1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Android ja custom rom. Miksi?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Qwertyi, 26/3/16.

?

Adroid raakana vai customina?

1. Tavallisella mennään

60,0%
  2. Customilla mennään

22,5%
  3. Asentaisin, mutta en osaa / uskalla / jotain

2,5%
  4. Asennettuna launcher

27,5%
  5. Launcheria ei asennettu

5,0%
Useita ääniä sallittu.
  1. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4711
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Foorumilla on keskusteltu paljonkin Android laitteiden custom rommeista ja niiden asennuksesta. Tähän ketjuun kerätään tietoa, miksi se custom pitäisi / kannattaisi asentaa.

Älkäämme alkako väittelemään / syventymään asennuksiin tai sen enempää muihin kummempiin käyttökokemuksiin. Jos vaikka listan tyylinen miksi pitäisi ja miksi ei. Siis plussat ja miinukset.

Jahka keretään nii keräilen tähän viestiin sitten noita linkkejä eri ohjeita / kaskusteluja customeista ketjuihin.

Edit: Näin sitä opitaan. Eli kysymykseen lisätty vaihtoehdoksi onko launcher asennettu. Allekirjoittanut on tosiaan olettanut että custom rommin asennus olisi sama asia.
    Katsotaan kuikna äkkiä vääntyy keskustelu väittelyksi. ;)

Muutamia keskusteluja eri laitteista ja custom rommeista.

Käynnistyslataimen avaaminen ja takuu.

Galaxy Note Custom-ROM

Samsung Galaxy S4 Custom ROM [ohje] (Qualcomm)

Huawei Nexus 6P - Custom romit ja keskustelut

Viimeksi muokattu: 26/3/16
  2. TSIGA

TSIGA Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    805
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3 Gold & Huawei Watch
    Hyvä aihe, mielellään itse ainakin kuulisin niitä "miksi ei" - kommentteja :)

3. erh4be

erh4be Superjäsen

Tykkäykset:
    2717
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Mulla on ainaki tällä hetkellä iso ei nordean sovelluksen takia.

AlpinaD10 and jhietala like this.
  4. tonz Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    373
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 950 dualsim
    Joidenkin sovellusten toimimattomuus (Nordean tunnusluku) voisi olla yksi syy "miksi ei" osastoon. Knox toinen. Bloatin poisto piste "kyllä" osastolle.
    Itseä osaksi kiinnostaisi kyllä että minkälainen operaatio tuo "rommaus" käytännössä on. Itse kun en ole sitä ikinä tehnyt. Android kokemus niin vähäistä, etten ole vielä edes launcheria vaihtanut...

5. Nightuser

Nightuser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    2127
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4 Black Edition
    Tavallisella ainakin toistaiseksi, launcheri kuitenkin käytössä.. Custom rommeista ja roottaamisesta yrittänyt paljon lukea ja opiskella miten homma tapahtuu jos joskus tulisi mahdollisesti tämä tehtyä.

6. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4711
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Hmm... Näin asiaan täysin perehtymättömänä olisin voinut tuon tietty ottaa huomioon. Olen luulossa että sama asia. Muokkaan tuon aloitukseen. Jotenkin...

Vielä kun @Nightuser perustelisi lyhyesti, miksi eri launcheri asennettu?

Viimeksi muokattu: 26/3/16
    Nightuser tykkää tästä.
  7. JK70

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Lumia 900, Nexus 4, Nexus 5, opo, z3c
    Tavallisella mennään täälläkin. Launcher siksi, koska sillä saa aloitusnäytön mieleisekseen.

8. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Custom ulkonäköasetusten takia, sekä kehittäjien valmiista palikoista. Asennus ekan kerran jälkeen on parin minuutin homma kun tajuaa mitä tapahtuu. Custom launcher työpöydän gridin muokkaamisen takia.

Miinuksia ei ole itsellä sanoa.

9. apek

apek VIP

Tykkäykset:
    1058
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Nykyisessä puhelimessa vakio rommi. Launcheri asennettu, niin sai ulkoasun mieleiseksi.

Vanhoissa puhelimissa tuli custom rommeja asenneltua ja enemmänkin säädettyä. En ole nykyisen kanssa kokenut tarpeelliseksi. Vanhoilla puhelimilla siis lähinnä akun keston ja tehon takia käytin customia.

10. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6603
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Eipä jaksa enää vaivautua. Jossain vaiheessa tuli flässättyä useampi per päivä. Ei mitään järkeä.

Stock alkaa olemaan jo sen verran hyvä että ei ole juuri tarvetta kun customized ei juuri tuo pöytään enää mitään tarpeellista.

Psaikke, AlpinaD10, jhietala ja 1 muu henkilö tykkää tästä.
  11. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Komppaan infraa. Ennen sillä sai kivoja ominaisuuksia ja bloattia piiloon. Nykyään bloattia vähän jos ollenkaan ja kivat ominaisuudet jo vakiona.
    Nordean sovellukset itsellekin tärkeät, joten roottaus on no no.

12. jhietala

jhietala Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1817
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Tuon takia joudun varmaan itsekkin luopumaan customista jatkossa.

Customilla saa jotain lisäfeatureja, mutta ilmankin elää.

13. kassu99

kassu99 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    28
    Puhelinmalli:
    Nexus 4
    Uusimmilla laitteilla ei ilmeisesti enään niin hyödyllistä mutta ainakin Nexus Nelosella kovasti vaihtelin ja rassasin.
    + ulkonäkö
    + laajempi customointi ja/lisäominaisuudet
    + uudempi Android versio(jos virallinen päivitystuki loppunut)

- kaikki sovellukset ei toimi
    - (epävakaampi)

14. akselic

akselic TicTac - vain yksi puhelin!

Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Mä oon laittanu customeita mun ekasta Androidista eli SGS1:stä alkaen enkä vielä tähän päivään tajua niitä ketkä fläshäilee useamman kerran päivässä tai edes viikossa. Mulle riittää ihan hyvin sellanen kerta pariin viikkoon - kuukauteen ja nekin kun tekee dirty flashina ei tarvii asennella softia uusiks eikä palautella varmuuskopioita. No sit ne aiheen kysymykset:

- Ne jo mainitut softat. Mua tää ei kyllä tällä hetkellä kosketa kun ei ole yhtäkään sovellusta joka ei rootin/customin kanssa toimis
    - Jotkut valmistajat *KÖHKÖH* tekee kaikkensa että säätämisestä jää jälki ja että sillä saa takuun evättyä. Sinällään ymmärrettävää mutta silti vittumaista.
    - Jotkut oletusohjelmiston jutut ei välttämättä enää toimi. Sonyllä menettää DRM avaimet mitkä vaikuttaa kameralla otettujen kuvien käsittelyn laatuun jne.

+ Saa toiminnallisuuksia, joita ei yksinkertaisesti saa oletusohjelmistolla ainakaan natiivisti tai aina ongelmitta. DPI säätäminen, erilaiset eleohjaukset, ilmoituspalkin piilotus/säätäminen, erilaiset teemat (ei niitä Kiinalaisia Hello-kitty SGS6 teemoja)
    + Mahdollisuus vaikuttaa niihin tekijöihin jotka Androidissa aika usein aiheuttavat akun kulutusta. Tämä on toisaalta kaksiteräinen miekka mutta itse en ole yhdelläkään laitteella saanut samaa akun kestoa oletusohjelmistolla vs custom säätämistä.
    + Noin suunnilleen miljoona kertaa parempi tapa varmuuskopioida omat sovellukset ja tavarat vaikka säännöllisesti pilveen (tai puhelimen muistiin jos haluaa). M:ssä tullut backup systeemi ei vieläkään pelaa täysin kaikilla sovelluksilla plus monet luurit eivät ole edes saaneet Marshmallowia vielä melkein 5kk jälkeen. Nandroid backup/palautus pitäisi olla mahdollinen kaikkien laitteiden stock recoveryllä eikä vain custom recoveryllä!
    + Mahdollisuus pitää puhelin luurista riippumatta aina Androidin uusimmassa versiossa. Täälläkin väki on lukenut ja linkittänyt aukoista sun muista joille voin itse hymähtää.

+ - Vakaus. Jotkut custom rommit tai kernelit tai niiden asetukset saattavat olla epävakaita tai aiheuttaa akun kulumista. Toisaalta jotkut oletusohjelmistot saattavat tehdä samaa ja niillä ainoa keino korjata tilanne on tehdasasetusten palautus tai lähetys huoltoon.

AlpinaD10 tykkää tästä.
  15. AlpinaD10

AlpinaD10 Goldmember

Tykkäykset:
    725
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3T
    Komppaan kyllä edellä olevia siinä asiassa, että joskus valmistajan oma siaältö tökkii pahasti.

Omassa ekassa androidissa Huawei ideos X5 (U8800) UI oli umpisurkea, eikä huihai viitsinyt sitä päivittää kuin kerran 2.2->2.3 customina siihen sai ainakin 4.0 (ennen kuin vaihdoin sen pois)
    Roottaus & customi & muu säätö ("kellotus" / muistin parempi optimointi) mahdollisti myös muutaman sovelluksen toiminnan ko. luurissa, jotka eivät vakiossa edes auenneet.

Note 3:n roottasin, mutta kun ei sopivaa romia löytynyt niin palasin vakioon. Samsungilla oli kuitenkin itselleni sopivimmat sovellukset ja toiminnot.

Viimeisimmät luurit: N6 ja Mate 8 olen pitänyt ihan vakiona, vaikkakin maten Emui ei miellytä käytössä. Nova laucherin olen joskus ostanut, mutta sekä ei ole vielä käytössä.

Koska nykyisin kelpaa vain ns. lippulaivat ei niissä tuota lagaamista ole, eikä siis tarvitse säätääkkään.

Yhteenvetona customeista:
    +Jotkin lisäominaisuudet, joita valmistaja ei ole valmiiksi laittanut.
    +Elinkaaren jatkuminen senkin jälkeen kun valmistaja itse on tuotteensa hylännyt.
    -Ehkä voisi mainita tietoturva riskin... En tosin väitä etteikö laitevalmistajat itsekkin vuoda niitä tietoja:D

16. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Mä väittäsin kyllä että noi customit luotetuista lähteistä, paljon rommeja tehneiltä on tietoturvallisempia kuin valmistajien versiot. Koska ne on aina ajan tasalla, uskon että kaikki ylimääräinen skeida kyllä muiden kehittäjien ja käyttäjien kautta kyllä paljastuisi koska ei kuitenkaan olla suljetussa koodissa.

AlpinaD10 tykkää tästä.
  17. jaska915

jaska915 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Noh, nykyään ei enää oikeastaan ole tarvetta, joskus 2.x aikoihin tätä tuli tehtyä enemmänkin.

Stockki on nykyisin jo niin hyvä ettei jaksa vaivautua.

18. Bazilli

Bazilli Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    32
    Puhelinmalli:
    Oneplus 2 64GB
    Riippuu ihan puhelimesta. Motot ja Nexukset niin toimivia vakiona, ettei edes innosta testata mitään muita. Sitten taas SGS3 aikaan vaihtui rommi viikottain johtuen JB aikaisesta umpi paskasta Touchwizistä. Nykyisin nuo valmistajien omat tekeleet alkavat olemaan sen verran hyvin varustettuja ja laadukkaita, että pelkkä root riittää (sekin lähinnä Adaway:tä varten).

Viimeksi muokattu: 27/3/16
  19. TSIGA

TSIGA Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    805
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3 Gold & Huawei Watch
    Jep, Motoon kun heittää vaikka Novan sisään niin bravo

Bazilli tykkää tästä.
  20. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Itellä custon N6P:ssä. DPI:n muutos, parempi EQ ja ulkonäkö (CMTE teemat) sekä selvät lisäominaisuudet, jotka tekee puhelimesta nopeamman ja paremman käyttää. @akselic omassa viestissään jo kertoikin suurinpiirtein samat asiat kuin mitä itse olisin laittanut, joten turha niitä enään kirjoitella. Miinuksia ei kyllä ole etenkään kun en enään Nordean asiakkaana ole. Kaikki mun tarvitsemat softat toimii vikkelään. En myöskään fläshäile useampaa kertaa päivässä vaan n. parin viikon välein ellei satu tulemaan joku isompi päivitys tai bugi-korjaus. Muille laitteille (esim. sampat tms.) kun vaihtaa ja joutuu stockkiin palata niin tuskaa on ja ikävä customien pariin tulee vikkelään, etenkin teemojen vuoksi (ja kuten aikasemmin jo todettu niin en laske Samppojen "Hello Kitty" jne. muita teemoja kunnon teemoiksi mitä esim. CMTE:llä tai Layersillä näkee).

Jaa tämä viestiketju