1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

8310 ominaisuutena vika

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja elukka, 17/3/03.

  1. elukka

    Liittynyt:
    16/9/02
    Viestit:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Olisko vihjeitä miten kannattaa toimia, kun 8310:sani on seurava vika:
    kesken viestin kirjoittamisen puhelin sammuu ja viesti katoaa.

    Puhelin kävi nokian huollossa ja tuli takaisin korjaamattomana, huoltolähetteessä sanottiin että kyseinen vika on puhelimen ominaisuus.

    Ei kai puhelimessa voi olla tuollaista vikaa, ilman että siitä kerrotaan myyntitilanteessa. Täytyyhän puhelimen toimia niin kuin on yleistä olettaa.
     
  2. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Kysy kuluttajaneuvojalta. Kyllä se tommosen huollon laittaa ruotuun.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Sulla ei taida järki pelata, luuletko itse huollot itse tommoista keksii? varmaan joo...

    Tuossa puhelimessa on valitettavasti tuommoinen ominaisuus/vika joka saattaa joillakin käyttäjillä esiintyä. Se johtuu puhelimen/verkon/kortin yhteensopivuus ongelmista ja siihen ei ainakaan tällä hetkellä ole varmaa korjausta. Eräs kaverini vaihtoi konetta neljä kertaa ja kaikissa 8310:ssa sama homma joten ei sekään auta.

    Tuo ongelma ei siis välttämättä johdu puhelimesta ja jos operaattorit ei ole puhelin valmistajan kanssa ongelmaa ratkomassa/tutkimassa voi olla ettei siihen ikinä ratkaisua tulekkaan.

    Ja mikä ihme tuo on et heti joka asiassa pitää mennä suoraan kuluttajaneuvojan selän taakse piileskelemään? Eikä olisi järkevämpää vaikka ottaa ekana yhteyttä vaikka huoltoon, myyjään tai valmistajaan ja keskustellä josko ratkaisu löytyisi sitä kautta..?
     
  4. elukka

    Liittynyt:
    16/9/02
    Viestit:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Vaikka osoitit kirjoituksen Tonppa:lle, ei itselläni ole ekana tarkoitus ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Toisaalta onhan toi Nokia aika iso yhtiö riitakumppanina.

    Vaikka vika onkin yhteensopivuuspuolella, ei se ole mikään syy vetäytyävastuusta (vai mitä olet mieltä jkarhu?). Hassuahan se olisi jos telkkariin ei tule kuvaa, kun ei sovi antennipistokkeeseen millään konstilla.

    Kyllähän puhelimen tulee toimia, niin kuin on yleisesti syytä olettaa (ja yleensähän puhelinta käytetään kortin kanssa). Täytyy ilmeisesti lähestyä huoltoa puhelimitse,vaikka heillä onkin varmasti tarkat ohjeet ylhäältäpäin.. toivotaan parasta, pelätään pahinta. (On kyllä käynyt mielessä julkasta toi huoltolähete, missä sanotaan että kyseessä on ominaisuus).
     
  5. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Siihen mitä huollot keksii, minulla on omakohtaista kokemusta eräästä Tampereella toimivasta huollosta. Laitoin puhelimeni takuuhuoltoon kolmannen kerran samasta viasta ko. firmaan ja se tuli piakkoin takaisin korjaushinta-arvion kanssa. Huollon näkemyksen mukaan puhelimeni oli saanut kosteutta. Olin yhteydessä Nokialle ja he pyysivät toimittamaan koneen sinne. Toimitin koneen Saloon ja pian tuli toinen kone tilalle. Hupaisinta oli se, että kun vein koneen 3. kerran liikkeeseen huoltoon lähettämistä varten, myyjä sanoi: "Takas tulee, se on saanut kosteutta."

    Olen pahoillani, jos aiheutin mielipahaa kommentillani, ei ollut tarkoitus yleistää kaikkiin huoltoihin.

    Kuluttajaneuvojahan on sitä varten, että hän kertoo, mihin on hyvä olla yhteydessä. Kuluttaja-asiamiehet ja -valituslautakuntahan on oikea taho, jos on aihetta tehdä valitus.

    PS. Järkeni pelaa ihan ok, parantamisen varaa toki on. Kenelläpä ei olisi...
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuo ei todista huollon olleen väärässä, mutta ei myöskään että sinä olisit väärässä. Jos liike toteaa koneen olleen kastunut, on heidän toteamus ollut erittäin perusteltu
    Kuluttuja neuvvoja on tosiaan oikeataho jos on perustellusti kokenut vääryyttä ja ei ole pystynyt asiaa toisenosapuolen kanssa neuvottelee, mutta siltikin ensin lähestytään myyjää jne. eikä lähdetä tuhlaan neuvvojan aikaa. Kuluttaja-asiamihelle kuuluu suuret valtakunnalliset jutut, eivätkä yksittäisen kuluttajan ja myyjän/huollon väliset ongelmat.
     
  7. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Vähä itselläkin kuohahti, no se on joskus tämmöstä...

    Yleistämistä en suosittele, on tietenkin joka alalla mätämunia mutta suurin osa varmaan toimii ok, mekin noudatamme vain tarkkoja ohjeita ylhäältä. Valmistajan ei tietenkään pidä/saa vetäytyä vastuusta jos puhelimessa vika on mutta huollot ja myyjät tommosissa tapauksissa harvoin pystyy mitään tekemään joten valmistajan puoleen kääntyminen on varmaan paras ratkaisu, miten siinä sitten käy niin ken tietää!

    Onnea vaan yritykselle!
     
  8. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Ko. huollon diagnooseissa oli kostuneiden puhelimien määrä sinä keväänä (kevät 2002) lisääntynyt huomattavasti. Niinkuin myyjä minulle sanoi ennen laitteen huoltoon lähettämistä: "Tulee takas, saanut kosteutta".

    En tiedä kuka oli väärässä ja kuka ei, vai oliko kukaan, vai oliko joku kenties oikeassa, mutta oma johtopäätökseni on se, että laitteessani ei ollut kosteutta, koska se ei sitä ollut saanut.

    www.kuluttajavirasto.fi

    Eli tässä alkuperäisessä ongelmassa voi aivan hyvin kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen.
     
  9. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Btw mikä malli, mikä vika?
     
  10. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    3310, *-näppäin liian herkkä, muut näppäimet eivät juurikaan toimineet.
     
  11. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Ottamatta mitenkään kantaa siihen oliko Tonpan puhelin kastunut tai ei ja jos lisäksi unohdamme Tampereen huollon tökerön käytöksen (itse en koskaan töksäytä asiakkaalle että "täähän on selvästi kastunut", ennenkuin asia on tutkittu. Toki saatan kysyä että onko se mahdollista.), niin kyllä alalla pitkään ollut huoltomies ja myyjä(kin) oppii tunnistamaan mahdolliset kosteusvauriot oireidenkin perusteella. Toki kastumattomassakin laitteessa voi olla kosteusvaurioon viittaavia ongelmia.
    Näppäinten toimimattomuus sopivan hmm... rutinan saattelemana saattaa viitata kosteusvaurioon, mutta voi toki johtua paaaljon muustakin.


    Mut sit itse otsikon aiheeseen. Huollot ovat esim. tuon sammumisvian kans tosi vaikeessa välikädessä. Heillä on kuitenkin hyvin rajatut mahdollisuudet toimia, vaikka kuinka haluaisivatkin asiakasta auttaa. Sitten kun operaattoreiden puolelta vielä heitetään vettä myllyyn ja vakuutetaan, että vika on (ainoastaan) puhelimessa, vie huoltoon...
    Vikahan on asiakkaan mielestä luonnollisesti ilkeän huollon, kun eivät korjaa laitetta/vikaa, vaan juoksuttavat asiakasta.

    Kannattaa kokeilla olla yhteydessä Nokiaan, mut mitään tulosta en lupaa.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En tietä laitettasi ja sen todellista vikaa, mutta mistä tiedät että ei ole saanut kosteutta? Olen nähnyt puhelimia jotka ova saaneet kosteutta, ja laitteen omistaja pitää asiaa mahdottomana.
    Ammattitaitoinen huoltomies tunnistaa kosteusvauriot helposti, ja ammattitaitoinen tunnistaa myös saattaa olla saanut kosteutta, mutta _yleensä_ pitävät asiakkaan puolta.
    Nuo ovat vähän korupuheita, toki tiippuu paljon kunnasta. ja edellen vastustan turhan julkistenpalveluiden käyttä, se maksaa jokatapuksessa.
     
  13. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Tiedän sen siitä, että vein koneen huollosta (ei kosteutta) suoraan kotiin, kokeilin näppäimiä ja ne eivät edelleenkään toimineet. Laitoin puhelimen hyllylle ja lähdin armeijaan, jossa käytin toista puhelinta. Tuo viallinen kone on siis ollut hyllyssä koko ajan. Kun tulin lomille, vein koneen taas huoltoon. Armeijassa ollessani puhelimeen ei ollut kukaan koskenut. On toki mahdollista, että laite on saanut kosteutta matkalla liike->huolto.

    Kuluttajaneuvoja on kuluttajalle maksuton palvelu, jota saa käyttää kun ei tiedä mitä tehdä. Luonnollisesti sekin maksaa jollekin taholle (kunta, kaupunki), mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä asian kanssa.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos sait siis huollosta "uuden" luurin oli se sitten valmiiksi kastunut, tai jos sait omasi takaisin oli se jo aijemmin kastunut, mutta tällöin huolto olisi maininnut asiasta (ainakin oletuksena pitäisi mainita) Tai huolto jauhaa aikansa kuluksi aivan pas...
     
  15. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Tätä juuri ajoin takaa. Laite ei ollut saanut kosteutta, huolto vain väitti niin. Ko. huollossa olleissa puhelimissa oli "kosteusvauriot" huomattavasti lisääntyneet kevään 2002 aikana. En tiedä, mikä on huollon motiivi moiseen toimintaan. En myöskään tiedä miten huoltojen laskutus menee, mutta itselläni kävi mielessä, että näissä tapauksissa yritetään laskuttaa asiakasta ja Nokiaa.

    Nokiahan kuitenkin vaihtoi laitteeni edellä olleiden tapahtumien jälkeen "ihan tosta noin vaan".
     
  16. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Huollon menettely kuulostaa hieman erikoiselta ja se saattoi jauhaa sitä itseään, mutta silti muutama mielipide...
    Mistähän tieto? Lisäksi on aika normaalia, että kesää kohden kastumiset ja tippumiset lisääntyvät. Myöskään nykyään normaalit itse vaihdettavat kuoret(tyyliin 3310) eivät ainakaan pidä kosteutta/pölyä paremmin pois puhelimen sisältä.

    Kosteusvaurioiset puhelimet ovat yleensä riesa. Aikaa kuluu asiakkaan kanssa "neuvotteluun" todella paljon, riittävää/mitään korvausta tehdystä työstä ei välttämättä saada ja todennäköisesti asiakas ei tule kuitenkaan olemaan tyytyväinen, kun laitteen toimivuutta ei voida taata ja takuu on rauennut.
    Epärehellisyyttä voi tietenkin olla, mutta se tuskin kantaa pitkälle.

    Nokialla on siihen mahdollisuus(lue:valtuudet), huolloilla ei (jos laite on siis kastunut).
     
  17. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Myyjä on entinen työtoverini ja hän ihmetteli kostumisien lisääntymistä.

    Tiedän kyllä, useamman "neuvottelun" olen käynyt asiakkaiden kanssa asiasta. Epärehellisyys ei ole järin kauaskantoista hommaa, ei matkapuhelin- eikä millään muullakaan alalla.

    Niin tietysti onkin, mutta tuskinpa olisivat vaihtaneet, mikäli laitteessa olisi ollut kosteutta minusta johtuvasta syystä. Niin kuin ylempää saatoit lukea, laitteessa ei aiemmin ollut ollut (tulipa hieno pluskvamperfekti) kosteutta, ainakaan huolto ei siitä ollut maininnut eikä sitä sinne minusta johtuvista syistä ollut voinut (tulipa urpo pluskvamperfekti, kuulostaa rumalta ja on varmaan kieliopillisestikin väärä) päästä.
     

Jaa tämä viestiketju