1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Acer Iconia W700 (Win8)

Keskustelu osiossa 'Tabletit', aloittaja baronfin, 22/1/13.

1. baronfin

baronfin Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    64
    Elikkäs hiukan turinaa Windows8 tableteistä/hybrideistä kun niitä mahdollisesti joskus alkaa täällä Pohjolan perukoilla saamaankin. Itseäni onnisti joulun alla ja ostin itselleni joululahjaksi tällaisen kivan ja varsin tehokkaan pienen lelun.

Laite: Acer Iconia W700
    Käyttöjärjestelmä: Windows 8
    Näyttö: 11,6" (1920x1080)
    Prosessori: Dual Core, 1800 MHz, Intel Core i3
    Näytönohjain: Intel HD Graphics 4000
    RAM-muisti: 4Gb
    Muisti: 64Gb
    Tietoliikenne: WiFi (kyllä), 3G (ei)
    Muuta: 3.0 USB, mini-HDMI

Ja nyt kuukauden jälkeen koen, että voin sanoa muutaman sanan laitteesta. Se on korvannut täysin minun käytössäni vanhan kannettavan tietokoneeni. Microsoftin käyttöliittymä suunnittelijat ovat todellakin tienneet mitä ovat tehneet kosketusnäytön kanssa. Toisaalta Nokian Swipe Team siirrettiin pika pikaa Microsoftin kanssa yhteistyöhön, niin tämän intuitiivisessa käytössä on paljon tuttua N9:stä, joskin matkaa on vielä käytävänä. Pöytäkäytössä Metro on turhake, mutta kosketusnäytöllä se toimii. Telakka on "ruma", mutta omassa käytössäni laite on kiinni telakassa noin 15% käytöstä ja muun aikaa se toimii tablettina telakan osien ollessa laatikossa silloin.

Kone toimii tablettina hyvin. Okei, laite on ehkä vajaan kilonpainoisena "painava", mutta: se on täysverinen PC. Millään muulla tabletilla et voi heittää sitä kiinni kotiverkkoon, jonka jälkeen kaikki vain toimii. Et tarvitse miljoonaa erillistä appsia saadaksesti tietyn merkkistä tulostinta toimimaan tietyn appsin kanssa, homma vain pelittää. Ei pidä palata 80-luvulle jolloin jokainen yhteen ja vähennyslasku piti tehdä omalla ohjelmalla, vaan tässä kaikki esim. pankkiasiat toimivat selaimella (java, flash jne...) eikä tarvita erillistä appsia laskun maksamiseen.

Tarvitsen Office ajoittain työasioiden tekoon kotona: teen kaiken nykyään tällä. Haluan pyörittää Photoshoppia? Teen sen tällä. Haluan pelata pelejä: kone kiinni Steamiin ja tavaraa sisään. Call of Duty: Black Ops 2 pyörii tällä. Vääntöä löytyy. Joku voisi itkeä "nyyh nyyh, niisk niisk, ei tälle ole appseja". Minä kysyn: minkä takia pitäisi olla? Ainoa mitä olen kaivannut on ehkä jotkut lehdet tyyliin Hesari kosketusnäytölle muokattuna, mutta on heidän häviönsä jos eivät osaa sitä sinne sovittaa. Yllättävää kyllä saman talon Iltasanomat osasi. Hesarin päivän lehti toimii kuitenkin selaimen kautta loistavasti. Kosketuksella. Laite on ollut yleishyödyllisenä härpäkkeenä suorastaan loistava.

Mutta joku mättää... Mikä?

Kukaan ei viddu tiedä tämänkaltaisten laitteiden olemassa olosta. Jos katsoo puhtaasti rautaa joka maksoi 700€ ja vertaa sitä esim. vastaavan hintaiseen iPadiin, niin kyllähän tämä näyttää kaapin paikan Applen ja Androidin tuotteille ja vieläpä heittämällä. Silti saa ihmisille selitellä, että tämä on täysverinen PC, mutta ilmeisesti ihmisten ajatusmaailma ei ole niin kehittynyt, että aidosti oikeasti ymmärtäisivät, että se mötikkä mikä on ollut olohuoneen nurkassa viimeiset 20 vuotta on tänä päivänä tabletin kokoinen ja siinä ei tarvitse kääntöpuolella lukea Apple.

Mutta toinen asia mikä mättää: näitä ei saa mistään. Ylipäätänsä Windows tabletteja ei saa mistään. Itse olin onnekas kun sain tämän yksilön haltuun. Anttilan piti joulukuussa myydä tämän pikkuveljeä Iconia W500 hintaan 599€, mutta laitetta ei ole vieläkään näkynyt kaupoissa ja nyt tuotetta lupaillaan maaliskuuksi hyllyihin. En tiedä mikä on mennyt vikaan Microsoftilla Win8:n kanssa, mutta alusta ja laite ovat ekosysteemeiltään huikeita, mutta yleinen mielikuva on suorastaan käsittämättömän vihainen näitä laitteita kohtaan.

Mutta uskokaa minua: jo päivän käytön jälkeen olen pitänyt iPadia rajoittuneena leluna joka tekee vain sen mitä AppStore antaa sen tehdä. Ja ne jotka huutelette Windows8:n rajoittuneisuudesta, niin älkää sekoittako sitä RT-versioon. Se on mopo. Windows8 Pro:n sen olla pitää...

Itse tykästyin alustasta sen verran, että se valoi minuun uskoa niin paljon, että olen suureksi yllätyksekseni siirtymässä Windows8:n myötä WindowsPhonen käyttäjäksi. Se on jotain mitä en olisi kaksi vuotta sitten koskaan ajatellut edes painajaisissani.

2 henkilöä tykkää tästä.
  2. Kulmalla

Kulmalla Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Puhelinmalli:
    Lg G4
    Lähinnä tulee mieleen kuinka paljon tuo kuumenee? Itse olen tässä odotellut että tulisi noita CloverTrail tabletteja myyntiin. 10 tunnin käyttö ja täysi PC.

3. baronfin

Tykkäykset:
    64
    Sohvalla istuessa ja Yle Areenaa/Netflixiä katsoessa ei mainittavampaa kuumenemista. Itselläni laite on peruskäytössä kiinni suojaläpässään, joka toimii hyvänä lämmöneristeenä, joten siinä mielessä ei tarkkaa havaintoa. Varmaan joku raskas videoeditointi saa laitteen kirjaimellisesti kuumenemaan, mutta silloin sitä tuskin pidetään saunankivenä sylissä vaan se on telakassaan kiinni.

4. Lagaaja

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Mulle tuli testikäyttöön samaa sarjaa oleva W510.

Olen täsmälleen samaa mieltä siinä aloittajan kanssa, että iPadit ja etenkin Android-tabletit tuntuvat kummallisen leluilta tuon jälkeen, kun on saanut Windows 8:aa käytettyä kosketusnäytöllä. Ja niitä appseja löytyy marketista tällä hetkellä reilut 20K, ja mulle kriittisimmät löytyy: Netflix, Teamviewer, Skype, Onenote, MetriTwit, Nextgen Reader ja Yle. Kosketusselaimena IE10:ssä ei ole valittamista. Ylipäätään koko käyttis helvetin sulava, ilman mitään twiikkauksia.

Rauta ja viimeistely on todella laadukasta hintaluokkaan nähden, siitä yllätyin positiivisesti. Mutta on mainittava, että mulla on vissiin joku ei-kaupanhyllyille suunnattu demomalli, koska en ole touchpädiä saanut toimimaan kunnolla, vaan se elää ihan omaa elämäänsä. Ei siis tule hirveästi käytettyä se näppäimistön kanssa, vaikka se nostaisikin akunkeston 18 tuntiin. Ostin sitten kotelon pelkälle tablettiosalle, jonka saa nostettua viistoon niin voi sylissäkin pitää luontevasti.

Taloudessa on nyt kahdessa läppärissä ja yhdessä pöytäkoneessa kasi, mutta on tuo tabletti paikkansa löytänyt. Joutunee Surfacen ostamaan jos joskus niitä tänne myyntiin tulee :)

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nuo Atom pohjaiset saa kyllä monet varuilleen, muistavat miniläppäriaallon ja jos hinta euromääräisesti kaksinkertainen, joissa kolminkertainen samalla reilusti yli I3, I5 "teho" kannettavien isoilla ruuduilla (myös kosketuksella).

Ne vaan ovat monelle kalliita tietokoneita pienellä muistilla ja muistiakin vaikea kasvattaa.

Omena tabletteihin verrattuna tietenkin halpaa ja nuo käyvät ainoaksi tietokoneeksi, mutta osa ynnää että tuollaisen tabletin hinnalla saa tehokkaamman läppärin ja jää rahaa merkki tablettiin, pienellä lisällä 3G mallin. jälkimmäist valintaa voi puolustella sillä että se 3xx teholäppäri on takuuhuollossa ennen kesää, niin hyvä että on tabeltti jolla voi laskut maksaa.

Miten tuossa W510ssa tehoa piisasi, ModernUI puolella tuskin puutetta, mutta miten vanhat winkkarisoftat, missä alkaa häiritseen nuhaisuus. Näytön tarkkuus lukemiseen varmaan riitti, mutta modern UI minimi taisi olla, rajoittiko miten, näytön jakamisissa kai ensimmäisenä tuntuu.

6. Rytkonen Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    123
    Puhelinmalli:
    Nexus 4
    Pics or didn't happen. :D

7. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    SSD? Saako tuota vaihdettua? Kovin pieneltä määrältä kuulostaa.

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Eikös siitä ole myös 128GB malli, (ihan hatustavedetty muistikuva)

Isohan tuo 64GB on jo OS hilujenkin jälkeen verrattuna johonkin 16GB tablettiin johon ei saa edes muistikorttia/tikkua.

Edelleen mutua, jostain jäänyt mielikuva että W700 olisi helpompi vaihtaa kuin tuohon Atomin versioon, johon homma fyysisesti yhtä helppoa kuin E7aan.

Vaikka 64GB riittää Win8llakkin tietokone ja atbletti käyttöön, niin tietokoneen massamuistiksi toki aivan onneton, eli vaikka vähän isompaa niin jotain kotipilveä kaverikse,

9. kartami

kartami Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    423
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3T
    Tässä olin jo melkein päätynyt Surface RT-malliin mutta tämäkin rupesi kiinnostamaan. Kestääkö akku kuinka käyttöä?
    Tällä tekisi kyllä jo ihan kaikki hommat... Spekseilta parempi kuin nykyinen Lenovon läppäri ;)

Ja hei, onko tuossa todella Intel HD4000 näytönohjain? Vai onko HD3000?

1 henkilö tykkää tästä
  10. eihajua

Tykkäykset:
    2
    Googlesta tuo löytyy ja taisi olla muuten vielä vanhemmalla raudalla oleva tabletti.

11. kartami

kartami Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    423
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3T
  12. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Acerin sivun mukaan i3:n kaverina on HD3000, Engadget testas mallin jossa uudempi i5-3317U & HD4000.

13. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Tuliko tuossa sekä telakka ETTÄ näppäimistö mukana? Itse löydän verkkokauppa.comin sivuilta tuotteet joissa on joko telakka tai 30-50euroa suuremmalla hinnalla näppäimistö. Tuotetiedoissa ei kummankaan kohdalla mainita että olisi molemmat...

14. baronfin

Tykkäykset:
    64
    Ei tullut näppäimistöä telakan mukana vaikka Amerikan maalla näin tuleekin. Ostin sitten Anttilan tarjouksesta (19,90€, norm 39,90€) Logitechin langattoman näppäimistön tasolevyhiirellä ja tarvittaessa isken kiinni. Eli tarpeen mukaan.

Nyt huomasin, että laitettahan saisi tilattua myös näppäimistöllisellä suojakuorella (ala Surface), mutta pitääpi tutkia saisiko tuota lisävarusteena tilattua jälkikäteen. Toisaalta eipä tulisi nyt ihan hirveästi käytettyä, sillä virtuaalisella näppäimistöllä tulee yllättävän hyvin kirjoiteltua sähköpostit sohvalla istuen.

15. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Okei. Tätä itsekkin ihmettelin kun katselin noita unboxing videoita youtubesta niin kaikilla suunnilleen ole tuo näppis sekä telakka mukana, mutta verkkokauppa.comissa oli vain joko telakka malli tai 30-50e kalliimmalla näppis malli.

Hemmetin paljon muuten maksaa bluetooth näppiksen verrattuna normaali langattomiin...

Itselleni lähtee tänään mukaan verkkokauppa.comista tuo W700 i3-prossulla (i5:n toimitusajat venyy vaa koko ajan kuukaudella tuntemattomasta syystä.. Acerilla ilmeisesti jotain ongelmia).

Käytätkö itse tuota yleensä sohvalla ilman telakkaa, telakan kanssa pöydällä tms? Ongelmia ei ole ilmeisesti ollut paljoa?

16. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Tuli sitten hankittua tämä tänään.. :) Vähän hukassa toiminnot vielä, esim. tuo tiilien siirtely on vähän hakusessa kun tuurilla saan niitä jotenkin siirrettyä.. Miten muuten saan suljettua noita avoinna olevia ohjelmia? Siis nuo mitkä eivät ole tuolla työpöydällä?

17. Janimatik Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    W700

Itelle tuli tänään w510 ja alussa hieman opettelemista swiippailun kanssa. Tässä mitä olen nyt oppinut:

- sovellus sulkeutuu kun swiippaat yläreunasta alareunaan (sovellus menee ensin pieneksi ja häviää sitten alas)
    - Tiilien koon muokkaus/poisto työpöydältä/asennuksen poisto siten että painaa tileä jonkin aikaan ja sitten kun yläreunaan tulee ruksi niin swiippaat tiiltä hieman alaspäin -» alareunaan tulee valikko mitä tiilelle voi tehdä.
    - Moniajoikkuna tulee kun swiippaa vasenta reunaa kerran edestakaisin.

Aluksi tuntuu muo swiippailut hankalalta/epämääräiseltä mutta kun tajuaa jutun juonen niin aika hyvä.

1 henkilö tykkää tästä
  18. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Hei kiitti sulle noista! :) Itse pohtinut esim. tuota moni-ikkuna näkymää mutten tajunnut että pitäisi edes takaisin swiipata.. Ton tiilien siirron ymmärsin itsekkin mutta kun tökkii pahasti. Voi olla että noi 70 päivitystä parantaa tuonkin ongelman.. :D

Mitä selainta itse käytät? IE on mulla boikotissa, Chrome ei oikein ottanut aina kosketuksia, tai siis toimi jonkun aikaa mutta sitten lakkasi ottamasta kosketuksia, hiirellä kyllä totteli ja näppiksella. Nyt Firefox testissä ja hyvältä näyttää ja myös pinch to zoom toimii, vaikkei yhtä sulavasti kuin IE:ssä.

19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    kosketuspito (tökkä ja pidä tökättynä) laattaan, pieni siirto alaspäin, niin kyseinen laattaa on valittu (näkyy selvästi). se kun onnistuu, niin ei töki.
    Jos vain tarttuu(tökkää) ja lähtee yrittään siirtään niin ei oikein onnistu, kuin vahingossa.

20. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Kiitos, kokeilin tuossa vähän harjoitella ja ymmärsin idean nyt :)

Jaa tämä viestiketju