Autojen viimeisimmät/tulevat huollot/korjaukset/ostot

Laplander

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
1128
Puhelinmalli
Oneplus 8 pro
Mä oon huomannu, että jos lasissa on wetcoat tms pinnoite, niin herkästi jää lasiin sellasta harmautta tai kalvoa pyyhkijöiden perästä. Kuivuu/ häviää kuitenkin suht nopeasti.
Sama itellä tuon soft99 gla'co pinnotteen kans..
Ja sitte vielä uuvet possin sulat mutta 'juputtaa' eli tökkii, pitää saada lasi länpimäksi niin sillo hyvi pyhkii 🤔 Tähän on joskus lasi vaihettu..
Mujjalla pyhkii hyvi.. Hällä samat mömmöt ja samanmerkkiset pyhkijät 🤷🏽‍♂️

jacce

Vipahtava
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
352
Puhelinmalli
Samsung
Kaikkien varaosatukkureiden sähköisissä luetteloissa joita varaosaliikkeet käyttää, näkee rek.nrolla minkälaiset sulat autoon kuuluu. Toki ne löytyy sieltä hyllystä löytyvässä kirjasessakin.
Nii, jos tarkotit tota rikkoutunutta. Ni olen jo hakenu ja asentanu ku on toi motonet tossa kävelymatkan päässä. Ja ei siel mitää listoja enää ollu hyllyn päässä ku ovat uusineet tilat.
Piti kattoo luurista netin kautta oikee numero.
Ja ostin vaa sen yhen kpl.

jk

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
528
Puhelinmalli
Vain  tuotteita
Nii, jos tarkotit tota rikkoutunutta. Ni olen jo hakenu ja asentanu ku on toi motonet tossa kävelymatkan päässä. Ja ei siel mitää listoja enää ollu hyllyn päässä ku ovat uusineet tilat.
Piti kattoo luurista netin kautta oikee numero.
Ja ostin vaa sen yhen kpl.
Ihan yleiseksi kommentiksi tarkoitin kun oikean pituuden selvityksestä puhuttiin. Sekä aina kannattaa käydä se ostamassa paikallisesta varaosaliikkeestä eikä sieltä isosta M kirjaimella alkavasta. Koska samalla tuet paikallista yritystä.

krossi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
71   0   0
Reaktiopisteet
2168
Puhelinmalli
Iphone
Motonetissä antoivat matkaan väärät pyyhkimen sulat :(
Nyt voisin nopsaan tilata uudet, niin mistä saisi nopeimmiten toimitettuna? :)

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Reaktiopisteet
15809
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
Ihan yleiseksi kommentiksi tarkoitin kun oikean pituuden selvityksestä puhuttiin. Sekä aina kannattaa käydä se ostamassa paikallisesta varaosaliikkeestä eikä sieltä isosta M kirjaimella alkavasta. Koska samalla tuet paikallista yritystä.
Joo, löytyy kyllä sopivat pituudet, muttei sekään kerro mikä on se alkuperäisen sulan pituus kun antavat useamman pituuden yhteensopivana.

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Osta raukkaparkojen tilalle uudet sulat.
Ostinkin uudet Boschit. Pyyhkivät hyvin ehkä viikon ja nyt jo jättää kalvoa sulan keskelle.
Normaalisti tullut uusittua sulat 30 tkm välein määräaikaishuollossa, mutta nyt kun oli 20 tkm edellisestä huollosta ja marraskuun paskimmat kelit, koin tarpeellikseksi tehdä ylimääräisen vaihdon ihan DiY-hengessä. Saavat kyl sit taas huollossa vajaa 10 tkm päästä heittää jälleen kerran uudet sulat ja kuunnella narinaani, kun ne eivät ~ikinä ole pyyhkineet kunnolla.

Töikaveri anto vinkin että voitele sulka jarrunesteellä, no nauraen kokeilin ja kyllä se toimi, rohki töikoneen pyhkijä se oli.. Toki se pitää kunnolla pyhkiä pois ettei mälvää lasia.. WD40, crc lie vois toimia myös 🤔
Taisi olla ihan tältä foorumilta, kun kyselin elvytysvinkkejä tulostimen kumirullille. Silloin joku ammattilainen tiesi kertoa, että nimenomaan jarruneste on yleisesti kumin elvytykseen käytetty aine. Tarkemmin kun Googlailin, niin myös museoautoharrastat käyttävät tuota esim. ovien tiivisteisiin.

Mä oon huomannu, että jos lasissa on wetcoat tms pinnoite, niin herkästi jää lasiin sellasta harmautta tai kalvoa pyyhkijöiden perästä. Kuivuu/ häviää kuitenkin suht nopeasti.
Vähän samanlainen tuntuma minullakin. Itse en ole lasia varsinaisesti pinnoittanut, mutta käytän kyl Korrek TFC-reload shampoota, jonka jälkeen isot pisarat kyl kivasti liukuu vauhdissa katolle ilman pyyhkijöiden käyttöäkin, mutta pientä sumua pyyhkiessä jää tuota vesikalvoa herkemmin aina pesun jälkeen.

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
132
Puhelinmalli
Samsung S10e
Kannattaa sitä ladata välillä vaikka auto pyöris 12h vuorokaudesta.

Itsellä tulee 2 x 1 h maantieajoa päivässä ja olen kuvitellut sen riittävän pitämään akku täynnä.

No nyt olen testaillut. Tuollaisen normaalin tunnin työmatkan jälkeen auto talliin, konepelti pystyyn ja lepojännitteen mittaus seuraavana päivänä: 12,55 V.

Erillinen 4A laturi kiinni, AGM-latausohjelmalla täyteen asti. Laturin vielä ollessa tulilla, ylläpitojännite 12,91 V ja muutama minuutti laturin irrottamisen jälkeen 12,88 V. Sitten taas yön yli odottelu, niin lepojännite: 12,53 V.

Näiden kahden yön yli odotteluissa, eli lepoajoissa oli muutaman tunnin ero, joten varmaan keyless entry, keyless start, sähköisen takaluukun "potkututka", yms. valmiustilat ovat ehtineet syömään parhaimman terän optimaalisesta 12,8 V lepojännitteestä. Ensimmäinen testi oli +5C kelissä ja jälkimmäinen +1C, jollainen lämpötilaero voi aiheuttaa noin 0,1 V heiton mittaustulosten vertailtavuuteen.

Ei tämä siis kovin tarkka tieteellinen tutkimus ollut, mutta nämä mitattuani, olen edelleen sitä mieltä, että kyllä auton omallakin laturilla akku tulee täyteen asti, kunhan se laturi saa tarpeeksi paljon käyttötunteja suhteessa kylmäkäynnistysten lukumäärään.

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
2164
Jaahas, eturenkaan "jumputtava" ääni kovenee pikku hiljaa. Kuulostaa samalta kuin rengas olisi jotenkin ketuillaan tai ajelisi urissa. Kuuluu parhaiten 50-60km/h ja varmaan alle, tasaisella vauhdilla. Kiihdyttäessä/vetopäällä katoaa ainakin osittain ja yli 70km/h vauhdeissa. Laakeri ? Yleensä ne on mulla alkanut rohista tai viheltää/ujeltaa jne. hajotessaan.

Teki samaa kesärenkailla ja toivoin, että renkaan vaihdolla olisi hävinnyt, mutta ei näköjään.

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
18409
Puhelinmalli
S10
Jaahas, eturenkaan "jumputtava" ääni kovenee pikku hiljaa. Kuulostaa samalta kuin rengas olisi jotenkin ketuillaan tai ajelisi urissa. Kuuluu parhaiten 50-60km/h ja varmaan alle, tasaisella vauhdilla. Kiihdyttäessä/vetopäällä katoaa ainakin osittain ja yli 70km/h vauhdeissa. Laakeri ? Yleensä ne on mulla alkanut rohista tai viheltää/ujeltaa jne. hajotessaan.

Teki samaa kesärenkailla ja toivoin, että renkaan vaihdolla olisi hävinnyt, mutta ei näköjään.
Vetari? Tai renkaasta runko paskana.

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Reaktiopisteet
15809
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
Voiko toisen jotenkin rajata pois eli onko kyseessä vetari vai laakeri? Rengasvikaan en usko kun tosiaan teki samaa kesärenkailla ja nyt talvirenkailla.
Kulma ylös, pyörittelee rengasta nii kovaa ku pystyy ja kokeilee täriseekö jousi. Noin on muutama asentaja sanonu et huomaa alkaako laakeri menee.

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
18409
Puhelinmalli
S10
Voiko toisen jotenkin rajata pois eli onko kyseessä vetari vai laakeri? Rengasvikaan en usko kun tosiaan teki samaa kesärenkailla ja nyt talvirenkailla.
Vetarin kuntoa voi kokeilla käsin akselista. Tosin yleensä se ilmoittaa itsestään ratti linkussa ajaessa, raksuttaa. Mutta voihan ne olla sisemmät vetarit sulla vaihtokunnossa, ne ei varmaan äännä.

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20

Kun puhuit 'jumputtavasta äänestä' niin tuntuuko jumputus esim. rattiin tai hanuriin vai onko se vaan ääni?

jacce

Vipahtava
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
352
Puhelinmalli
Samsung
No nyt olen testaillut. Tuollaisen normaalin tunnin työmatkan jälkeen auto talliin, konepelti pystyyn ja lepojännitteen mittaus seuraavana päivänä: 12,55 V.

Erillinen 4A laturi kiinni, AGM-latausohjelmalla täyteen asti. Laturin vielä ollessa tulilla, ylläpitojännite 12,91 V ja muutama minuutti laturin irrottamisen jälkeen 12,88 V. Sitten taas yön yli odottelu, niin lepojännite: 12,53 V.

Näiden kahden yön yli odotteluissa, eli lepoajoissa oli muutaman tunnin ero, joten varmaan keyless entry, keyless start, sähköisen takaluukun "potkututka", yms. valmiustilat ovat ehtineet syömään parhaimman terän optimaalisesta 12,8 V lepojännitteestä. Ensimmäinen testi oli +5C kelissä ja jälkimmäinen +1C, jollainen lämpötilaero voi aiheuttaa noin 0,1 V heiton mittaustulosten vertailtavuuteen.

Ei tämä siis kovin tarkka tieteellinen tutkimus ollut, mutta nämä mitattuani, olen edelleen sitä mieltä, että kyllä auton omallakin laturilla akku tulee täyteen asti, kunhan se laturi saa tarpeeksi paljon käyttötunteja suhteessa kylmäkäynnistysten lukumäärään.
Muista että mitattaessa napajännite on eri asia kuin mitä kennoissa on virtaa kun tasaantunut. Lataus ja venaus ehkä 12 tuntia ja napajännite alkaa olee sama ku kennoissa oleva.

E. Mulla 4 kpl victronin agm 110 Ah akkuja joissa tuo lepojännite reilusti yli 13 v ilman yhtään kuormaa. Ne on invertterikäyttöön autossa.

Viimeksi muokattu:

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
2164
Kun puhuit 'jumputtavasta äänestä' niin tuntuuko jumputus esim. rattiin tai hanuriin vai onko se vaan ääni?

Ajoneuvon äänimaailmasta ja tärinöistä johtuen ei voi 100% varmuudella sanoa, mutta sanoisin että tuntuu polkimiin ja rattiin.

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Ajoneuvon äänimaailmasta ja tärinöistä johtuen ei voi 100% varmuudella sanoa, mutta sanoisin että tuntuu polkimiin ja rattiin.

Melkein sulkisin laakerivian pois jos jumputus myös tuntuu eikä vain kuulu. Ettei olisi vetoakseli ottanut osumaa ja olisi aavistuksen kiero? Vai voiko vetonivel saada aikaan tuollaisen jumputuksen jonka myös tuntee, en osaa sanoa.

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
18409
Puhelinmalli
S10
Melkein sulkisin laakerivian pois jos jumputus myös tuntuu eikä vain kuulu. Ettei olisi vetoakseli ottanut osumaa ja olisi aavistuksen kiero? Vai voiko vetonivel saada aikaan tuollaisen jumputuksen jonka myös tuntee, en osaa sanoa.
Akselihan ei voi osua mihinkään jossei alaripustuskin osu ensin. Käytöllä noita varmaan mahdoton saada kieroksi, murtuu katki poikki sitten kun sen hetki tulee..

Sisempiä vetareita veikkaisin kun ei muutu renkaita vaihtamalla.

Top Bottom