1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Apple Perhejaon ja Apple ID luonti

Keskustelu osiossa 'Apple', aloittaja Omenanraato, 16/9/16.

1. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    Lähdetään siitä liikenteeseen, että mulla on nyt yksi id, jonka alla on seuraavat laitteet olleet:
    Minun:
    -IMac
    -iPhone
    -Apple Watch
    -kolmea ipadiä
    -kaksi Apple tv:tä
    Vaimon:
    -MacBook
    -iPhone
    -Apple Watch
    Lapsen:
    -iPad
    -iPhone
    Toisen lapsen:
    -iPad
    Isän:
    -iPad
    -iPhone
    -Apple tv
    Äidin:
    iPhone

Eli laitteita on ollut pirusti. Nyt ne alkaa jatkuvasti aiheuttamaan ongelmia. Milloin näkyy puhelut toisen laitteella jne. Päätin, ett nyt laitteita on niin paljon, että luon Apple id tunnuksia muillekin siten, että lapsille omat, vaimolle oma ja minun vanhemmilleni yksi yhteinen.

Ongelma lähtikin siitä, kun isän sähköpostilla yritin luoda uutta id:tä, se herjaa että se on jo käytössä. En muista sellaista koskaan tehneeni ja salasanan palautus ei tunnista tuota id:ksi. Voiko se johtua siitä, että tuo s-posti on minun tunnuksen alla FaceTime käytössä esim hänen kaikilla laitteillaan?

Eli miten pystyn luomaan nyt meille kaikille tunnuksia jos kerran ne on jo kaikki käytössä?

Sit tuosta perhejaosta, niin mitä kaikkea sen kanssa saa jaettua ja mitä ei? Vs siis tähän nykytilanteeseen.

Viimeksi muokattu: 17/9/16
  2. Enhancer Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    456
  3. Omenanraato

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    Vois kai periaattees, mut kyl se helpompi ois kun ne ois ne omat postit. Ja itseasiassa tilin hallinnassa nettisivujen kautta kun meni, pystyi poistelee osoitteita.

4. Enhancer Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    456
    Onko siis niin, että olet ottanut kaikki laitteet käyttöön omalla ID:lläsi mutta toiset perheenjäsenet olivat ns. alikäyttäjinä tilillä?

5. Omenanraato

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    Tavallaan kai joo. Minun tunnukset oli kuuden ihmisen ja 18 laitteen sisässä. Kaikki oli ns minuna kirjautuneet. Joka laitteelle oli sitten määritelty omat spostit, FaceTime numerot jne. Eli jokainen laite eli omaa elämäänsä. Lisäksi oli yksi yhteinen kuvavirta, jonne kaikkien kuvat valui.
    Tuo kuvavirta on itseasiassa ainut joka nyt tuli miinuksena tästä operaatiosta. Etenkin kun kuvajako kansioihin yritti lisätä +40 kuvaa, kaatui koko kuvat sovellus kokoajan..

Tämä systeemi on tosiaan paljon ennen aikaa perhejaon tulemista, joten siksi jäänyt tälläinen elämään.
    Eilen meni yli 5h, kun uusi laitteita tuli taloon ja vanhoja valui vanhemmilleni ja niiden vanhoja myyntiin jne. Samalla säädin joka käyttäjälle oman Apple id:n ja nyt on sitten siten miten Apple haluaa.

Todella fiksusti ja hyvinhän tuo on toteutettu, mutta ongelmana on vain ollut laitteiden määrä tässä ekosysteemissä. Ei ole jaksanut alkaa ennen tekemään moista systeemiä, mutta eilen täytyi niin monta laitetta varmuuskopioida ja palauttaa kopio toiseen laitteeseen, et nyt tuli tehtyä.

Nyt kun laitteita on näin paljon ja on erilaisia käyttäjiä niin voisin pistää plussat ja miinukset:

+ Kaikki on oikeasti omia käyttäjiään. Ei enää vaaraa et tekstarit tai puhelut valuu väärään laitteeseen.
    + Apple Music toimii perhepaketilla 6 käyttäjällä samaan aikaan. Vanhalla tyylillä yksi pystyi kuuntelemaan kerrallaan.
    + Lapset voi Storesta katsella nyt mitä haluis ja pistä pyyntöä minulle/vaimolle, että voiko ostaa.
    - miinuksena tosin, että pyyntöä varten lapsi tarvitsee oman id:sä salasanan, joka on aivan typerää, kun vahvistus tulee kuitenkin aikuiselle.
    - kuvavirta ei ole enää yhtenäinen, eikä kuvajako toimi vakaasti
    - ennen oli yhteinen icloud, nyt jouduin ostamaan erikseen vaimolle lisätilaa.. eli rahaa menee enempi tässäkin (kuten Apple musicissa)

6. Enhancer Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    456
    Juuri kävi itsellä mielessä, että voisi siirtyi icloudin käyttöön jottacloudista, mutta mikäli icloud-tilaa ei saa jaettua muihin perheen ID niin saa jäädä.

Kiitos muuten kokemuksista.

Jaa tämä viestiketju