1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

"Alaikäinen poika sai purettua saldorajan"

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja muokkedee, 22/8/02.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Alaikäinen poika sai purettua saldorajan
    Tässä jutussa myös:
    Henkilökohtainen käynti lisäisi ruuhkia

Soneran matkapuhelujen saldorajan purkaminen on oletettua helpompaa.

Tämän sai kokea isä, jonka poika sai purettua matkapuhelinliittymäänsä asetetun saldorajan yhdellä puhelinsoitolla. Soneran asiakaspalveluun soittanut poika esiintyi isän nimellä ja poisti samalla kertaa eston seksilinjoille.

Isä sai Soneralta kirjeen, jossa pyydettiin ennakkomaksua nousseiden puhelinlaskujen takia. Laskua oli kertynyt noin 650 euron arvosta.

-Soitin Soneraan ja kerroin, että pojalla on saldorajoitus päällä. Asiakaspalvelusta vastattiin, että olen itse purkanut sopimuksen ja soitonestot seksilinjoille, isä kertoo.

Isä tivasi asiaa pojaltaan, joka ei tunnustanut mitään. Seuraavaksi hän otti yhteyttä poliisin.

-Lopulta löydettiin numero, josta käsin saldoraja oli purettu. Se kuului pojalleni.

Suuttunut isä protestoi sitä, ettei hänen tekemänsä kirjallinen sopimus ole pitävä.

-Jonkun toisen liittymän tietojen muuttaminen on aika helppoa. Tarvitsee tietää vain toisen henkilötiedot.

Henkilökohtainen käynti lisäisi ruuhkia
    Soneran asiakaspalautteista vastaava Maritta Kaltiokumpu ei pidä operaattoria syypäänä.

-Puhelinpalvelutilanteessa tarkistetaan aina asiakkaan tunnistamiseksi tarvittava informaatio kuten asiakastiedot. Meillä ei ole sormenjälkien tarkistusmahdollisuutta. Soittajan on tiedettävä, että hän syyllistyy petokseen.

Kaltiokumpu ei halua muuttaa käytäntöä niin, että asiakkaan pitäisi tulla henkilökohtaisesti muuttamaan sopimusehtoja.

-Tämä tekisi asiakaspalvelun aika joustamattomaksi ja ruuhkat lisääntyisivät.

Liittymän omistaja voi määrätä erillisen salasanan, jota kysytään asiakaspalvelutilanteessa.

Tietosuojavaltuutetun toimistossa ei tiedetä, mihin raja tietoturvan ja hyvän asiakaspalvelun välillä pitäisi vetää.

-Tähän tämä yhteiskunta on menossa. Esimerkiksi verkkoasioinnissa käytetään jo erilaisia sähköisiä tunnistusjärjestelmiä. Niin kauan kun näin ei toimita puhelimessa, soittajasta ei saada varmuutta. Toisaalta katujen varsilla on vieri vieressä postilaatikoita, joista vain harvat ovat lukittuja, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio selvittää.

Lähde: Iltalehti Online

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No kuitenkin varmaan halvemaa ja joustavampaa nykyinen käytäntö.
    Isä ei tietenkään vastuussa rikollisesti tehdystä muutoksesta.

Poika kylläkin on. ja myös korvausvelvollinen olkoon minkäikäinen tahansa.

3. metropol

Tykkäykset:
    0
    Loppupelistä isä on vastuussa poikansa "rikoksesta".....

4. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Ongelma on kuitenkin juuri isä/poika välillä. Tuskin poika on ansiotuloja nauttiva ihminen. Tosin täytyy todeta että nuorena=>alaikäisenä täytyy jo sortua rikoksen poluille. Kyseessähän on laskun summasta päätellen petos ja siitä on seurauksena oikeustoimia. Niiden alullepaneminen on vain kiinni isästä, joka tuskin käräjöi omaa poikaansa vastaan. Pappa betalar ilmeisesti joka tapauksessa.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Niin tuskin isä haluaa pojalleen petossyytettä vajaan tuhanne eurontakia... Voi vain arvailla että poikakin saa tunte tekonsa...

6. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Tuo on itseasiassa omien tietojeni mukaan tosi yleistä, että voit soittaa aspaan faijasi nimellä ja tehdä mitä tahansa muutoksia. Riittää kun tuntee hetun ja kotiosoitteen.

7. hendhe

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Sonera
    Mahtaa tuota isää kyllä sapettaa, onnex sentään rupesivat operaattorin puolelta ennakkoa kysymään, ties miten korkealle ois muuten noussu :)

8. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Tässä se nähdään miten syvältä tuollaiset saldo/soittorajoitukset on. Eipä olisi pappakaan köyhempi jos olisi laittanut pojalleen prepaid-liittymän...

9. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Ittekkin olen tehnyt noin. isäni vaan ei huomannut tota. Ku laskut oli 120mk ja kuin poistin saldon niin nousi 150mk. No nyt kyllä ei edes ole saldoa. Enkä haluaisi/kehtaisi tehdä isälleni tuollaista. Vaikka kyse on vain 650e. Nyt ei ole enää saldoa ja itse halusin myös tähän viihde nro estot sun muut...

10. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Näinhän se on -> Isä liittymän omistajana ja vastuussa liittymällä tehdyista puheluista ja muusta loppuun asti. Käyttäjän vastuu/oikeudet käytännössä olemattomat.
    Sen verran vielä että todella helpolla operaattorilta tietoja saa, HETU tai sen loppuosa riittää (lähes) aina..riippuu ihan asiakaspalvelijasta. Itse olen kysynyt RL:n liittymään PUK koodin isäni HETU:lla, toki hänen luvallaan.

11. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Kuukaudessa taisi tyyppi ton verran tehdä laskua. Eli markoissa noin 3900 mk. Ei ole todellakaan kovin pieni summa.

Tosiaan, jos muutoksia tehdään puhelimella, niin asiakaspalvelusta voitaisiin lähettää AINA kirje kotiin, jossa sitten kerrotaan tehdystä muutoksesta. Siihen ei välttämättä tarvisi kuitenkaan pyytää allekirjoitusta ja lähettää sitä takaisin.

12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Vois ja olis ehkä kiva, mutta useimmiten turhaa postia.
    Ja jos tuollaisia tapauksia sattuu vuodessa muutama kymmene niin esim muutaman kymmenen tuhannen kirjeen lähettäminen on paljon kallimpaa, en tarkkaan osaa sanoa mitä kirjeen lähettäminen maksaa mutta varmaan luokkaa 50-100 senttiä/kpl.

13. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Mulla herää kyllä vähän kysymys että minkähän ikäinen tää poika oikeen oli? Luulis jonku 12-vuotiaan äänestä kuulevan, ettei ole sama heppu kuin hetu sanoo... eli lienee lähempänä sitä 18:aa vuotta se ikä. Ja varmasti tällöin isä antanee hieman "lainaa" pojalleen, joka maksaa laskut pois kun (kesä)töistä hilloa alkaa tulemaan. Tai jotenkin näin minä ainakin isänä menettelisin.

14. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllä jo 14-15-vuotias voi saada kesätöitä eli viimeistään ensi kesänä joutuisi maksamaan takaisin, jos olisi minun pentuni. Tai vaihtoehtoisesti voisi maksaa takaisin siivoamalla koko asunnon tai muita töitä nyt kotona voisikaan olla.

t. tero

15. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Kyllä ainakin Surina on minulle lähetellyt vahvistuskirjeet jokaisesta muutoksesta minkä olen liittymään tehnyt soittamalla. Jo usean vuoden ajan.

16. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Mainittakoon tähän väliin että kaikki muutokset voi tehdä sonera.netissä liittymänomistajan henk. tunnuksen loppuosalla. Ja onko vanhempien henk. tunnus vaikea saada selville? Aivan.

17. Nurkku

Tykkäykset:
    0
    Eipä taida se poika kännykkää ihan heti enään saada. Aika naurettavan helposti voi noita muutoksiakin tehdä.

18. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Sillähän on se jo. Tuo muutoksien helppous on vähän 2piippuinen asia, jos homma toimii niin "kunnolliset" käyttäjät on tyytyväisiä kun saa tehtyä muutokset vaikkapa netin kautta. Samoiten kusettajat ovat yhtä tyytyväisiä koska hommaan ei tarvita muuta kuin sotun loppuosa. Parin päivän aikana (muutoksesta kirje liittymän omistajalle) saa vilkas puhuja/tekstaaja ihmeesti saldoa aikaiseksi..

Ehkäpä asiaan tullee muutosta kun tunnistuskortti otetaan (jos otetaan) laajemmalti käyttöön.

19. masa99

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Galaxy S2
    Mä oisin ainaki ottanu siltä pennulta puhelimen pleikkarin telkkarin yms. pois ja myyny ne. Ei ois varmasti enää tehty tollasta toista kertaa...

Pitää ees joku kuri nykysin olla...

20. Hiiri

Tykkäykset:
    0
    60 senttiä/kpl :))

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju