1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Automaattiset talviaikapäivitykset?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja quagmire, 28/10/06.

1. quagmire

Tykkäykset:
    0
    Nyt kun vajaan 5 tunnin päästä siirrytään talviaikaan, osaatteko sanoa, onko nykyajan matkapuhelimissa automaattisia talviaikapäiviyksiä? Laitoin juuri puhelimen kellon näyttämään jo talviaikaa, ja myöhästyn huomenna töistä, jos puhelimen "fiksu" kalenteri siirtää Suomen aikavyöhykkeen mukaisesti säädetyn puhelimen automaattisesti talviaikaan. Luuri on N80. Otin kyllä asetuksista automaattisen aikapäivityksen pois päältä, mutta täytyy nyt toivoa, ettei puhelimen kalenterisofta tee mitään temppuja...

Onko kenelläkään tietoa asiasta?

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
  3. quagmire

Tykkäykset:
    0
    Joo, manuaalisesti sen jo siirsinkin, mutta piti vaan varmistaa, ettei puhelin sitten tee itse källiä ja siirrä aikaa tunnilla taaksepäin siitä huolimatta, ettei automaattinen päivitys ole päällä. Laitoin herätyskellonkin tuohon varalle herättämään, mutta harmi vaan, että sekin päivittää itsensä satelliitin avulla tunnin välein. :D

4. quagmire

Tykkäykset:
    0
    Voi helvetti. Olipa hyvä juttu että satuin heräämään aamuyöstä ihan itsestään! Puhelimen kello näytti 3:55. Kävin samalla vessassa ja sen jälkeen juomassa, mutta ihmettelin, kun mikron kello näytti 5:55. Eli puhelin OLI KUIN OLIKIN siirtänyt itsensä vielä ihan automaattisesti tunnilla taaksepäin sen lisäksi, että olin tehnyt sen eilen joskus 23:00 aikaan ihan manuaalisesti. Korjasin sitten ajan kuntoon ja menin vielä nukkumaan. Hyvä tuuri että kuitenkin heräsin. :)

5. Javapa

Tykkäykset:
    0
    Mutta jokainenhan puhelin osaa vaihtaa talviaikaan, jos on laittanut automaattisen verkko-operaattorin ajanpäivityksen?

6. dj02

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N8
    Kyllä näin on, mutta minun piti käynnistää minun Nokia N70 viimeyönä klo: 4.00 (kesäaikaa) uudelleen, koska kello päivittyy ilmeisesti käynnistysvaiheessa.

Päivitys viestiini: irritus on oikeassa, eli puhelin ei yleensä itse tiedä mitään kesä-/talviajoista, vaan lukee päivitetyn ajan verkosta.

7. irritus

irritus Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    202
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Suurin osa ei ymmärrä koko kesä-/talviajasta hölkäisyn pöläystä, vaan osaa asettaa itsensä aikaan verkon lähettämän aikatiedon mukaisesti. Tämäkin tapahtuu monesti vain puhelimeen virtoja kytkettäessä. Esim. Nokia 6310 ja N-Gage eivät päivitä aikaa itsekseen vaan vasta kun käynnistät puhelimen uudelleen.

Nokia E70 sensijaan vaihtoi ajan automaattisesti. Harmi etten huomannut illalla laittaa kelloa muutamalla minuutilla väärään aikaan, jotta olisi nähnyt vähensikö se ajasta tunnin vai hakiko verkosta ajan.

Tämä on hyvä ohje. Sillä vaikka laittaisi puhelimen illalla valmiiksi talviaikaan, voi käydä vaikka niin että puhelimen softa kaatuu yöllä vielä kesäajan ollessa voimassa => watchdog timer käynnistää puhelimen uudelleen ja kellonajaksi saattaa päivittyä verkosta kesäaika.

8. MiCO

MiCO Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    DNA:n verkossapa ei taida tuo automaattinen ajan päivitys toimia ollenkaan. Muissa hyvin pelannut.

9. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    N73 vaihtoi tasan klo 0400 itsensä talviaikaan, ja verkosta ei pyyntö varmastikaan tullut.

Dna:n verkossa automaattipäivitys on toiminut jo vuosia, mutta vaatii gprs-yhteyden käynnistämisen. Soneran ja Elisan verkoissa päivitys tehdään mielestäni fiksummin puhelimen käynnistyksen yhteydessä.

10. ZafaV

ZafaV

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 3GS
    E50 oli itse vaihtanut yöllä oikeaan aikaan. (dna:an verkossa)

11. MiCO

MiCO Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Jaha :eek: Mielenkiintoista. Eipä tosiaan kovin fiksu toteutus.

12. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Aamuviideltä vilkaisin wapista uutiset GPRS-yhteydellä ja silloin K750i ehdotti ajan päivittämistä. Puhelin oli koko yön päällä ja ei vaatinut puhelimen sammuttamista/käynnistämistä. Muistaakseni aiemmin on vaatinut puhelimen uudelleenkäynnistämisen.

Motorola C115 taas ei tajua mitään kesä/talviajasta, itse sain laittaa ajan oikeaan.

13. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Toimii se. Aika päivitetään GPRS-kontekstin muodostuessa (siis GPRS-yhteyttä avattaessa). Eli mene vaikka WAPin aloitussivulle ja kas kummaa, aika on päivttynyt. :)

Lisäys: puh ehtikin jo kertoa miten homma toimii.

Jaa tämä viestiketju