1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Android SII vai Lumia 8/900?

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Techneck, 1/10/12.

1. Techneck

Tykkäykset:
    0
    Tärkeää on kalenterin/yhteystietojen/s-postien synkka Office Outlookin kanssa töissä ja kotona puhelimen avulla.

Toinen tärkeä on karttasovellus johon saa itse ladattua kartat (retkikartta.fi tai ozin kartat tai vastaavat maastokartat) ettei ole kentän varassa ulompana vesillä, plus varmatoiminen GPS. Glonass taitaa olla vielä erikoisuus.

Muuten nuo n.300 euron puhelimet varmasti täyttävät käyttötarpeet mutta mites noi kaksi tarvetta, mikä on paras? Mielessä siis Samsungin S II tai Nokian Lumia 800 tai 900. Nykyinen puhelin on Samsungin WinPhone 6.5.

2. Techneck

Tykkäykset:
    0
    Lumiaan saa kartat etukäteen ladattuna Navigointi-puolelle, mutta ei Kartat-sovellukseen, mutta kai tuollakin pärjäisi. Maastokarttojakin taitaa löytyä "Finland Topography" sovelluksella mutta vain nettiyhteydellä, ei etukäteen karttojen latausmahdollisuutta. Karttaselaimella saa ostettua karttoja, jotka säilyvät latauksen jälkeen laitteen muistissa ja ovat käytettävissä ostoajan jälkeenkin (älytön kun lisenssi on aikaan sidottu).

Mites Androidin puolella Suomen maastokartat, löytyykö?

Taitaa kallistua Nokian puoleen, kun epäilen Androidin kypsyyttä eli menisi laitteen opetteluun ja säätämiseen aikaa enemmän. Mitä luin niin pelkkä Outlook-synkka on tehty Googlen toimesta hankalaksi.

Lumiassa on ongelmana ylimenokausi, eli tästä eteenpäin ohjelmat tehdään WP8 pohjalle, jotka eivät toimi sitten Lumia 800:ssa. Koskas ekat WP8:t tulee? HTC on luvannut marraskuun alussa, onko hintatietoa?

3. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Minä käytän työpaikan outlook synkronointia kokoajan päällä työaikana ja kotona synkkaan silloin kun niitä haluan lukea ja ei mitään ongelmia ole ollut koskaan. Tiedä sitten mistä olet tiedon saanut että olisi hankalaa, joidenkin mielestä tietenkin on hankalaa jos ei osaa hommaa. Tosin käytän maksullista sovellusta joka on todella hyvä. Synkronoi outlookista taskit, kalenterit ja meilit.

4. Techneck

Tykkäykset:
    0
    Eli sulla on android puhelin?

Mikä sovellus tuon synkan hoitaa, kun itsellä ei ole android-puolelta kokemusta?

Onko sopiva työpuhelimeksi eli toimii luotettavasti ja säätämisiä/päivityksiä ei tule haitaksi asti?

Oma synkkaus on hoitunut Outlookiin ja Exchange serveriin huolettomasti vanhallakin WinPho 6.5:lla, mutta luuri alkaa olla saanut damagea ihan tarpeeksi...

Kuukauden päästä olisi tulossa ekat win8 puhelimet ja niistä tuo HTC 8S malli voisi olla passeli.

5. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Alla olevat kommentit ovat sitten omia mielipiteitäni ja omista puhelimista. Tämä siis tiedoksi niille jotka aloittavat taas sen juupas eipäs kirjoittelun.

Joo, mulla on SGS3 ja tätä ennen SGS1. Näitä ennen käytin tuota samaa win 6.5.tä jne jne. Kaikki ovat olleet hyviä, ei mitään huonoa kerrottavaa.

Sovellus josta kerroin on touchdown (kokeilin monia, tämä paras ja monipuolisin) joka on ollut molemmissa SGS:ssä siitä lähtien kun löysin sovelluksen, sanotaan reilut 2 vuotta.
    Kaikkia olen käyttänyt työpuhelimena ja olen ollut tavoitettavissa 24/7. Mielestäni hyviä työpuhelimia (konttorihommia).
    Säätämistä androidissa on jonkin verran riippuu siitä kelpuuttaako puhelimen omat sovellukset ja mitä puhelimesta löytyy. Mulla on jonkin verran sovelluksia playsta koska halusin puhelimesta vielä paremman mitä oli omilla sovelluksilla. Nyt sitä säätämistä ei enää ole ollut. En pelaile mitä nyt silloin tällöin, mutta tylsää puuhaa. En katsele videoita, ei mitään järkeä näin pienellä näytöllä toki saa TV:hen kiinni jos haluaa, myös langattomasti.
    Outlook synkkaus on mullakin toiminut aina hyvin.
    Itseäni kyllä kiinnostaisi nuo win8 puhelimet mutta odottelen ensi vuoden malleja. Monia HTC (vanha Qtek) puhelimia olen myös käyttänyt ja hyviä ovat olleet.
    Jos säätäminen ei kiinnosta lainkaan niin katsele Iphonea tai win8 puhelimia. Varmasti hyviä.

6. MWillberg

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N900
    Itse yritän löytää uutta kapulaa työkäyttöön ja pitäisi olla kunnon outlook synkkaustuki, kategoriat jne. Eipä näiden nykylelujen kanssa ole tullut vastaan kuin rajoituksia lähtien siitä että dataa hukkuu heti kun yritetään kaksisuuntaista synkronointia.

Sen mitä olen arponut niin mikään nykyisistä kännyistä ei suoraan käy. Ilmeisesti paras olisi Androidiin DejaOffice (korvaavat kalenterit sun muut työkalut, ilmainen) + CompanionLink (täysi synkronointi outlookin kanssa, 40 e) Ainakin tietävät mistä se raha otetaan.

http://www.companionlink.com/android/outlook/

Olisin muuten testannut, mutta minulla ei ole yhtään Android-puhelinta ja ADK emulaattorissa ei ole riittävää tukea wifille että synkkausta voisi kokeilla.

7. Kari J

Tykkäykset:
    0
    Käytin myös wimo 6.5:a neljä vuotta, ja nyt vaihdoin halvemman pään Anroidiin (Xperia Arc S). Epäilin itsekin miten pärjään kun oli
    kaikenlaisia huhuja. Tässä kokemuksia:

Päivitys ICS:ään ei toiminut kunnolla aluksi; palautin viimeiseen Gingerbreadiin, käytin vähän aikaa, ja sitten päivitin uudelleen kun uteliaisuus voitti, ja yllätys yllätys, nyt on toiminut jo kuukauden omalla käytölläni täysin moitteetta! Oma tulkintani on että kaikki ajurit eivät olleet asentuneet kunnolla ennen päivitystä ja sotkivat asian, eli kannattaa kytkeä puhelin pc:hen muutaman kerran ennen päivitystä niin, että ei enää asenna mitään kytkettäessä, ja päivittää vasta sitten.

Käytän paikallista kalenterin synkronointia PC:n Outlookin kanssa ja siinä MyPhoneExploreria. Se on minusta paljon kätevämpi kuin wimon synkronointi, koska se kysyy aina konfliktin alaiset muutokset (eli jos on muutettu sekä puhelimessa että pc:ssä). Wimossa hävisi tietoa kun se ajoi aina samalla valitulla asetuksella kysymättä mitään.

Akun kesto epäilytti myös. Wimossa akku kesti omilla säädöillä ja käytöllä 2-3 päivää, ja nyt olen päässyt samaan tällä ICS:llä. Toki kova surffailu netissä ja varsinkin käyttö autonavigaattorina syövät akkua kuten wimossakin.

Olen positiivisesti yllättynyt Androidista, ja tämä jää käyttöön. Toki Win 8 on todennäköisesti kova sana, ainakin puolen vuoden päästä julkaisusta kun bugit on korjattu. Varmaan Iphone on siitä pitävälle myös ihan toimiva ja laatuvalinta. Androidin voi sotkea omilla päivityksillä ja huonoilla ohjelmavalinnoilla, mutta Wimoa ja Iphonea ei, tämä on käsittääkseni se ero. Se on hinta tästä avoimmuudesta ja säädettävyydestä...

8. Techneck

Tykkäykset:
    0
    Kiitos kommentoijille, helpottaa kummasti leirin vaihtoa kun saa kokemuksia muilta.

Kari: Kävin juuri testailemassa Sonyn Android-puhelimia, kun pidän niitä sopivampina työympäristöön muihin merkkeihin verrattuna. Päädyin vertailun jälkeen ostamaan Arc S:n joten oli hauska lukea kommenttisi valintani jälkeen. Tuota MyPhoneExploreria näkyyy monet kehuneen joten se tulee ensimmäisenä testiin jahka puhelin saapuu. Vanhempaa 800 / 900 Lumiaa ei tehnyt enää mieli hankkia, kun tuo ohjelmien kehitys loppuu aika pian Win8:n tultua markkinoille.

9. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Pitääpä kokeilla tuota companionlinkkiä.

10. Techneck

Tykkäykset:
    0
    Vielä loppukommentti puhelimeen (Xperia Arc S) tutustumisen jälkeen:

Olen tyytyväinen vaihtoon Windows-maailmasta Androidiin. Aiemmin rajoittuneelta tuntunut ohjelmisto muuttui rajoittamattomien vaihtoehtojen hallintaan. Puhelin on itselleni enemmän työkalu kuin viihdekeskus, ja Sonyn puhelin hoitaa tuon mallikkaasti. Se osaa luonnostaan synkata Microsoft Exchange Serverin kanssa, enkä joudu käyttämään Googlen synkkaohjelmia kuin henk. koht gmailin pyöritykseen. Karttasovelluksia offline-kertoilla on löytynyt tarkoilla kartoilla joten tyytyväinen olen.

Päivitin puhelimen heti alkuun ICS-käyttikseen, muistikortin 32GB:hen ja suluvasti pyörii ilman takeltelua. Suurin parannustoive on tällä hetkellä isompi akkukapasiteetti, kun laturissa joutuu roikkumaan vähintään kerran päivässä.

4,2" näyttö ei tee puhelimesta ollenkaan liian isoa kun laite on ohut, ennen hankintaa pohdin onko liian iso kuljetettavaksi mutta näin ei tosiaankaan ole. Suosittelen muillekin.

Jaa tämä viestiketju