1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Akkukesto 3G-puhelimissa

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Jankka, 12/8/06.

1. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Olen miettimässä 3G-puhelimen tai multimediatietokoneen hankintaa. Mutta olen huomannut että kaikkien katsomieni (m.m. HTC TyTN ja jotkut uusimmat Nokialaiset) puhelimien akkukesto on hyvin rajallinen. Ehkä sitä tulee heikollakin akulla toimeen, mutta itse olen laiska latailemaan luuria ja haluan olla mahdollisimman paljon miettimättä akkukestoa. Ja yksi nimenomainen syy uuden puhelimen harkintaan on vanha Panasonic-puhelimeni (GD87) joka riittää minulle hyvin mutta jonka akkukesto on 'enää' n. 20-40 h. Eli akkukeston pitäisi olla vähintään kolminkertainen, noin 60-120 tuntia. Mielestäni puhelin saisi olla 120h tai 5 päivää normaalissa käytössä ennen kuin akkua tarvitsisi ruveta latailemaan! Onko minulla mitään vaihtoehtoja, mielellään paremmin varustelluista uusista 3G-puhelimista?

2. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4704
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Jokainenhan määrittelee itse mitä normaali käyttö on. Itselläni on Nokia N70 ja akku omassa käytössä kestää 2-3 päivää. On myöskin päiviä jolloin akkua pitää ladata illalla uudestaan. Puhelinta pääosin käytän surffailuun, sähköpostin lukemiseen sekä musiikin kuunteluun (mp3 60% radio 40%). Puhetta kuukaudessa kertyy n. 2-3 tuntia. Omassa käytössä akku on tarpeeksi riittävä vaikka välillä joutuukin lankapuhelimena käyttämään. Aika pieni vaiva tuo lataaminen nykyajan akuilla on kun ei tarvitse tyhjäksi päästää. Ei saa olla liian laiska...

3. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Ainakaan matkapuhelinmyyjien mielestä ei liene pidä olla laiska lataamaan..mitä enemmän lataa sitä nopeammin akku puhelimessa kuluu (ja kauppa käy kun pitää ostaa joko uusi akku tai puhelin). Ja kun on kulunut tarpeeksi niin kapasiteetti vähenee. Veikkaisin että kolmen vuoden normaalikäytön aikana akun kuin akun kapasiteetti on jo puolittunut siihen nähden mikä se oli kuin kapasiteetti oli huipussaan. Tosin kokemusta Li-Polymer akuista itselläni ei vielä ole, kestäisivätköhän ne pidemmin käytössä kuin Li-ion?

Niin veikkaisin että minulle normaalikäyttö on tällä hetkellä hyvinkin vähäistä käyttöä, keskivertokäyttäjään nähden. Ehkä keskiarvoltaan max n. 10 min puhetta ja muuta sekalaista käyttöä n. 10 min vuorokaudessa. En kai siis liikoja akuilta vaadi siihen 5-vuorokauden valmiusaika toiveeseen nähden.

Mutta täytyy ruveta etsimään puhelinmallia joka olisi akkukestoltaan kontra ominaisuuksiltaan se paras vaihtoehto..eihän se välttämättä itselleni ole 3G-malli. Painoakin kännyllä voi olla vähän enemmänkin, kunhan ulkonäkö olisi ok. Ja mahdollisimman iso saisi värinäyttökin olla..vaikka sehän se suurin akku-syöppö taitaa olla. Vaikeaa. Mielestäni oikea vertailu eri puhelimien kesken on kyllä aika työlästä hommaa nykyään kun vertaa vaikka n. 3 vuoden takaiseen tilanteeseen kun väri-näytöt vasta ilmestyivät markkinoille..silloin oli vähemmän malleja monilla valmistajilla.

4. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
  5. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Luonnollisesti K750i:ssä (ei 3G) on pitkäkestoisempi akku kuin uudemmassa sisarmallissa ja kyljessä huomattavasti pieninumeroisempi hintalappu.

http://www.puhelinvertailu.com/index.php?p1=k750&p2=k800&p3=
    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=48712

Nokioista en tähän hätään osaa sanoa, mikä olisi N73:a lähinnä vastaava ei-3G-puhelin. Kysy esim. sitä tuolta "Mikä puhelin..." -ketjusta!

6. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
  7. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Kävin läpi valmistajien ilmoittamia toiminta ja puheaikoja miltei kaikille suomessa yleisesti myytäville uusille puhelinmalleille. Valmistajien ilmoittamat ajat ovat tietääkseni usein hyvin todenmukaisia maksimi-valmiusaikoja.

Parhaat akut (tai pienin virrankulutus) näyttää olevan ensisijassa Sony Ericssoneissa: P990i, P910i (ei 3G, poistunut myynnistä, pisin puheaika kaikista mitä nyt löysin 13h), W800i (ei 3G), W900i, W810i (ei 3G). Tosin viimeisimmissä mainituissa ollaan jo hyvin lähellä esim. uusia Nokialaisia. Lisäksi miltei kaikkien uusien 3G-puhelinten akkukesto huononee 3G-verkkoa käytettäessä. Taitaa valmistajilla olla vielä paljon hiomista 3G-tekniikan virrankulutuksen kanssa. Tai sitten he vain rahastamalla pyrkivät saada 3G-tuotekehittelykuluja maksettua...Huvittavaa kun joku just eräällä toisella foorumilla haukkui P990i-akkukestoa(http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=127810&start=0), vaikka se ainakin paperilla näyttäisi olevan paras 3G-puhelin akkukestoltaan. Tosin se arvio tuli varmaan ennenkuin akku oli saavuttanut max kapasiteettinsa (mihin kyllä varmaan aika kauan menee uudelta akulta).

Halpoja ja akkukestoltaan hyviä ei-3G puhelimia on varmaan enemmän, esim. tuli vastaan: Siemens ME 75 (valmiusaika suurin kaikista mitä nyt löysin 450h) ja Motorola C115 (ei värinäyttöä).

Itseäni voisi noi ensinmainitut Sony-Ericssonit kiinnostaa. Muuten eikös juuri wanhoissa Erkeissä ollut ensimmäisinä kännyköinä Li-Polymer akku-teknologiaa käytössä? Tosin ei mulla ikinä ko merkkistä puhelinta ole ollut. Jos olisi paljon rahaa niin hankkisin lisäksi kyllä myös TyTN vaikka ei akkukestoltaan mikään niin hyvä olekkaan. Yksi syy siihen on että olen kuullut huonoa P990i-puhelimen Opera-selaimesta.

Viimeinen mahdollisuus olisi tietty vain hankkia uusi akku vanhaan puhelimeen. Mutta olen vähän epävarma Panasonicin lisävarusteiden saatavuudesta täällä suomessa. Lisäksi olen vähän skeptinen siinä että jos tilaisin uuden akun niin mistä tiedän ettei kyseinen akku ole 'maannut' jossain varastossa paria vuotta eikä sen kestävyys tällöin ole niin hyvä. Tästä on kokemuksi vielä vanhemman Panasonic-puhelimen akun kanssa jonka kun vaihdoin niin se ei kestänyt kuin noin vuoden. Tosin kyseessä ei ollut aito Panasonic akku. Tämähän vaihtoehto olisi myös ekologinen.

The hunt will continue...

[Edit. Ainakin paperilla myös tuo Nokia N73 on akkukestoltaan parhaiden 3G-puhelinten kastissa, nimenomaan 3G-taajuuksilla (puheaika 3G puhelinten pisin mitä nyt nähnyt 3,75h). Noh eihän siinä tietty just kaikkia ominaisuuksia mitä haluaisin, mutta täytyy ottaa sekin harkintaan. Edit.2: Ovat näköjään muutkin täällä Matkapuhelinfoorumissa sen huomanneet ( http://www.matkapuhelininfo.com/for...stdays=0&postorder=asc&highlight=n73&start=60 )]

The hunt will continue...

8. PPS

Tykkäykset:
    0
    Ei nuo valmistajien ilmoittamat ajat ole ihan sitä mihin normaalisti päästään. Noita aikoja ilmoitetaan hyvin eri tavoin arvioituna tai mitattuna. Toimivat enemmän suuntaa antavina arvoina. Puhelimen virran kulutus voi normaalisti verkossa kiinni ollessaan heitellä suurestikin, johtuen verkosta ja puhelimen sijainnista.

Monet valmistajat ilmoittavat vain tuon max ajan, joka on siis ihan maklsimi ja jota normaali käyttäjä ei oikeastaan koskaan pääse kokemaan. Kannattaa seurata toisten kokemuksia akun kestosta, koska tällöin on puhelimia käytetty oikeissa olosuhteissa eikä puhelin ole pelkästään ollut paikallaan laboratoriossa täydellisessä kentässä.

Litium akut saavuttavat maksimi tehonsa muutamien lataus syklien jälkeen. Ei ole satoja latauksia. Litium polymeeri akut ovat saman tasoisia litium ioni akkujen kanssa ja käyttäytyvät suurinpiirtein samalla tavalla, suurimpana erona on latausmäärien kesto, joka on parempi ionilla.

3G ja 2G erona virrankulutuksessa on se että 2G kuluttaa vähemmän virtaa puhetilassa ja 3G valmiustilassa, mikäli verkko parametrit on operaattori asettanut oikein.

9. oopee

Tykkäykset:
    0
    Jos valmiusajoissa maininta GSMA PW.09 tai ECTEL, niin mittauksen perustana on käytetty tätä speksiä: http://www.gsmworld.com/documents/twg/tw09publ.pdf
    Yleisesti ottaen valmiusaikaa on todella vaikea luvata sillä ihmiset eivät asu ideaalisissa olosuhteissa.

10. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Kiittos tarkennuksista PPS Ja oopee :)

Nimenomaan ovat akkukeston luvut ainoastaan suuntaa antavia. Mutta ajattelinkin että jos ensin saisi jonkun näköisen 'verokkijoukon' puhelimia joiden akkukeston pitäisi olla kunnossa ja sitten jos vielä pystyisi vertaamaan luureja samantapaisessa käytössä ainakin sen yhden lataussyklin jälkeen. Silloin olisi myös eduksi että puhelimet olisivat kaikki melko uusia, mutta niinkuin PPS sanoi niin ainakin parissa lataussyklissä olleita jotta akku toimisi hyvin.

Mielestäni nykyään kuitenkin on valitettava trendi se että kännykkä-testeissä tutkitaan enemmän vain muita ominaisuuksia kuin akkukestoa, tämä antaa valmistajillekin, minun mielestäni vääriä painoituksia siitä millaisia laitteita kuluttajat haluavat hankkia.

Siksipä kysyisinkin toisten kokemuksia 3G-puhelintensa akkukestosta. Mukaan voisi laittaa puhelimen käyttö paikkakunnan tai tarkenteen onko kenttä yleisesti ollut hyvä siellä missä puhelinta on käytetty. Puheaikaakin olisi helppo mitata: soitetut ja vastatut puhelut -tiedot kun nollaa ja sitten kun akku on loppunut ja laittaa akun uudelleen lataukseen niin katsoo taas soitetut ja vastatut puhelut -tiedon. Tosin kaikkia puhelimen ominaisuuksia (musiikin kuuntelu, tekstiviestit, surffailu, e-mail, pelaaminen yms) olisi kyllä vaikea verrata, joten jos pysyttäisiin ihan perinteisessä kännykkä-käytössä (puhelut & tekstarit). Olisi mielenkiintoista saada tälläinen testi aikaan! Uskoisin että tälläinen leikkimielinen testi olisi hyödyllistä tai ainakin tilastollisesti mielenkiintoista!

11. ekto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Elisa
    Silloin kun ton puhelimen hommasin, niin se akku kesti todella huonosti. Olen kuullut että uudet akut eivät heti varaudu kokonaan tai jotain vastaavaa, joten viikon käytön jälkeen akku kesti huomattavasti pidemmälle. Toinen seikka on se, että sitä uutta puhelinta tietty räplätään tavallista enemmän ensimmäisinä päivinä :)

Nyt kun puhelin on ollut kohta puolisen vuotta käytössä, niin akku kestää hyvin sen pari päivää.

12. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    N70

13. ekto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Elisa
    Niin tosiaan N70 on luuri...

14. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Mitenköhän paljon näytönsäästäjä säästää akkua? Sekin olisi mielenkiintoinen kysymys sillä monet tässä foorumissa eivät pidä näytönsäästäjäjästä ja omastakin mielestäni se on tyhmä ellei siinä näy himmeää kelloa! Siis kannattaako näytönsäästäjän käyttö vai ei?

15. oopee

Tykkäykset:
    0
    Näytönsäästäjä ei säästä akkua, päinvastoin huonosti suunniteltuna se voi ilmasta esim. 10% prosessori tehosta ja ilmaisee akun tyhjiin hetkessä. Itse pidän näytön useimmiten mustana.

Hki&htc: Olen kanssasi samaan mieltä. Labra-oloissa tehdyt virranmittaustulokset voivat olla hyvinkin erilaisia käytännön elämän tuloksiin verrattuna. Esim. huonosti suunniteltu solun valinta algorimi voi aiheuttaa ping-pongia 3G ja GSM välillä ja taasen huonosti suunniteltu verkko voi taasen aiheuttaa jatkuvia LAU/Solun jälleenvalintoja yms. signalointia.

16. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Ennen oli ainakin Tekniikan Maailmassa käytetty laskennallista akkukestoa. Muistaakseni se laskettiin akun mAh ja toiminta/puheaikojen virrankulutuksen perusteella. Mutta miksiköhän ei sillätavalla nykyään näe kenenkään testejä tekevän, ainakaan netissä? Voihan se olla että TM:ssä sitä tapaa vielä käytetään (ei ole tullut luettua niitä tarkkaan vuoteen pariin) mutta mun mielestä se tapa kun olisi ainakin piirun verran tarkempaa kuin valmistajien ilmoittamat akkukestot, ja olisi mielenkiintoista ihan vain vertailumielessä. Täytyy toivoa että TM tälläisen testin tekisi...

Muuten, jos ei jaksa miettiä akkukestoa niin helpoin tapa valita hyvä akkukestoinen puhelin on yksinkertaisesti katsomalla mikä mAh luku akussa on...useinhan jo akun fyysinen koko sen määrittelee...

17. John Cooper

John Cooper Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kaivoin vanhan topicin pinnalle tuonne Nokia-osioon. Ei tarvitse kirjoitella uudestaan noista jo keväällä kädessä olleista puhelimista vaan voidaan jatkaa näillä uusilla malleilla samaan pinoon.

18. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    John Cooper kirjoitti:
    Kiitti topicin esiinkaivamisesta! Ihme etten siihen itse ollut törmännyt..noh mutta se toinen topic koskee siis VAIN Nokia-merkkisiä puhelimia kun taas tästä topicista on muodostunut enemmän yleinen kaikkien merkkejen 3G-puhelinten akkukestoa vartaileva aihepiiri.

19. KaZa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 6+
    Täällä on testattu monien puhelimien puheaika, eli monta tuntia pystyy milläkin mallilla puhumaan.

20. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    E70 ja N70 ja N80-sarjalaiset eivät kestä kovaa käyttöä akkunsa puolesta pitkään.

E61:ssä sen sijaan on 1500mAh akku. Melkein tuplat edellisiin verrattuna. Samoin uusimmissa N90-sarjalaisissa on 1500mAh akku.

Se kestää. Oikeasti. Myös 3G tilassa.

Jaa tämä viestiketju