan näihin "kuljettajaa avustaviin" (mun mielestä kuljettajaa vituttaviin) turvavarusteisiin. Ei oikein nostata autokuumetta, kun pitäis huonompaan "invamalliin" vaihtaa, päästäkseen hipelöimään epäergonomisia kosketusnäyttöjä ja taistelemaan kaistallapitoavustinta vastaan.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7195
Reaktiopisteet
1929
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Jokainen saa toki tykätä mistä tykkää. Kumpi muuten mahtaa olla herkempi vikaantumaan, sähköinen vai mekaanisesti kiskottava pysäköintijarru?
Halvempi mekaaninen on korjata vikaantuessaan. Ja onhan niissä alkupään passateissa ollut rikki ne moottorit. Aikanaan ne oli kalliita, mutta hinta on pudonnut melkoisesti. Käsijarrua tulisi käyttää ja sen suhteen sähköinen on etevämpi. Moni säästelee käsijarrun käytössä ja sen takia sitten se jumittelee. Ennemmin kannattaa käyttää mahdollisimman paljon ja muutaman euron vaijerin vaihtaa uuteen, kuin elvytellä sitä.
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
8160
Reaktiopisteet
8895
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Noin vuoteen 2015 asti autoihin keksittiin uusia kivoja ominaisuuksia, joilla edistettiin uusmyyntiä. Nyt alkaa tuntua, että mitään tarpeellista ei enää keksitä, vaan kehitys keskittyy ainoastaan näihin "kuljettajaa avustaviin" (mun mielestä kuljettajaa vituttaviin) turvavarusteisiin. Ei oikein nostata autokuumetta, kun pitäis huonompaan "invamalliin" vaihtaa, päästäkseen hipelöimään epäergonomisia kosketusnäyttöjä ja taistelemaan kaistallapitoavustinta vastaan.
Ettekö te osaa kytkeä niitä avustimia pois päältä?
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7195
Reaktiopisteet
1929
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Ettekö te osaa kytkeä niitä avustimia pois päältä?
Hienosti tuo oma auto ajelee. Mutta kun en tykkää rosoisissa urissa ajella, niin useimmiten kaistavahti on pois päältä, koska joudun sen kanssa vääntämään kättä ajolinjoista. Ite tykkään kyllä avustimista ja hyvään suuntaan ne on menneet. Ongelmia tuottaa talvi ja puutteelliset nopeusrajoitukset autojen datassa.
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
8160
Reaktiopisteet
8895
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Hienosti tuo oma auto ajelee. Mutta kun en tykkää rosoisissa urissa ajella, niin useimmiten kaistavahti on pois päältä, koska joudun sen kanssa vääntämään kättä ajolinjoista. Ite tykkään kyllä avustimista ja hyvään suuntaan ne on menneet. Ongelmia tuottaa talvi ja puutteelliset nopeusrajoitukset autojen datassa.
Hyvin kaista-avustin Subarussakin toimii 8kk vuodesta, mutta sen saa napista pois talven ajaksi, ja se myös pysyy pois päältä siihen asti että sen aktivoi uudestaan. Adaptiivinen cruisekin on parantunut softapäivitysten myötä entisestään, osaa jo huomioida massan vetokoukussa ja tienpinnan liukkauden.
 

MarkoTT

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.11.2010
Viestit
117
Reaktiopisteet
33
Puhelinmalli
Lumia 920 + Sonera

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Ettekö te osaa kytkeä niitä avustimia pois päältä?

Hyvin kaista-avustin Subarussakin toimii 8kk vuodesta, mutta sen saa napista pois talven ajaksi, ja se myös pysyy pois päältä siihen asti että sen aktivoi uudestaan.

Astra 2016 omistajana olen yhtä onnellisessa asemassa. Sen sijaan uusissa autoissa EU vaatii, että kaista-avustin menee väkisin päälle jokaisella bootilla, joka olisi jo aika ahdistavaa. Uusiin autoihin EU ymmärtääkseni myös vaatii automaattisesti jarruttavan etutörmäysjärjestelmän, vai olikos tämä vasta ehdotusasteella?

Kun fakta on, että viimeisen 150tkm aikana Opel on varoittanut etutörmäyksestä turhaan kymmenkunta kertaa ja minä olen etupuskurini kolhinut nolla kertaa, niin en todellakaan halua järjestelmää, joka tempaisee kyselemättä jarrut lukkoon, kun liikkeelle lähtevä rekka pölläyttää kuuman pakokaasupilven risteykseen, lumihiutale lentää kameraan, tms. olosuhde häiritsee sensoreita.
 

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.6.2009
Viestit
8160
Reaktiopisteet
8895
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Astra 2016 omistajana olen yhtä onnellisessa asemassa. Sen sijaan uusissa autoissa EU vaatii, että kaista-avustin menee väkisin päälle jokaisella bootilla, joka olisi jo aika ahdistavaa. Uusiin autoihin EU ymmärtääkseni myös vaatii automaattisesti jarruttavan etutörmäysjärjestelmän, vai olikos tämä vasta ehdotusasteella?

Kun fakta on, että viimeisen 150tkm aikana Opel on varoittanut etutörmäyksestä turhaan kymmenkunta kertaa ja minä olen etupuskurini kolhinut nolla kertaa, niin en todellakaan halua järjestelmää, joka tempaisee kyselemättä jarrut lukkoon, kun liikkeelle lähtevä rekka pölläyttää kuuman pakokaasupilven risteykseen, lumihiutale lentää kameraan, tms. olosuhde häiritsee sensoreita.
Milloin tuo aktivoituminen käynnistäessä on tullut pakolliseksi? Ei meinaan ole viime vuoden Subarussa. Etutörmäysjärjestelmäkin tuossa on, mutta on toiminut vaan oikeassa paikassa.
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12620
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Milloin tuo aktivoituminen käynnistäessä on tullut pakolliseksi? Ei meinaan ole viime vuoden Subarussa. Etutörmäysjärjestelmäkin tuossa on, mutta on toiminut vaan oikeassa paikassa.

Kaistavahti tulee monen muun turvalaitteen lisäksi pakolliseksi 6.7.2022 jälkeen tyyppihyväksyttyihin autoihin. Tämän jälkeen on pakollisen turvavarusteen myös pakko olla päällä käynnistettäessä. Omassa autossa näin on jo nyt, eli pitää jokaisen käynnistyksen jälkeen ottaa pois päältä noita turvalaitteita jos sille näkee tarvetta. Mutta ei kyllä ole ollut tarvetta ja tuleepahan käytettyä vilkkua kaistojen yli siirtyessä. Tunnistaa myös todella hyvin tien reunat ja kanttarit vaikka viivaa ei olisikaan maalattu. Ei tuota kaistavahtia normaaliajossa huomaan ollenkaan ja hyvin sivistyneesti ohjaa vastaan, mutta vasta siinä vaiheessa kun on jo kaistan päällä eikä ole käyttänyt vilkkua, ja toimii automaattisesti vasta 60 km/h vauhdista alkaen. Enkä kyllä ole ensimmäistäkään virheellistä hätäjarrutustakaan kokenut. Ehkä nuo kamerat ja järjestelmät on kehittyneet paljonkin 4-5 vuoden aikana.

 

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Asiaa valmisteltiin jo 2019 keväällä, mutta näköjään kaistanpitoavustin tulossa pakolliseksi vasta vuonna 2022. Lähde:



1605722227219.png
 

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
PS. Samasta PDF:stä lainattu, aavistuksen vähemmän kapulakielisenä nuo samat asiat:

"Kehittyneet hätäjarrutusjärjestelmät tai hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmät eivät ehkä ole täysin toimintakykyisiä joissakin tapauksissa erityisesti tieinfrastruktuurin puutteiden vuoksi. Näissä tapauksissa järjestelmien olisi kytkeydyttävä pois toiminnasta ja ilmoitettava poiskytkeytymisestä kuljettajalle. Jos ne eivät kytkeydy pois toiminnasta automaattisesti, ne olisi voitava kytkeä pois toiminnasta manuaalisesti. Tällaisen poiskytkemisen olisi oltava tilapäinen ja kestettävä ainoastaan niin kauan kuin järjestelmä ei ole kaikilta osin toimintakykyinen. Kuljettajilla voi myös olla tarve ohittaa kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä tai hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä, jos järjestelmän toiminta voisi aiheuttaa suuremman riskin tai haitan. Näin varmistettaisiin, että ajoneuvo on jatkuvasti kuljettajan hallinnassa. Tällaiset järjestelmät voisivat tästä huolimatta tunnistaa myös tilanteita, joissa kuljettaja on menettänyt toimintakykynsä ja järjestelmän väliintulo on tämän vuoksi tarpeen onnettomuuden pahenemisen estämiseksi."
 
Viimeksi muokattu:

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
247
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Ehkä nuo kamerat ja järjestelmät on kehittyneet paljonkin 4-5 vuoden aikana.
Ehkä, mutta silti minua ihan periaatteen vuoksi sylettää olla vastuussa robotin päähänpistoista. Vaikka se ei olisikaan kovin todennäköistä, niin siihen on kuitenkin pieni mahdollisuus, että robotti jopa aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä, kun se käyttäytyy liikenteessä täysin ennalta arvaamattomasti. Suurempi mahdollisuus on, että robotti aiheuttaa peltikolarin, minut tuomitaan syylliseksi robottini tekosista ja minä joudun maksamaan. Mielestäni tämä vaan tuntuu väärältä, jos olen itsekin ollut tilanteessa ihan hereillä mutta en vaan riittävän nopeasti ehtinyt korjaamaan robotin tekemää virhettä.

Sitten kun ne kehittyy niin hyviksi, että voidaan ratti ja polkimet poistaa tarpeettomina ja vanhentuneina varusteina, niin sitten minäkin alan ehkä varovaisesti luottamaan robotteihin. Kukahan silloin sit maksaa omavastuut ja kärsii bonusmenetykset, jos/kun ne robotitkin kuitenkin joskus kolaroivat keskenään?
 
Top Bottom