1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

7650/3650: Email/IAP asetukset

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja moon, 2/11/02.

  1. moon

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Olen sovelluskehittäjä ja olen hämmästynyt kuinka paljon operaattorit pyrkivät kontrolloimaan asiakkaitaan. Tavalliselle kuluttajalle on tavattoman vaikeaa konfiguroida email/Internet (IAP) asetuksia kuntoon, olen neuvonut esim. monia Nokian kavereita miten se tehdään heidän puhelimeensa.

    Ongelman muodostaa 2 pääsyytä:
    1. operaattorit haluavat tehdä hyvää tulosta myymällä SMS/MMS viestejä. Siihen kuvaan ei sovi email/"OIKEAT chat sovellukset (TCP/IP)".
    2. ihmiset eivät ymmärrä vaatia parempaa palvelua, helpompaa toimintaa.

    On hyvin helppoa asettaa MMS asetukset. Operaattorin kotisivulla voi antaa puhelinnumeron ja asetukset lähetetään suoraan puhelimeen. Kysymys: miksi sama ei tapahdu internet asetuksille? Vastaus: koska heitä ei kiinnosta auttaa asiassa ja loppukäyttäjät eivät tajua vaatia sitä.

    Te tällä palstalla olette enemmän "experttejä" kuin tavalliset kuluttajat. Mielestäni te olette avainasemassa. Kun teiltä kysytään jotain pyrkikää saamaan ihmiset antamaan palautetta operaattoreille - heidän tehtävänsä on tarjota meille tieto miten internettiin päästään ja HELPOSTI.

    Myönnettäköön sekin vielä, että S60:n nykyinen muoto ei ole kaikkein helpoin ja loogisin uudelle käyttäjälle löytää tarvittavat valikot. Edelleenkin, minä puhun nyt massakäyttäjistä.
     
  2. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Olen huomannut vähän samaa. Pistin www-sivuillemme jakoon WebViewerin kokeiluversion 7650:aa ajatellen ja esittelin sitä lehdessäkin. Aika pian alkoi tulla palautetta myös nokialaisilta, että ohjelma ei toimi puhelimessa.

    Monia ensimmäistä neuvoin itse vaihtamaan WAP-GPRS-asetuksista GPRS-asetuksiin, yhteydenottojen jatkuessa aloin tarjota Soneran helpdeskiä. Moni palautetta lähettänyt myös kertoi operaattorin teknisen tuen väittäneen, ettei tuollainen HTML-selain toimi 7650:ssa. Tähän mennessä sitä on imuroitu meiltä noin 186 kertaa, joten ilmeisesti asia on kuitenkin selkiytynyt ja sana kiertänyt. WebViewer on ainakin minun suosikkiohjelmani 7650:ssa. Vielä parempi olisi, jos puhelimessa olisi aito Symbian-pohjainen sovellus eikä proxyn kautta toimiva Java-middleware-viritys.

    Pointtini ei ole pilkata osaamattomia matkapuhelimien käyttäjiä, vaan se miten monimutkaisia tällaiset asetukset ja virittämiset voivat olla. Minulta WebViewerin asentaminen ja GPRS-asetusten konffaaminen onnistuivat ensimmäisellä yrityksellä, mutta vähemmän tekniselle käyttäjälle tuntuu olevan vaikeampaa.

    En kuitenkaan usko, että operaattoreita juuri kiinnostaa tässä mielessä asiakkaidensa etu. Ne haluavat uskoa MMS-viesteihin, WAP:iin ja muihin ratkaisuihin, joissa voivat tehdä muutakin tulosta kuin laskuttaa GPRS-datan siirrosta. Monessa mielessä nuo erikoisratkaisut ovat perusteltuja, mutta esmes uutisten seuraaminen WebViewerillä toimii minusta helpommin ja nopeammin kuin mikään kokeilemani WAP-palvelu.

    Microsoft saattaa olla tämän suhteen erilainen toimija MS Smartphone 2002:n kanssa. Ainakin tähän saakka ovat puhuneet julkisen internetin TCP/IP-sovellusten puolesta, eli aidot sähköpostiohjelmat (IMAP4/POP3), kuvian ja multimedian lähettäminen pikaviesteinä (MSN Messenger kännykässä) ja surffaus kännykkäkokoon sovitetulla HTML-/XHTML-selaimella.

    Aika paljolti tässä puhutaan siitä, että onko operaattoreiden rooli jatkossa vain siirtää dataa verkossa vai onnistuvatko ne säilyttämään asemansa sekä tekemään tulosta palveluita ja sisältöä myymällä. Mediayhtiöissä ainakin toivotaan, että operaattorit joutuisivat tyytymään bittien siirtämiseen ja sisällön myyminen jäisi sen puolen osaajile.

    t. tero
     
  3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ongelma on tosi. Toki asiakas vois miettiä mistä laitteen ostaa eli käyttää asiantuntevia kauppiata, mutta hintakilpailu tuntuu vievän asiantuntevat myyjät entistä vähemmälle. Kun laite on "vapaa" eli valmistaja ei voi mitenkään esi asentaa asetuksia ja operaattori ei tarjoa myöskään tukea "kilpaileville" palveluilla ja esim internet palveluiden tarjoajat eivät tarjoa asiaan tukea , vaikka laite mahdollistaa asetusten sms pohjaisen asentamisen helposti. lisksi vielä nippu yrityskohtaisia asetuksia. Tilanne on vaikea.
    Ko ohjelman käyttämä Proxy on pieni haitta mutta myös suuri etu varsinkin nykyisillä älyttömän kokoisilla www sivuilla, tuon tyyppisen proxy palvelu kuuluisi mielestäni operaattoreille.
    Useasti totta, mutta WAPilla asiat voitas hoitaa paremmin, mutta en ihan ymmärrä miksi monista hyvistä html teksti uutispalveluista ei tehdä wml versiota vaikka se olis erittäin helppoa.


    MSN ei ole mikään standarti. En luota MS:n mihinkää avoimuuteen, kun sitä ei ole niillä koskaan ollut. (Myönnän olevani MS vastainen vaikka käytän heidä tuotteita kovasti)
    Kannatan ajatusta että operaattorit olisivat vain datakaistan myyjiä ja palvelujen välittäjiä ja tasapuolisia myös pienelle yrittäjille tarjotessaan hinnoittelu mahdollisuutta. Palvelujen maksullisuus on tärkeää ja varsinkin edullinen tapa hoitaa maksu palveluista. Harha internetin "ilmaisuudesta" ja varsinkin siellä tarjotuiden palveluiden "ilmaisuudesta" johtuu vain sijoittajista jotka ovat sinne tunkeneet monta kertaa saksan UMTS lupien verran rahaa , että se raha saadaan sieltä joskus pois moninkertaisesti. Ilman tuota uskoa ei olis Hotmaila, Googlea, Yahoota, Amazonia , MSNMesengeri, ICQta, Ja tukkua Suomalaisia printti julkaisujen nettiversiota jne. Moni täysin harrastelija pohajainen palvelukin perustuu johonkin rahoitettuun alustaan.
    (vaikka lainasin "ebo":a en tarkoita että olis eri mieltä hänen kanssaan)
     
  4. moon

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Minä luin "huhuja" eräässä toisessa keskustelun pätkässä ja siellä joku kertoi, että Vodaphone olisi vaatinut MSM:n katkaisevan yhteyden kun mennään stand-by tilaan. Tämä ei ole välttämättä ollenkaan totta, mutta kokemukseni perusteella hyvinkin mahdollista.

    Kannattaa muistaa, että TCP/IP pohjainen toteutus (MSM) lähettää tekstipohjaisen viestin parhaillaan n. 1000 kertaa halvemmalla ja 5-50 kertaa nopeammin (keskimäärin) kuin SMS. Heillä olisi siis vahva motiivi toimia näin.
     
  5. moon

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Olin siis samaa mieltä Teron kanssa ;)
     
  6. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Näitä ongelmia pitäisi kuitenkin ratkaista ennen kuin älypuhelimien hyödyntämisestä voi oikeasti tulla suurten massojen juttu. Esmes operaattorit voisivat yrittää tarjota juuri tällaisia asetusten tilaustoimintoja, mutta aina asiakkaiden ja operaattoreiden edut eivät käy yhteen eikä operaattori tietystikään tällöin ole tyrkyttämässä apua.

    Operaattori olisi kuitenkin se taho, joka on lähinnä loppukäyttäjää ja jolla olisi nähdäkseni parhaat mahdollisuudet helpottaa esmes erilaisten palveluiden asetusrumban kanssa.

    Varmasti olisi. WAP-toteutuksella mobiililaitteiden käyttöliittymät ja tekniset ominaisuudet voitaisiin hyödyntää aivan eri tavalla kuin kevyissä HTML-toteutuksissa. Ongelma näissäkin on ollut se, että päätelaitteet kehittyvät nopeasti ja jos WAP-palvelun halutaan toimivan useimmilla laitteilla, laitekohtaisia ominaisuuksia on aika kallista toteuttaa.

    Toinen WAP-palveluiden ongelma on edelleen hinnoittelu. On aivan kuolleena syntynyt idea, että kuluttajan kannattaisi maksaa esmes STT:n lyhyistä uutisreferaateista tyyliin 20 senttiä per uutinen. Mobiili käyttö ei vain tuossa ole enää sen arvoista. Sama ongelma koskee monien muiden palveluiden käyttöpohjaista hinnoittelua.

    Eli miten tarjoaisi esmes WAP-uutispalvelua niin, että siitä oltaisiin halukkaita maksamaan, mutta ilman että toteuttaminen olisi liian kallista? Ei mitenkään -- vielä ainakaan?

    Ei olekaan, enkä usko MS:n pyrkivänkään avoimeen standardiin esmes kännyköiden pikaviestinnässä. En siis sano, että Microsoftista olisi tulossa kuluttajan pelastaja pahoilta operaattoreilta, vaan että se kuitenkin edustaa toisenlaista ajattelua mobiilipalveluiden teknisessä toteuttamisessa.

    Eli tarkoitan sellaista ajattelua, jossa mobiilipalvelut perustuvat samoihin tekniikoihin ja sovelluksiin kuin PC-/Windows-maailmassakin on käytössä. Tästä on monia etuja kuluttajille. Tietty Microsoft yksinään voisi tarkoittaa monopolia näissäkin, jos esmes kaikki kännykkäkäyttäjät käyttäisivät pikaviestintä MS PassPortilla MS Messengerilla MS:n portaalissa ...

    Toisaalta MS on vahvasti puhunut kokonaan operaattorikohtaisesti räätälöidyistä puhelimista, joten tällainen pelko voi olla liioiteltu. Räätälöidyissä puhelimissa voi näkyä lähinnä operaattorin eikä puhelimen raudan tai softan valmistajan brändi. Tällaisesta mahdollisuudesta monet isot kansainväliset operaattorit ovat olleet innoissaan.

    Nokian kannalta sellainen tulevaisuus ei olisi tietystikään toivottava, että maailmalla myydään esmes Orange- tai Vodafone-nimisiä puhelimia eikä kukaan välttämättä edes tiedä kenen rautaa ja softaa siellä on sisällä. Microsoftin visioimassa tulevaisuudessa näissä puhelimissa olisi tietysti heidän käyttöjärjestelmänsä niin kuin nykyisin on Windowsit PC-maailmassa.

    Totta kai ilmaisuus on harha, enkä minä ole koskaan mennyt siihen vipuun. Työantajani elinkeino on juuri myydä sisältöä, ei jakaa sitä ilmaiseksi.

    Monet informaatiopalvelut netissä jo muuttuneet maksullisiksi tai vaatimaan esmes päätuotteen (kuten lehden) tilaamista. Ensi vuonna ei esmes Hesariakaan pysty enää pummamaan netistä kokonaan maksutta. Jotkut ovat olleet myös kauaskatseisia eivätkä lähteneet missään vaiheessa tyrkyttämään arvokkainta sisältöään netissä maksutta.

    On kuitenkin eri asia se, että tarjotaan kaikkea maksutta kuin se, että operaattori ottaa tuotoista 90%:ia ja sisällöntarjoaja loput. Mediayhtiöt eivät tällaisesta koskaan innostuneet, joten operaattorit yrittivät tehdä sisältöpalvelunsa itse. Ja nythän on jo hyvän aikaan pistetty hanoja kiinni näihin kannattamattomiksi osoittautuneisiin investointeihin kaikissa leireissä.

    Kenties jatkossa löytyy molempien osapuolien kannalta toimiva malli? Ja sitten kun keksittäisiin miten ihmiset saadaan maksamaan näistä palveluista ja miten maksu voi tapahtua helposti.

    Tarjosin enemmän kysymyksiä luin vastauksia, mutta näinhän koko alalla pitkälti on. ;)

    t. tero
     
  7. mmalo

    Liittynyt:
    21/8/02
    Viestit:
    42
    Tykkäykset:
    0
    Etpä olisi asiaa paljon paremmin voinut sanoa. IAP:n asettaminen ja ohjelman saaminen luuriin ovat 2 suurinta ongelmaa tällä hetkellä. Valitettavasti se IR:n tai BT:n käyttö downloadiin on yhdeksälle kymmenestä 7650:n käyttäjistä vieläkin ylivoimaista. Tällä viittaan lähinnä bisness-käyttäjiin jotka eivät lataile päivittäin soittoääniä puhelimeen. IR-porttia tai BT:tä ei valitettavasti ole vielä kovinkaan monessa desktop-koneessa vakiona.
     

Jaa tämä viestiketju