1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

ACN-mobile friends liittymän hyv.käyttö, lehdistötiedote

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja TqB5MI6A, 4/3/04.

  1. TqB5MI6A

    Liittynyt:
    31/12/02
    Viestit:
    89
    Tykkäykset:
    1
    Äsken tuli ACN:ltä jälleenmyyjätiedote, pastean sen sellaisenaan tähän:

    Hyvät edustajat,

    Oheinen lehdistötiedote jaettiin eilen valikoiduille tiedotusvälineille:


    LEHDISTÖTIEDOTE 3.3.2004

    ACN on pitänyt lupauksensa tarjota ilmaisia minuutteja Mobile Friends -liittymän haltijoille

    ACN toteaa, että yrityksen markkinointimetodien ja palveluiden toimittamisen välillä ei ole ristiriitoja. ACN on nopeasti kasvava amerikkalainen, yksityisessä omistuksessa oleva internet-, mobiili- ja energiapalveluita myyvä yritys. Suomessa ACN myy matkapuhelinliittymiä ja sillä on tukkusopimus TeliaSoneran kanssa. Viime marraskuisen lanseerauksensa jälkeen ACN on saanut 212 000 suomalaista asiakasta. Suomen erinomaisesti onnistunut lanseeraus onkin ollut ACN:lle sen 11-vuotisen toiminnan kaikkein menestyksekkäin.

    ACN on saanut useita huomautuksia sen päätuotteen ACN Mobile Friends -liittymän markkinoinnista. ACN:n Mobile Friends -liittymällä asiakas voi soittaa veloituksetta toiselle ACN Mobile Friends -liittymän haltijalle. Yritys on pitänyt lupauksensa veloituksettomista puheluista ja 212 000 suomalaista asiakasta käyttää ACN Mobile Friends -liittymän etuisuuksia.

    Kuluttajaviranomaiset ovat olleet huolestuneita ACN Mobile Friends -liittymän sopimusehdoista ja siitä, miten asiasta on kerrottu asiakkaille. Heti tiedon saatuaan, ACN aloitti yhteistyön kuluttajaviranomaisten kanssa ja mukautti markkinointiansa selventääkseen tätä epäkohtaa.

    "Ymmärrämme kuluttajaviranomaisten näkemyksen. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin selventääksemme markkinointiamme ja olemme antaneet edustajillemme ohjeet siitä, miten yrityksemme päätuotetta ACN Mobile Friends -liittymää markkinoidaan oikealla tavalla. Olemme hyvin iloisia suomalaisten kuluttajien innostuksesta tuotteitamme kohtaan. Ja haluamme varmistaa, että sekä nykyiset että tulevat asiakkaamme ymmärtävät selkeästi palvelutarjontamme ja ovat sitä mieltä, että se on hintansa arvoinen," toteaa ACN:n Euroopan toiminnoista vastaava johtaja Jeff Swenson.

    "Liittymätyyppien hyväksyttävä käyttö oli myös kuluttajaviranomaisten huolenaihe. ACN haluaa kuitenkin painottaa, että hyväksyttävä puheajan käyttömäärä on käytössä vain pahojen väärinkäyttöjen tutkimista varten - ei siksi, että yritys haluaisi asettaa rajan veloituksettomille puheluille," sanoo Swenson. Vaikka puheajan väärinkäytökset ACN Mobile Friends -liittymien välillä ovatkin todella harvinaisia, ACN noudattaa kuluttajaviranomaisten antamia suosituksia, ja lupaa jatkossa tiedottaa asiakkaitaan selkeämmin asiasta.

    "Kuten yritys on luvannut, ACN tarjoaa rajatonta veloituksetonta puheaikaa kahden ACN Mobile Friends -liittymän välillä. Tärkein tavoitteemme on tarjota suomalaisille kuluttajille kilpailukykyinen liittymä, toimien Suomen lakien mukaisesti," sanoo Swenson.

    ACN Europe
    Yhdysvalloissa sijaitseva ACN Inc omistaa kokonaisuudessaan tytäryhtiönsä ACN Europen, joka tällä hetkellä toimii kymmenessä Euroopan maassa (Iso-Britannia, Ruotsi, Saksa, Alankomaat, Tanska, Norja, Itävalta, Irlanti, Italia ja Suomi). Sen liikevaihto 2002 oli kokonaisuudessaan yli 146 miljoonaa euroa. ACN Europe tarjoaa ydintuotettaan, kiinteitä puhelinliittymiä, eurooppalaisille asiakkailleen. Yrityksen mobiili – ja energiapalvelut ovat jo tarjolla muutamilla markkina-alueilla. Lisätietoja osoitteesta www.acneuro.com
     
  2. tjk

    Liittynyt:
    19/8/03
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    Eli edelleen on olemassa jonkinlainen raja, ei ainakaan sanottu suoraan, että mitään rajaa ei ole. Nyt vaan on hyväksyttävä käyttö korvattu väärinkäytöllä. Sitäkään ei perinteitä kunnioittaen ole mitenkään määritelty, ollaan taas lähtöruudussa. Mulle jäi tuosta kuva, että mitä enemmän on laskutettavia puheluita, sitä enemmän saa soitella ilmaiseksi ja jos tuottaa vain tappiota, syyllistyy liittymän väärinkäyttöön.

    Lisäksi asiakkaita on ensin 212 000 ja kohta sama määrä mainitaan friends liittymän käyttäjinä. Sen kyllä ymmärtää, että sitä toista liittymää ei ole kukaan ottanut (siis yritykset ei halua ACN:n liittymiä jos halutaan sanoa ilkeästi). Kuitenkin asiakkaita on edelleen odottamassa liittymien aukeamista, joten vaikea sanoa, mihin tässä tiedotteessa kannattaa luottaa.
     
  3. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Tuon voi tulkita myös niin, että käytännössä vihdoin aika yksiselitteisesti myönnetään hyväksyttävän käytön rajan olevan olemassa mutta ei edelleenkään kerrota, mikä se raja on. Pihvi jää "yritysviestinnästä" yhä puuttumaan.

    Onkin jännä nähdä, referoiko joku varteenotettava tiedotusväline moista tiedotetta sellaisenaan vai jääkö se yksinomaan foorumispämmäilykäyttöön. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
     
  4. crazymix

    Liittynyt:
    28/7/03
    Viestit:
    23
    Tykkäykset:
    0
    Kummallista salailua kun ei voi suoraan kertoa mikä se ilmaistenpuheluiden raja on, kerran sellainen raja on. Saunis sanoo suoraan tarjouksessaan että 1000min. Huonoa markkinointikäyttäytymistä ACN:n puolelta
     
  5. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Oikeassa olet. Mutta tuon tyyppisten yritysten toimintakulttuuriin kuuluu, että asioihin reagoidaan vasta sitten kun on ihan pakko. Ja silloinkin viesti useimmiten on edellä luetun kaltainen "olemme ryhtymässä toimenpiteisiin asian selvittämiseksi". Sen toki voi tulkita myös niin, että "olemme jo pakkaamassa euroja salkkuun ja valmistautumassa lähtemään maasta, mutta katsotaan nyt ensin josko vielä muutama hyväuskoinen saataisiin houkuteltua maksamaan itsenäiseksi edustajaksi ryhtymisestä. Sieltä sitä rahaa tulee".

    Vaan jos liittymä toimii eikä laskutuksessa ilmene epäselvyyksiä, niin varmaan kannattaa hyödyntää niitä "ilmaisia" puheluja niin kauan kun sitä riemua riittää. Lienee silti hyvä pitää se vakavastiotettavan operaattorin liittymä siinä rinnalla...
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No nyt ne väittää että heillä on 212 000 littymää?
    Vai tarkoittaako tämä nyt sitä että yhdellä liittymällä on ~ 2-4 asiakasta?
     
  7. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vai onko kyseessä tehtyjen tilausten määrä, josta voidaan vähentää mm. epäonnistuneet siirtopyynnöt, muuten hylätyt sopimukset ja jo liittymänsä pois siirtäneet tai irtisanoneet, jonka jälkeen päästään nettoliittymälisäykseen.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mutta kun väittävät
    " 212 000 suomalaista asiakasta käyttää ACN Mobile Friends -liittymän etuisuuksia" Niin ymmärrän tuon tarkoittavan että juurikin nyt käyttää... ja ovat siis asiakas suhteessa ja on käytössä mainittu liittymä.

    Ja varmaan edustajillakin on ACN liittymiä, jotka sitten ovat niitä primoja vai mitä ne oli.

    Taitaa koko tiedote olla pelkkää lämpimikseen puhelua.
     
  9. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eipä ainakaan mitään "konkreettista" tietoa sisällä. Pistän itse vaikka huomenna vastaavan jossa julistaudun Päijät-Hämeen kuninkaaksi. En ole nähnyt k.o. tiedotetta ainakaan missään vakavasti otettavassa mediassa.
     
  10. Tumppu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1044
    Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Samaa mieltä, luin läpi ja ajattelin että paljon sanoja peräkkäin
    mutta ei yhtään asiaa... Kannattaako edes vatvoa, mielestäni
    harvinaisen tyhjänpäiväinen "ilmoitus".
     
  11. juhilus

    juhilus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/6/03
    Viestit:
    2417
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Tämän päivän Hesarin talousosastolla on lyhyt juttu tuosta.
     
  12. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näyttäisi olevan jotain viitteitä nettiversiossakin, jos jollain on tunnukset niin pistäkääs linkkiä rekisteröitymis-gatewayn ohi...
     
  13. saeaetaejae

    saeaetaejae Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/6/03
    Viestit:
    4601
    Tykkäykset:
    0
    Lehdistötiedotteita tehneenä voin sanoa, että ei vakuuta....
     
  14. jube

    Liittynyt:
    17/2/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Onko tuolla oikeasti väliä?

    Vaikka toteutuneet liittymämäärät olisivatkin tuota luokkaa, sillä ei ACN:n kannalta välttämättä järin positiivisia vaikutuksia ole. Tässä pari perustelua:

    -Kuten ACN-äijä itsekin tuossa toteaa, asiakkaat ovat ilmaisista puheluista hyötyviä Mobile Friends-käyttäjiä. Niistä ei juuri kassavirtaa kerry.

    -Ylivoimaisesti eniten rahaa yritys lienee tässä vaiheessa saanut itsenäisten edustajien edustajasopimuksen solmisen yhteydessä maksamista kertakorvauksista. Jos liittymämäärä todella on tuo mainittu, alkaa pyramidin pohja olla jo niin leveä, että uusien edustajien rekrytointi on saattanut käydä aika vaikeaksi. Eli sekin kassavirta on ehtymään päin.

    - Iso liittymämäärä merkitsee paljon puheluita. Etenkin kun puhuminen mielletään "ilmaiseksi", kynnys käyttää puhelinta laskee. Vaikken asiantuntija olekaan veikkaisin, että puheluiden määrä vaikuttanee suoraan verkkovuokran suuruuteen.

    - Myös muut kulut kasvavat. Yksin asiakaspalvelu ja laskutus tulevat nielemään melkoisia summia. Varsinkin jos ne todella siirretään halvan työvoiman Virosta tänne Suomeen ja palvelutasoa pyritään kehittämään kilpailijoiden tasolle.

    - Pyramidiyrityksen luonteeseen kuuluu, että edustajasopimuksista saatua rahaa tuskin järin paljoa varsinaisen toiminnan pyörittämiseen sijoitetaan, vaan se pyrittäneen erilaisin verukkein ujuttamaan ulkomaisille päämiehille. Viimeistään siinä vaiheessa suomalaisen tytäryrityksen kassavirta muuttuu negatiiviseksi.

    Yksin edellä luetellut tekijät huomioon ottaen koko "ilmaisten" puhelujen ympärille rakennettu laajentumisstrategia alkaa vaikuttaa varsin arveluttavalta. Sen suhteen ensimmäinen todellinen koetinkivi tulee viimeistään silloin, kun "ilmaisten" puhelujen tarjoaminen on taloudellisista syistä pakko lopettaa. Mikäli uudet hinnat ja asiakasehdot eivät ole riittävän kilpailukykyiset, asiakaskato on todennäköisesti aikamoinen. Varsinkin kun olettaa sopii, että iso osa liittymistä on otettu varsinaisen käyttöliittymän rinnalle yksinomaan pienen piirin ilmaisia puheluja varten. Mutta loppuuko "ilmaisten" puhelujen myötä koko ACN-toiminta, jää nähtäväksi.

    Kuten sanottu, elämme mielenkiintoisia aikoja.
     
  15. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hyvää ja aiheellista pohdintaa.

    Nettoliittymämäärällä nimenomaan mielestäni on se merkitys; ketään ei kiinnosta vaikka 900.000 ihmistä olisi ollut jossain vaiheessa kiinnostunut ACN:stä sen verran että ovat täyttäneet liittymäsopimuksen. Sillä nimenomaan on merkitys, kuinka moni liittymä näistä etenee verkkoon asti ja jää aktiivikäyttöön; tässä tapauksessa sekä voittoa että tappiota tuottavien puheluita puhumaan. Liittymätilauksiahan on saatettu tehdä esim. tuo 212.000, mutta todellinen liittymämäärä voi olla jopa reilustikin alle puolet tuosta.
     
  16. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Yhteistyöstä huolimatta ACN ei ole kyennyt kuitenkaan korjaamaan toimitusehtojaan Suomen lakien mukaisiksi - itse asiassa netissä olevat toimitusehdot ovat tismalleen samat kuin tämän viikon alussakin ja niiden kohta 3.8 on kuten aina tähänkin asti ollut Suomessa vallitsevan lainsäädännön vastainen. Lehdistötiedote ei korjaa asiaa.

    T: Panu.
     
  17. TqB5MI6A

    Liittynyt:
    31/12/02
    Viestit:
    89
    Tykkäykset:
    1
    PMT

    Paljon Melua Tyhjästä.

    Pistin tuon tänne ACN:ltä tulleena tiedotteena, koska ajattelin, että asia voisi kiinnostaa ihmisiä. Nähdäkseni en spämmännyt, vaan toin tänne faktatietoa, ACN:in julkaisemaa, jota (faktaa) täällä ei kovin paljon liiku.

    Ymmärtääkseni tuo on vain tiedote, eikä minusta siinä pitäisi olla mitään keskusteltavaa. 3.8 pykälä on loppuunkaluttu- tuossa sanottiin, että väärinkäytöksiä vastaan. Kun pykälään pistetään joku aito raja, tunteina määritelty, niin eikös täällä joku vaahtosuu keksi siitäkin jotain naputettavaa. Kyseessä ei ole enää "kuluttajan oikeuksien puolustaminen"- vaan vesikauhuisen koiran räksytys.

    Joten? Missä ongelma? Järkevä ihminen ottaa ACN-liittymän, kokeilee sitä- jättää pois, jos ei näe tarpeelliseksi. Järkevä ihminen ottaa ACN-liittymän, ja kuorii kermat päällä- puhuu sillä niin kauan, kuin se on halpaa. Mutta, ilmeisesti täällä edelleen on niitä, joiden mielestä liittymän ottajalta menee maat, maine, omaisuus, kunnia, seurauksena 50 vuoden velkavankeus, kuolemantuomio ja sen päälle elinkautinen.

    Tiivistin tuohon pariin kappaleeseen kaikki täällä käydyt ACN-keskustelut ja niiden taustavoimat=).
     
  18. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Re: PMT

    Eikö itseäsi ihmetytä, että mitä ne "väärinkäytökset" ovat ja miten ne todetaan?
     
  19. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Re: PMT

    Kyse on muustakin kuin vesikauhuisen koiran räksytyksestä. Omalta osaltani kyse on pitkälti kuluttajien mahdollisuudesta luottaa matkapuhelinoperaattoreiden toimintaan yleisesti. Mikäli joku toimija toimii vastoin lakeja, niin tämä on omalta osaltaan heikentää kaikkien operaattoreiden luotettavuutta. Omalta osaltani en ole myöskään valmis hyväksymään sitä, että joku alalla toimija voi halutessaan rikkoa lakeja ja toimia vastoin säädöksiä. Tai sitten sama tulee sallia kaikille toimijoille.

    Kyse on myöskin markkinoinnin paikkaansa pitävyydestä tai paikkaansapitämättömyydestä. Mikäli liittymiä myydään "ilmaisilla puheluilla", "veloituksettomilla puheluilla" tai "rajoittamattomalla puheajalla" kuitenkin siten, että joku raja on olemassa, on tämä yksiselitteisesti laitonta.

    Suomen kuluttajalainsäädäntö ja viestintämarkkinalaki asettaa varsin tarkat vaatimukset kuluttajien kanssa tehtäville sopimuksille ja kuluttaja-asiakkaiden kanssa sovellettaville operaattoreiden yleisille toimitusehdoille. ACN:n toimitusehdot rikkovat yksiselitteisesti näitä toimitusehdoille asetettuja säädöksiä.

    Mitä tulee rajan määrittelemiseen, niin kyse on aika pitkälti siitä mikä raja on jos ja kun se määritellään. Mikäli raja on esimerkiksi 5000 minuuttia kuukaudessa, ei siitä muodostu sen suurempaa meteliä, mutta mikäli raja on esimerkiksi 500 minuuttia kuukaudessa niin raja on vahvasti ristiriidassa viestintämarkkinalain 73§:n kanssa.

    T: Panu.
     
  20. ACN Edustajat

    Liittynyt:
    25/1/04
    Viestit:
    112
    Tykkäykset:
    0
    Niin sinullahan oli kaiketi niin sanotusti 'oma lehmä ojassa' P Lehti?
    Ehkä kannattaisi ottaa harkintaan ACN edustajuus.
     

Jaa tämä viestiketju