1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Aikuisten oikeesti

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Naapero, 12/12/07.

1. Naapero

Tykkäykset:
    0
    Löytyykö sellaista kamerakännykkää, jonka voisi ostaa digikameran tilalle.

Laadun ei tarvi olla huippuhyvä, kunhan kuva on tarkka tietsikan ruudulla.
    Olen katsellut 2 megapikselin kännyllä otettuja kuvia, muutama hyvä, mutta suurin osa "pixelimössöä". Vanhalla 0.3 megapikselin kameralla sain "100" kertaa parempia.

Mitä asioita pitää ottaa huomioon valinnassa?
    - Carl Zeiss optiikka????
    - joku muu???
    - kuvaukseen muuten vaikuttavat tekijät???
    Olen ummikko, näissä asioissa, joten tarvitsen vähän (paljon) apuja.

-vänrikki-

2. Kaljamaha

Kaljamaha Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Ei, aikuisten oikeesti.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tärkein asia, optinentarkennus, se kertoo yleensä että laitteella saa kohtuullisia kuvia.
    Kun tuo toteutuun, niin sitten voi alkaa ihmetteleen muita juttuja, eli lähinnä automatiikan toimivuutta.

On tärkeää tiedostaa että "hyvät" kuvat vaativat hyvät valaistus olosuhteet.
    Joten Suomen pimeässä talvessa voi myös tutkailla salamantoimivuutta, se yleensä aika onneton, mutta joissain malleissa on käytetty muuta kuin LEDiä, jolloin salamasta saattaa olla jopa hyötyä, sisä kuvauksessa.

Tuon lisäksi voi miettiä käytettävyyttä/nopeutta, ja voi niitä video-ominaisuuksia myös tutkailla, ja optisen zoomin tarpeellisuutta.

Pikselimäärällä ei väliä, tosin käytännössä nykyään edellä mainittuja asioita löytyy 3Mpx eteenpäin, nykyään 2Mpx kennot ovat aika kevyttä kännykkäkuvausta verten hyvissä oloissa. 3-5mpx kennoissa monessa käyttötarkoituksessa on sopivaa käyttää 1 tai 2mpx "asetusta"

Ei ehkä sinänsä kuvaukseen, mutta ns. kännykkäkuvauksessa joillekkin tärkeitä tekijöitä on muuta asiat, miten kuvien jakaminen, näyttäminen, hallinointi jne. GPS tarpeellisuutta ei sovi unohtaa.

Eli, kotiverkko (WLAN) hyödyntäminen, onko TV-outista iloa.

Voiko hyödyntää netin kuvapalveluita, esim sovellus joka siirtää kuvat automattisesti esim. Flickeriin ja paikkatiedolla merkattuna ja hultessa kuvaajan kommentein.

Tulostaminen suoraan luurista, BT, USB, WLAN.

Tarvitseeko kuvankäsittelyä, rajauksia, tekstilisäyksiä jne? eikä ole haittaa jos kamera laittaa kuvat oikein päin, jotta ei tarvitse niitä myöhemmin pyöritellä.

Ja toki kannattaa vilasta vähän akunkestoakin, tosin paperilta on niistä on paha päätellä, kun ei ole mitään vertailukelpoista dataa tarjolla.

4. h4nkki

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    samsung omnia pro, elisa
    Kehottaisin tutustumaan SE:n K800, ja uudempiin malleihin (3mpix+)
    On hyviä kokemuksia. Jos siis vertaa pokkariluokan digikameraan.

5. Jaggie

Tykkäykset:
    0
    Makuasia, riippuu paljonko vaadit kameralta. Itse uskoisin että SE k850i:n ja Nokian N95:n ja N82:n kuvanlaatu riittää useimmille, niin että tarvetta erilliselle kameralle ole. Käytännössä ainoa asia mitä kannattaa ottaa valinnassa huomioon, on sample-kuvat joita löytyy netistä mielin määrin. Tässä hyvä vertailu kolmesta edellä mainitusta http://www.smape.com/en/reviews/nokia/Nokia_N82-prev.html (selaa alaspäin).

Itselläni on tällä hetkellä SE k800i ja se ei kunnon salaman puuttuessa ihan vielä riitä korvaamaan aitoa digikameraa sisäkäytössä. Seuraavaksi olen ostamassa N82:ta, sillä uskoisin pärjääväni.

Toisaalta, itse olen aina pitänyt kamerassa tärkeimpänä ominaisuutena sitä, että se on mukana silloin, kun kuvaamisen arvoinen tilanne tulee vastaan. Itselläni on kännykkä aina mukana, mutta digikamera vain tilanteissa, joissa ennalta tiedän että on jotain kuvattavaa. Siksi 90% parhaista kuvistani on tullut otettua juuri kännykkäkameralla. Olkoonkin, että ovat huonolaatuisempia kuin "oikealla" kameralla otetut.

Jaa tämä viestiketju