1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Aloittelijan GPRS-kysymys

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja arskax, 9/4/04.

1. arskax

Tykkäykset:
    0
    Minulla on soneran gsm-liittymä ja datapaketti. tilasin juuri mtv3-handyn asetukset puhelimeen, tarkoitus oli saada alunperin vain handyn sisältö luettavaksi... tallensin sen oletusasetukseksi ja nyt kaikki wappailu tapahtuu näköjään mtv3:n yhteydellä.

onko tuo ihan tavallista toimintaa että on joku liittymä ja joku toinen wap-yhteys oletuksena... kaikkihan ne tulee varmaan samaan laskuun kumminkin... jos asia on noin niin eikö se kannata käyttää halvinta wap-yhteyden tarjoajaa asetuksissa? näyttää olevan hinnoissa eroa e/mt Mikähän se olisi suomen maassa edullisin ilman erillistä sopimusta... olenko aivan metsässä näissä pohdinnoissani?

help me :)

2. kimmo Vieras

aloittelija+saunalahti sim+choice-gprs

Pistetään tähän samaan ketjuun, vaikkei minulla vastauksia sinulle olekaan, mutta kun tässä on itsellä hieman sama tunne. Olin tänään imuroimassa officejettiini ajureita, dataa liikkui noin 20 megatavua..menin sitten siihen perään saunalahden sivuille katselemaan miten perheemme puhelinkulut kasvaa. Omalla kohdallani näkyi juuri nuo siirretyt megatavut. Eihän tässä sinänsä mitään ongelmaa, mutta kun minulla on radiolinjan choice-palvelu ja siihen kuuluva kiinteä kuukausimaksu gprs:n käytöstä. En ollut huomannut simmiä vaihtaa, joten cruisailin saunalahden kortilla ja sillä tuo imuroiminen on hieman kalliimpaa. Onneksi ei kuitenkaan ole kait kuin 1,5 euroa megatavu, muistaakseni ainakin soneralla oli joskus jotain 10 euroa mega.
    Itseähän tässä saa syyttää, mutta ihmettelen minä sitä kuitenkin, ettei nykyajan tekniikalla ole mitenkään mähdollistä että tuollaisia ei pääsisi tapahtumaan. Minulla on siis puhelimeen ja puhelinverkkoyhteyteen laitettu RL:n asetukset, mutta silti se vaan menee ihan nikottelematta S-lahden kortilla kasvattamaan laskua. Minulla herää tässä sellainenkin ajatus, että operaattorit ei oikeasti edes halua estää tuota, vai voisiko joku viisaampi selittää minulle jonkun syyn, miksi tuo "vieraan" verkon käytön esto ei olisi mahdollista.

3. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    WAP-selaimessa, eli siinä Palvelut-sovelluksessa, voit vaihtaa oletusyhteysosoitteen Asetukset-valikosta. Valitse sieltä Sonera WAP tai minkä haluatkin.

WAP-käytön hinta (siirretyn datamäärän mukaan) määräytyy operaattorisi eli tässä tapauksessa Soneran palvelun mukaan. Sonerallakin on erilaisia GPRS-paketteja.

Jos taas tilaat WAP-palvelusta vaikka sovelluksia, soittoääniä, logoja tai muita erikseen maksullisia palveluita, niistä maksat erikseen ilmoitetun hinnan siirretyn datan veloituksen päälle.

Kaikki nämä palvelut veloitetaan matkapuhelinlaskussasi, jos ei toisin ole toimittu. Voihan WAP-palvelussa olla vaikka luottokorttimaksukin.

t. tero

4. arskax

Tykkäykset:
    0
    Tuossa tuli paljon asiaa, mutta silti ihmettelen edelleen... että jos minulla on soneran gsm-liittymä, mutta mtv3:n handy oletusyhteytenä wapissa niin meneekö wappailu silti soneran hinnoilla ja soneralle? Menen tuolla oletusyhteydellä muuallekkin kuin mtv3:n wap-sivuille.

Mitä järkeä tuossa sitten on että pääsen käyttämään Mtv3:n wap-yhteyttä? Tai miksi sitä pääsen yleensä käyttämään jos homma menee kerran noin?

verkko-operaattori, palveluoperaattori... ???

5. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    No jos sulla on vaikka adsl elisalta ja surffailet ihan missä vaan sivuilla niin silti maksat elisalle yhteydestä vain ja ainoastaan. Sama tuossakin.

6. arskax

Tykkäykset:
    0
    Nettisivut ja adsl-liittymä on kumminkin vähän eri asia...

No toisaalta, onhan modeemikäyttäjilläkin mahdollisuus soitella eri palveluntarjoajien avoimiin soittosarjoihin ja niissä on eri maksut, surffaa sen kautta sitten. Tuohonhan se perustuu surullisen kuuluisat huijauksetkin kun joiltain modeemikäyttäjiltä on löytynyt ties mitä ambomaalaisia soittosarjoja, jotka maksaa ties mitä... Sitten ihmetellään kun laskut hipoo taivaita.

Jos puhelimessa on gprs-asetuksissa oletusyhteys joku muu mikä on oma gsm-operaattori niin kyllä se vähän ihmetyttää. Vertaisin sitä ennemmin tuohon modeemitouhuun kuin adsl-yhteyteen. Siksi asia mietityttää edelleen. Eihän tuossa ole mikään huijaus kyseessä tietenkään, mutta ärsyttää kun ei tiedä.

7. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei kannata verrata. Kun käytät Soneran GSM-liittymää, menee liikenne Soneran verkossa, vaikka ottaisitkin yhteyttä MTV3:n WAP-palveluun. Se että vaihdat WAP-asetuksia, ei tarkoita että hyppäisit jonnekin Soneran GSM- ja GPRS-verkosta.

MTV3:n WAP-asetusten käyttäminen ei tarkoita sitä, että MTV3 olisi silloin palveluoperaattorisi.

t. tero

8. arskax

Tykkäykset:
    0
    Selvä.

Mikä tuossa sitten on logiikkana että tallennetaan jonkun toisen operaattorin yhteysasetukset gprs:n vakioasetuksiksi ja wappaillaan niillä kaikissa maailman kolkissa. Miksi se on yleensä mahdollista ja kuka siitä hyötyy?

Jaa tämä viestiketju