1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Androidista Windows Phone seiskaan?

Keskustelu osiossa 'Windows Phone', aloittaja JPeltonen, 8/9/11.

1. JPeltonen

JPeltonen

Tykkäykset:
    0
    Moi,

Taustasta sen verran, että omalla HTC Desirella on tullut leikittyä tässä se puolitoista vuotta ja kaikki mahdolliset rommit ja versiot on käyty läpi. Puhelin on siis rootattu ja modauksia tehty niin paljon, etten itsekään muista enää niitä kaikkia. Nyt on kuitenkin kyllästyminen iskenyt ja kun tuo luurikin alkaa olla elinkaarensa lopussa niin uuden hommaaminen on alkanut kiinnostaa.

Tätä ennen Windows Mobile kuvio ei ole ollut minulle edes vaihtoehtona oikein realistinen, mutta WP7:n ja erityisesti edessä häämöttämän Mango-päivityksen ominaisuudet ovat alkaneet kiinnostaa (+ lisänä koko tähän modaus-kuvioon kyllästyminen). WP7:n UI ja ulkoasu vaikuttavat todella mielenkiintoisilta ja muutenkin jos parilla sanalla pitäisi kuvata käyttistä, niin sulavuus ja positiivisella tavalla yksinkertaisuus ovat niitä, jotka tulevat mieleen. Toki varsinainen omakohtainen käyttökokemus puuttuu, joten nämä ovat enemmäkin mielikuvia.

Kysymykseni kuuluukin, että onko täällä vannoutuneita Androidin käyttäjiä jotka olisivat tämän siirron tehneet? Jos on, niin olisi kiva kuulla plussia ja miinuksia sen osalta miten vaihto systeemistä toiseen on sujunut. Mitä sovelluksia käytitte Androidin kanssa ja miten olette toimineet WP7:n kanssa? Onko GMailin käyttö ongelmatonta WP7:n kanssa? Entäpä kontaktitietojen siirtäminen GMailin kontakteista jonnekin MS:n vastaavaan?

Lisäksi olen listaillut sovelluksia joita itse käytän päivittäin omalla luurillani ja nämä pitäisi saada WP7:ssa toimimaan, jotta luuri olisi juuri minulle käyttökelpoinen.

Google+: ei tietoa
    Spotify: tulossa
    Foursquare: OK
    Dropbox: ei natiivia sovellusta ainakaan vielä
    Tapatalk: tämä löytyy, mutta ei natiivia sovellusta

Muitakin softia toki löytyy, mutta nämä ovat niitä joita ilman en oikein voi elää. Spotifysta ja Dropboxista käytän maksullisia versioita, joten niiden korvaaminen jollain muilla vastaavilla tuotteilla (edes ilmaisilla) ei oikein innosta.

2. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6593
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Gmailin käyttö menee ihan normaalisti myös WP7:lla. Tuki löytyy suoraan.

Sovelluksista sen verran että google+ sovellusta ei ainakaan vielä ole, jotain huhuja ollut että on tulossa joku 3rd party app siihen.

Tapatalkille tosiaan on 3rd party sovellus (Board-Express), jota tosin ei ole suomen marketplacessa vieläkään, eivätkä kehittäjät enää vastaile viesteihin, eikä päivityksiä ole tullut pitkään aikaan.

3. silkkiuikku

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Omnia W
    Lisäksi Dropboxiin on ilmeisesti tulossa jonkinlainen sovellus Ruttensofilta. En tiedä paljonko tuo sitten helpottaisi, mutta lienee parempi kuin ei mitään.

4. t87l

Tykkäykset:
    1
    Kyllähän Dropboxiin löytyy jo pari 3rd party äppiä. (ainakin Boxshot ja Boxfiles for Dropbox)

Google plussasta sen verran, että sen apit ovat kai kohta avautumassa ja sen jälkeen voidaan odottaa sille 3rd party sovelluksia. Ehkä Google voisi jopa yllättää virallisella äpillä.

Foursquaresta löytyy siis virallinen sovellus sekä Microsoftin työntekijän Jeff Wilcoxin tekemä 4th & Mayor, josta monet pitävät enemmän.

Spotify tullee saatavilla mangon julkaisun aikoihin, joten ainoaksi ongelmaksi jää Tapatalk. Board-Expressiä joskus kokeilin, mutta on aika jähmeä eikä siis löydy Suomen Marketplacesta.

Tämän ketjun varsinaiseen kysymykseen voisin myös androidista siirtyneenä ottaa kantaa. Vaihtaminen kannattaa, jos arvostaa käyttistä, joka on nopea, helppokäyttöinen ja graafisesti korkeatasoinen. Itse olen harrastanut taittoa ja typografiaa. WP:n minimalistinen ja hyvälle typografialle perustuva graafinen ilme tuntuukin todella raikkaalta monien android-käyttöliittymien silmäkarkin jälkeen.

Totuuden nimissä on sanottava, että vapaammasta android-ympäristöstä jää joskus kaipaamaan joitain asioita ja wp:lle saa monia sovelluksia odottaa paljon pitempään. Ärsyttävää, on myös se, kuinka moni hieno ominaisuus wp:ssä ei toimi täysin Suomessa.

5. JPeltonen

JPeltonen

Tykkäykset:
    0
    Kiitokset kaikille vastanneille! Noita 3rd party softia tosiaan löytyy moneenkiin tarpeeseen, mutta olen itse hieman skeptinen sen suhteen uskallanko syöttää esim. Dropboxin käyttäjätunnukset johonkin "ulkopuoliseen" softaan. Vaikka nyt en väärinkäyttöä epäilisikään, niin silti siinä tulisi itse annettua tunnukset (pahimmassa mahdollisessa skenariossa) jonkun toisen käyttöön.

Tämä lause oli kuin omasta suustani, ja kuvaa hyvin sitä mitä itse olen ajatellut WP7:n tarjoavan.

Pääsin tuossa pari päivää sitten testailemaan nopeasti HTC 7 Mozart puhelinta ja se vaikutti erittäin hyvältä. Käyttöliittymä on erittäin upea (ja upeasti toimiva). Ja todella nopea. Toki leikin puhelimella vain minuutin pari, joten syvällisempää kokemusta ei tullut. Luurin omistanut erittäin tekinen kaveri tuntui myös arvostavan WP7-maailmaa kovasti.

Kyllähän tämä "leirin vaihtaminen" houkuttelee aina vain enemmän. Pitää varmaan tiedustella Saunalahdelta ovatko he ottamassa noita HTC:n uusia WP7-luureja valikoimiinsa. Ihmettelin hieman, ettei heillä ole edes HTC HD7:aa valikoimissaan.

6. Pikkuhannu

Pikkuhannu Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 830
    Mitäs ne on androidissa, ellei 3rd party softia? Ei kai Dropboxi ole Googlen tekemä sovellus?

Itse olen vannoutunut android-käyttäjä, taas kerran wp7 luuri siis käytössä, mutta android tulossa.

Nopea ja selkeä tämä todella on, mutta liikaa puutteita toistaiseksi, mango kai suurimman osan korjaa.

Moniajo suurimpana, ei voi radiota kuunnella ja samalla vaikka selata nettiä, marketin käsittämätön loikkiminen listan alkuun, nettisivut mobiiliversiona, vaikka asetuksissa on desktop yms pientä, nämä siis Nodolla.

Taidan suosiolla odottaa, että saadaan noksulta wp-luureja ulos ja käyttis hiottua Suomessakin toimivaksi, siihen asti androidilla mennään...

7. JPeltonen

JPeltonen

Tykkäykset:
    0
    Taisin selittää asiani hieman huonosti, eli itselläni on käytössä Dropboxin 50 gigan loota enkä siis haluaisi "luovuttaa" käyttäjätunnusta ja salasanaa millekään kolmannen osapuolen softalle sitä varten että pääsisin sen avulla niihin käsiksi. Tarkoitan kolmannella osapuolella tässä siis jotain muuta firmaa kuin itse Dropboxia, jonka kanssa minulla on sopimus (= kuukausittaisella veloituksella). Tämän takia haluaisin siis käyttää Dropboxin itsensä tekemää clientia kuten nyt Androidin ja Win7-läppärini kanssa teen.

Tämä on tosiaan valtava puute, mutta eikös se ole jo Microsoftinkin toimesta kerrottu, että Mango korjaa tämän ainakin osin?

Tämä oli minulla ykkössuunnitelma siihen asti kunnes on pikkuhiljaa alkanut selvitä ettei noksu taida saada mitään ulos tämän vuoden puolella. Korjatkaa jos väärässä!

8. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Mistä sulle tämä on selvinnyt?

9. kitevesku Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    230
    Puhelinmalli:
    Windows Phone
    NoDosta Mangoon on todella pitkä matka ja ainakin Hannun maitsemat asiat ovat "ihan eri tasolla".

Nettisivut tulee mobiilina, jos palvelussa on hardkoodattu, että aina näytetään puhelimelle "mobiiliversio".

VESKU

10. kitevesku Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    230
    Puhelinmalli:
    Windows Phone
    Dropbox on hyvä ja se on huomattu Microsoftillakin. SkyDriven uusi versio tulee parantamaan käyttökokemusta PC:ssä. WP7:ssa SkyDrive tulee paranemaan myös aivan kohta. Se on nyt 25 gigaa ilmaista tilaa, mutta katsotaan miten kehitys kehittyy.

VESKU

11. JPeltonen

JPeltonen

Tykkäykset:
    0
    Tuo mielipiteeni perustui ihan pelkästään niihin tietoihin joita olin tässä kesän jälkeen lueskellut (tai luullut lukeneeni). No, googlailin uudelleen ja taisi muisti tehdä tepposet koska kyllähän näköjään Elopin suulla on todettu että Q4 aikana Nokia ensimmäisen/-set WP7-puhelimet julkaisee. Mikäs sen mukavampaa kuin olla väärässä :D

SkyDrive tosiaan tarjoaisi samantyylisen palvelun (ja MS taitaa olla aika tosissaan tämän palvelun kanssa, kun ovat eri alustoille sitä kovasti levittämässä), mutta tämäntyylisen palvelun vaihtaminen veisi aikaa ja vaivaa ja kun on perusluonteeltaan laiska, niin ei millään viitsisi vaivautua. Tosin, jos ja kun WP7-puhelimen ostan, niin mielipide voi muuttua nopeastikin kunhan vain pääsee testaamaan SkyDriveä puhelimen kanssa.

Tuo 25 gigaa ilmaista tilaa on kyllä aikamoinen houkutin, se on pakko myöntää!

12. t87l

Tykkäykset:
    1

En ole tuota osannut pelätä. Toisin kuin Androidissa, wp-sovellukset tarkastetaan ennen kuin ne pääsevät marketplaceen. Luulisi, että tässä myös valvotaan tapaa, jolla sovellus käsittelee käyttäjänimiä ja salasanoja.

Skydrivesta vielä sen verran, että wmpoweruserissa ( http://wmpoweruser.com/skydrive-to-get-unlimited-storage-for-documents-and-photos/ ) kerrottiin, että siihen on tulossa rajoittamaton tila valokuville ja office-dokumenteille ja kaikelle muulle sitten 25GB. Typerintä skydrivessa on kunnon windows-integraation puute ja aika kankea nettikäyttöliittymä. Näihin lienee tulossa joskus parannusta.

13. JPeltonen

JPeltonen

Tykkäykset:
    0
    Pakko palata tähän asiaan vielä sen verran, että nyt taas esimerkiksi WPCentral uutisoi sitä mitä alunperin muistelinkin, eli että Nokia saisi luureja ulos vasta ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Pelkkää spekulaatiotahan tämä(kin) toki on ja varmuus asiaan saadaan vasta sitten kun Nokia itse aikataulunsa julkaisee.

14. Terro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    88
    Julkaisu riippunee mistä alueesta puhutaan. Joillain alueilla julkaistaan aiemmin ja joillain myöhemmin. Maailmanlaajuista samanaikaista julkaisuahan Nokia ei ole tekemässä.

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mielenkiintoista, yritätkö vihjailla että tänävuonna tulisi ?

Sillä yleisesti on annettu ymmärtää että tänävuonna Nokia WP koneita julkaistaisiin vain joillain markkinoilla ja annettu ymmärtää ettei Suomi kuulu niihin.

16. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    En mä yritä vihjailla yhtään mitään. Eloppihan on sanonut et Q4 tulee eka Nokian WP7, eri asia on mille markkinoille.

17. Freeform

Tykkäykset:
    0
    Aloitin oman Android-taipaleen 1,5 vuotta sitten Samsungin halpis-luurilla eli Galaxy Spicalla ja upgreidasin siitä HTC Desire HD:hen, joka oli kirkkaasti paras ikinä omistamani älypuhelin. Valitettavasti luurin kävi kalpaten ja hankin tilalle LG Optimus 2X, joka ei kroonisen epävakautensa ansiosta sovellu päätoimiseen puhelinkäyttöön, jossa laitteen ei soisi sammuvan taskussa päivittäin. Kuukausi sitten otin käyttöön Samsung Omnia 7:n, koska A) hinta oli naurettavan halpa ja B) Mango-päivitys on lähellä.

Ensikokemusten perusteella Windows Phone 7 on todennäköisesti parempi valinta ihmisille, jotka pääsääntöisesti käyttävät puhelintaan kuten matkapuhelinta on tapana ollut. Puhelut, viestit, kalenteri, yhteystiedot ja muu peruskäyttö on WP7:ssa astetta Androidia vakuuttavampaa, tavallaan pidemmälle mietittyä. Sovelluspuolella nykyinen WP7 tuntuu Androidiin verrattuna kastroidulta laitteelta. Asiat, joiihin Androidissa tottui löytämään sovelluksen heittämällä, voivat olla Windows-maailmassa turhauttavan vaikeita. Ehkä pahinta WP7 NoDo:ssa on onneton IE-selain, joka rampauttaa älypuhelimen käyttökokemusta merkittävästi. People Hub ei toimi synkkausten osalta, ja muutenkin mailitilien synkronointi on selvästi Androidia kehnompaa, liekö sitten moniajon puutteen ansiota.

Kaikesta huolimatta on helppo nähdä, että Windows Phonessa on paljon potentiaalia. Käyttöliittymän ja alustan suunnittelussa tehdyt valinnat ovat pidemmällä tähtäimellä asioita, joilla voidaan saavuttaa iOS:n ja Androidin ohittava käyttökokemus. Niin sovelluskehittäjät kuin MS joutuvat vielä opettelemaan paljon uutta, mutta uskon WP:n olevan vuoden päästä todellinen "kolmas ekosysteemi". Virittelijälle Android on jatkossakin paras hiekkalaatikko, mutta nörtit ovat kaikesta huolimatta vähemmistö. Valtavirran älypuhelinmarkkina arvostaa käytön helppoutta ja stabiiliutta, jota Apple on tähän mennessä tarjonnut, mutta Microsoftin WP-roadmap yhdessä Nokian raudan kanssa voi omien kokemusten perusteella tarjota todellisen haasteen tällä rintamalla.

18. jukkus

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Saunalahti - lumia 920
    Nyt kun Nokiakin vihdoinkin julkaisi pari wp7 mallia, olen itsekin vakavasti harkinnut androidin hylkäämistä ja siirtymistä monen monen vuoden jälkeen takaisin Nokiaan. Windows ei sinällään mitenkään pelota, sillä olen käyttänyt useita eri wm6 puhelimia ja ollut niihin hyvinkin tyytyväinen.
    Olen tutkiskellut tuota softa tarjontaa joka ei tosiaankaan kovin laajalta vielä näytä androidiin verrattuna. Useimpiin tarpeisiini olen löytänyt jo vaihtoehdon wp7 maailmasta, mutta sopivaa karttasovellusta topo karttojen esittämiseen en ole löytänyt.

Eli tietääkö kukaan onko saatavana jotain sovellusta joka tukisi joko ozin *.ozf2 karttoja tai sitten käyttäisi onlinenä joko karttapaikan tai fonectan topo karttoja?
    Nyt käytän androidissa locusta, joka toimii loistavasti. Noita ozf2 tiedostoja tietysti pystyy muuttamaan vaikka kalibroiduiksi jpg kuviksi, mutta enpä ole tuotakaan tiedostomuotoa tukevia ohjelmia löytänyt.

19. timo-gk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    196
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia
    Toimiiko Google Talk WP7:ssa?

20. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6593
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista