1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

7650 Memory full

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja tipi, 9/11/04.

  1. tipi

    Liittynyt:
    2/1/03
    Viestit:
    112
    Tykkäykset:
    0
    Elikkä 7650 puhelimessa (ilmeisesti muissakin series 60) muistin saa niin täyteen, että puhelin ei lähde lainkaan käyntiin.
    Kun laittaa virrat päälle, tulee Nokia-logo pariksi minuutiksi näyttöön, sitten "Memory full" ilmoitus, jonka jälkeen täysin jumiin, ei pääse edes valikkoon.
    Nokia-huollossa sanoivat, että pitää formatoida muisti, eikä Nokia korvaa toimenpidettä. Minusta selkeä valmistusvika, joten pitäisi korvata.
    Formatointi onnistuu käsittääkseni itsekin koodilla *#7370# jos vaan pääsisi päävalikkoon, mutta kun ei pääse edes sinne :(

    Miten ne huollossa saavat tehtyä formatoinnin, ja onko jotain mahdollisuuksia saada tuota ilmaiseksi teetettyä valmistusvikaan vedoten?

    Itsekin voisin tehdä, jos onnistuu kotikonstein, monta kertaa olen tuota purkanut osiin ja koonnut, joten se ei ole ongelma

    Tietääkö joku, onko tuo ominaisuus vielä uusimmissakin ohjelmaversioissa?

    Tosi /ceestä, ilmeisesti kuvat, viestit ja puh.muistio ainakin menetetty peruuttamattomasti?
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Perustele. Minun on vaikea kuvitella että tuon laitteen saa normaalikonsteilla niin täytyy ettei sitä enään kotikonstein saa käymään, sillä sehän varoittelee muistin täyttymisestä hyvissä ajoin, yleisesti kehoitetaan varmistaan että muistia on riitävästi, esim ohjelman asentamiseen jne.

    Mutta useimmiten nuo saa vielä käymään vaikka pitkään se voi kestää (1h), toki tyhjennys on konsti jos ei muu auta.
     
  3. tipi

    Liittynyt:
    2/1/03
    Viestit:
    112
    Tykkäykset:
    0

    No nyt kun lähettelin multimediaviestejä (soneran tarjous ilmaiseksi viikonloppuisin), niin ilmeisesti jokainen lähetetty viesti tallentui täyttäen muistia. Sitten saapui pari tekstiviestiä, ja muisti oli jo niin täynnä, että ei päässyt enää poistamaan lähetettyjä viestejä. Yleensä pelkkä puhelimen uudeleenkäynnistys on riittänyt, mutta nytpä ei käynnisty enää, useamman tunnin olen käynnistellyt, mutta boottaa aina uudestaan Nokia-logon ja "Memory full"-ilmoituksen ja kuitattuani "Memory full" OK:lla taas uudelleen Nokia-logo ja uusi "Memory full"-ilmoitus.

    Kyllä minusta pitäisi olla ehdottomasti ohjelmallisesti estetty muistin täyttyminen niin, että puhelimesta tulee toimintakunnoton. Esim. muutama yön aikana saapunut MMS ja tekstiviestihän tuon voi täyttää, jos ennestään jonkinverran kuvia muistissa
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Toki jos asetukset niin.
    Ja yrität antaa ymmärtää ettei laite olisi missään vaiheessa antanut veroitusta asiasta?
    Jopa ensimmäinen kaupallinen softa varoittelee, vaikka myöhään. ja annoit ymmärtää että sinulla suhteelisen tuore.
    Toki olisi parempi, en sitä väittänytkään, huonot ominaisuudet eivät tarkoita että ne olisi valmistuvirheitä.

    MMS voi olla satakiloinen, ja jos niitä nippu tulee niin ilman mutua se täyttää, ja tuo lähinnä on sellainen asia jolla sen saa täyteen huomaamatta, tosin en varma lopettaako vastaanottamisen enen kriittistä pistettä.

    Vanhalla softalla esim SMSn tuleminen saatto olla se viimeinen korsi, mutta siinä vaiheessa varoituksia on tullut jo nippu.
     
  5. Jansku

    Liittynyt:
    9/7/04
    Viestit:
    91
    Tykkäykset:
    0
    Elektronisten vempainten kohdalla lain tulkitseminen on vaikeaa, koska laki on ymmärrettävästi paljon vanhempi kuin sen soveltamiskohteet. Lakien uusiminen taas ei ole usein kovin nopeaa.

    Matkapuhelimen jumittuminen siinä käytössä johon se on tarkoitettu on tulkintani mukaan valmistusvirhe. Kuluttajan ei voida olettaa olevan tietoinen puhelimen muistin määrästä, koska sana megatavu ei välttämättä kerro jollekulle yhtään mitään. Muistin täyttymistä ei myöskään voi päätellä maalaisjärjellä tai paljaalla silmällä, kuten esim. mikroaaltouunin liikatäyttämisen. Matkapuhelimen muistin täyttyminen jumittumiseen asti on mahdollista, vaikka puhelinta käytetään oikein ohjeiden mukaan. Ohjeissakaan kuluttajaa ei voida velvoittaa toimimaan vastoin yleisiä matkapuhelimen käyttöperiaatteita. Olisi aika naivia vaatia 90-vuotiasta mummelia suorittamaan muistin siivous säännöllisesti tai tarkkailemaan muistin tilaa päivittäin. Kuitenkin älypuhelimia myydään myös 90-vuotiaille, tai tekniikasta ymmärtämättömille. Tällöin kuluttajalla on vilpittömän mielen suoja: "hän ei ole tiennyt, eikä hänen ole voitu olettaa tietävän."

    Matkapuhelimen valmistaja sitä vastoin voi helposti ohjelmoida laitteensa niin, että muistin liikatäyttö olisi mahdotonta. Tätä Nokia ei kuitenkaan ole tehnyt, joten kyseessä lienee Nokian valmistusvirhe. Tällöin matkapuhelin tulee huollattaa tai vaihtaa uuteen täysin maksutta, myös takuuajan jälkeen, sekä laissa mainitussa kohtuullisessa ajassa. Muutoin kuluttajalla on oikeus perua kauppa ja vaatia myyjältä ostosta aiheutuvat välilliset kustannukset, kuten bensa ja puhelinkustannukset.

    Näin lakia sovellettaisiin viallisessa televisiossa, miksei myös silloin matkapuhelimessakin.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos sitä on käytetty siihen mihin käyttöön se on myyty ja käyttö on ollut ohejiden mukaista.

    Tuota mihin perustat tämän asian? jos kuluttaja ei voi noudattaa käyttöohjetta ja osaa käyttää laitetta osaamattomuuttaan, niin eikö hänen silloin pidä kääntyä myyjän puoleen, lupauksista riippuen perua kauppa tai pyytää/ostaa käyttöopastusta?

    Eikö ole varsin kohtuullista olettaa että kuluttaja noudattaa käyttöohjetta, oli hän minkäikäinen tahansa. Jos asiakas on "vajo" niin silloin kaupasta riippumatta on kyse vähän eri tilanteesta.
    Älypuhelin ei ole mikään luunvärinen veivattava pöytäpuhelin.

    Takuuajan tai 6kk kulutta on tilanne vähän toinen, myyjän/valmsitajan vastuu ei katoa, mutta toiminta tapa muuttuu huomattavasti.

    Pitkälti takuuajan jälkeen havaitun ilmeisen tuotevirheenkin jälkeen kaupanpurku voi olla mahdollista (jos tuotetta ei korjata), mutta harvoin en perusteltua koko kauppa summan palauttaminen.

    Matka ym. kulujen korvaaminen ei ole itsestään selvää.

    Mihinkähän TV tapaukseen nyt viittaat?
     
  7. JuhaK Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/5/03
    Viestit:
    1393
    Tykkäykset:
    2
    Oon samaa mieltä. Jokseenkin typerää, jos puhelimen voi saada toimintakunnottomaksi noin. Luurin pitäisi itse esim. ilmoittaa, että "mms-viestiä ei voi vastaanottaa liian vähäisen muistin vuoksi". Näin ei pääsisi käymään muistin ylitäyttymistä..
     
  8. oopee

    Liittynyt:
    4/7/02
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Ei tartte perustella, jos kyseessä ns. bad design, ihan sama jos puhelin resetoin jne. Muistinhallinta on sellainen asia mikä on oltava kunnossa oli luuri mikä tahansa ja ei voida olettaa, että loppukäyttäjän pitäisi tarkkailla muistintilaa...

    p.s Tuohon bugiin auttaa päivitys. Luultavasti softa on vielä 3.16 (tai mikä se ensimmäinen myyntiintulo softa olikaan).

    p.s2 kuluttajan ei tarvitse lukea käyttö-ohjetta, mikään laki ei velvoita...laitteen korjaamisen laki sen sijaan velvoittaa (jonka Nokia tekikin silloin aikoinaan)
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Valmistaja/myyjä ei ole vastuussa ohjeen vastaisesta käytöstä.
    Jos tosiaan kyseessä noin vanha versio niin se tosiaan ilmoittelee suhteellisen myöhään muistin vähyydestä, ja on huomattavasti helpompi saada tukkoon kuin myöhemmät versiot.
    Kuitenkin tuonkin kanssa yleensä saa kuittailla muistiloppuu ilmoituksia, enen totaallista jumitusta.
    Tuote vastuun ja kuluttajan kannalta mennyt todella pitkä aika reklamaation tekemisen suhteen.
    Jos kuitenkin haluaa asiaa viedä eteenpäin voi myyjältä pyytää Nokian yhteystiedot minne esittää reklamaatio hyvin perusteluin. Huollot tekevät omia hommiaan ja eivät tee näistä asioista päätöksiä.
     
  10. Jansku

    Liittynyt:
    9/7/04
    Viestit:
    91
    Tykkäykset:
    0
    Nimenomaan! Älypuhelimen käyttötarkoitus ei ole vain soittaminen ja perinteinen tekstiviesti, vaan siihen sisältyy myös esim. MMS viestit ja ohjelmien asennus.

    Käyttöohjeissa ei muuten ole mainintaa puhelimen muistin liikatäytöstä, elleivät ole päivittäneet ohjettaan uudempaan. Eikä sillä ole oikeastaan mitään väliä. Kuten jo kerroin, ei kuluttajalta voida vaatia puhelimen muistin tarkkaa tuntemusta, eikä näin olettaa kuluttajan tietävän milloin puhelin alkaa olla liian täynnä. Kuluttajan ei myökään voida olettaa noudattavan käyttöohjetta jota hän ei ilman asiantuntija-apua kykene ymmärtämään. Tällöin voidaan jäädä riitelemään onko matkapuhelimen kauppias ollut huolimaton myyntityössään, vai matkapuhelimen valmistaja tuotteensa viimeistelyssä.

    On hyvä muistaa, että matkapuhelinten kaupassa elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle sovelletaan kuluttajansuojalakia. Kyseinen laki, kuten lait yleensä, ovat heikomman osapuolen puolella, eli tässä tapauksessa kuluttajan. Valmistajilla on tapana "harhauttaa" kuluttajaa antamalla esim. mitättömiä takuu-lupauksia ja vaatimalla sitoumuksia tuotteen oikeaoppisesta käytöstä.

    Esimerkkinä: vaikka ohjeissa lukisi "Älä paina matkapuhelimesi näppäimiä liian kovaa, ne saattavat hajota. Tällöin takuu ei korvaa rikkoutumista" ja valmistaja antaisi puolen vuoden takuun. Kun kännykän näppäimet sitten hajoavat valmistajan mukaisesti liian kovasta painamisesta puolen vuoden takuun jälkeen, kuluttajansuojalaki velvoittaa valmistajan korvaamaan tai korjaamaan puhelimen veloituksetta kuluttajalle. Perusteina tälle on matkapuhelimen yleisesti olettavissa oleva kestävyys/käyttöikä, sekä yleisesti matkapuhelimen käyttötarkoitus.

    Tällaisissa epäselvissä tapauksissa vain hölmö hakee tietoa valmistajan kotisivuilta tai ohjekirjasta. Ottakaa Suomen lakikirja esille ja sieltä kuluttajansuojalaki ja vaikka sopimusoikeuslaki. Siellä lukevaa tekstiä ei voi kumota edes suuri ja mahtava Nokia, ei edes vaikka olisi saanut sinun allekirjoituksesi paperiin.

    Kuluttajan ei tarvitse riidellä valmistajan kanssa, tai ottaa sinne yhtään mitään yhteyttä. Kuluttaja voi vaatia hyvityksen/korjauksen matkapuhelinkauppiaalta, josta on puhelimensa ostanut. Laki on yleisesti hyvin tiedossa matkapuhelinkauppiailla, joten asia varmasti hoituu. Mikäli jostain syystä näin ei kuitenkaan olisi, voi yhteyttä ottaa kuluttaja-asiamieheen ja tarvittaessa vaikka nostaa kanteen markkinaoikeuteen.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos tuolla vetoat ettei tarvitse käyttöohejetta noudattaa on aika heikoilla vesillä, ellei se käyttöohje ole oikeasti epäselvä.

    Kuluttaja suoja on joiltan osin vähän ylimitoitettu kuluttajan puolelle, se ei kuitenkaan ole kaikissa asioissa aivan sellainen millaiseksi annat ymmärtää.

    Takuun on oletava lisäetu, tämän suhteen usein toimitaan harhaanjohtavasti käytettyjen kaupassa, mutta tässä tapauksessa tuskin siitä kyse.

    Ei pidä yleistää liikaa, käyttämäsi esimerkin tapaus riippuu kuinka kovaa niitä näppäimiä on painettu ja mihin käyttöön laite on suunniteltu ja myyty.
    Niin ei kai tässä olla lakia kumoamassa? On tarkeää että kuluttajat tiedotavat oikeutensa, mutta on harhaanjohtavaa antaa ymmärtää että kuluttaja olisi jokin jumala ja että kuluttajasuoja olisi jokin "vakuutus" johon voidaan vedota kaikessa.

    Mikä ihmeen tekemistä tässä on kuluttaja-asiamihella ja markkinaoikeudella?

    Jos jossain laitteessa on huonoja ominaisuuskia ei se tarkoita että laite olisi virheellinen.

    Jos jokin tuote on kallis ei se tarkoita että sen pitäisi olla esim erityisen kestävä, vaikka näin usein annetaan ymmärtää.

    Jos puhutaan ketjunaloituksessa mainitusta laitteesta, niin asiasta on väärin luoda sellaista mielikuvaa että asiakas voisi purkaa jokin vuosia sitten tekmänsä kaupan ja saada maksaman hinnan takaisin, on erittäin epäselvää voisiko hän saada korjauksen kokonaan ilmaiseksi vuosia vanhaan luuriin. Hänen pitäisi pystyä osoittaan tuotevirhe ja paljon muuta.

    Jos hän on ostanut laitteen käytettynä hiljattain, on hänellä huomattavasti parempi asema, mutta ei sekään kiistaton.
     
  12. Jansku

    Liittynyt:
    9/7/04
    Viestit:
    91
    Tykkäykset:
    0
    Usko jo Sovelias, että ohje on epäselvä, mikäli siinä puhutaan epämääräisesti magatavuista, kilotavuista ja jaetusta muistista. Jos et usko, niin kokeile kysyä näitä termejä mummolta tai vaarilta. Ja vielä viimeisen kerran: käyttöohjeessa EI mainita mitään muistin liikatäyttämisestä, tai siitä aiheutuvista ongelmista.

    Kuluttajansuojalaki ei ole mitenkään ylimitoitettu ja tuon ääneen sanomalla lienet itse matkapuhelinkauppias? Ja after all... mielipiteelläsi ei tähän asiaan ole vaikutusta, oli se sitten ylimitoitettu tai ei. Itse vaatisin tapauksessa korjausta vedoten valmistusvirheeseen ja riitauttaisin sen tarvittaessa kuluttajavalituslautakuntaan. Puoltavalla päätöksellä uskaltaisi tarvittaessa lähteä jo vaikka oikeuden eteen, mitä tuskin tarvisi tehdä. Hyvin harva yritys nimittäin jättää kuluttajavalituslautakunnan päätöksen noudattamatta.

    Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin: asian tekee pirun hankalaksi se, että laki ei tässä tapauksessa ole aivan ajan tasalla. Puuhevosen valmistusvirhe on huomattavasti helpommin havaittavissa, kuin matkapuhelimen.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin? omeinoistako pitäisi puhua? Käyttöohjeen on syytä olla sekeä, mutta ei joka laitteen käyttöohjeen tarvitse olla peruskoulutus opas. Harvemmin auton mukana tulee kattava autokoulu opastus, eikä se oikeuta vetoamaan valmsitajaan jos teillä toista päiten ajaessa pelti rytisee. Jos ostan uunin ja pilaan ruokani, niin pitäskö mennä kauppiaan puheille, en tosiaankaan noista hommista tajua? ja ohejettahan ei tarvi lukea eikä ymmärtäää. kissa mikrojutusta puhumattakaan.

    Eikö? jos kuluttaja saa väittää mitä lystää niin se menee tietyissä tapauksissa heittämällä läpi, silloin on jotain pielessä.

    Lautakkunnalta voi tulla mitä päätökisä sattuu, ja joskus kauppiaat nielevät ne tai jo aikaisemmin antavat periksi heidän edukseen selvissäkin tapauksissa . Sitten on niitä kauppiaita jotka eivät välitä mitään kuluttajan eduksi selvissäkään tapauksissa, mutta niihin mahtuu usein ne aidot huojarit.

    Kuitenkin ketjun tapauksessa, jos valmsitaja/myyjä ei myönnä virhettä on aika raskas taival, osoittaa virhe tuotteessa, vaikeakasi tekee myös se että tuote on vanha, oletettu elinikä on vähissä/ylitetty, laite ilmoittelee muistinvähyydestä ahkerasti ja käyttäjä siitä huolimatta ei järjestä lisää tilaa (turha itkeä jostain "en ymmärrä").
    Hyvässä lykyssä voi tulla oikeudenkäyntikulut maksettavaksi.

    Mitä tarkoitat ettei ole ajantasalla? ettei softan suhteen ole vapautuksia?
    Jep.

    Puuhevosiakin on hyvin monen laisia ja kaikkien ei tarvitse kestää kaikkea.

    En ole. kuluttaja-asioista olisi toki käytännön esimerkkejä ja niiden perusteella moni voisi sanoa ja arvailla aivan päinvastoin.
    Kuitenkaan täällä kukaan mukaan kiistä kuluttajan kaikkivaltaisuutta, niin yritän vähän rajoitella että joku luule liikoja oikeuksia olevan. Ketjun aloittaja oletti sen enmpää kyseenalaistamatta että "tuote virhe ja korvauksia siitä"

    Jos joku kauppias inittäisi ettei mitään "takuuta", niin varmaan kinaisin toiseen suuntaan.
     
  14. kakeputki

    Liittynyt:
    6/6/04
    Viestit:
    15
    Tykkäykset:
    0
    tarjoon 50 eskoa siitä sun jumittuneesta 7650 jos kiinnostaa laita yv...
     

Jaa tämä viestiketju