1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

AutoNavigointi

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja juhanus, 12/10/04.

  1. juhanus

    Liittynyt:
    29/4/04
    Viestit:
    125
    Tykkäykset:
    0
    Kaikki kokemukset TomTom, Navigore, ja MapSonic laitteista olisi mukava. Varsinkin kännykkäsovelluksista mutta myös PDA laitteista. Hyviä ja pahoja juttuja! Kattavuudet, käytettävyydet, saatavuudet, satelliittiyhteyden varmuus ja nopeus jne.. KIITOS
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Hakusanalla gps* löytyy lukuisia ketjuja joissa eri tuotteita tai yleisemmin käsitelty aihetta.
     
  3. juhanus

    Liittynyt:
    29/4/04
    Viestit:
    125
    Tykkäykset:
    0

    Joo'o mutta en ole löytänyt YHTÄKÄÄN kyseisten laitteiden käyttökokemusta!!!
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nyt en aivan ymmärrä mitä ajat takaa, eikö nuo mainitsemasi ole ohjelmia?
    TomTomista, ja hiljan Navigoresta on keskusteltu varsin laajaasti.
    En muista onko MapSonicista ollut puhetta, mutta ilmeisesti sen peittoalue on varsin suppea Suomessa, eli ei varteenotettava.
    PDA paikanneksusesta on myö sollut juttua.
     
  5. juhanus

    Liittynyt:
    29/4/04
    Viestit:
    125
    Tykkäykset:
    0

    No anna yksi esimerkki käyttökokemuksesta!
     
  6. traktori

    Liittynyt:
    23/6/02
    Viestit:
    524
    Tykkäykset:
    0
    TomTom Navigator Bluetooth for Palm Tungsten T3 (kiva nimi!) on ollut mulla käytössä kesäkuusta alkaen. Ostin Skandinavian paketin johon lisäksi Maps of Western Europe. (Seuraa pitkä sepustus, MUTTA LUE KUN KERRAN KYSYIT!) :)

    Englanninkielinen hyvä ja perusteellinen review löytyy täältä.

    Hankin sen Keski-Euroopan matkailuautolomaamme varten. Ensin ajattelin sen olevan apuväline pitkien matkojen suunnittelussa, mutta kävikin ilmi, että paras apu tällä matkalla siitä oli isoissa kaupungeissa; toki maanteilläkin siitä oli hyvää apua, näki koko ajan etäisyyden ja oletetun ajomatkan seuraavaan kohteeseen, ja autobahnoilla kaistanvaihdoista yms. laite varoitti hyvissä ajoin etukäteen. Mutta suurissa kaupungeissa kun vain määritti kohteen, joko tarkan katuosoitteen, tai POI (points of interes, kiinnostava kohde), niin kaikki käännökset ja hankalat yksisuuntaiset tiet sun muut kaupunkien erikoisuudet sai jättää suunnilleen kokonaan pois mielestä. Kun vielä automme oli hieman isompaa kokoluokkaa, niin tämä todella oli ensisijaisen hyvä apu.

    Mutta tämä siis enemmän oli yleistä näistä GPSistä, jotka kyllä mikäli vain annettu kartta-ainesto on yhtenevää, niin toimivat yhtä hyvin. Mutta sitten enemmän itse laitteeseen:

    Palm ja muu "rauta"
    Palm on ensinnäkin melkoisen pätevä laite tällaiseen käyttöön. Ohjelmat pysyvät hyvin pystyssä, kertaakaan ei käytössä ohjelma kaatunut. Näyttö on iso, tarkka ja kirkkaallakin kelillä tarpeeksi kirkas että sitä voi pitää tuulilasissa kiinni. Tomtomin teline Palmille on tukeva, ja imukuppikin aivan uskomattoman pitävä varsinkin tuulilasissa. Lisäksi telineen voi kääntää kätevästi kohti kuskia.

    GPS-vastaanotin otti signaalit erinomaisesti vastaan, kun se oli kattoikkunan alla, tuulilasissa se toimi autobahnoilla ja muilla avoimilla paikoilla luotettavasti, muttei kaupungeissa. Tämä tosin johtui matkailuauton alkovista ohjaamon päällä, joka siis esti muut kuin edestä päin tulevat signaalit. Mutta täällä omassa Fordissa, jossa on tuulilasin lämmityslangatkin, se ottaa hyvin signaalin vastaan, ei kyllä niin hyvin kuin matkailuauton kattoikkunasta. Mutta ei ole kaupungeissakaan ongelmia. Akku tuossa kestää kohtuullisesti, mutta mielelläni sitä parantaisin. Tämä Nokian julkaisema GPS voisikin olla hyvä vaihtoehto, irroitettavan akun ja latureiden yleisyyden vuoksi.

    Laturit tulivat tässä TomTomissa mukana, autolaturi telineeseen (Palmiin), josta saa johdon GPS:ään, ja erillinen seinälaturi GPSää varten. Näissä on mulla ainakin hiukan ongelmia, tuo tup syt laturi ei meinaan aina ota nyt Fordissani kunnon kontaktia, vaikka esim Nokian laturi saa hyvän kontaktin heti. Sama ongelma on hiukan tuossa GPS:ssä, se ei aina ala lataamaan vaikka johto on paikoillaan, vaan johtoa on pakko hiukan pyöritellä. Mutta sitten kun virta kulkee, niin kusti polkee, eli hyvin laitteet toimivat ladattaessa, johdot ovat tarpeeksi pitkät jne. Palmia tosiaankin kannattaa pitää jatkuvasti latauksessa, se nimittäin ei oikein kunnolla ehdi lataamaan lisää virtaa kun kaikki toiminnot on käytössä, ja kirkkaus on täysillä. Ja jos virtaa on liian vähän niin se ei suostu käyttämään bluetoothia, vaikka olisi laturissa! Ja GPS sitten tosiaankin toimii jonkin aikaa (5h?) ilman latausta.

    Bluetooth
    Toimi kivasti, ja voi pitää GPSää hiukan kauempanakin Palmista. Mutta hiukan on ongelmia tuon yhteyden muodostumisessa: TomTom ei jotenkin vapauta kunnolla tuota Palmin BT:tä, vaan se jää päälle vaikka TomTomin sulkeekin. BT:tä voi käyttää kyllä muuten, mutta se vie enemmän virtaa, ja jos ei käytä TomTomia noin tuntiin tai kauemmin, niin Palm pitää resetoida ennen kuin se löytää taas GPS:n. Olenkin totutellut jo resetoimaan aina TomTomin käytön jälkeen, niin akku kestää kauemmin, ja laite on heti valmiina, kun seuraavan kerran käynnistää TomTomin. Mutta ei siis sotke muuten BT:n käyttöä, ja ei muuten kaatuile. (Vrt esim PocketPC:n ongelmiin www.pocketgps.co.uk).

    Itse ohjelma
    Nyt on juuri tullut TomTomista v.4.40 Palmille, joka lisää siihen suomen kielen ja omat POIt. Omat pitemmän ajan kokemukseni perustuvat 4.12 versioon, joten joku muukin voi olla hiukan muuttunut, mutta pääpiirteet ainakin ovat samat.

    Ohjelma on helppokäyttöinen; vaikka itse olen tekniikkafriikki insinööri ja mulle ei (tietenkään) tuottanut vaikeuksia ottaa ohjelma käyttöön ilman ohjeita, niin tyttöystävänikin oppi käyttämään sitä helposti. Ohjaus toimii hyvin sormella, ja vaikka näin ei saisi tehdä, niin ajon aikanakin voi syöttää uuden kohteen helposti, jopa tuntemattomassa kaupungissakin tein näin. Ohjelma jatkaa ääniohjeiden antamista entiseen kohteeseen sillä aikaa kun uuttaa syöttää. Ohjeissa ei mun mielestä ollut tätä mainittuna, joten pistetään tähän; jos haluat esim Turun keskustaan, niin kohteeksi annetaan osoite, eli ensin Kaupunkiin Turku, sitten osoitteeksi listalta myös Turku. Siellä ei siis ole osoitteessa mitään Keskusta/Centrum tms. vaan kaupungin nimi.

    Ohjelma laskee reitin nopeasti, esim tilanteessa, jossa reittiä ei noudattanutkaan, niin ei normaalissa kaupunkiajossakaan ehdi seuraavaan risteykseen ennen kuin uusi uusi reitti on laskettu. Ja tämä toimi myös pidemmillä reiteillä. Laskin huvikseni Major Roads of Europe-kartalta reitin Turusta Roomaan, ja vaikka reitin muodostamiseen kuluikin noin minuutti (noin 800 000 tietä laskettu), niin alkupään väärästä ajosta johtunut uusi reitinlaskenta ei kestänyt sen kauempaa kuin esim reitillä Turusta Raisioon (12 km).

    Ohjelmassa on myös paljon lisävalintoja, saa mm. vältettyä osan reitistä, jos ei halua käyttää tiettyä tietä, voi tietyön tms sulun ollessa edessä ilmoittaa ohjelmalle tästä sulusta, ja se laskee kiertotien. Näitä en ole paljoa käyttänyt, mutta ihan toimivilta ne vaikuttavat. Laitetta voi tietysti käyttää myös ihan sellaisenaan reitin suunnitteluun kylmiltään, ja laskettua reittiä voi tarkastella ohje ohjeelta kartalla, tai karttaa voi itse liikuttaa ja zoomata. Eli ihan mukava tuota on käyttää muuallakin, esim jossain palaverissa on ihan "siistiä" ottaa Palm esille ja laskea sillä etäisyyksiä ja matka-aikoja johonkin asiakkaan sivukonttoriin tms...

    Reitit näkyvät Palmissa joko 2D- tai 3D-muodossa, joista itse pidän 3D:tä jotenkin selkeämpänä. Tosin aina välillä varsinkin joissain risteyksissä on kiva katsoa 2D:ssä suoraan ylhäältä päin, miten tämä oikein on suunniteltu. Laskettu reitti näkyy punaisena viivana tiellä, käännökset ja muut opasteet tien "pinnalla" vihreänän nuolena. Käännöstä lähestyttäessä nopeuden ja tietyypin mukaan tulee varoitus 100-1500 m ennen käännöstä. Tiellä näkyy yksisuuntaisuusnuolet (jotka muuten näkyvät yleensä myös liikenteenjakajien kohdalla!). Kadunnimet saa haluttaessa myös piiloon, mutta ne on niin fiksusti toteutettu, ettei ne mua ainakaan ole ikinä haitanneet.

    Kun on reittiopastuksessa, niin Palmin nelisuuntainen ohjain toimii ylös-alas suunnassa zoomina, ja sivusuunnassa äänenvoimakkuuden säätimenä. Muut napit eivät vaikuta mitään, mikä mielestäni on puute, niihin olisi kiva saada joitain toimintoja. Ja TomTomista poistuminen voisi olla jossain napissa, nyt täytyy etsiä tuota tosi pientä Home-ikonia yhdessä kulmassa.

    Kartta-aineisto
    Sitten lopuksi itse tärkein, eli kartta-aineisto. Vaikka ohjelma olisi kuinka hyvä, niin ilman kunnon kartta-aineistoa sillä ei valitettavasti tee mitään. Ja tähän myös omat suurimmat puutteeni kohdistaisin.

    TomTom ostaa kartat TeleAtlakselta, joka kyllä ilmeisesti päivittääkin aineistoa melko usein, mutta nämä päivitykset tulevat TomTomiin vain uuden ohjelmaversion myötä. Wayfinderille esim tulee aineistot myös TeleAtlakselta, ja siellä on lähes koko Suomi jo kartoitettu, mutta Palmissani on vain lounaiskulma, noin Pori-Jyväskylä-Kotka alue. Ja saadakseni uuden laajemman alueen, minun täytyy odottaa uutta versiota Palmille (TomTom Navigator2 for Palm tms) jotta saisin nämä aineistot. Edes Maps of Western Europe -karttaan ei mielestäni ole saatavilla päivityksiä.

    Saksassa-Itävallassa varsinkin kartat kyllä olivat erinomaisen tarkkoja, mutta esim Tsekkiä ei ollut kartoilla vielä ollenkaan. Ja Suomessa pieniä puutteita näkee kyllä siellä täällä, mm jotkut päättyvät tiet muka jatkuvat. Ja tietyypeissä on pientä epätarkkuutta: TomTomihan ei pyri laskemaan välttämättä lyhintä vaan nopeinta reittiä, ja tämän takia ihan käyttökelpoisia teitä jää välillä käyttämättä, kun ne on laitettu liian "huonoiksi". Mutta nämä tosiaankin ovat enemmän TeleAtlaksen ongelmia.

    TomTomissa nämä kartat ovat siis SD-kortilla, ja kannattaakin ostaa isompi kortti jos aikoo Euroopassa matkustella. Nimittäin 256 MB:kään ei riitä muutamalle maalle (20-200MB) ja Major Roads of Europelle (n.80MB). Tätä MRE:tä tarvitaan varsinkin rajojen ylityksessä, sillä yhden maan kartta loppuu tasan tarkkaan maan rajalle, ja sitten pitää vaihtaa karttaa. Kartan vaihto sinänsä käy helposti jos se on samalla muistikortilla, vie 5 painallusta, mutta reittiä ei voi suunnitella kuin yhdeltä kartalta kerraallaan. MRE on monesti riittävän tarkka maiden tai kaupunkien välillä, joten se kannattaa olla kortilla mukana aina.

    Jaaha jos pitäis pienen tauon ja kattois mitä on tullut kirjoitettua, ja palaan asiaan kun huomaan jotain olennaista puuttuvan. Ja tietysti saa kysyä lisää, ihan hiukan ehdin nimittäin kokeilemaan myös Wayfinderiä N6600:ssa...
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
  8. juhanus

    Liittynyt:
    29/4/04
    Viestit:
    125
    Tykkäykset:
    0
     
  9. John Cooper

    John Cooper Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/11/02
    Viestit:
    2425
    Tykkäykset:
    0
    Omaa kokemusta on (eniten) keväästä alkaen TomTom Navigator 3:sta, joka itsellä pyörii PocketPC -alustalla. Aiemmin laitteena oli HP iPAQ h4150 ja nyt PDA:n vaihduttua softa pitäisi asennella iPAQ hx4700:aan. Antennina on toiminut Socketin bluetooth-GPS, josta virtaa riittää n. kuuden-seitsemän tunnin navigointiin (aika vaihtelee hieman latauksittain). Samaa vastaanotinta tuli käytettyä myös yhdistelmällä Wayfinder + Nokia 6600 sekä Palm Tungsten T3 + MapSonic. Mapsonicin kartta Suomesta oli vielä vajaa vuosi sitten aika vailinainen, mutta aion tässä syksyn aikana vielä tutustua siihenkin uudemman kerran. Samoin tarkoituksena olisi tutustua syvemmin tuohon Navicoren softaan kunhan Nokia saa 6630:n kauppoihin. Näistä voin kertoa lisää myöhemmin.
     
  10. Marko Konttinen

    Liittynyt:
    1/4/04
    Viestit:
    220
    Tykkäykset:
    0
    Ohuesti aiheeseen liittyen linkkivinkki TomTomin käyttäjille; latasin nettiin valmiin POI-tiedoston, josta löytyy merkittävä osa Suomen kameratutkien sijainneista. Käytettynä vaikkapa CheckPOIntin kanssa tolpista tulee jopa ennakkovaroitus.

    POI-tiedosto: http://www.iki.fi/mk/tomtompoi.html

    CheckPOInt: http://checkpoint.oabsoftware.nl/

    POI-tiedostosta löytyy tutkat näillä teillä:

    VT 25, Nummela-Hyvinkää
    KT 51, Kirkkonummi-Karjaa
    E75, Oulun eteläpuolella
    Tie 110, Turku-Muurla
    Saaristotie, Parainen-Nauvo
    VT 24, Lahti-Vääksy
    VT 5, Mikkeli-Kuopio
    Kehä III

    VT 25 on itse keräämiäni, loput muunnettu TomTomille sopiviksi täältä: http://fff.neutech.fi/Gps/Wpts/Misc/
     
  11. timpe82

    Liittynyt:
    10/8/05
    Viestit:
    49
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    Olisiko mahdollista saada tuota POI tiedostoa vielä?
     
  12. m0k0ttaja

    m0k0ttaja Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    3/7/04
    Viestit:
    3009
    Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    OP2
  13. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Jaa kokemuksia navigaattoriesta. No PDA- tai kännykkä viritystä en sattuneesta syystä harkinnut ja pääasialliset vaatimukset olivat suomenkieli, niin käyttöliittymässä ja puheopasteissa. Lisäksi helppokäyttöisyys sai suuren painoarvon (emäntä on toinen käyttäjä). Päädyin sitten Garminin Street Pilot 320:een. Paketti auki, imukupilla teline tuulilasiin ja tupakansytytin piuha kiinni. Kosketusnäytöltä valitaan suomenkieli ja oliko vielä päivämäärä ja kellonajan asetus, niin pienen odottelun jälkeen löytyi satelliitit ja laite oli valmis käyttöön. Käyttö on helppoa ja näyttö riittävän kirkas auringon paisteessakin ja opastus äänet ovat kuuluvat ja selkeät. Reitin laskenta on todella nopeaa ja harhaan ajettaessa ehtii semmoiset viitisenkymmentä metriä ajamaan maatillä ennenkuin uutta reittiä aletaan laskemaan.
    Huonoina puolina suomi ei ole kovinkaan tarkkaan kartoitettu, mutta toivossa on hyvä elää että päivityksissä tilanne parantuu. Erittäin huonona puolena pidän sitten sitä että viroa tai muita balttian maita ei ole kuin pääteiden osalta kartoitettu. Esimerkiksi Tallinnassa käydessä vehkeestä olisi hyötyä, mutta kun ei niin ei. Tuleekohan balttian maat milloin päivitettyä tarkemmiksi?
     
  14. Marko Konttinen

    Liittynyt:
    1/4/04
    Viestit:
    220
    Tykkäykset:
    0
    Toki, klikkaa sitä linkkiä, joka siinä kysymystäsi edeltävässä viestissä oli, ei sitä tiedostoa ole sieltä mihinkään poistettu ;-P (Päivitetty kylläkin, viimeksi heinäkuussa.)
     
  15. timpe82

    Liittynyt:
    10/8/05
    Viestit:
    49
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    jeps sain ladattua. Eilen illalla vaan ei toiminut. Kiitokset.
     
  16. mika karvajalka

    Liittynyt:
    1/3/03
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
  17. Marko Konttinen

    Liittynyt:
    1/4/04
    Viestit:
    220
    Tykkäykset:
    0
    Vinkki TomTom Navigator 5:n käyttäjille; TomTom Navigator 5:n valikot voi muokata haluamaansa muotoon tällä työkalulla:

    http://www.skux.net/tomtom/menubuilder/index.php

    Työkalu luo tiedoston nimeltä TomTom.mnu, joka kopioidaan \TomTom\SDKRegistry -hakemistoon PocketPC:llä tai Palmilla. (Hakemistoa \SDKRegistry ei sieltä valmiiksi löydy, joten se pitää luoda.)

    Mitään sen kummempaa asennusta ei vaadita, kustomoidut valikot ovat käytössä automaattisesti, kun Navigatorin käynnistää seuraavan kerran.

    Alkuperäiset valikot saa käyttöön poistamalla TomTom.mnu -tiedoston em. hakemistosta.
     
  18. Peppokani Vieras

    Kumpi on parempi navigointiin, TomTom versio5 vai Destinator 3?

    Lähinnä kummassa on paremmat ja tarkemmat kartat? Ja tietenkin käyttöliittymistäkin olisi kiva kuulla kommentteja.
     
  19. Tosikko

    Liittynyt:
    28/8/05
    Viestit:
    389
    Tykkäykset:
    4
    Kysymys sopinee tähän ketjuun, vaikka kännykkäsovellutuksista onkin kysymys: eli TomTom Mobile 5, Navicore Personal, Route 66 Suomi erot mukana tulevien POI pisteiden suhteen.

    Eli millaisia eroja eri softien välillä on nimenomaan kotimaisten hotellien, ravintoloiden ym. palveluiden löytymisessä? Luetun perusteella ainakin Navicoresta on useampaa versiota liikkeellä, toisissa hampurilaispaikat löytyy omasta kaupungista, joissain vasta naapurivaltiosta. TomTomin mainoksessa taas on lause "Ohjelmasta löytyy tuhansia hyödyllisiä osoitteita, kuten huoltoasemia, parkkitaloja, hotelleja ja pankkiautomaatteja." Mutta siis onko ne Suomessa vai pohjoismaissa yhteensä? Route 66 paketin karttakin Suomesta on niin vajaa, että luvatut yli 700000 pistettä lienevät muualla euroopassa.

    Tässähän hyvää työtä tekee GPS-waypoints -sivusto, josta joitain pisteitä pääsee hakemaan. Kaikenkattavahan se ei toki ole, mutta kasvanee kokoajan.
     
  20. Jojo

    Liittynyt:
    26/2/03
    Viestit:
    40
    Tykkäykset:
    0
    Tungen samaan topicciin ja kysyn, että onko kellään kokemusta Mio-navigaattoreista? Varsinkin tuo Mio269 kiinnostaisi blondia..sellaista haen, jonka avulla voisi autoilla Suomessa ja minkä heittää käsilaukkuun Euroopan kaupunkilomalla seikkaillessa..Navicore olisi muuten pop, mutta kun nuo Noksun kännyt on niin karmean näköisiä ja suht tuore puhelin jo ennestään taskussa..
     

Jaa tämä viestiketju