1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

8210 tyyppivika?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Zopelius, 5/2/03.

  1. Zopelius

    Liittynyt:
    8/1/03
    Viestit:
    34
    Tykkäykset:
    0
    On taas alkanut tulemaan noita nokian 8210 puhelimia joissa on lähes 70%:ssa sama vika.
    Eli näyttö "hiipuu" niin että siitä ei meinaa saada mitään selvää.

    Kyseinen vika korjaantuu vaihtamalla elastomer joka taas maksaa.

    Kannattaa pitää silmät auki kun otatte vastaan käytettynä 8210 sillä vika ei välttämättä ilmene heti.
     
  2. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Noita vikoja on kieltämättä aika paljon. Kannattaa tehdä niin kuin me kun otetaan kone vaihdossa. Olemme tehneet lapun jonka asiakkaan pitää täyttää ja allekirjoittaa, siinä hän vannoo että vaihtopuhelin on kunnossa eikä ole kastunut jne. Jos vaihtopuhelin sitten kuukauden sisällä ilmoittaa vioistaan tai huomataan sen kastuneen joutuu asiakas maksamaan hyvityshinnan takaisin(jolloin saa vaihtopuhelimenkin itselleen) tai maksamaan korjauksesta...
    Jos myyjien pitää antaa myymilleen puhelimille takuu niin toimii asia myös toisinkin päin.
     
  3. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    tollasista vioista on yksin nokia vastuussa. se että näyttö "hiipuu" on mielestäni nokian korvattava. vaikka takuu olisi kuinka mennyt, kuluttajasuoja laki ylittää tämän, puhelimelle on määritelty käyttöikä. Käys kysymässä kuluttaja-asiamieheltä miten on. voi olla että jos nokia "haluaa" huonoa mainosta, saattaa kestää jopa vuosi kuluttaja valituslautakunnalta käsitellä asia. en tiedä miten on sitten jos ajatellaan arvon alenemista kyseiseltä ajalta? korjaus ja jälkikäteen periminen voisi olla fiksumpaa, ja kannattaa. rahoja joutuu oottamaan. helpoin on vaihtaa itse "levy" ja maksaa n. puolet vähemmän. mutta turha on haikailla rahoja sitten, mikä on älytöntä. pitäisi kiristää yritystä jotta maksisi kun kuitenkin joutuu maksamaan.
     
  4. zonem

    zonem Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/10/02
    Viestit:
    1952
    Tykkäykset:
    0
    Olen tietenkin kuullu tosta tyyppiviasta mutta en ole sitä kelläkään tavannut, mutta veljellä on jo kahdessa 8210:ssä ollut yksi ja sama vika eli verkot lähtee.
     
  5. Tuom4s

    Liittynyt:
    28/12/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    faijalla oli ennen, eikä siinä mitään ilmennyt.
     
  6. Tuom4s

    Liittynyt:
    28/12/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    muuten ZONEMAN, ei toimi toi sun linkkis. ainakaan mulla?
     
  7. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Tuollaisella lapulla ei sitten ole välttämättä paskankaan vertaa merkitystä jos käräjille asti mennään.
     
  8. --- Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1690
    Tykkäykset:
    1
    Päämiehessä C55:ttä ostaessani jouduin vaihtokännystä(8310) laittaa nimen paperiin jossa vakuutin ettei ole tipahtanut, kastunut eikä kentät hypi.
     
  9. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    No mut kumminkin en ota puhelinta vaihdossa jos lappua ei allekirjoita eikä mitään ongelmia ole tuosta asiasta tullut. Kyllä se vaan niin on että on se yksityinen kuluttajakin vastuussa myymistään tuotteista eikä pelkästään liikkeet, olis aika tyhmää jos näin on.
    Jos joku on niin tampio että lähtee puhelimen takia käräjille vetämään niin siitä vaan, kertoo semmoisesta ihmisestä aika paljon...
    Säkös oot joku "lain asiantuntija" joka tietää ettei noilla ole merkitystä?
    On nimittäin tullut selvitettyä tää asia ja siinä ei oo mitään väärää mutta jos se joskus laittomaks tai jotain tuomittais niin siihen loppuu vaihtopuhelimien vastaanotto koska ne ei tuota sitten muuta kuin tappiota.
     
  10. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Niin, kuka tässä mistään laittomasta on puhunut. Sanoinpa vain, ettei tuollaisilla sitoumuksilla ole välttämättä yhtään mitään merkitystä siinä vaiheessa kun myyjä alkaa peräämään oikeuksiaan. Jos tuollaisessa vaihtopuhelimessa joku vika ilmenisi, ensimmäiseksi tulevat näyttökysymykset. Kenen virhevastuun piiriin mahd. vika kuuluu. Tiesikö kuluttaja puhelimessa olevan vikaa, tai olisiko hänen pitänyt siitä tietää.
    Onko vika tullut puhelimeen vasta sen jälkeen, kun puhelimen hallinta on siirtynyt kauppiaalle? Entä mikä on vika? Kauppiaan sietokynnys vikojen suhteen on huomattavasti korkeammalla kuin kuluttajalla. Jos puhelin on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin kauppias voisi olettaa, saattaa "sitoumuslapulla" ollakin merkitystä. Ammattimaisen puhelinkauppiaan varmasti edellytetään ymmärtävän, että vaihtopuhelin ei ole uuden veroinen, varsinkin, kun siitä maksettava hyvitys ei vastaa uuden puhelimen hintatasoa. Mutta enpä usko että kuluttajaviranomaiset katsovat suosiolla kuluttajan sitouttamista tuollaisen kaikenkattavaan ankaraan vastuuseen, jonka mukaan vaihtopuhelimen on oltava täysin kunnossa. Ongelmia tuottaa jo sekin, että yksin kauppias voi päättää mitä on vikana pidettävä. Kauppias ja kuluttaja eivät ole myöskään läheskään samalla viivalla, kun katsotaan sitä, kummalla osapuolella on paremmat mahdollisuudet selvittää se, onko puhelimessa mahdollisesti joku piilevä vika. Lieneekin sanomatta selvää, että minä en tuollaista paperia allekirjoittaisi, vaikka sen merkityksellisyys onkin hyvin epävarma. Kauppias testatkoon vaihtopuhelimeni ennen hyvityspäätöstä ja kantakoon riskinsä sen mukaan.
     
  11. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Onhan se kyllä noinkin. Noista vaihtopuhelimista on vaan niin hirveesti harmia ettei niitä ainakaan meillä ole kannattavaa ilman tommoista "sitoumusta" ottaa eikä niistä ole kertaakaan harmia tullut.

    En tietenkään voi enkä yritäkkään pakottaa ketään allekirjoittamaan tommoista lappua mutta jos näin ei käy niin en ota puhelinta vaihdossa mikä on oikeuteni kauppiaana. Eli voisimme päätellä että sinun tapauksessa emme ikinä kauppoihin pääsisi jos vaihtopuhelin on siinä mukana.

    Jos itse oisin kuluttajana en varmaan itsekkään semmoista allekirjottaisi mutta kauppiaana on todettu että niistä tulee muuten liikaa tappiota ja näin toimitaan.
     
  12. Rajatapaus

    Liittynyt:
    20/1/03
    Viestit:
    31
    Tykkäykset:
    0
    Näitä lakijuttuja on joka lähtöön:


    "Jos tavaran virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa
    Vuoden 2002 alussa tuli kuluttajansuojalain tavaran virhettä koskeviin säännöksiin muutoksia. Uusien säännösten mukaan tavaran luovutuksesta kuuden kuukauden kuluessa ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutettaessa ja kuuluvan myyjän vastuulle. Myyjän on siis korjattava virhe tai hyvitettävä se muuten ellei hän pysty osoittamaan, että tavara oli luovutettaessa virheetön. Myyjän on esitettävä asiasta luotettava näyttö, pelkkä väite ei riitä.

    Sääntöä ei sovelleta, jos tavaran normaali kestoikä on alle puoli vuotta tai kyse on tuotteen tavanomaisesta kulumisesta tai vääränlaisesta käsittelystä. Tavaran normaalia kestoikää ei ole laissa määritelty, mutta yleensä myös hinnaltaan edullisempien kulutustavaroiden voidaan olettaa kestävän vähintään puoli vuotta.
    Sen jälkeen kun tavaran ostamisesta on kulunut kuusi kuukautta, myyjä vastaa edelleen tavaran virheestä. Tässä tapauksessa on kuitenkin kuluttajan esitettävä näyttö tavaran virheellisyydestä. "


    "Virhe käytetyn tavaran kaupassa
    Sääntö, jonka mukaan tavarassa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta ilmenevien virheiden oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan siten myyjän vastuulle, koskee myös käytettyjen tavaroiden, esim. käytettyjen autojen, kauppaa.

    Käytetyn tavaran kaupassa on kuitenkin otettava huomioon myös tavaran tavanomainen kuluminen ja myyjän ennen kaupantekoa tavaran kunnosta antamat tiedot. Käytetty tavara on lisäksi virheellinen, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut seikat huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta odottaa."

    http://www3.soneraplaza.fi/talous/3artikkeli/0,3352,169_524,00.html
     
  13. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Kun noita lakitekstejä tänne siteeraa, tai artikkeleja lakiteksteistä, täytyy sitten tietää, miten noita lakeja sovelletaan. Ote kuluttajansuojalaista:

    1 §
    Tämä laki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille


    Eli mainitsemaasi virhevastuusääntöä ei sovelleta käänteisesti, ei myöskään yksityisten (ei elinkeinonharjoittajien) välisissä suhteissa.
    Ei myöskään elinkeinonharjoittajien keskinäisissä suhteissa.
     
  14. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä... Jos kuluttajat alkavat tosissaan vaatia em. "takuuta" myös käytetyille laitteille, niin turhapa sitä on sitten ihmetellä, että mikseivät liikkeet enää ota vastaan käytettyjä eikä käytettyjä puhelimia saa enää ostettua mistään liikkeistä. Sittenpä voi enää ostaa liikkeistä kuin uusia luureja(todennäköisesti ovat "hieman" kalliimpia kuin käytetyt, jotka riittävät monelle mainiosti)ja yksityisiltä niitä käytettyjä(joissa luonnollisesti on huomattavan paljon parempi ostoturva/takuu kuin mitä liikkeet liikkeet antavat).
    Eli tässäpä taas loistava tilaisuus kuluttajilla kusta itseään silmään.
     
  15. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eikähän tähän ajan mittaan kehity oma kultainen keskitiensä, kuten kaikilla muillakin kaupan aloilla. Onhan myös matkapuhelinkaupan otettava vastuunsa rikkinäisinä myydystä tavarasta - kuten kaikki muutkin kaupat. Käytetyillä liikkeet tekevät sen verran rahaa ja liittymiä, että tuskin ihan heti jäävät pois valikoimista vaikka lisättäisiin korjauskulujakin.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos otat liikkeessä vastaan vaihtopuhelimen ja allekirjoututat asiakkaalla kuvailemasi lapun. Jos kuitenkin ilmenee että laiteonkin viallinen tai jopa kostunut. voi toki ehdottaa kuluttajalle kaupanpurkua vaihtokoneen osalta, jos kuluttaja ei suostu, on liike jokatapuksessa erittäin heikoilla vaikka sopimusolisikin, ja kuten "Sami" kerto sillä lapulla ei ole mitään arvoa. Jos kuitenkin voidaan osoittaa että kuluttaja tarkoituksellisti harhautti voisi pientä toivoa olla.
    Tähän on menty monessa paikassa, kun muutenkin ko käytetty kauppa on aika turhaa kaupallisesti.
    Kyllä nämä ovat jo vähän niin tehneetkin.
     
  17. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Tuo lappu toimii loistavana "ehkäisynä". Monesti kun asiakas on tarjonnut laitetta vaihdossa, ja sanonut sen olevan ok, niin kun lyö tollasen lapun nenän eteen, niin moni hieman säikähtää ja sanoo, et on siinä nyt näyttö vähän joskus himmenny tms. Eli yllättäen puhelimesta löytyykin jotain pientä vikaa, kun nimi pitää laittaa johonkin alle.
    Kertaakaan ei myyjänä olo aikanani asiakasta kovisteltu jälkikäteen jostain viasta vaikka lappu täytettiinkin. Mutta monta vikaa ilmaantui juuri ennen lapun allekirjoitusta...
     
  18. --- Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1690
    Tykkäykset:
    1
    Tuo lappuhan on loistava. Arvatkaa montako vanhaa pappaa esim käyttää puhelinta "jossa ei ole mitään vikaa". Heidän mielestään näytössä ei ole mitään vikaa vaikka siinä ei aina mitään luekkaan-kunhan se kuorta painamalla pelittää.

    Aika karkea esimerkki mutta näitä viallisia "ei mitään vikaa" vekottimia on lähipiirissäkin pirusti. Minä olen viemässä tuttavien kännyjä huoltoon mutta kun ei niissä mitään vikaa HEIDÄN mielestään ole.
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Totta, ja kai monet ovat kuitenkin sen verran rehellisiä. Ja tärkeää on että myyjät tietää juridisen asemansa, mikä on mm täällä huomattu etteivät kaikki käytetyntavarankauppiaat tiedä.
    Toivotaan että "Kuluttajaviranomaiset" eivät kiellä kokonaan ko lappua.
     

Jaa tämä viestiketju